Trainingsmotivatie waar haal jij het vandaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:20

Is het misschien een optie (ik verzin ook maar wat hoor) om wel gewoon je training te doen maar bijv. het fungehalte voor jezelf te verhogen door er bijv. caprillihindernisjes tussen te doen of een nieuwe kur op muziek te gaan bouwen ofzoiets? Dan blijf je hem onderhouden maar is het voor jezelf weer leuker.
(Ben stiekem wel jaloers op je luxepositie hoor :)) )

mavantos

Re: Trainingsmotivatie waar haal jij het vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:23

Ik heb ook weleens geen zin om te 'trainen' (al noem ik het oefenen omdat ik nog lang niet zo goed kan rijden dat ik mijn paard 'train', dus ik noem mijn rijden gewoon oefenen :+), ik stap er dan een half uurtje op en dan mag hij daarna zichzelf nog even vermaken in de paddock of nog even in de stapmolen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:26

Ik snap je wel een beetje wat betreft uitdaging.
Zelf kan ik niet meer lang rijden door gezondheidsproblemen. Maar ik verveelde mij dood met stappen door het bos.
Toen ben ik mij helemaal toe gaan leggen op dubbele longe werk en werken aan de hand met de kaptoom.
Daar kun je zo ontzettend veel mee en ook alle dressuuroefeningen op het hoogste niveau.
Misschien is dat wat voor je. Ik kan er echt mijn behoefte aan uitdaging in kwijt en kan ook mijn pony trainen op het niveau dat ik wil naast het rijden wat mijn bijrijdster doet (Z2 niveau).

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 15:12

Super leuk dat iedereen zo meedenkt!

Sprintje schreef:
Misschien kan je in deze periode eens meer focussen op je eigen ontwikkeling in plaats van de ontwikkeling van het paard. Zijn er verbeterpunten in je houding en zit waar je je in deze periode eens meer op kan gaan focussen bijvoorbeeld? Of in de details en afwerking van je proef, hoe maak je bijvoorbeeld van al die onderdelen een 8?
Dit zijn zaken waar je nu de tijd voor hebt en je eens extra aandacht aan kan besteden juist als je paard zo fijn loopt.
Dat is een goede. Ik zet best netjes maar het kan natuurlijk altijd beter. Ik ben nog altijd bezig met revalideren en train daarom veel in de sportschool en bij de fysio maar ik kan dat natuurlijk ook nog wel een stukje meenemen onder het zadel. Beugeltjes uit en trainen maar ~~}>

Ipsilonka schreef:
Kun je het huidige schema niet aanhouden met hem en de keren dat je wel met hem in de baan aan het werk bent erg gericht trainen? Dan word het lichamelijk niet te zwaar voor hem, maar dan kun je wel meer vragen in die trainingen?
Daar loop ik nou precies tegenaan. Het werk wat ik acceptabel vind voor hem doet hij zo makkelijk dat het lastig is om gericht te trainen. Zijgangen en dergelijke wil ik tot een minimum beperken op deze leeftijd net als echt verzamelen. Dat doe ik eens in de zoveel tijd een heel klein stukje maar dan houdt het ook snel weer op.

Pion schreef:
Enne, een sprongetje wagen?
Doe ik af en toe met hem. Maar er is geen springpaard aan verloren gegaan :+

DromenLies schreef:
Hi Katja, misschien dat de overgang van basissport naar subtop meer uitdaging gaat bieden? In dat geval is je probleem van tijdelijke aard toch? Wil je in april meteen overgaan of neem je liever wat langer de tijd?
Hij zou nu al ZZ-Z morgen lopen en vanaf 1-1 volgens mij zelfs LT maar dat vind ik veel te veel voor hem. Hij is best laat in zijn ontwikkeling dus we gaan de winter wat Z2 rijden en dan denk ik pas in het buitenseizoen ZZ-L.

Hilli schreef:
Als het paard kan wat je op dit moment van hem verlangt, dan hoef je daar geen focus meer op te leggen. De punten die Co nog moet leren komen later nog wel aan de orde en zonder twijfel pakt hij dat ook snel op.

