rijden wil gwn niet meer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:42

ralphtdw schreef:
Je paard kan ook gewoon op wezen.
Sommige kunnen wel door tot hun 30ste.
En andere tot hun 20ste.
Maar veel struikelen is vaak een teken van artrose.
En als dit zo is had ik maar nirt meer zo hard gewerkt met je paard. En om hrt zeker te weten laat hem na kijken door een dierenarts.
Bij ons op stal had iemand een paardje van dacht 18 jaar. Die mankeerde ook zomaar wat en door een verkeerde dierenarts erbij gehaald te hebben die haar zij van je moet blijven rijden hij neemt je bii de poot.
En door deze dierenarts is er wat afgeknapt bij dit paard en moest afgemaakt worden.
Want hij waren na een andere kliniek gegaan en die zijden ja had nooit verder mogen rijden

Veel struikelen kan evengoed, en komt veel vaker voor, komen door op de voorhand lopen, al dan niet in combinatie met verkeerd bekapte/beslagen hoeven.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 11:10

ikke schreef:
ralphtdw schreef:
En andere tot hun 20ste.
En als dit zo is had ik maar nirt meer zo hard gewerkt met je paard. En om hrt zeker te weten laat hem na kijken door een dierenarts.
Bij ons op stal had iemand een paardje van dacht 18 jaar. Die mankeerde ook zomaar wat en door een verkeerde dierenarts erbij gehaald te hebben die haar zij van je moet blijven rijden hij neemt je bii de poot.
En door deze dierenarts is er wat afgeknapt bij dit paard en moest afgemaakt worden.
Want hij waren na een andere kliniek gegaan en die zijden ja had nooit verder mogen rijden

Veel struikelen kan evengoed, en komt veel vaker voor, komen door op de voorhand lopen, al dan niet in combinatie met verkeerd bekapte/beslagen hoeven.

aan de hoeven ligt het sws niet, die zijn altijd goed bekapt. ik heb haar nu 4 jaar en in die 4jaar heeft ze nog nooit last gehad van haar hoeven

SecretLIN

Re: rijden wil gwn niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:13

Ik denk zo te horen dat je paardje inderdaad geen plezier heeft in rondjes lopen in een bak ( en geef hem/haar eens ongelijk!) toch proberen meer buiten te rijden denk ik en beide te genieten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:19

Loopt ze regelmatig op de harde volte?

Liefssjulia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:34

ilikex schreef:
ralphtdw schreef:
En andere tot hun 20ste.

maar als ik buiten rij 1x in de maand, dan heeft ze nergens last van, dan heeft ze oortjes naar voren, gas erop en rennen maar..

ze is zo anders, als je het rijden in de bak en in het bos vergelijkt..

Dan is je paard denk ik stijf. Veel paarden vinden in de bak moeilijk om dat ze zich dan rond moeten maken in het bos kunnen ze gewoon alleen maar rechtuit

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 11:58

Ik vind in de bak rijden ook niks aan.. maarja, hoe overtuig jeje ouders dat je heus wel alleen op buitenrit kan ?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:05

En zolang jij het niet leuk gaat vinden, word je paard echt niet enthousiaster in de bak.. Je paard spiegelt je enorm namelijk.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:07

klopt inderdaad ijssnuiver merk het bij mijn merrie ook heel erg, ik rij soms wel op het weiland

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:25

Ja oke maar dat merk ik mrt veel paarden die vinden het bos mooi en lopen ze wel goed.

En andere reden kan zijn dat ze het in de bak niks meer aan vind

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:27

Mijn oudere paard had artrose en kon in de bak al een poos niet meer lopen. De bochtjes om is dan toch te veel gedraai.
Buiten kon hij nog wel een hele poos. Met het koppie zijn ze dan ook meer bij de omgeving, dat scheelt ook.
Met het paard van ts zou ik dus niet meer in de bak gaan werken. Lekker op pensioen buiten rijden.
Jammer dat de instructie het anders ziet.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 13:50

Vandaag ga ik even in het land rijden, miss is dit beter..

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:55

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje over hoe jullie samen rijden.
hoe jij reageert en hoe je pony reageert..dan kunnen mensen je beter helpen met advies :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:58

maralou schreef:
Het lijkt mij dat het niet aan de leeftijd komt, zij genoeg paarden die op hun 20ste nog soepel lopen.

Een minderheid ja, de meeste paarden vertonen op hun twintigste tekenen van slijtage, en vaak dermate dat het hun gebruiksmogelijkheden inperkt. Dus de uitspraak "het lijkt mij dat het niet aan de leeftijd ligt" is gewoon onzin.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:59

Ik zou de osteophaat is laten komen. Baat het niet schaden doet het zeker niet. Je paard knapt er erg van op hoor! Lekker ff losmaken alles kijken of ze scheef is etc. Als er meer is adviseert hij de DA wel in te schakelen. Succes!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 15:19

Heb vandaag niet gereden, toen ik haar van het land haalde was ze al stront chagrijnig, dus toen ben ik zonder zadel & hoofdstel op haar geklommen , eerst nog wat appeltjes gesneden, toen gewoon door het land heen gestapt & leren stil staan op commando, dit deed ze super && na de tijd was ze weer heel erg vrolijk
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:54

Doe een kreupelheidsonderzoek door de dierenarts, dat kost je helemala niet zo veel geld en geeft een boel duidelijkheid. Ik denk dat je echt het beste daarmee kunt beginnen voordat je je gaat bezig houden met rechtrichten oid, als je paard namelijk wat mankeert heeft rechtrichten helemaal geen zin.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:24

