Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:43

Ik vind persoonlijk de sidepull prettiger dan een kaak of kingekruist hoofdstel. met een sidepull heb je een meer directe verbinding, het werkt net iets sneller zegmaar.
Je kunt ook kiezen voor een hackmore, deze heeft een wat scherpere inwerking.
Volgens mij kun je bij barefoot hoofdstellen eerst uitproberen:
http://www.barefoot-saddle.nl/shop/

Hier kun je zien hoe de verschillende soorten inwerken op het hoofd:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:59

Leuk dat je bitloos wil proberen !
Maar als ik jou was, zou ik er eerst voor zorgen dat je je paard met halster uit de wei kan halen. Als je paard respect heeft voor het halster en voor jou (en daarmee dus ook braaf meeloopt), pas dan zou ik er op gaan.

Mijn ervaringen met 'ineens' naar bitloos zijn heel verschillend. Met mijn pony lukte het erg makkelijk. Die pony deed zn best om mij te begrijpen en goed aan de hulpen te staan, uiteindelijk kon ik het uitbreiden naar alleen met neckrope, gaat helemaal super !
Maar met mijn paardje gaat het helemaal niet zo makkelijk. Ik heb hem laatst voor het eerst bitloos gereden, maar jammergenoeg hij doet niet goed zn best om mij te begrijpen en daardoor moet ik best hard aan de teugels moet trekken om toch de baas te zijn. Aangezien ik dit niet fijn vindt, laat ik het nu een poosje wachten en probeer ik eerst meer grondwerk te doen. Hopelijk doet hij daarna ook zijn best en lukt met hem precies hetzelfde.

Ik weet niet of jou paardje echt zijn best doet om jou te begrijpen ?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:05

Heb kingekruist en touwhalster te leen hier voor je liggen! ;) Ook nog een oude kingekruiste, die mag je voor 5 euro overnemen (is van touw gevlochten, redelijk zacht, alleen neusriemgedeelte). Je mag het testen hoor! :) Ligt in Eelde/Paterswolde.
Ik gebruik ze alleen nog maar sinds een jaar of 4, een héél enkele keer als het stormt doe ik er toch een bit in, maar dat is meer voor mijn eigen idee dan dat het nodig is ;).

Edit: Neckrope heb ik ook wel, maar dat is misschien iets te fanatiek :')

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:08

Via http://www.bitloos.nl kun je diverse bitloze optomingen proberen, maar dan moet je wel lid zijn zag ik. Kost een tientje per jaar.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:20

Je zou inderdaad eerst eens in de bak kunnen gaan oefenen in de bak. Ik heb direct op buitenrit bitloos geprobeerd, want ik heb geen bak. Mijn criollo heb ik op een gegeven moment een touwhalster omgedaan met daarover het hoofdstel met bit. Teugels die aan het bit zaten losjes over de knop van het zadel gelegd en op het touwhalster gaan rijden. Zodoende kon ik elk geval het bit gebruiken als dat nodig was. De eerste paar ritten inderdaad een paar keer bit gebruikt, met name bij het terugnemen uit galop, maar al vlot snapte mijn criollo dat de neusriem van het touwhalster ook een begrenzing gaf. Ben toen overgestapt op alleen touwhalster. Dit ging in het begin heel goed. Echter als hij heet was, drukte hij zijn kin op de borst, waardoor ik dan geen druk meer op de neus kon uitoefenen. En dan lekker doorsjezen! Vervolgens ben ik met een sidepull gaan rijden en doe dit nog regelmatig. Bevalt beter, want je blijft contact met de neus houden.

brenda2208

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:43

Doanique schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom je er op zo tegen bent dan, Brenda2208, even uitgaande van een normale dressuurruiter die normale hulpen gebruikt.

nou gewoon er zijn mensen wie het slecht gebruiken! en ik vind dat zielig dus eigenlijkj moet het afgeschaft worden, dan is alles gelijk. dan heeft qua bit, zweepje en sporen iedere pony even veel pijn!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:55

terpentijn schreef:
.... voor hem is "halster" synoniem aan "vrijheid", en zo bedaard is-ie nu ook weer niet, dus ik wil een overgang naar maken, als men begrijpt wat ik bedoel
....

Goede overweging. Wel eens gelezen dat men bij hengsten soms een ander hoofdstel gebruikt als ze moeten dekken dan op de andere momenten. Weet het dier aan het hoofdstel al of hij belangstelling voor de dames mag hebben of niet.

