Warming up voor jezelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fourseasons

Re: Warming up voor jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:56

Mijn paard is dan wel donkerbruin, heb er toch vooral nu altijd zeker een halfuur poetswerk aan, zweet me dan al kapot van dat 'schrobben' :')

pretparkpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:30

Ik probeer altijd wel te rekken en te strekken voor ik erop klim anders krijg ik kramp in mijn kuiten.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:27

Ik doe geen warming up, maar ik doe wel wat rek en strek oefeningen tijdens het instappen haha :+ Dan word ik bewuster van mijn houding. Gelukkig heb ik over het algemeen niet zoveel toeschouwers..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:29

Ik oefen alle dagen op balans, lenigheid, en voel of heupen en bekken goed los zijn....
Ook zorg ik dat mijn gewicht mooi blijft. Ik heb kleine ukken, dus ik wil altijd rond de 55 zitten.

Een paard kan moeilijk loslaten onder een stijve hark....

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:40

Ik moet er eigenlijk ook beter opletten, vooral als het straks weer koud word, dat ik een goede warming up doe. Thuis gaat het wel maar hoe doen sommige het op wedstrijd? Dan zit je toch een tijd in de auto. Omdat mijn witte broek altijd zo lekker strak zit, doe ik daarom wat oprek oefeningen en me rug los draaien. Maar wat zijn nog meer snelle goede oefeningen om daar uit te voeren? Zal maar niet een rondje op het wedstrijd terrein gaan rennen ;)

V_eraa: Heb jij speciale oefeningen voor je knie voordat je gaat rijden? Ik heb ook een pijnlijke knie en vooral de eerste passen is het auw-auw.

Site is inderdaad interessant! Staan een paar goede oefeningen op :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:46

Ik merk aan mijn paard duidelijk verschil als ik eerst opwarm of er koud op klim.
En dat koud er opklimmen is nog relatief.
Loop elke ochtend 1,5 uur in het bos met de hond, daarna naar stal, wei en stal uitmesten, paard poetsen en dan klaar om aan de slag te gaan.

Tot dat punt noem ik het zelfs nog koud er op klimmen.
Als ik samen met mijn paard eerst ga wandelen, dus eigenlijk mijn paard aan de hand warm stappen, dan loop ik links en rechts er naast. Draai voltes, pas je achterwaarts etc. Tijdens dat warm stappen, probeer ik goed te voelen hoe mijn eigenlijf reageert op wendingen links en rechts om. Daarnaast kijk ik hoe mijn paard de wendingen doet, zonder dat ik een storende factor ben op haar rug. Dat geeft al een hoop info, waar ik weer wat mee kan als ik er op zit.

Er waren wel eens dagen dat ik er gelijk opstapte, dan hadden we samen veel meer tijd nodig om lekker te gaan. Dus dat doen we niet meer.

Maar dan ben ik ook nog bewust alles links en rechts aan het doen. Althans dat probeer ik. Dus ik mest uit met de riek afwisselend in mijn handen links en rechts. Poetsen ook links en rechts. Want zeg nou zelf de meeste doen het met 1 voorkeurs hand. Dan is je voorkeurs hand en been anders opgewarmd dan je andere. En begin jij al scheef op je paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:26

@ Japeloup: hahaha! Het is niet voor niets dat je de best denkbare instructrice bent! Kan me altijd in al je teksten vinden!

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:54

Zelf vind ik het erg fijn om wel een warming up te doen, al doe ik het veel te weinig... Zo is er een goede oefening ok je heupen los te maken; je staat op 1 been, en draait met je andere been rondjes of 8tjes, goed voor de balans en de soepelheid!!

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:23

Ik geef mezelf ook geen warming up, het opzadelen is al een warming up op zich soms :o

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 21:07

En door rondjes warm te rennen, kan ik ook lekker alle spanningen van de drukke dag even kwijt. Zo stap ik met een leeg hoofd op het paard. Heerlijk.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:12

Ik fiets meestal naar stal, dus dat is al een hele warming up opzich. Dan het uitmesten, poetsen en opzadelen!
Geen last van stijve spieren dan meer :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:19

Ik ook niet! Mn paard staat met 2schuilstallen op paddock met nog 3 kleinere ponies, dat maak ik altijd eerst schoon en de stal mest ik, en dan heb ik het bloedheet! Warm genoeg denk ik zo ... daarna doe ik iets met mijn paard

Hier staat er 1 op stal die mediteert, doet ademhalingsoefeningen en loopt 20 rondjes met dr pony zodat de pony ontspannen aangesingeld kan worden. (Terwijl naar de bak ook lang genoeg lopen is ljikt mij hihi). Met het hele voorpret zijn ze langer bezig als met het dier rijden op zich. Wat overigens ook 90% uit ademhalen bestaat.

