(Ben stiekem wel jaloers op je luxepositie hoor
) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
), ik stap er dan een half uurtje op en dan mag hij daarna zichzelf nog even vermaken in de paddock of nog even in de stapmolen. Sprintje schreef:Dat is een goede. Ik zet best netjes maar het kan natuurlijk altijd beter. Ik ben nog altijd bezig met revalideren en train daarom veel in de sportschool en bij de fysio maar ik kan dat natuurlijk ook nog wel een stukje meenemen onder het zadel. Beugeltjes uit en trainen maarMisschien kan je in deze periode eens meer focussen op je eigen ontwikkeling in plaats van de ontwikkeling van het paard. Zijn er verbeterpunten in je houding en zit waar je je in deze periode eens meer op kan gaan focussen bijvoorbeeld? Of in de details en afwerking van je proef, hoe maak je bijvoorbeeld van al die onderdelen een 8?
Dit zijn zaken waar je nu de tijd voor hebt en je eens extra aandacht aan kan besteden juist als je paard zo fijn loopt.
Ipsilonka schreef:Daar loop ik nou precies tegenaan. Het werk wat ik acceptabel vind voor hem doet hij zo makkelijk dat het lastig is om gericht te trainen. Zijgangen en dergelijke wil ik tot een minimum beperken op deze leeftijd net als echt verzamelen. Dat doe ik eens in de zoveel tijd een heel klein stukje maar dan houdt het ook snel weer op.Kun je het huidige schema niet aanhouden met hem en de keren dat je wel met hem in de baan aan het werk bent erg gericht trainen? Dan word het lichamelijk niet te zwaar voor hem, maar dan kun je wel meer vragen in die trainingen?
Pion schreef:Doe ik af en toe met hem. Maar er is geen springpaard aan verloren gegaanEnne, een sprongetje wagen?

DromenLies schreef:Hij zou nu al ZZ-Z morgen lopen en vanaf 1-1 volgens mij zelfs LT maar dat vind ik veel te veel voor hem. Hij is best laat in zijn ontwikkeling dus we gaan de winter wat Z2 rijden en dan denk ik pas in het buitenseizoen ZZ-L.Hi Katja, misschien dat de overgang van basissport naar subtop meer uitdaging gaat bieden? In dat geval is je probleem van tijdelijke aard toch? Wil je in april meteen overgaan of neem je liever wat langer de tijd?
Hilli schreef:Hier zou ik zelf niet opgekomen zijn maar wel een interessante visie. Co wordt door zijn mede-eigenaresse als een leerpaard gebruikt al rijdt ze op het moment niet zo vaak.Als het paard kan wat je op dit moment van hem verlangt, dan hoef je daar geen focus meer op te leggen. De punten die Co nog moet leren komen later nog wel aan de orde en zonder twijfel pakt hij dat ook snel op.
Omdat een vakantie geen optie is en je toch wil blijven rijden, vraag ik me af of het mogelijk is om een andere ruiter te leren wat Co al kan. Ik kan me voorstellen dat een goede, beginnende basisruiter een hoop ervaring opdoet door 'het gevoel' van een correct gaand paard een keer tegengekomen te zijn. Je werkt dan vanaf de grond als lesgever toch met je paard, het basiswerk wordt gedaan en de uitdaging is verlegd.