Je kunt allicht het halster nog over het gewone hoofdstel doen zoals beschreven en er is je ook al een exemplaar te leen aangeboden. Gaat helemaal goedkomen dus :)

tjessa

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:07

Ik heb zelf vaak met touwhalster gereden. vind ik zelf altijd prettig rijden en alle paarden die ik er mee gereden heb reageerde daar erg goed op. :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 14:35

Wat een info, allemaal, ook goeie Pb's gehad, ben me nu op diverse websites m.b.t. bitloos rijden aan het inlezen, zodat ik een goed inzicht in de diverse mogelijkheden en inwerking krijg en vervolgens een slimme keuze kan maken.

Ik neig "om te beginnen" op dit moment toch wel erg naar een kin/kaakgekruist hoofdstel, en uiteraard begin ik eerst in de ons bekende buitenbak... binnenbak is er niet, ben natuurlijk niet van plan meteen een buitenrit met Meneer Jaopie te gaan maken zonder bit (althans niet voor de eerste keer).
Neem zeker de aangeboden leen- of overneem optie heel serieus!
Heb ook het boek "Metaal in de Mond" van Cook gelezen, hoewel ik dit wel erg mordicus tegen welke bitvorm dan ook vind, staan er toch wel een aantal "nadenkertjes" in, met name de delen over de functie van luchtpijp/slokdarm functie (erg technisch, moest het een paar keer opnieuw doornemen).

Dat "Rambo Micklem" hoofdstel heb ik ook veel over gehoord, ik weet dat er op Bokt een speciaal topic over is, maar het vergt effe (effe?!?) tijd om dat allemaal daar zo'n beetje door te lezen.
Ben niet iemand die over een nacht ijs gaat, maar ook weer niet iemand die een bitloos hoofdstel PLUS een bit gaat uitproberen... want dan weet ik 't wel: als je 't voorhanden hebt ga je het al de makkelijk toch gebruiken als je onwennig of onzeker wordt, of door gewenning (heb je ook met sporen/zweep).
Dat moet mijn insteek niet zijn, als ik zonder ga proberen dan ga ik ook echt zonder opstappen en rijden.

Dus ik neem dit weekeinde nog even om mijn kennis te verruimen wat betreft de bitloze opties, en wil dan zo snel mogelijk er mee beginnen.

Zou overigens ook op termijn een fijne optie kunnen zijn voor mijn jonge 4-jarige merrie Khavanna, die heel mond-moeilijk is (is nog niet ingereden, maar is gewoon heel lastig met alles wat aan of in haar mond "moet" zoals wormenkuren, paardentandarts, etc.) Loopt een ander topic van mij over (zoekfunctie: Khavanna). Met die kan ik wellicht ook beter de Western richting op, da's geen dressuur-typetje.
Met Jaopie kan ik aardig lezen en schrijven, oftewel: weet ik wat ik aan heb OHZ, dus op die ga ik het eerst uitproberen.

Ben nu toch wel erg enthousiast geworden, hoe meer ik lees en hoor. Het zal zeker gaan lukken, aangezien ik al nooit was van het plukken en rukken, en Jaopie derhalve ook een zeer gevoelige mond heeft gehouden. Beste kans dat ook wij heel dat bit nergens voor nodig hebben.

Nogmaals: op een gewoon halster met twee lijnen als teugels er aan ga ik het dus NIET proberen, dat zendt naar mijn gevoel a. niet de juiste signalen uit en b. dat schuift waarschijnlijk hinderlijk.

Wordt ieg vervolgd!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:32

Ik rij mijn paard al vier jaar met bit (dressuur L/M), maar ik wilde ook altijd al eens bitloos proberen. Ik heb marktplaats in de gaten gehouden, daar worden veel bitloze hoofdstellen aangeboden en betaal je niet meteen de hoofdprijs. Ik ben gegaan voor een kaakgekruist hoofdstel. Het eerste half uur vond mijn paard het heel raar. Ze liep met haar hoofd hoog in de lucht rond. Ik heb het gewoon genegeerd en ben lekker gaan rondgalopperen in de bak zoals ik altijd doe. Na een half uurtje ging ze lekker zakken met het hoofd en begon ze er aan te wennen. Na een dag of drie kon ik er heerlijk mee rijden!
Eigenlijk liep ze op dat moment veel beter bitloos dan met bit. Nu wissel ik het wat af. Als het rijden met bit wat moeizamer gaat, pak ik de volgende dag het bitloze hoofdstel en andersom.
Bij mijn bitloze hoofdstel heb ik wat meer moeite om goed contact te houden met de teugels en het sturen gaat voor mijn gevoel iets minder precies dan met bit. Wel krijg ik een mooiere aanleuning met mijn bitloze hoofdstel. Laatst heb ik zelfs mijn eerste wedstrijd in 10 jaar met mijn bitloze hoofdstel gereden. Ging prima!
Succes met het maken van je keuze!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:30

niemand in Drenthe die bitloos rijdt?? _O-
Ik woon er niet meer, anders had je mijn hoofdstel mogen proberen. Ben destijds met mijn merrie ook gewoon eens gaan proberen, niks anders dan met bit vind ik. Moet zeggen dat zij niet zo'n heethoofd was, alleen staatsgevaarlijk indien bang.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:41

