Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:29

Wat mij vooral opvalt is je houding, je lijkt erg naar voren te vallen en heb ook het idee dat dat komt omdat je zadel misschien wat aan de kleine kant is voor jou, kan ook zijn dat dit vertekend hoor door de foto's maar het lijkt in ieder geval zo.
Wel knap hoe zo'n vooruitgang jullie hebben geboekt! Lekker zo door gaan :D

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:56

ziet er niet verkeerd uit hoor!
je hebt wel een beetje de houding van een springruiter :')

probeer netjes rechtop te zitten, benen lang houden en ontspannen.
ook je hand, vooral links, lijkt erg streng in te werken.
Probeer juist als je stelling vraagt de hand van de hals af te doen, ipv je hand omhoog! :D
en ontspannen als je pony nageeft! erg belangrijk, anders snappen ze er niets van.
lekker luchtig, elastisch contact willen houden.

komt vast wel goed!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:04

Annett1990 schreef:
Wat mij vooral opvalt is je houding, je lijkt erg naar voren te vallen en heb ook het idee dat dat komt omdat je zadel misschien wat aan de kleine kant is voor jou, kan ook zijn dat dit vertekend hoor door de foto's maar het lijkt in ieder geval zo.
Wel knap hoe zo'n vooruitgang jullie hebben geboekt! Lekker zo door gaan :D

Dit idee had ik dus ook met dat kleine zadel, maar ze kruipt ook erg achter op de lepel en dat is al te verhelpen door de beugels wat langer te maken en de benen lang te maken.
Hierdoor zal ze vanzelf rechter gaan zitten.
verder ziet het er idd leuk uit, gewoon lekker doorgaan.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 17:07

Haha, klopt idd houding van een springruiter!!! :') Dat ben ik helaas niet (meer), telt een spring in het veld wel??? :P

Mn vorige zadel lag "ineens" niet meer goed, dus ben toen op zoek gegaan naar een ander zadel, wat absoluut niet makkelijk was!!! Heb mn vorige zadel een beetje getest, en wat blijkt???? Een gebroken boom!!! Ik had hem al doorverkocht, diegene is voor de zekerheid nog even langs een zadelmaker geweest en hij was dus gebroken, nu ik er bij nadenk is het raar als je zadel ineens niet meer past!!! Heb er nog zeker 3 weken mee doorgereden ;( arm beest!!

Vandaag ben ik aan de slag gegaan met jullie tips, vooral mn handen naast elkaar beugels wat langer en het midden van mn zadel opgezocht, soms even gevoeld, en er kan echt wel wat ruimte achter mn kont komen!!! :') nogmaals wil ik jullie bedanken voor alle reacties en vooral dat het opbouwende ipv afkrakende kritiek was!!! *\o/* toch weer een x een succes ervaring bij HAW!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:52

Fijn dat je het allemaal zo goed oppakt, succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 00:00

Paard wat langer instellen, niet zo kort maken in zijn hals. Leuk paard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 06:41

Het meeste is denk ik wel gezegd :) Beugels een paar gaten langer, rechtop in je zadel zitten, schouders naar achteren en let met name goed op je linkerhand. Je knikt erg in, waardoor je linkerhand terug werkt en dus je paard scheef gaat lopen en uit gemak 'een valse knik' aanneemt.
Ik zou echt met longeren aan de slag gaan. Je paardje bijzetten (niet te kort!), zodat je paard een stukje rechter wordt. Dit maakt het ook makkelijker voor jou, omdat jullie elkaars scheefheid nu alleen maar versterken.

En natuurlijk les nemen. Wellicht kan zitles naast een gewone les je helpen met de houding.