Omdat een vakantie geen optie is en je toch wil blijven rijden, vraag ik me af of het mogelijk is om een andere ruiter te leren wat Co al kan. Ik kan me voorstellen dat een goede, beginnende basisruiter een hoop ervaring opdoet door 'het gevoel' van een correct gaand paard een keer tegengekomen te zijn. Je werkt dan vanaf de grond als lesgever toch met je paard, het basiswerk wordt gedaan en de uitdaging is verlegd.
Hier zou ik zelf niet opgekomen zijn maar wel een interessante visie. Co wordt door zijn mede-eigenaresse als een leerpaard gebruikt al rijdt ze op het moment niet zo vaak.
Hem echt uit handen geven aan een andere ruiter wil ik niet doen om meer dan één reden. De basis is nu super goed en het zou zonde zijn als hij schever of minder gehoorzaam wordt. Hij is daarnaast niet zo heel simpel te rijden als je niet súper consequent bent. En de allerbelangrijkste reden, het is het meest geweldige leuke paard wat ik ken dus ik zou gek zijn om er niet op te stappen :D

Djilna schreef:
En evt toch al spelenderwijs oefeningen van hoger niveau meepakken die lichamelijk niet te zwaar zjin, maar wel weer een nieuwe 'uitdaging' bieden? Ik denk aan de galopwissels bijv. Maar goed, dat is dan ook 1 oefening en niet dé oplossing.

Lastig, hebben van zo'n fijn en leergierig paard en dan tegen die beperkingen oplopen!
Respect trouwens voor jou dat je rekening houdt met zijn leeftijd, er zijn er die lekker doorgaan omdat het paard het allemaal zo makkelijk oppakt en dan later letterlijk op hun snuffert gaan omdat het paard mentaal of lichamelijk blokkeert..
Bedankt voor het compliment. Wissel springt hij al en als ik er drie op een diagonaal wil doet hij dat ook. Ik vind het enorm lastig om oefeningen te vinden die niet te zwaar zijn maar hem mentaal wel uitdagen. Hij is gewoon erg slim, kan alles los en open maken en leert enorm snel.

Lielle schreef:
wellicht wat meer met balken werken en daarin galopwerk doen? Op een korte zijde een serie door de wendingen op een korte afstand, andere korte zijde op een lange afstand? Je kunt dan sowieso al schakelen door je wending groter of kleiner te rijden.

De kunst zit er zo te lezen in om afwisseling te zoeken die voor jou en paard uitdaging biedt.
Balkjeswerk is inderdaad wel een goede, worden ze handiger van en het dwingt je als ruiter ook weer om sneller en handiger te worden.

ambre schreef:
Lastig katja,ik snap je probleem wel en zou willen dat ik het ook had.
Zulke paarden zou je wel een jaar ouder kunnen kijken!Maar je hebt toch je basistraining nodig om hem daarin sterker te maken.
Want ook al pakt hij de oefeningen makkelijk op,ze gaan alsnog kapot als ze er niet klaar voor zijn.
Je zult dus gewoon even er doorheen moeten en saai je basisrondjes moeten doen terwijl het allemaal prima gaat.
Ik kijk hem al jaren ouder maar het helpt niets :+
Hebben hem als veulen gekocht dus eerst kijk je tot het moment dat ze het land uitkomen, dan tot je erop kunt, dan tot je ermee wat aan het werk kunt en misschien is dat ook wel waar ik nu tegenaan loop. Heb lang gedacht dat als hij maar zes was dan kon ik zijn leven wel eens wat moeilijker gaan maken maar nu hij zes is geeft hij er weinig om. Gelukkig is de zeven al in de buurt.

terpentijn schreef:
het paard waarschijnlijk ook, gezien diens nog erg jonge leeftijhd en dan al zo'n niveau
Wat zou hij gezien moeten hebben? Hij heeft in de bak nog nooit een dag in zijn leven hard gewerkt.
Balkjes kunnen inderdaad een mooie aanvulling zijn.

0000 schreef:
Er zijn een paar hele leuke filmpjes te vinden op youtube van Ingrid Klimke over cavalettiwerk, denk ik wel de moeite om eens te bekijken.

Verder snap ik je ook wel, het is inderdaad lastig om een talentvol jong paard toch een beetje uitdaging te bieden zonder hem te overvragen. Misschien kan je eens kijken naar waar je start, een keer wat grotere wedstrijden meenemen zodat hij meer ziet. Of juist een clinic van iemand waar je normaal niet bij traint, wie weet wat voor een leuke trainingstips je krijgt. Alvast puzzelen met een kür op muziek misschien, die ga je straks nodig hebben als hij zo goed loopt denk ik :)
Bedankt voor de tip! Ga straks gelijk op Youtube kijken.
En een beginnetje met een kür maken is inderdaad wel een goed idee. Dat motiveert wel om mee aan de slag te gaan.