Tsja overdrijven is ook een vak. Laat mij maar uitmesten voor het rijden :D

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:16

Wauw wat goed dat toch wel een aantal bokkers er zo bewust mee bezig zijn :))

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:45

ambre schreef:
Waarom?Je hoeft toch alleen maar te zitten? :P

Rij je zelf paard of ben jij zo iemand die ook zegt dat paardrijden geen sport is..? :D (gezien je onderschrift neem ik aan dat je zelf wel rijdt :Y) )

Ik doe ook geen bewuste warming up, maar ik denk dat je spieren al wel opwarmt door het poetsen en opzadelen. Ik probeer wel een paar keer per week te hoepelen, dat schijnt goed te zijn voor je evenwicht en dat je 'recht wordt' in je lijf en balans.
Als mijn paard eens sterk is of een dwarse bui heeft, merk ik soms wel dat ik last krijg van mijn arm of dat er wat aan het verzuren is, dus voor dat soort dagen zou een warming up wel handig zijn..

Annebla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:40

Ik doe wel een paar kleine oefeningen voordat ik op me paard stap. Dit is in overleg met mijn fysiotherapeut, omdat ik gek genoeg vast sta in mijn bil en het SI-gewricht. Ik doe dan vooral oefeningen om mijn onderrug los te maken, voordat ik erop stap. Daardoor ben ik ook minder stijf als ik eraf kom.
En ik doe thuis veel oefeningen om fit te blijven, zodat ik goed op me paard kan zitten. Veel buikspieroefeningen en oefeningen die zorgen voor de losheid in mijn eigen lijf. Ik houd bijvoorbeeld onderbewust meer mijn rechterbovenbeen aangespannen als mijn linker. Door thuis oefeningen te doen ben ik me bewuster van wat ik op mijn paard doe, en kan ik als ik mezelf betrap weer mijn ene been weer ontspannen. Je geeft dan toch ook onderbewust scheve druk.
Wat ik zelf heel prettig vind, is om tijdens het uitstappen ook een paar rondjes naast me paard mee te lopen. Ik zie dit ook al mijn eigen cooling down.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:58

Ja eigenlijk is het inderdaad wel erg goed om te doen. Ik doe het voor het hardlopen altijd (rustig inlopen en stretchen), maar bij het paardrijden niet. Ik denk net als Aranel het poetsen en heen en weer lopen met zadelen je al wel een beetje opwarmt. Ik ga er nu je het zegt deze winter beter op letten! Ben ten slotte ook geen 20 meer ;)

Lisanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:05

Uitgebreid poetsen opzadelen en dr ook nog op klimmen vind ik vermoeiend genoeg :Y) :Y)

xGjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:00

Ik heb geen bepaalde training ofzo nee, of warming up routine. Ik ben ook al warm genoeg na paard vangen, meesleuren, poetsen, zadelen, er op proberen te komen, aansingelen....

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:40

op mijn vorige manege moesten we altijd armen rondjes draaien en door je knieën als een soort van squats en nog andere oefeningetjes maar kan er niet zo snel opkomen...

nu vind ik poetsen en zadelen idd ook een hele warming up in de winter *\o/*

Appelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:02

Het is beter voor een ruiter, maar ook ik deed dit in mijn jongere jaren nooit. Ik denk dat ik dit tegenwoordig ook niet zou hebben gedaan.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 10:29

Toch vreemd waarom we het soms of helemaal niet doen. Een warming-up heeft alleen maar voordelen.

Marieke_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:24

interessant topic. Zelf doe ik geen bewuste warming up, behalve poetsen en opzadelen....
Geloof er wel in dat het nuttig kan zijn.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:15

Na het poetsen ben ik wel aardig opgewarmd eigenlijk.
Soms stretch ik nog even met beide benen, door de bovenkant van mn voet op de onderste plank van het hek te leggen (dan sta je dus met de rug richting het hek) en dan even een paar keer doorbuigen en dan mn andere been. Dan zit in minder snel in stoelzit, omdat de bovenbeenspieren dan al wat zijn opgerekt.
Zou ik eigenlijk vaker moeten doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:49

Tegen de tijd dat ik weer een kruiwagen vol stront uit de paddock heb, heb ik het al aardig warm eerlijk gezegd. Telt dat ook? :+

joanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:54

ik warm me opzich altijd op voor de training en het is ook beter