Veel te fris paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Spark_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 17:46

@ Aser ik ga proberen hem eerst rustig te houden tijdens het wandelen aan de hand zodat ik meer controle over hem krijg. Ik ken iemand die heel veel bezig is met grondwerk en dan ga ik haar eens vragen of zij mij eventueel wil begeleiden. Ik ga dus niet zomaar wat testen want ik weet dat ik dan meer fout dan goed kan doen ;)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:47

Andere stalling. Ze geven je paard zomaar minder voer en hij komt blijkbaar niet vaak genoeg de stal uit.

Verlatingsangst moet je opbouwen, eerst vijf minuutjes wegblijven, dan een kwartier etc. Als dat niet helpt is er vast nog wel iets over te vinden op google of iets dergelijks. Het is namelijk wel duidelijk dat die dat echt nodig heeft.

_Spark_

Re: Veel te fris paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 17:50

De reden dat het niet mag van mijn ouders is dat we er al meer dan 5 jaar staan (vanaf het 3de jaar was er een overname van de manege waardoor deze gebeurtenissen) en de manege is nog geen 10min van bij mij thuis.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:51

_Spark_ schreef:
De reden dat het niet mag van mijn ouders is dat we er al meer dan 5 jaar staan (vanaf het 3de jaar was er een overname van de manege waardoor deze gebeurtenissen) en de manege is nog geen 10min van bij mij thuis.

Jammer dat je ouders dan dit voor het welzijn van het paard stellen.
En aan verlatingsangst kun je werken. Op deze manier leert hij het nooit en is de kans des te groter dat hij zichzelf of jou eens beschadigd.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:53

Dat is dan oneerlijk tegenover het paard. Alleen omdat het dicht bij jou huis is en jullie er al lang staan maakt het nog niet de beste stalling.

_Spark_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 17:54

Cayenne schreef:
_Spark_ schreef:

Jammer dat je ouders dan dit voor het welzijn van het paard stellen.
En aan verlatingsangst kun je werken. Op deze manier leert hij het nooit en is de kans des te groter dat hij zichzelf of jou eens beschadigd.

Ze willen gewoon niet inzien dat de situatie redelijk ernstig is :n
En ik wil zeker aan de verlatingsangst werken ,maar het momenten dat hij ook maar denkt dat ik weg ga, panikeert hij helemaal

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:55

Kun je ze niet overhalen dan? Laat ze de reacties in dit topic zien? Aan verlatingsangst kun je altijd werken, desnoods met een professioneel persoon samen. :j

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:57

_Spark_ schreef:
Ze willen gewoon niet inzien dat de situatie redelijk ernstig is :n
En ik wil zeker aan de verlatingsangst werken ,maar het momenten dat hij ook maar denkt dat ik weg ga, panikeert hij helemaal

Het is aan jou om ze duidelijk te maken dat je paard geen paardwaardig bestaan heeft op deze manier en compleet gestressed is.
Verlatingsangst hoef je in deze omstandigheden ook echt niet aan te werken, je paard is daar veel te gestressed, gefrustreerd en angstig voor. Zorg eerst maar dat hij een leefplek krijgt waar hij paard kan zijn ipv een gevangene.

_Spark_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 17:57

Uiteindelijk vinden ze wel dat ik gelijk heb, maar ze doen er gewoon niets aan :n ze zeggen telkens dat ik nog moet afwachten en dat het dan wel beter zal gaan..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:23

Dus je ouders vinden het prima dat hun dochter op een paard gaat rijden, die bokkend en vallend door de bak gaat? Lijkt me sterk.

Ik zie ook niet in hoe longeren nog meer risico op blessures kan geven, dan zoals jij beschrijft hoe hij zich nu onder zadel gedraagt.
De kans op blessures maak je nu zelf steeds groter, hij kan zijn energie niet kwijt doordat hij teveel opgesloten staat.
En dan heb je het over grondwerk?? Natuurlijk moet een paard altijd zijn begeleider respecteren en er niet mee op de loop gaan, maar dan moet dat ook realistisch zijn. Ik zie nu een hyper paard die eindelijk uit zijn hok mag, staat te stuiteren van de energie en dan vervolgens nog zijn energie niet kwijt kan.

Je schuift alle verantwoordelijkheid af op anderen (de manege, je ouders).
Je bent 17, in overleg met degene die de bak sleept moet het toch mogelijk zijn om in een traktorvrije bak te rijden?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:29

Ik denk dat een les grondwerk je enorm kan helpen. Misschien moet je paard even uit kunnen razen als hij veel te veel energie heeft en kun je daar een veilige manier voor leren. Ook leer je hem dan weer meer vertrouwen te hebben waardoor je prima in de bak kunt leren werken als er een tractor in de buurt is. Dat is echt wel aan te leren is mijn eigen ervaring. Gewoon dus even met een gedragsdeskundige of NH trainer kijken naar de situatie.

Edit; uiteraard wel eerst het voer en de omstandigheden zoveel mogelijk aanpassen.

Hans_Pool

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:38

_Spark_ schreef:
[...]en hij valt doordat hij begint te struikelen.

Dat is iets waar ik me in eerste instantie drukker om zou maken want struikelen is bij paarden vaak een indicatie dat er iets niet in orde is met de benen. Hier wordt over het algemeen te weinig aandacht aan gegeven terwijl dat op zich best een ernstig euvel is.

_Spark_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 20:07

Morgen ga ik onder begeleiding van een fysiotherapeut les nemen met mijn paard, dan kan ik moest hij toch te erg worden, samen met de fysiotherapeut verder kijken wat de beste manier is voor hem zijn energie kwijt te raken en eventuele problemen oplossen :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:14

Goed!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:10

Een fysio is geen trainer, laten we hier al duidelijk in zijn.
Je schuift idd alle problemen alle kanten uit, de manége, je ouders, de traktor, verlatingsangst, blessure, bokken en steigeren, ......
Neem les grondwerk, dat zou echt al een wereld verschil kunnen maken.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:15

Niet alleen grondwerk. Andere stalling met meer weidegang en waar ze je wel alles eerlijk vertellen lijkt me nog hoger staan op dit moment.