Bang? Probeer vertrouwen te krijgen in je paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:44

tinkerLuna"]
Ik vind dit een beetje onnozel topic.
[/quote]

[quote="tinkerLuna schreef:
Sinds 3 maanden rijd ik zelf ook op haar en het enige dat ik tot nu toe heb gedaan is stappen met iemand die haar vasthoud.
Het is zo makkelijk om over een ander te zeggen dat ie niet bang moet zijn.
Ik weet dat Luna niets zal doen om mij te schaden, ze is nergens bang van, en ondanks mijn enorme spanning, loopt ze heel ontspannen onder mij.
En de gene die mij een watje noemen, ze doen maar, heb liever dat zij het zeggen dan iemand met zn volle verstand.

De bedoeling van dit topic was toch echt om mensen hoop geven dat dingen ook nog wel eens beter kunnen gaan in de toekomst en dat vertrouwen er is om te groeien. De reactie dat dit een onnozel topic is vind ik dus wel heel erg flauw. Zeker in jouw geval, omdat dit topic dus ook zeker op jou van toepassing is. Anders had je niet gereageerd.

Jij vertrouwt je paard nu nog niet, anders zou je hem niet vast laten houden. Dat wil niet zeggen dat je een watje bent. Je bent bezig om er aan te werken. Als je een watje was, dan was je wel met rijden gestopt. Zodra jij ontspannen stapt terwijl iemand hem vasthoud heb je weer iets overwonnen en kun je daar trots op zijn. Dan heb je alvast een klein stukje vertrouwen erbij.

LeandraTigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:50

Ik ben ook altijd op iedere gekky pony of paard gestapt, niks was me te wild. Totdat ik een keer van mijn eigen paard ben gevallen en heel erg hard ben neergekomen. Toen durfde ik er niet meer op. En helemaal niet in een binnenbak, want daar was ik eraf gevallen. Ik moest er nog niet aan denken. Toen ben ik bij een kennis op een paard van ruim 20 gaan rijden, waarvan ze zeker wisten dat het echt niks verkeerd zou doen. Alleen maar naar buiten en alleen maar stappen in het begin. Na dit een aantal keer gedaan te hebben, durfde ik te draven en weer iets later zelfs te galopperen. Na 4 maanden op dat andere paard gereden te hebben, had ik zoiets van, ik wil weer op de mijne. Toen ben ik er gewoon op gaan zitten en ben aangereden (wel buiten, niet in de binnenbak). Tot er een keer iemand anders mee reed in de binnenbak en die moest naar de wc. Ik denk, ik ga er gewoon op zitten, wat ik buiten kan, kan ik binnen ook. Ik heb er wel heel gespannen opgezeten maar het lukte. Iedere keer ging het steeds iets beter. En nu heb ik weer echt voor de volle 100% vertrouwen in haar en denk ik er niet meer bij na als ik in de binnenbak op haar stap. Dus voor alle mensen die geen vertrouwen hebben: stap op een ouder, rustig paard en oefen daar mee tot je vertrouwen er weer is. En houd vol, het komt echt goed.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 20:02

Ja wat ccccorine zegt vind ik heel verstandig! Als je het zo onnozel vindt, reageer dan niet. Bij heel veel mensen werkt het echt heel goed. Met vertrouwen rijden. Dat het bij jou niet lukt is banketstaaf voor je, maar dat is mijn probleem niet. Ik geef alleen een tip mee en NATUURLIJK geldt dit niet voor iedereen. Maar er zijn vast heel wat mensen die er wel wat mee kunnen. Als ik zo de reacties lees zijn de meeste mensen positief en gelukkig met hun paard. Jammergenoeg gaat het in jou geval niet op en dat vind ik alleen maar rot. Maar waarom zou je gaan lopen zeiken????? Dan mag er van mij een slotje op, want op zulke reacties loop ik niet te wachten!!!!!!! Maar het laatste wat ik nog kwijt wil: Met vertrouwen ben ik een heel eind gekomen. Ik heb een superpony die nooit meer weggaat. Ik heb heel veel plezier van hem, en hij is voor de volle 100% te vertrouwen. En samen met een gezond verstand komen wij heel ver!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:14

tinkerLuna schreef:
Ik vind dit een beetje onnozel topic.

Ik vind dit een onnozele opmerking, je zult er maar mee te maken hebben, nee jij stapte meteen vanaf dag een op je paard en bent nooit bang geweest zeker Boos!

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 01:13

Chiqa"]
[quote="tinkerLuna"]Ik vind dit een beetje onnozel topic.
[/quote]

Ik vind dit een onnozele opmerking, je zult er maar mee te maken hebben, nee jij stapte meteen vanaf dag een op je paard en bent nooit bang geweest zeker Boos!
[/quote]
Blijkbaar heb jij niet verder gelezen dan de eerste regel.

[quote="CCCCorine"]
De bedoeling van dit topic was toch echt om mensen hoop geven dat dingen ook nog wel eens beter kunnen gaan in de toekomst en dat vertrouwen er is om te groeien. De reactie dat dit een onnozel topic is vind ik dus wel heel erg flauw. Zeker in jouw geval, omdat dit topic dus ook zeker op jou van toepassing is. Anders had je niet gereageerd.

