Het plezier in het rijden is weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brighteyes85

Re: Het plezier in het rijden is weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:54

Ik heb precies het zelfde gehad met mijn merrie, heb zelfs op het punt gestaan haar te verkopen. Uiteindelijk ben ik even gestopt met rijden en met haar gaan wandelen, leuke dingen gaan doen die mij en haar een goed gevoel gaven. We zijn gaan grondwerken, vrijheidsdressuur, wandelen, mennen alles wat anders was dan rijden. Na een tijdje heb ik zonder echt te zoeken een andere instructeur een klassieke instructeur gevonden die mij de rust en het zelfvertrouwen gaf om weer te gaan rijden. Sinds januari ben ik aan het lessen en ben ik een andere weg ingeslagen met mij paard en ik rij nu met plezier door de baan, maar wissel het altijd af, de ene dag dressuur, de andere dag bosrit en een dagje grondwerken. Dit houdt het voor mij en mijn paard interessant.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:44

Lastig hoor, ik denk dat ook velen je probleem herkennen. Je moet rustig blijven, terwijl je je paard wel wat aan kan doen. Ik heb het ook wel gehad, heb toen als tip gekregen om het paard meteen af te zadelen en op stal te zetten. Het rijden wordt er toch niet beter van en je houdt er zo'n naar gevoel aan over. Het heeft bij mij wel geholpen, na twee keer mijn paard op stal gezet te hebben, kon ik ineens wel rustig blijven. Ik heb ooit een 'lastige' merrie gehad waar ik heel boos op kon worden, ik was ook heel bang voor haar. Uiteindelijk was ze compleet in de staak, heb ik haar door een andere ruiter laten rijden en vervolgens verkocht. Ze paste qua karakter totaal niet bij mij. Nu heb ik een heel leuk paard en qua karakter passen we veel beter bij elkaar. Ik hoop dat jij ook en goede band met je paard op kan bouwen en als je echt boos wordt, zet je paard dan maar op stal, dat gaat uiteindelijk echt vervelen. Dan blijf je de volgende keer echt wel rustig en ga je weer echt rijden in plaats van boos worden. Maar het is niet eenvoudig dat geef ik toe.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:08

Ik heb dit zelf niet mee gemaakt met mijn paard maar ik heb wel instructrices gehad die zelf mee reden (heel prettig). Ik had dan een uur les en daarvan reden mijn instructrices het eerste half uur. Het voordeel was dat ik dan op een al goed losgemaakt en voorbewerkt paard stapte. Misschien dat zo een constructie jou ook kan helpen, dan wel om een andere reden maar als je instructrice je paard al lekker aan het lopen heeft heb je het eerste gevecht niet en dat geeft jou misschien wat meer zelfvertrouwen, zodat je het ook zelfstandig straks weer makkelijker op pakt en volgens mij is het voor je instructrice ook een voordeel bij het les geven dat ze je paard nog beter kent dan alleen vanaf de grond.

Het kan natuurlijk een tijdelijke dip zijn die je kan overwinnen, aan de andere kant kan het ook zo zijn dat een rustiger paard beter bij je past en dat een andere eigenaar ook beter bij je paard past en dan moet je misschien overwegen of het voor jullie beiden niet prettiger zou zijn om een andere eigenaar voor je paard te zoeken............maargoed zo ver ben je nog niet en direct op geven hoeft zeker niet, ga lekker proberen met alle tips die je krijgt en veel succes.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:17

Ik herken het wel een beetje. Ik heb ook een periode gehad waarin m'n paard mij uittestte en ik daar erg onzeker van werd en soms m'n geduld en plezier verloof.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik eens dingen ging doen die we allebei leuk vinden....buiten rijden! Hier hebben we super veel plezier in en ook ben ik meer gaan longeren.
Ik laat nu mijn paard 1x per week door mijn zusje rijden die veel meer rijvaardigheid heeft als ik en zij kan mij helpen met onze problemen. Ik merk dat we nu weer meer plezier in het rijden hebben en elkaar veel beter begrijpen. *\o/*

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:27

Misschien moet je vrijheidsdressuur gaan doen? en vanuit daar gaan opbouwen!
Word de band beter en leer je elkaar wat beter kennen!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:40

ik heb ook hetzelfde gehad bij mijn merrie, in eerste in stantie waren het rugproblemen ze wou niet meer lopen gewoon uit het niets, we hebben de problemen behandelt maar dat stilstaan en op en neer hoppen en gek doen bleef er in en nog steeds, we zijn zeker dat er niks meer aan de hand is met haar rug maar als ze af en toe geen zin heeft wil ze alleen maar bokken/steigeren heen en weer ik merkte ook dat ik het plezier verloor, ik kreeg haar er niet door heen maar m'n moeder bleef maar dwingen weer te gaan rijden, ik vond er geen bal meer aan en ik voelde me nog schuldig naar m'n paard ook. uiteindelijk toch echt gezegt ik stop we gaan ons volledig focussen op grondwerk. Ze is ongeveer 2 maanden niet gereden maar wel elke dag gelongeerd en andere leuke dingen gedaan samen wandelen en een vrij sprongetje etc. Ik weet niet hoe het kwam maar met de dag wou ik weer liever rijden en op n dag ben ik er gewoon weer opgestapt met volle moed, als je je zelf goed voelt voelt je paard zich vaak ook beter, je merkte dat dat bokken/steigeren er niet uit was maar ik had meer wilskracht om door te zetten en heb ook lessen genomen eerst om te zorgen dat ik de leiding had en niet zij, nu kunnen we het zelf af en heb ik veel meer plezier in het rijden en eens in de zoveel tijd neem ik nog les om gewoon weer even de puntjes op de i te zetten dat rare bok/steiger trekje blijft er in maar nu ik weet hoe ik er goed mee om moet gaan voelt het veel prettiger en heb ik er maar zelden last van waardoor ik gewoon weer plezier heb in het rijden samen met mijn paard

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:41

Heeft geen nut meer om hier te reageren voor de TS. Ze is permanent verbannen van bokt :=