Urielle schreef:
(Ben stiekem wel jaloers op je luxepositie hoor :)) )
Ik durf er ook bijna niet over te "klagen" maar had even wat feedback nodig. Balkjes ga ik zeker in de training meepakken :j

mavantos schreef:
Ik heb ook weleens geen zin om te 'trainen' (al noem ik het oefenen omdat ik nog lang niet zo goed kan rijden dat ik mijn paard 'train', dus ik noem mijn rijden gewoon oefenen :+), ik stap er dan een half uurtje op en dan mag hij daarna zichzelf nog even vermaken in de paddock of nog even in de stapmolen.
Maar dat kan ik moeilijk een lange periode doen daar wordt hij ook niet blijer van.

Def schreef:
Ik snap je wel een beetje wat betreft uitdaging.
Zelf kan ik niet meer lang rijden door gezondheidsproblemen. Maar ik verveelde mij dood met stappen door het bos.
Toen ben ik mij helemaal toe gaan leggen op dubbele longe werk en werken aan de hand met de kaptoom.
Daar kun je zo ontzettend veel mee en ook alle dressuuroefeningen op het hoogste niveau.
Misschien is dat wat voor je. Ik kan er echt mijn behoefte aan uitdaging in kwijt en kan ook mijn pony trainen op het niveau dat ik wil naast het rijden wat mijn bijrijdster doet (Z2 niveau).
Dubbele longe kan ik wel eens proberen. Tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat het een draakje is met longeren. Zo opgevoed als hij onder het zadel is zo stout kan hij aan de longe doen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:17

Nou, dan is het duidelijk. Aan de longe met eerst een andere ruiter erop over balkjes, zodra hij dan braver is kan een ander de longe vasthouden en kan jij erop voor een puntjes-op-de-i-zitles, al dan niet met een balkje erbij :+

Succes met het vinden van jullie uitdaging/mentale afleiding.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 15:18

Hahahahaha, probleem opgelost :+
Thanks!

Robiin18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:29

Zijn er geen dingen die hij nog eng/spannend vind tijdens een wedstrijd?

Misschien is het leuk om in de bossen wat dressuur werk te doen? In een andere omgeving en je kan veel improviseren met de omgeving.
Dan is hij ook gedwongen om in andere omstandigheden op te moeten letten (mocht je daar nog iets in kunnen verbeteren)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 16:25

Hij is zelden ergens bang voor en als hij het al is dan kan ik hem er makkelijk van overtuigen dat hij gewoon aan het werk moet.
Vorig jaar nog een schriktraining gedaan, leek me leuk en leerzaam maar hij deed alles meteen en knipperde zelfs niet met galopperen over een zeil.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:23

Saai paard zeg ;)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:29

Is het niet mogelijk om het paard te verkopen? En een ander paard te kopen? Je doet jezelf er zo ook geen plezier mee zoals ik het lees. Het zou een onwijs leuk paard zijn voor iemand die een hoop wil leren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:42

Als ik Katja's berichtjes op fb goed lees is ze wel degelijk blij met hem hoor!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 19:02

Er is geen geld op de wereld waarvoor deze verkocht wordt. Zo'n fijn paard vind ik nooit weer en ik ben dankbaar dat ik hem heb.
Maar er is een verschil tussen er blij mee zijn en altijd fijn rijden en jezelf weten te motiveren om niet tevreden te zijn met wat je hebt maar net een stapje meer en beter te willen en dat vind ik heel moeilijk.

Mocht het overkomen dat ik niet gelukkig met hem ben dan heb ik dingen niet goed omschreven. Leuker dan deze worden ze niet gemaakt. Niet onder het zadel maar ook niet in de omgang.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:14

Geduld,als je over een paar jaar GP rijdt met 2 vingers in je neus dan horen we je vast niet meer!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:18

Wat een heerlijk luxeprobleem :D !