Jij vertrouwt je paard nu nog niet, anders zou je hem niet vast laten houden. Dat wil niet zeggen dat je een watje bent. Je bent bezig om er aan te werken. Als je een watje was, dan was je wel met rijden gestopt. Zodra jij ontspannen stapt terwijl iemand hem vasthoud heb je weer iets overwonnen en kun je daar trots op zijn. Dan heb je alvast een klein stukje vertrouwen erbij.
[/quote]
Ik bedoelde niet het topic maar de volgende opmerking:
[quote="AnnemiekvM schreef:
Maar ik hoor zo vaak en zie ook vaak dat mensen zo bang zijn. En dat terwijl het eigenlijk zo goed gaat en de paarden met rijden heel braaf zijn. Dan ga je je toch afvragen hoe dat komt? Ik denk dat je meer vertrouwen in je paard moet hebben.

Ik voelde mij erg aangesproken door de opmerking dat ik (eigenlijk mensen in het algemeen) meer vertrouwen in het paard moet hebben, dit zeggen zoooo veel mensen maar vertrouwen hebben is makkelijker gezegd dan gedaan, het kwam op mij over van je moet maar gewoon vertrouwen hebben en als je dat wilt dan heb je dat ook, en zo werkt het niet, althans niet bij mij.
Misschien heb ik het verkeerd opgevat, maar toen ik het las schoten de tranen in mijn ogen, zo veel mensen zeggen wel heel makkelijk, je moet niet bang zijn of je moet eens vertrouwen hebben, net alsof als ze dat zeggen je angst dan ook gelijk weg is en je je paard vertrouwd.
Misschien heb ik door mijn emoties ook te snel en heftig gereageerd, mijn excuses hiervoor.
Ik hoop dat jullie mijn achtergrond nu een beetje kunnen plaatsen.
Sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 01:22

Hoi Tinkerluna, sorrie ik heb het verkeerd opgevat, idd!
Dat is idd makkelijker gezegt dan gedaan en het werkt ook niet bij alle paarden! daar ben ik het levende bewijs van, je heb er namelijk echte etterbakken vijzitten die je uitproberen, en zeg dan maar eens"je moet meer vertrouwen in zo'n paard hebben"dat werkt niet zo.
Zelf ben ik ook heel erg bang geweest van een paard, die gewoon een loopje met me nam en ging met buikpijn naar haar toe, was niet leuk meer!
Nu heb ik een paard die ik vertrouwen kan, heeft wel een tijd geduurd noor na de vorige ervaring, ja en als je altijd zulke makkelijke paarden rijdt, kan je wel zeggen je moet meer vertrouwen hebben, en het ligt ook aan de persoon zelf.
Sorrie Tinkerluna ik vatte het totaal verkeerd op, ik dacht dus echt dat je bedoelde dat deze topic over angst voor paarden onzin was.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 01:52

vertrouwen en angst hebben zijn 2 verschillende dingen, die echter wel met elkaar te maken hebben.... komt een wat langer verhaal Haha!

Ik heb zelf een aantal ernstige valpartijen gehad met paarden (resultaat: nek en rugwervelschijf niet zo zoals het hoort met af en toe functie uitval, verbrijzelde oogkas en gebroken kaak, een of ander niet meer anatomisch correct in een knie en mijn pols enz)
Heb nog steeds geen angst en zou op ieder paard willen klimmen (de wil is er, lichaam werkt niet mee)

Mijn dochter heeft een geweldige en ongelukkige smak gemaakt van een pony. gaat een poos later met een eigen pony op les (voor het eerst)
Haar eigen pony gaat spontaan aan de haal tijdens de les, volgende les wederom hetzelfde (oorzaak onbekend) en ditmaal met een bokpartij, en is ze gevallen. Britt (=dochter) doodsbang om te rijden (hoefde ze van mij niet meer, ze wilde zelf verder) maar met de verzorging, aan het halster stappen, en de meest idiote dingen doen met haar pony (draven aan de hand, eronder door enz)vertrouwde ze haar pony volomen, maar rijden een crime.... Dus tijdens les (thuis liet ik haar bewust niet rijden) aan een halstertouw met de instructrice ernaast en zo angst afbouwen en vertrouwen (en niet in de pony, maar in haar zelf) opbouwen en nu een jaar verder heeft ze een andere pony (met de vorige pony klikte het rijtechnisch toch niet, vond Britt zelf ook) deze is groter dan de vorige (en na lang gehamer dat ze er niet zo maar meer afvalt als een pony gaat galopperen en ze beter rijd en zit dan toen) en die ging tijdens het rijden aan de haal (ik zag het een en ander al voor me) en Britt had de grootste lol en een bevestiging dat ze inderdaad beter kon blijven zitten, en dit laatste werd nog sterker bevestigd door een andere pony van ons (ze zat erop zonder zadel gewoon even een stukje stappen, en toen draf proberen) pony begint licht te bokken (en gelukkig) bleef ze boven...
Britt is gewoon doodsbang om te valllen.

