Tips voor angstbegeleiding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:34

Sanne_com schreef:
Wat ik juist heel erg heb, is dat als er iets gebeurt; kijkerig of 'jolig' ik wel helemaal gespannen raak en eigenlijk ophou met rijden.

Klinkt heel bekend. Ik durf dan ook niet meer te rijden in de angst dat ik als ik het verkeerde doe het alleen nog maar erger maak en er alsnog af kletter 8-)

aerdenhout1

Re: Tips voor angstbegeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:40

Laat me raden.... kindjes, baan en als jij wegvalt door b.v gebroken arm of been,ligt het hele gebeuren plat en is de ramp (vooral thuis en de baan)niet te overzien!???

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:45

Nee! 25 jaar, woon nog thuis, studeer nog en ben bezig aan mijn scriptie. Geen relatie, geen kinderen, weinig verantwoordelijkheden _O-

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:47

HIHI... foutje bedankt!! Dan heb je dus echt de schrik te pakken en moet eigenljk even opnieuw beginnen.... aan de longe dus.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:49

Ga eens langs een NLP therapeut. Die kan je meenemen naar het moment dat het gebeurde en vanaf dat punt er meer rust in brengen. Dat zal je goed kunnen helpen als je daarna weer op het paard stapt.

En een goede lesgever ernaast die je er ook doorheen kan loodsen op het moment dat je verstijft. Dan heb je geen tijd meer om op te houden met paardrijden.
Laatst bijgewerkt door Kala op 11-11-13 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:50

Hmm heel herkenbaar hier. Bij mij was het vort zo erg dat ik iedere keer al huilend in de auto zat er naar toe. En dan moest ik nog opstappen.
Ik huurde een pony en ik kon het niet meer. Ik ging een andere huren. Daar had ik geen klik mee.
Ik wilde helemaal stoppen. huren werd en te duur en ze hadden voor mij geen geschikt paard (paarden genoeg overigs)

Ik kon op mijn oude stage op een tinker gaan rijden. 4 jaar oud, beleerd en daarna nog niet echt door gereden. pff dacht ik, weer een jonge onvoorspelbare pony :( Nouja ik kon 't proberen. viel ik dan kon ik alsnog helemaal stoppen. Dana had een maand een veulen en al enige tijd niet meer onder het zadel geweest. En na 3x bokken was ze al moe. Dat is ook het enigste wat ze dusver gedaan heeft.
Dana was ontzettend braaf, ze gaf mij vertrouwen en ik kreeg weer plezier. Ik had een instructrice die van mijn angst af wist en hier ook goed mee om ging. Ik ben zelfs weer gaan buitenrijden, wat ik al 3 jaar niet meer gedaan had. want o wat kan er onderweg gebeuren. Nog steeds heb ik buiten wel eens wat angsten, maar ik weet inmiddels wat m'n paard kán doen. Een stapje opzij en wegrennen kost te veel energie :')

Ik weet wel dat mocht ik ooit moeten stoppen (ze is van de zorgboerderij en er rijden ook jongens met een beperking op) dan weet ik wel dat ik volledig zal stoppen met rijden. Ik denk niet dat ik dit nog eens opnieuw wil gaan doen. Het vertrouwen op gaan bouwen. Ik ben hiervoor veel te angstig.

Ik heb dit over het algemeen wel vaker. Ik ben eigenlijk een mietje. veel dingen zie ik bij voorbaat al problemen in voordat het uberhaubt gebeuren. maar ik kán ook onder een auto komen. en er kán vanalles gebeuren. Bij dit paard zijn de risico's duidelijk minder als de vorige pony die ik reed maar het zal altijd een dier blijven.

Ik ben destijds begonnen met parelli. En dat heeft een beetje geholpen. Alleen was de pony zo'n heethoofd die een zekere ruiter nodig had en geen onzekere. Samen waren mij levens gevaarlijk. Ik zag ook overal gevaar in en mijn pony reageerde daarop. Ik mis die pony nog vaak, zat veel potentie in. maar helaas niet in mij. Heb nu een top(verzorg)pony die mij de rust kan bieden, mij vertrouwen geeft en van wie ik kan leren. En andersom ook. ze vertrouwt mij ook en dat is fijn dat ik dat ook haar kan bieden.
Ik geniet weer. zonder dit paard zou ik niet meer gereden hebben...