Mijn paard mankeerde hoefkatrolontsteking 2 en 3 en hielp wel hoor. Daarvoor staat rechtrichten.
Naast het van nul af juist trainen en een goeie basis leggen voor een groen paard kunnen er ook ruiters terecht die al een en ander probleem ondervinden tijdens het rijden.
Natuurlijk is het wel zo handig om te weten of het paard iets medisch mankeert. Misschien ga je hierdoor de training wat moeten aanpassen: meer handwerk, eerst handwerk daarna rijden in 1 sessie, wel rijden maar geen uur,....
Doordat veel mensen menen "dat het geen zin meer heeft" (het paard is gevaarlijk, het paard is rontgenlogisch 'versleten'...) worden er heel veel paarden onnodig geslacht of ingeslapen.
Na mijn HKO-paardje heb ik heel veel opgestoken door bezig te zijn met rechtrichten. Ik rij al 15 jaar, waarvan 1 jaar rechtrichten. Ik durf te zeggen dat ik in dat 1ne jaar meer heb opgestoken dan in die 14 andere jaren. En daar kreeg ik ook les van verschillende Z-ruiters. Lestechnisch zat het wel goed die 14 jaar, maar 'feeling' heb ik toch vooral gekregen in dat 1ne jaartje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:29

x_Quinta_x schreef:
Mijn paard mankeerde hoefkatrolontsteking 2 en 3 en hielp wel hoor. Daarvoor staat rechtrichten.
Naast het van nul af juist trainen en een goeie basis leggen voor een groen paard kunnen er ook ruiters terecht die al een en ander probleem ondervinden tijdens het rijden.
Natuurlijk is het wel zo handig om te weten of het paard iets medisch mankeert. Misschien ga je hierdoor de training wat moeten aanpassen: meer handwerk, eerst handwerk daarna rijden in 1 sessie, wel rijden maar geen uur,....
Doordat veel mensen menen "dat het geen zin meer heeft" (het paard is gevaarlijk, het paard is rontgenlogisch 'versleten'...) worden er heel veel paarden onnodig geslacht of ingeslapen.
Na mijn HKO-paardje heb ik heel veel opgestoken door bezig te zijn met rechtrichten. Ik rij al 15 jaar, waarvan 1 jaar rechtrichten. Ik durf te zeggen dat ik in dat 1ne jaar meer heb opgestoken dan in die 14 andere jaren. En daar kreeg ik ook les van verschillende Z-ruiters. Lestechnisch zat het wel goed die 14 jaar, maar 'feeling' heb ik toch vooral gekregen in dat 1ne jaartje.

Dat zegt dan meer over de kwaliteit van je voorgaande instructrices dan over het specifieke nut van rechtrichten.

Zodra je je niet bezig houdt met het recht gericht zijn van je paard, mis je een stuk in je opleiding. Maar andersom, als je je alleen nog bezig houdt met recht gericht zijn, vergeet je nogal vlotjes de rest, hetgeen net zo vervelend is!

Dit is zo'n typisch gevalletje: don't think out of the box, get rid of the box........

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:31

ikke schreef:
x_Quinta_x schreef:

Dat zegt dan meer over de kwaliteit van je voorgaande instructrices dan over het specifieke nut van rechtrichten.

Zodra je je niet bezig houdt met het recht gericht zijn van je paard, mis je een stuk in je opleiding. Maar andersom, als je je alleen nog bezig houdt met recht gericht zijn, vergeet je nogal vlotjes de rest, hetgeen net zo vervelend is!

Dit is zo'n typisch gevalletje: don't think out of the box, get rid of the box........

Wat gebeurd is, is gebeurd.

Kun je me enkele voorbeelden geven wat er bij rechtrichten dan vergeten wordt? Het lijkt me interessant om iets bij te leren. Daar sta ik altijd voor open.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:43

Ik geloof niet zo in het "paard is al nagekeken, rug, benen..." Ik heb hier een instructeur die ook osteopaat en fysiotherapuit voor paarden is en die combinatie is goud waard! Hij stuurt uiteraard ook mensen door naar de dierenarts om de binnenkant op de foto te zetten, omdat hij al snel ziet of het atrose bijvoorbeeld zou kunnen zijn. Ik zou het dier gewoon eens even goed laten checken. Als je zeker bent dat het geen pijn is, kun je misschien wat af gaan wisselen om het plezier er in te houden: ga inderdaad eens op het land rijden, doe grondwerk, schriktraining, die buitenrit met de anderen etc. En laat een goede instructeur komen om het diertje soepel te krijgen. Maar dat zou ik echt pas allemaal gaan doen als je zéker weet dat het dier niets mankeert, 20 is wel een leeftijd dat je ouderdomsverschijnselen gaat zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:22

x_Quinta_x schreef:
ikke schreef:

Wat gebeurd is, is gebeurd.

Kun je me enkele voorbeelden geven wat er bij rechtrichten dan vergeten wordt? Het lijkt me interessant om iets bij te leren. Daar sta ik altijd voor open.

Het gaat er niet om wat men vergeet, het gaat erom dat je een volledig plaatje houdt. Ook rechtgericht kan een paard nog steeds op de voorhand lopen, al of niet met een valse knik.

Rechtrichten als training (stroming zo je wil) is volstrekte flauwekul; rechtrichten als onderdeel van je volledige trainingsprogramma is een noodzaak. DAT is wat ik mis bij de meeste posts die rechtrichten propageren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:38

Als je paard veel struikelt en overkruist in de galop gaat, kun je ook aan ataxie denken. Heeft je paard misschien gehangen of vast gelegen in de box de laatste tijd? Zet in de stal eens zijn ene voorbeen gekruist voor het andere. Een gezond paard hoort vrijwel onmiddellijk zijn been weer terug. Achter hetzelfde proberen.