Wederom vertrouwen krijgen en angst overwinnen moet je denk ik geheel zelf doen, hulp is handig maar dan niet in gesprek maar daden...

Shirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:45

Ik heb ook verscheidene dingen meegemaakt..
Arm gebroken na val.
Aangereden met pony en al, waarna we haar helaas hebben moeten laten inslapen. Verdrietig
Ik durf mijn paard niet meer in een trailer te zetten (langer verhaal).
En in maart ben ik er zo hard afgevallen dat ik 2 weken in het ziekenhuis heb gelegen en ongeveer 2 maanden heb moeten revalideren..

En ik rij nog
het enige waar ik nu bang voor ben is voor als ze gaat bokken (zo ben ik er de laatste keer afvallen).
Maar ik heb haar nu 10 jaar en weet 99,9% van de tijd hoe ze op dingen reageert. Ik ontloop boksituaties nu gewoon en dat gaat prima!!
Ik zal er ook niet afstappen als ik bang ben..dan durf ik er misschien niet meer op en dat wil ik niet.
Ik kan niet zonder rijden dus zal er alles aan doen om het te kunnen blijven doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:07

Je kunt elk paard vertrouwen geven. Tot je tegen een paard aanloopt dat je vertrouwen niet waard is.

Een gezonde sceptische instelling is niet verkeerd. Ik stap ook niet meer overal op. En geen paard, maar dan ook geen enkel paard is het waard om je nek op te breken...

LeandraTigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:46

daar ben ik het mee eens cassidy

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 15:17

Ik zeg ook zeker niet dat je op ieder paard moet stappen. Maar soms weet je dat je je paard kunt vertrouwen en is het toch heel moeilijk. Ik had het over mensen die echt een heel braaf paard hebben, maar er verkeerd over denken. En dan heb ik het over een paard die geen stap verkeerd doet. Die mensen moeten echt meer vertrouwen krijgen in hun paard, want daar kunnen ze veel profijt van hebben. Je hebt mij niet horen zeggen dat je vertrouwen moet hebben in een paard waar iedereen maar van afvalt en die echt gevaarlijk is. Ik had het ook over mijn pony en die is echt niet gevaarlijk. Die is heel lief, maar je moet altijd wennen aan je paard en soms kun je een paard meer vertrouwen dan je verwacht. Ik hoop dat jullie het nu snappen, want het lijkt of jullie lopen te wachten om flauw te reageren. Dat was mijn bedoeling niet van dit topic en jammer dat je het verkeerd begrijpt. Dus leuke verhalen zijn welkom en andere kunnen misschien beter hun commentaar weg laten. Besteed dan liever je tijd aan leuke dingen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:56

Ik geloof dat na de laatste post van tinkerLuna de lucht al weer aardig was opgeklaard in dit topic Lachen.

AnnemiekvM: ik denk dat heel veel van deze posters heel goed begrijpen wat jij bedoelt en ik denk ook niet dat ze 'flauw reageren' zoals jij het noemt. Geschreven tekst op internet komt natuurlijk af en toe wat anders over dan bedoelt.

Goed, weer terug on-topic dus Lachen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:34

mijn bijrijpaardje doet in principe helemaal niks en laatst wilde ik eens proberen te springen en van te voren had de eigenaresse al gezegd hij kan goed weigeren... en ik ben soms al een scheiterd... hij deed dus echt helemaal niks maar ik was gewoon te bang dat hij zou gaan weigeren dus ik zat gespannen en ja zo lukte het al helemaal niet dus maar weer gestopt... heel stom eigelijk. hij deed echt helemaal niks en eigelijk ging het onwijs goed maar op dat moment was ik echt heel bang...

3 jaar geleden stapte ik nog overal op, was nergens bang voor en hield van hele drukke onvoorspelbare paarden maar sinds ik eens gevallen ben en in het ziekenhuis terecht kwam ben ik soms echt een scheiterd geworden... gewoon omdat ik nu weet hoe hard je wel niet kunt vallen, en soms ben ik wel een stuk minder bang maar er zijn ook tijden dat ik echt alles eng vind, ook al doet een paard niks, of is hij ooit eens een jaar geleden in 1 hoek weggesprongen dan zal ik toch altijd bang voor dat paard blijven in die hoek... naja beetje moeilijk uit te leggen allemaal maar in ieder geval komt dit onderwerp me heel bekend voor

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:52

Ìk ben nooit bang geweest of het gevoel gehad dat ik een paard niet kon vertrouwen totdat ik Quint kreeg...........
Ik heb zat paarden ingereden,ging overal op maakte me niet uit...ik ben geen nette ruiter maar was meestal de persoon die er als eerste op ging deed me niets....
Met Quint heb ik voor het eerst angst gekend en het blijft in je donder zitten...........nu gaat het harstikke goed en ik vertrouw hem(hij mij nu ook want dat heeft er dus heel veel mee te maken).
Ik denk voor mezelf ook dat leeftijd er ook mee te maken heeft.....ik denk nu meer na...(en natuurlijk gebroken vingers,sleutelbeen,rib heeft er ook wat mee te maken......... Haha! )