Ik zeg niet dat je je paard weg moet doen, maar zoek een lesgeefster die je dit kan bieden, of ga grondwerk proberen. En probeer stapje voor stapje verder te gaan. probeer het uit te breien. Steeds een stapje verder. Ik wilde uiteindelijk alleen maar stappen, langzaamaan proberen te draven. Galop heb ik niet meer aangedurfd op die pony. Op de huidige wel. :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:21

Rijden is geen probleem. Ik rij gewoon. Stap draf en galop. Galop vind ik trouwens wel snel eng, maar op mijn eigen paard niet. Ik word alleen bang op "spannende momenten" waarop het lijkt dat ik de controle kan verliezen of ik de situatie niet 100% in de hand heb

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:23

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:25

Ja idd pluisje88, het is angst om de controle kwijt te raken, daar heb ik ook last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:27

Heukeltje schreef:
Ja idd pluisje88, het is angst om de controle kwijt te raken, daar heb ik ook last van.

Maar heeft dat specifiek met rijden te maken of ook andere dingen buiten het rijden? Ben je bijv bang als je naast iemand in de auto zit...?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:37

Ik niet. Puur met het rijden en dan niet om het verliezen van de controle op zich, maar het verliezen van de controle waardoor je weet dan je sneller zult vallen. Denk dat het bij mij echt val angst is.

Vind niet direct plet paard eng als hij wat doet, maar heb in m'n hoofd dat ik daardoor ga vallen :j

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:48

Ja dat heb ik ook wel hoor, geef de controle niet graag uit handen. Kijk altijd mee als ik bij een ander in de auto zit. Maar heb het wel vooral met de paarden. Ik zie van te voren al dingen gebeuren die er niet zijn en dingen waarvan ze zouden kunnen schrikken hoewel m'n paard t nog niet gezien heeft. Wat als je op buitenrit er af zou vallen, paard aan de klets over het asvalt etc etc. Wat als ik m'n paard aan de longeerlijn heb ze schrikt zo heftig dat ik los zou moeten laten en ze gaat op t touw staan, Ik zie altijd overal gevaar. Dus ook de angst dat er wat met mijn paard gebeurt en niet alleen de angst om te vallen, want heb het aan de hand ook, op het ziekelijke af gewoon. Als ze ook maar aanstalten maakt om te schrikken onder het zadel pak ik haar uit reflex gelijk vast. Ik weet dat het averechts werkt maar toch doe ik het en geef haar daarmee de verkeerde signalen. Maar ja hoe leer je jezelf zoiets af. Heb al veel verschillende instructeurs gehad en dan gaat t een tijdje goed en sluipt het er toch weer in

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:24

Bij mij zit het alleen in het rijden/vallen blijkbaar. Wat jij aangeeft aan de hand of aan de longeerlijn daar herken ik mezelf niet in.

Gelukkig maar trouwens

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:01

Heukeltje schreef:
Ja dat heb ik ook wel hoor, geef de controle niet graag uit handen. Kijk altijd mee als ik bij een ander in de auto zit. Maar heb het wel vooral met de paarden. Ik zie van te voren al dingen gebeuren die er niet zijn en dingen waarvan ze zouden kunnen schrikken hoewel m'n paard t nog niet gezien heeft. Wat als je op buitenrit er af zou vallen, paard aan de klets over het asvalt etc etc. Wat als ik m'n paard aan de longeerlijn heb ze schrikt zo heftig dat ik los zou moeten laten en ze gaat op t touw staan, Ik zie altijd overal gevaar. Dus ook de angst dat er wat met mijn paard gebeurt en niet alleen de angst om te vallen, want heb het aan de hand ook, op het ziekelijke af gewoon. Als ze ook maar aanstalten maakt om te schrikken onder het zadel pak ik haar uit reflex gelijk vast. Ik weet dat het averechts werkt maar toch doe ik het en geef haar daarmee de verkeerde signalen. Maar ja hoe leer je jezelf zoiets af. Heb al veel verschillende instructeurs gehad en dan gaat t een tijdje goed en sluipt het er toch weer in

Ik weet wel iemand met een paard die je dat heel rap afleert!
Als jij denk: oh jee, een stoeprandje, dan zal dat paard struikelen over dat stoeprandje. Als je denkt: oh jee, een enge heg, dan steekt dat paard z'n kop in die heg.
Als dat jouw manier is om van je angst af te komen, dan wi ik je wel in contact brengen met deze persoon.
Dat paard is overigens doodbraaf, doet geen vlieg kwaad maar spiegelt wel messcherp als jouw gedachten, heel confronterend als je daar niet tegen kunt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:11