Die cavaletti filmpjes van Ingrid Klimke zijn echt heel leuk :j, en kunnen denk ik fijn bijdragen aan de ontwikkeling! Als ik met balkjes/cavaletti in de weer ben is het altijd net apenkooien :') , hoog/laag/links/rechts/scheef noem naar op, worden ze super handig en zelfbewust van!
Wat betreft het buitenrijden, je kunt je dressuurtraining ook lekker buiten doen of verdiep je eens wat meer in galop&conditie training (al dan niet met hartslagmeter!). Je komt dat jaar echt wel door hoor!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 08:59

Hartslagmeter is inderdaad erg leuk. Ik train er eentje met hartslagmeter en dat geeft wel nieuwe inzichten. Maar ik denk dat ik eerst ga investeren in wat cavaletti houders. Die hebben we niet op stal en dat lijkt me wel nuttig speelgoed.

ambre schreef:
Geduld,als je over een paar jaar GP rijdt met 2 vingers in je neus dan horen we je vast niet meer!
Goed punt :D

Verder heb ik me opgegeven voor de selecties voor de regio in het Z2. Dat was ik eigenlijk niet van plan omdat ik hem daar nog niet helemaal klaar voor vind maar de eerste selectie is 19 december en de andere twee zijn pas in januari. Mooie reden om even goed aan de slag te gaan.

Ik heb bedacht dat ik de komende tijd vooral aan de slag ga met mijn wendingen en bochten. Mijn voltes en dergelijke moeten ook voor een acht kunnen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:28

Wat grappig om een keer de motivatie te zien zakken, doordat het te goed gaat. Wat super dat je rekening houdt met zijn leeftijd en hem de tijd wil geven. Ik vind dat juist getuigen van heel veel liefde voor dit paard. Ook super dat je al die andere dingen met hem doet zoals in het bos rijden e.d.

Ik moest ook meteen denken aan misschien iemand er 1 a 2 keer in de week erop te laten rijden en les te geven en diegene ook misschien te begeleiden met wedstrijden? Iemand die netjes kan rijden, maar nog aan het begin is. Iemand die gewoon in de B moet beginnen? Daar kan je ook heel veel plezier uit halen. En dan kun je de dagen dat jijzelf rijdt verder gaan met wat je nu doet. De basis sterk maken/onderhouden.

Leuk dat je je voor de selecties hebt opgegeven, dat is in ieder geval weer een doel!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 20:48

Vandaag maar eens aan de slag gegaan met balkjes. Vorige week was dat er niet helemaal van gekomen vanwege tijd en het weer.

Heb het heel simpel gehouden met vier balken op een rechte lijn op de grond en heb ze eerst in stap, toen draf en later galop gedaan. Was toch wel iets wat hem in zijn hoofd goed deed en ik heb ook lol gehad. En het belangrijkste voor mij op het moment. Hij was er moe van zonder dat ik hem voor mijn gevoel heel veel belast had.
Afgelopen weekend had ik hem gestart en dat ging nog iets beter dan de vorige keer (223 en 229) maar ik voelde dat hij op een gegeven moment toch moe begon te worden in de ring dus daar moet ik op trainen.

Ik ben erg blij dat ik dankzij dit topic een mooie aanvulling heb waarmee ik hem zeker sterker en fitter kan krijgen.

Weet niet of jullie deze kunnen zien: https://www.facebook.com/photo.php?v=63 ... tif_t=like

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:08

Ik kan 'm niet zien.

Maar leuk!! En wat een mooie punten, gefeliciteerd!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 21:10

Heb met de instellingen gespeeld, gok dat je hem nu wel kunt zien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:11

ziet er goed uit, fijn! En hiermee kun je echt eindeloos spelen :-)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:40

Wow wat een punten, gefeliciteerd!!
Leuk filmpje ook met die flapperende oortjes :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:52

Heerlijk luxeprobleem; ik ben jaloers! :+
Maar fijn dat je wat aan de tips hebt die hier gegeven zijn. :)

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:48

In gevallen als deze wend ik me vaak tot google en bol.com
Er zijn namelijk boeken te koop waar je inspiratie uit kunt jatten ;-)

101 trainingsoefeningen is een leuke.
Je hebt ook een boek dat heet iets van 'favoriete oefeningen van topruiters' of zoiets.
Google helpt je vast met zoeken.
Succes!

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:58

Mijn motivatie? Kijken hoe ver mijn 4,5 jarige zal komen, hoeveel spieren hij gaat krijgen en hoe het zich uiteindelijk gaat ontwikkelen :j

Tips heb je genoeg zo te zien, je vliegt de klasses door alsof het niks is !