Fris of uitproberen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Fris of uitproberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:42

Zowieso kan een klein kind op zo'n grote pony niet fijn zitten en geen goede hulpen geven.
Naast dat is het voor de pony gewoon te makkelijk om een te klein ruitertje een hak te zetten.
Jij zult vast een heel brave pony hebben maar zolang je er geen langere periode dagelijks een ukje op zet, weet je niet of de pony daar braaf genoeg voor is. Zo'n smurf maakt het gewoon te makkelijk, pony merkt dat vanzelf en dat hoeft helemaal geen onwil te zijn. Een grote pony die zich door zo'n klein kind heel braaf rond laat sturen, op heel lichte hulpen reageert, geen stap verkeerd zet en toch voldoende voorwaarts is, zo'n pony is echt heel zeldzaam.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 01:02

Ik heb het idee dat die pony uitdaging en grenzen mist. Knap kind die op deze leeftijd dat al voor elkaar krijgt. Ik zou een leuke ponymeid zoeken die zelf al wat presteert in de sport en 1x per week laten rondsturen. Pony blij, kinderen blij.

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 01:12

anneliesdj schreef:
Zowieso kan een klein kind op zo'n grote pony niet fijn zitten en geen goede hulpen geven.
Naast dat is het voor de pony gewoon te makkelijk om een te klein ruitertje een hak te zetten.
Jij zult vast een heel brave pony hebben maar zolang je er geen langere periode dagelijks een ukje op zet, weet je niet of de pony daar braaf genoeg voor is. Zo'n smurf maakt het gewoon te makkelijk, pony merkt dat vanzelf en dat hoeft helemaal geen onwil te zijn. Een grote pony die zich door zo'n klein kind heel braaf rond laat sturen, op heel lichte hulpen reageert, geen stap verkeerd zet en toch voldoende voorwaarts is, zo'n pony is echt heel zeldzaam.

ik was ook altijd groot voor me leeftijd, en zolang je geen beeld hebt van hoe "klein"het kind is kan je daar niet echt iets van zeggen.

Moet zeggen dat ik het goed vind van TS dat ze een wat grotere pony hebben genomen zodat die niet gelijk weg moet als ze te groot worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:19

Daar valt wel wat voor te zeggen, maar als het dan jaren duurt voor het kind fatsoenlijk met deze pony kan rijden, heb je er ook niets aan.

Ze kan wel enorm groot zijn voor haar leeftijd maar dan nog is het een enorm verschil, een (grote) D is meer iets vanaf een leeftijd van 12 jaar. Daarbij zijn D'tjes regelmatig feller vanwege de bloedvoering wat ze ook niet geschikter maakt, is het een nrps'er?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:30

Ik lees in eerdere post dat de pony 59% Arabisch bloed voert. Dat is van nature al een pittige pony. Ik denk dat het de combinatie is. Hij heeft de ervaring op gedaan dat hij van de ruiter af kwam door een bok. Daarbij het winterweer waar paarden vaker frisser van worden en de onervarenheid van je dochter. Elke keer als hij gecorrigeerd wordt door bv jou als je hem rijdt en je dochter gaat er weer op en zij geef andere aanwijzingen. Bv doordat zij minder consequent en duidelijk kan zin. Begint het weer van voren af aan.
Ik denk dat je dochter meer ervaring moet gaan op doen, misschien is het mogelijk om privé les te gaan nemen en dat het mogelijk wel scheelt, als jij of iemand anders hem een poosje zelf gaat rijden en dan je dochter dan nog even uitstapt. Het moet voor haar wel leuk blijven en ze moet weer vertrouwen krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:40

O kijk daar heb je het al, neem dan een volbloed arabier, die zijn een stuk braver dan een kruising.
Ik denk dat je een ruiter moet zoeken die minimaal 4 keer per week de pony intensief wil rijden en als dat niet voldoende werkt zou je toch moeten overwegen de pony te verkopen of in bruikleen zetten en je dochter op een andere pony laten rijden tot ze wat ouder is.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:04

Ik zou de hoeveelheid brok drastisch minderen en ook voor een brok met minder suiker kiezen, en daarbij vind ik qua hoeveelheid en waarschijnlijk de intensiteit van het rijden het niet gek dat hij zo druk is.
Zeker swinters

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:10

Je moet zorgen dat je de baas blijft, blijkbaar gaat je dochtertje steeds beter rijden en daardoor steeds meer leiding heeft dat pikt die pony natuurlijk niet en gaat dus flink protesteren ik denk ook wel dat het komt door dat het winter is dan zijn de meeste pony's wat frisser de een meer als de ander. Na drie maanden wordt het sowieso ook tijd om uit te gaan proberen ik denk dat dit alles bij elkaar er voor zorgt dat ze zo erg nijdig wordt, dit heb ik nu ook met mn paardje, als je niet bang wordt en de baas blijft lukt het van zelf wel weer en komt het waarschijnlijk wel goed. Nog veel succes !