Djilna schreef:Bedankt voor het compliment. Wissel springt hij al en als ik er drie op een diagonaal wil doet hij dat ook. Ik vind het enorm lastig om oefeningen te vinden die niet te zwaar zijn maar hem mentaal wel uitdagen. Hij is gewoon erg slim, kan alles los en open maken en leert enorm snel.En evt toch al spelenderwijs oefeningen van hoger niveau meepakken die lichamelijk niet te zwaar zjin, maar wel weer een nieuwe 'uitdaging' bieden? Ik denk aan de galopwissels bijv. Maar goed, dat is dan ook 1 oefening en niet dé oplossing.
Lastig, hebben van zo'n fijn en leergierig paard en dan tegen die beperkingen oplopen!
Respect trouwens voor jou dat je rekening houdt met zijn leeftijd, er zijn er die lekker doorgaan omdat het paard het allemaal zo makkelijk oppakt en dan later letterlijk op hun snuffert gaan omdat het paard mentaal of lichamelijk blokkeert..
Lielle schreef:Balkjeswerk is inderdaad wel een goede, worden ze handiger van en het dwingt je als ruiter ook weer om sneller en handiger te worden.wellicht wat meer met balken werken en daarin galopwerk doen? Op een korte zijde een serie door de wendingen op een korte afstand, andere korte zijde op een lange afstand? Je kunt dan sowieso al schakelen door je wending groter of kleiner te rijden.
De kunst zit er zo te lezen in om afwisseling te zoeken die voor jou en paard uitdaging biedt.
ambre schreef:Ik kijk hem al jaren ouder maar het helpt nietsLastig katja,ik snap je probleem wel en zou willen dat ik het ook had.
Zulke paarden zou je wel een jaar ouder kunnen kijken!Maar je hebt toch je basistraining nodig om hem daarin sterker te maken.
Want ook al pakt hij de oefeningen makkelijk op,ze gaan alsnog kapot als ze er niet klaar voor zijn.
Je zult dus gewoon even er doorheen moeten en saai je basisrondjes moeten doen terwijl het allemaal prima gaat.

terpentijn schreef:Wat zou hij gezien moeten hebben? Hij heeft in de bak nog nooit een dag in zijn leven hard gewerkt.het paard waarschijnlijk ook, gezien diens nog erg jonge leeftijhd en dan al zo'n niveau
0000 schreef:Bedankt voor de tip! Ga straks gelijk op Youtube kijken.Er zijn een paar hele leuke filmpjes te vinden op youtube van Ingrid Klimke over cavalettiwerk, denk ik wel de moeite om eens te bekijken.
Verder snap ik je ook wel, het is inderdaad lastig om een talentvol jong paard toch een beetje uitdaging te bieden zonder hem te overvragen. Misschien kan je eens kijken naar waar je start, een keer wat grotere wedstrijden meenemen zodat hij meer ziet. Of juist een clinic van iemand waar je normaal niet bij traint, wie weet wat voor een leuke trainingstips je krijgt. Alvast puzzelen met een kür op muziek misschien, die ga je straks nodig hebben als hij zo goed loopt denk ik
Urielle schreef:Ik durf er ook bijna niet over te "klagen" maar had even wat feedback nodig. Balkjes ga ik zeker in de training meepakken(Ben stiekem wel jaloers op je luxepositie hoor)

mavantos schreef:Maar dat kan ik moeilijk een lange periode doen daar wordt hij ook niet blijer van.Ik heb ook weleens geen zin om te 'trainen' (al noem ik het oefenen omdat ik nog lang niet zo goed kan rijden dat ik mijn paard 'train', dus ik noem mijn rijden gewoon oefenen), ik stap er dan een half uurtje op en dan mag hij daarna zichzelf nog even vermaken in de paddock of nog even in de stapmolen.
Def schreef:Dubbele longe kan ik wel eens proberen. Tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat het een draakje is met longeren. Zo opgevoed als hij onder het zadel is zo stout kan hij aan de longe doen.Ik snap je wel een beetje wat betreft uitdaging.
Zelf kan ik niet meer lang rijden door gezondheidsproblemen. Maar ik verveelde mij dood met stappen door het bos.
Toen ben ik mij helemaal toe gaan leggen op dubbele longe werk en werken aan de hand met de kaptoom.
Daar kun je zo ontzettend veel mee en ook alle dressuuroefeningen op het hoogste niveau.
Misschien is dat wat voor je. Ik kan er echt mijn behoefte aan uitdaging in kwijt en kan ook mijn pony trainen op het niveau dat ik wil naast het rijden wat mijn bijrijdster doet (Z2 niveau).

!
, en kunnen denk ik fijn bijdragen aan de ontwikkeling! Als ik met balkjes/cavaletti in de weer ben is het altijd net apenkooien
, hoog/laag/links/rechts/scheef noem naar op, worden ze super handig en zelfbewust van! ambre schreef:Goed puntGeduld,als je over een paar jaar GP rijdt met 2 vingers in je neus dan horen we je vast niet meer!