Ben ook bezig met bitloos
Heb geprobeerd: kaakgekruisd, sidepull en touwhalster.
Allemaal niets, had eentje 2e hands gekocht, andere geleend, en touwhalster had ik al.
Ik ga morgen de Lami (Kingekruisd) van F.R.A. Proberen, die kan ik lenen.
Ik heb het geluk te kunnen lenen.
Als je die mogelijk niet hebt, zou ik de testservice echt doen, kan je een hoop geld besparen, bitloze hoofdstellen zijn nogal duur...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 16:02

Nou, ik heb diverse websites bestudeerd, ervaringen gelezen daarop, inwerkingen van diverse bitloze optomingen bekeken en overwogen en ben nu nog meer (s)tureluurs dan ooit, want ik zie door de bitloze bomen het bos niet meer. Wist niet dat er ZO veel info en optomingen m.b.t. bitloos bestonden!

Toch moet ik nu een knoop doorhakken, want ik wil z.s.m. beginnen - ik heb geen zin om eerst lid van een website te moeten worden om van een leenservice gebruik te mogen maken, en de Micklem gaat 't na veel daarover gelezen te hebben ook niet worden (constructie vind ik niet fijn en de maten vallen nogal klein) - ik neig nog 't meeste naar kaakgekruiste Cook, of een Voest.
Ben een vrij "overtuigd" klassiek dressuurder in de buitenbak, dat kan daar volgens mij ook wel mee, dit, buiten mijn voorliefde voor buitenritten (doe ik meestal daarna).

Iemand nog tips voor bijv. een zwarte (niet bruin!) kaakgekruiste Cook of Voest, of specifieke ervaringen daarmee? Zou dan maat full moeten zijn, let op: paard is een Tinker x Fries kruising, maar geen zwaar op de hand hangende (integendeel) doordenderende tank, zou bovengenoemd de juiste keuze uit de talloze bitloze opties zijn?

Overigens is mijn wens om bitloos te gaan proberen vooral gebaseerd op hetgeen ik gelezen heb omtrent de fysiek belemmeerende effecten van het bit in de mond, maar ook wil ik wel eens uitproberen hoe ghoed je zelf eigenlijk communiceert/onafhankelijk zit en rijdt, ZONDER bitinwerking.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:15

Je moet vooral kijken naar waar je paard goed op reageert, ipv wat jij er fijn uit vind zien ;). Ik heb voor Sting ook een kaakgekruist hoofdstel geprobeerd en hij liep door alsof er niks gebeurde :'). Doe een kingekruisde om en hij staat direct stil als ik aan de teugels zit (nou vooruit, op het favoriete galoppad niet dan :P ). Wat dat betreft is het dus echt uitproberen. Ik wissel zelfs per jaargetijde, in de zomer vaak kingekruist of touwhalster, in de winter (ivm hyper paard :P ) sneller mn kingekruist of gewoon bit-hoofdstel voor buiten :).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:44

Equi_libre schreef:
Via http://www.bitloos.nl kun je diverse bitloze optomingen proberen, maar dan moet je wel lid zijn zag ik. Kost een tientje per jaar.

Die tip wilde ik ook geven. :)

Ik heb een twee kaakgekruiste hoofdstellen geprobeerd en ik vond die van Voest erg fijn (in mijn profiel staan nog wel een paar foto's).
Mijn beide paarden liepen daar ook probleemloos mee weg en ik had niet minder controle dan met bit.
Het is dat ik er niet mee mag starten, anders had ik wel een hoofdstel aangeschaft.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:06

Een instructrice zei laatst tegen mij 'you can only overthink it so much'
Niet te lang meer over piekeren, gewoon uitproberen en gaan rijden. Werkt het niet, probeer je wat anders.
Je komt er alleen maar achter door te doen en niet door te denken ;-)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 14:09

Hahaha, anyw1, daar heb je een punt, ik ben wel een echte prakkizeerder (dat is wat anders dan je overal angstig zorgen over maken, ik zie het meer als: I want to set us up for succes, not for fails) aan dat gevisioneer en geprakkizeer heb ik overigens wel te danken dat mijn paard nog bij mij is, en hij niet verkocht is (door mij) en wij niet verongelukt zijn, maar goed... het ging niet altijd euh... makkelijk, zeg maar. Maar ik heb gedurende onze trials and tribulations (was toch wel een aantal jaren) veel van het paard geleerd. Ik meer van en over hem dan hij van mij, vermoed ik.
Die periode ligt nu wel achter ons, ONS kent ONS inmiddels, en je hebt dus gelijk.