Veel succes!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:10

Ben het met eerder genoemd commentaar eens. Je zit erg scheef waardoor je paard ook scheef is op sommige foto's. Als ik jou was zou ik gewoon lekker terug naar de basis. Lekker lang en laag inrijden zodat hij over z'n rug komt en dan pas werken naar oprichting. Heb je les? Misschien is zitles iets leuks om te proberen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:09

Mocht je overwegen een andere instructrice te zoeken…in Ruinen zit een hele goede :)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 19:18

M_erell, misschien even lezen wat ik in mijn begin bericht zeg!! :')

Maandag komt de zadelmaker, dit nieuwe zadel lag toch ook niet lekker, inmiddels al zo lopen kloten met verschillende zadels, ben er echt klaaaaaar mee!! (Afspraak was 3 weken geleden al gemaakt) ik ga steeds slechter zitten door al die zadels en luna wordt er ook niet vrolijker van -O- al mn zadels zijn nu weg, dus maar lekker longeren tot ik wat goeds heb! :+: :')

Wie dan marina? Ik facebook je wel ff ;)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:23

Leuk om te lezen dat je de tips aanneemt en niet gelijk in de verdediging schiet :) Dat zie je vaak anders.
Wat je zelf ook zegt: je zit is wel een basiselement, en mijn ervaring is dat als je goed zit, je paard automatisch al een heel stuk beter loopt!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:36

Hoi Kimberley! Wat leuk dat je een topic opent van jou en je superleuke pony! :)

Als ik even kijk naar de uitdrukking en de oren van je pony, zie ik toch wat spanning.
De mogelijkheid is (vooral omdat ze enkele weken met een gebroken boom-zadel is gereden) dat er iets vastzit in haar lichaam. Het is misschien een idee om er eens een osteopaat bij te halen om haar eens lekker los te werken?

Wat betreft haar niet-voorwaarts zijn; heb je wel eens ander voer geprobeerd? Kentucky Lite van Havens is een aanrader voor wat extra energie ;)
Longeren met dubbele lijnen kan ik overigens ook aanraden. Ik vind dat je dan net wat meer contact hebt met ze, waardoor je ze ook meer kunt uitnodigen om te zakken.

Succes, je hebt echt een heel leuk ding onder je kont! :D

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:13

Hey Kimberley!

leuke pony hoor! sta jij daar bij N-schut? bekende plek ;)
Verder ga ik mee met het bovenstaande, ik zou gaan werken aan de losheid van de pony en jezelf :)
Als ze losser wordt in haar lijf, zal ze ook makkelijker voorwaarts kunnen lopen.

Succes met de zoektocht naar een zadel, ik herken het probleem haha! niets is moeilijker dan een goed geschikt zadel te vinden.. :')

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:20

Ik mis de rust, eenvoud en ontspanning eigenlijk in al je foto's

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:11

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Chanel_Spies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:28

op zich zit het er goed aan maar je moet proberen iets naar achter te zitten

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 18:14

Ik heb zojuist met mijn nieuwe zadel gereden, een euroriding diamant, het zadel drukt mij in een nettere houding en Luna liep echt ZOOOOO veel beter!!! Ik kon haar zelfs wat lager rijden!!! Ik ben zeker van mening dat ze er last van heeft gehad!!! Nu nog werken aan ontspanning en mijn houding, dat gaat vast snel beter!! Binnenkort zal ik eens nieuwe fotos plaatsen als er verandering te zien is!! *\o/*

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:55

Je handen moeten dragen dus ik zie ze graag rechtop en een fractie hoger. Ook gelijke handen dus langs elkaar houden ipv je linkerhand naar je toe trekken. Probeer je handen wat meer naar voren te geven zodat je paard de kans krijgt ontspannen te lopen in plaats van achter de loodlijn. Werk aan je stelling door de binnenste hand slechts een fractie naar boven te brengen en met de buitenteugel te begrenzen. Hierdoor forceer je niet.

Probeer wat rechter te zitten. Je bukt als het ware naar voren en hiermee belast je het paard verkeerd. Ga zo zitten dat het voor jou voelt alsof je naar achteren zit, en een knik in je ellebogen voor de goede handhoudig.

Ik denk dat het probleem met het voorwaarts neerwaarts lopen deels komt door je houding. Probeer je paard voor wat meer los te laten. Op dit moment forceer je voor waardoor hij wel in een krulletje loopt maar het belangrijkste is dat je eerst begint met het voorwaarts kunnen rijden van de paard. Gewoon niet teveel met je teugels doen en alleen maar voorwaarts denken. Wanneer je paard een voorwaarts tempo heeft gevonden waarin hij lekker loopt zal hij vanzelf naar beneden gaan.