Ow ikke. Gaaf zon paard! lijkt me heel confronterend ja :j

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:18

Ja Ikke maar zo'n paard heb ik zelf al hahaha, ze spiegelt juist teveel mijn slechte eigenschappen en dat maakt me juist nog onzekerder. Als ik iets eng vind, vind zij dat uiteraard ook. Als ik denk oh nu gaat ze schrikken, doet ze dat ook

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:27

Heukeltje schreef:
Ja Ikke maar zo'n paard heb ik zelf al hahaha, ze spiegelt juist teveel mijn slechte eigenschappen en dat maakt me juist nog onzekerder. Als ik iets eng vind, vind zij dat uiteraard ook. Als ik denk oh nu gaat ze schrikken, doet ze dat ook

Dit is geen spiegelen in de therapeutische zin. Wat jij beschrijft is in mijn ogen een standaard reactie van een vluchtdier. Als de leider zegt dat het eng is, dan is het eng! :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:37

Heukeltje schreef:

Het verschil met dat paard is dat dat paard wel betrouwbaar en braaf blijft. Je wordt wel geconfronteerd met je eigen doemdenkbeelden maar verder gaat het paard niet met je mee en je hoeft dus ook niet bang te zijn dat het paard daadwerkelijk rare dingen gaat doen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:39

Mag ik vragen waar dat paard ergens staat ikke? misschien zou dat voor mijn vertrouwen heel goed kunnen zijn..

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:39

Oh dat is wel een stuk fijner idd

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:43

kijk ook eens wat ik schreef op een ander topic hier "bang na vallen ...." want voor een deel heeft dit ook op jouw probleemsituatie te maken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:02

aeolusnr1 schreef:
kijk ook eens wat ik schreef op een ander topic hier "bang na vallen ...." want voor een deel heeft dit ook op jouw probleemsituatie te maken.

Ik heb het gelezen maar eerlijk gezegd heb ik niet helemaal door waarvoor het voor ons belangrijk is?
Eigenlijk komt het erop neer dat ik niet toe zou zijn aan mijn kaliber paard?

Ik heb mijn paard er bewust op geselecteerd en geloof me, als ik hier niet mee overweg kan dan moet ik gewoon nooit meer op een paard stappen. Als deze niet geschikt is, dan is er geen enkel dier dat nog geschikt zal zijn voor mij. :n

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:44

aeolusnr1 schreef:

Heb ook gereageerd op je bericht daar. Denk dat je twee dingen door elkaar haalt, angst en kunnen rijden zijn twee verschillende dingen alleen door angst vergeet je vaak te rijden. Als ik op de grond sta weet ik precies hoe dingen aangepakt moeten worden ( en zo deed ik het ook voordat ik die angst kreeg ) erop kan ik alleen maar denken " ja maar wat als..? " heeft niks te maken dat ik paard niet aan kan, alleen op mijn angst met vallen op dat moment wat natuurlijk averechts werkt op het paard!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:50

hoe meer je kennis en kunde gaat opbouwen hoe minder angst er zal zijn, das gewoon een feit.
je denkt dat je het weet maar eigenlijk weet je het nog niet voldoende, en komt de twijfel op als het paard even onverwachts uit de hoek komt.
Het heeft heel zeker met elkaar te maken.

twinducklin schreef:
aeolusnr1 schreef:

Heb ook gereageerd op je bericht daar. Denk dat je twee dingen door elkaar haalt, angst en kunnen rijden zijn twee verschillende dingen alleen door angst vergeet je vaak te rijden. Als ik op de grond sta weet ik precies hoe dingen aangepakt moeten worden ( en zo deed ik het ook voordat ik die angst kreeg ) erop kan ik alleen maar denken " ja maar wat als..? " heeft niks te maken dat ik paard niet aan kan, alleen op mijn angst met vallen op dat moment wat natuurlijk averechts werkt op het paard!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:53

Maar hoe kan je kennis en kunde opbouwen als je bang bent?

Ik heb op dit moment het geluk te hebben om een geweldige instructeur te hebben die mij kent en me langzaam mijn angsten -> vlottere paarden die schikken enz, laat in zien en laat zien dat ik het kan.

Als je die niet hebt, is het heel moeilijk om over die angst heen te komen!