Ik kreeg nog ten tweede male van eenzelfde persoon een goede PB-tip m.b.t. tot leen-uitprobeer systemen, die komt er als je dat per se wil ook mee aan huis met begeleiding. Hoewel ik eigenlijk liefst alles op mezelf uitzoek, ga ik daar toch maar op in, want een paar ogen op de grond heb ik ook al nooit, dus dat lijkt me nu wel eens handig.Wat je voelt is toch altijd anders dan hoe iemand het ziet.

Ik ga contact opnemen en we gaan er voor.

Mind you: ik "zit" in een wat rare omgeving, en sfeer, paardmatig bezien: er wordt door de ene partij wel "dressuurmatig" verwacht, aan de andere kant word ik met mijn type paard als een "opsnijer" gezien juist OMDAT ik er vrij serieus dressuur mee rijd....Qua paard val ik natuurlijk in de recreatieve "geen dressuur type" categorie, zelf als ruiter ook omdat ik geen wedstrijden rijd.
Maar ik zit een beetje overal tussenin, qua rijstijl, het paard eigenlijk ook.

Het is dan moeilijk om een heel eigen richting te bepalen, want tussen heer en boer zit haast niks of juist een groot gat, en ja daarin vallen wij dus...
Bitloos zou bij beide partijen met gehoon ontvangen worden... tijd om het dus te gaan DOEN, hahaha!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-12-13 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:12

ik gebruik van barefoot een 3-1 sidpull hoofdstel, ideaal! stevig hoofdstel waaraan je ook weer makkelijk het bit zou kunnen doen en het is bovendien een erg duidelijk hoofdstel.
Cross rope bridle was voor mijn paard juist onduidelijk, maarja je moet zelf kijken wat voor jullie werkt. :)

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:03

Citaat:
Bitloos zou bij beide partijen met gehoon ontvangen worden... tijd om het dus te gaan DOEN, hahaha!

Gelijk heb je!

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:32

Of gebruik eerst een halster en doe daar je teugels aan kijken hoe ze daar op reageert eigenlijk wel beetje hetzelfde als bitloos ..

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:39

Ieder paard reageert anders op ieder type van bitloos...
Max heb ik vele bitloze hoofdstellen geprobeerd... uiteindelijk werd het kingekruist. Met bit was het moeilijk om hem rustig te houden. Bij zijn vorige eigenaar was hij altijd met een Liverpool mét kinketting gereden wat hem hard in de mond maakte.
Max heeft tandproblemen en ik was verplicht om iets anders te zoeken. Kingekruist kan ik hem met pinken rijden...
Heb echt vele hoofdstellen geleend via via én zelf nagemaakt... om dan bij zijn hoofdstel uit te komen.

Het is een zoektocht... Succes alvast! Ik heb véél info gevonden op bitloos.nl

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:16

Ik rijd zelf soms bitloos en soms met bit. Eerst gewoon met halster geprobeerd en dat ging goed, toen heb ik er een gekocht. Ik ben wel tegen hele grote scherpe sporen maar kleintjes heb ik geen probleem mee. En soms zie je op TV ofzo een dressuurpaard met heleboek ijzer in zn mond, daar houd ik echt niet van, dat vind ik zielluug!

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:22

Miss heb je hier wat aan ..

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:30

Lekker kort Door de bocht brenda2208
Heb anders ook wel eens gezien dat het bitloos goed mis ging en dat paarden er echt niet beter van gaat lopen... bitloos of niet het is in mijn ogen toch altijd de ruiter die de teugels in handen heeft.. het is net zo scherp als je hand.. geld voor beide!

Ben heel benieuwd ben zelf ook aan het rondkijken maar ook na begeleiding want als die van mij het doorheeft dat ie een loopje met me kan nemen zal die het zeker doen.. en dan ben ik waarschijnlijk te voorzichtig/onzeker dus eerst maar eens goeie hulp zien te vinden

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:45

Ik denk dat je het altijd wel kan proberen als je er maar vertrouwen in hebt. En ik zou er voor zorgen dat er iemand in de buurt is als er wat gebeurt maar ik zie altijd zelf wel grote voordelen van bitloos rijden.