Wanneer je dit voor elkaar hebt kun je lekker wat gaan buigen. Loswerken door steeds te wisselen van stelling. Van hand veranderen door een S of over de diagonaal, slangenvoltes etc.. Hierdoor werk je die halsspier mooi los waardoor je paard lekker ontspannen naar beneden gaat.

Ik vind het er netjes uitzien! Succes verder :)

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:16

Ik vind het een fijn beeld. De meeste punten daar ben je je al heel bewust van, dus goed bezig. Verder is er al veel gezegd. Wat mij vooral opvalt is je houding inderdaad, probeer iets meer te focussen op jezelf (recht zitten, benen lang, ontspan) en iets minder op je paard en dan vooral op z'n voorkant (maar dat zei je zelf ook al).

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:51

Ik herken jouw houding in die van mijzelf: het naar voren willen leunen, alsof je alles wilt controleren vanaf daar, terwijl het 'control center' in het midden zit. :D
Niks mis mee eigenlijk, omdat veel paarden eerder op de voorhand lopen dan op de achterhand.
Jij past je (teveel) aan, that's all. ;)
Je houding is niet storend, maar te meegaand met het paard.
Je belemmert zo je eigen ademhaling en energie; denk ook aan jezelf! ;)

Een zadel is toch wel veel bepalend, dus zet er ook eens rijfoto's op met je nieuwe zadel?
Dan zal er vast verschil te zien zijn en zijn deze foto's de 'voor'- foto's. ;)

Ik vind jullie een leuk setje, dus dat kan alleen maar beter worden! :j

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:24

Wel wil ik zeggen dat het een gaaf paardje is, en knap dat je durf in te rijden..
Heb er niet veel verstand van, maar verder wil ik zeggen dat je beugels wel iets langer kunnen.
Bij 3 vind ik je namelijk een beetje op zoutzak lijken. Snap best bij een jong paard.
Voor de rest vind ik dat alles al is gezegt

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:54

Jijzelf zit wat teveel naar voren, en misschien voor het beeld je teugels iets korter, maar verder prima! :D

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:04

Ik denk dat je trots mag zijn op wat je tot nu toe bereikt hebt. Wel zie ik nog best veel spanning zowel bij de pony als bij jou...

Probeer zelf te ontspannen in plaats van haar zo vast te houden, dan kan zij ook meer naar de ontspanning toe.

Werk eerst aan een recht paard. een paard dat niet recht is kan ook niet ontspannen.

Veel succes met haar

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:54

Een hoop puntn over jezelf zijn al genoemd. Enige waar ik nog tegen aan loop is de reden waarom je met sporen rijdt. Op zweep reageet ze niet zei je, dus rijd je met sporen.. Maar bedoel je dan dat je paard niet naar voren wil op je beenhulp en op de zweep is afgestompt?
Ik zou daar namelijk mee bezig gaan.. De oorzaak van een niet-voorwaarts paard kunnen vele zijn, waaronder je houding. Maar als jou paard niet voorwaarts (en niet aan je been is), gaat hij ook nooit zakken aan de voorkant. Ik zou me dus eerst gaan richten op zowel je houding als het voorwaartse. Dat voorwaartse moet je van voren kunnen opvangen, waarvoor je houding weer van belang is.

Edit: een paard krijg je ook niet voorwaarts op je spoor, daar zijn ze niet voor bedoelt. Uiteindelijk zal ze daar ook op afstompen en hoe krijg je haar dan naar voren? Het zit 'm in de consequentie van jou been, en ja, bij geen reactie geldt 1x dan een harde tik.. Maar reactie op jou been moet er komen.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:03

heel knap dat je een topic opent en niet tegen adviezen in gaat!
voor 4 maanden ziet het er goed uit maar hier nog een paar puntjes:
- die valse knik (maar die is al genoemd, als je niet weet wat het is stuur maar pb)
- pianohandjes( handen rechtop houden)
- recht zitten, maak jezelf groot en lang
heb je een ander paard waar je op kan rijden? want wat ik heb gehad heb jij denk ik ook. en dat is dat je bij dit paardje(jong) eigenlijk er aan denkt van als het rijden maar goed gaat, houding en detaills komen later wel.. maar dit komt niet later want dan ben je het verleerd..
veel succes met het paardje en jullie komen er wel!