Hoe leer ik mijn paard wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:56

Edward zegt precies wat ik ook zei.
Het aanleren van wijken is eigenlijk fluitje van een cent. Daarna ga je het perfectioneren.
Ik heb nog nooit moeilijkheden gehad met welk om het even ras om het aan te leren op de manier die ik in mijn eerste post omschreef.

@MarloesNatje: Gaat hij willekeurig wel eens de verkeerde kant op of wil hij bv als je naar rechts wilt, altijd toch naar links bv?
Een heleboel ruiters zijn best slecht in het exact spiegelen van hun hulpen en wat de ene kant op makkelijk gaat gaat dan de ander kant op niet of stugger omdat de hulpen niet exact het omgekeerde zijn. Zo hebben veel een voorkeursbeen en voorkeurs hand die net even anders kan liggen /staan. Of een been of hand die stugger is.
Concentreer je dus goed op wat je nu precies doet met je handen, benen en gewicht.
Door de handen overdreven of naar de ene kant of naar de ander kant te zetten (in de richting die je gaat) verhelp je al veel problemen en vergeet vooral het voorwaarts niet!!! Beter dat een paard te veel voorwaarts gaat dan te veel zijwaarts (of de verkeerde kant op).
Zijgangen zijn vaak op zich "remmend". En voorwaarts is het eerst vereiste in alle oefeningen en bij oplossen van problemen.

En ook voor jou:Probeer eens met een hand te rijden. Kijk of dat verschil maakt.

Verder kun je natuurlijk ook met de stem bevestigen wat hij goed of fout doet om het makkelijker te maken voor hem. Ook niet door laten gaan de verkeerde kant op, maar onmiddelijk fiks voorwaarts vragen dan (niet erg als hij in een stapje in een hogere versnelling gaat, bv dat hij in draf schiet als je aan het stappen was, of in galop als je in draf was), maar vraag hem wel weer terug naar de oorspronkelijke gang. Vervolgens iets totaal anders doen, bv wat voltes of gebroken lijnen, wat tempowisselingen, overgangen, en dan pas weer vragen.
Als je gaat prutsen verwar je meer en krijg je eerder verzet.

TS, dat laatste geld ook voor jou. Gaat het niet,dan eerst weer flink voorwaarts, wat anders doen, tempowisselingen, overgangen, figuren en dan pas weer kort proberen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:51

aeolusnr1 schreef:
"babootje" ik vermoed niet dat TS hier op het niveau van Edward zal rijden, geen probleem uiteraard iedereen rijdt zoals hij/zij het kan, en het oefenen en leren is het steeds verfijnen en verbeteren van....

Wat heeft dat ermee te maken. Edward legt hier in heel duidelijke en begrijpelijke taal uit hoe je moet beginnen met wijken.

aeolusnr1 schreef:
Ik vermoed dat Edward zijn uitleg helemaal ook correct zal zijn, maar zoiets gaan uitleggen enkel via tekst hier op een forum en dan denken dat TS daar echt daadwerkelijk mee geholpen is, nee dat is onmogelijk, je kan zoiets enkel leren door les te nemen in real life.

TS stelt haar vraag op een forum en dan krijgt ze ook antwoord in tekst. Ik denk zeker dat theoretische kennis belangrijk is :D )maar real life instructie is natuurlijk superbelangrijk. (Moet je wel bij een goede instructeur zitten natuurlijk...

Edwards uitleg is niet "ook correct" het is correct en de enige logische en onderbouwde uitleg; als je het anders hebt geleerd zit je echt bij de verkeerde instructeur.

aeolusnr1 schreef:
Je vindt het mssn leuk zo discussies te voeren, maar de waarheid komt zo zeker niet naar boven, neem les bij 10 verschillende instructie mensen en je zal 10x een net iets andere uitleg horen, toch bedoelen ze allemaal hetzelfde.

Het is zeker niet de bedoeling dat je 10 x een verschillende uitleggen hoort. Zeker niet als de uitleg echt verkeerd is. Je kunt maar beter theoretisch weten hoe het hoort dan kun je de in ieder geval onderscheiden of je bij een goede instructeur zit of dat je beter snel afscheid kunt nemen.

aeolusnr1 schreef:
even een kleine verbetering "lusitana" je zit op de zitbeenknobbel aan de drijvende kant, dus niet de kant waar je heen gaat.
Je drukt het paard dus die richting uit.

En dit was echt geen goed advies.

aeolusnr1 schreef:
Bij het initiële wijken voor het been is er wel degelijk binnenstelling, en daardoor vergemakkelijk je eigenlijk de oefening, het word pas moeilijker nadien idd bij het rechterstellen en nadien dan bij het overgaan tot het appuyeren hierbij is er dan lichte contrastelling dus in de richting waarin gegaan wordt.

Zo grappig dat jij het binnenstelling en contrastelling (bij appuyeren noemt) Zeker bij het laatste zou ik het geen contrastelling noemen (ten zij je daarna de andere hand op gaat maar dat heb ik nooit iemand zien doen na een appuyement) Het is gewoon stelling. Initieel bij het aanleren van het wijken is de stelling gericht naar de kant vanwaar je komt; bij het appuyement is de stelling gericht naar de kant waar je naar toe gaat.
Bij het aanleren van het wijken maakt een wat jij dus binnenstelling noemt samen met de gewichtshulp het makkelijker om het paard aan te leren te wijken voor je been.

aeolusnr1

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:39

Ben het dus niet helemaal eens met jouw uitleg en dat is blijkbaar wederzijds, jammer toch wel.