Hoofd naar beneden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Re: Hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:08

Ik lees even mee, als mijn haf blij wordt doet hij dit ook. Is al stukken minder en bokken doet hij er niet meer bij maar het is moeilijk zitten met niks voor je en een bolle rug :n als hij wegschiet.... Zijn neus zit dan bijna op de grond :=

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:11

Er schijnt trouwens ook een hulpteugel te zijn die aan het hoofdstel (kopstuk achter de oren) vast gemaakt wordt en over de hals naar het zadel loopt. Daar wordt die vast gezet maar het lijkt me dat zo een pony wel in een erg gedwongen houding loopt....
Er loopt bij ons een welshje op stal wat haar ruitertje vaak eraf trekt (meerdere keren per les) en daar hebben ze nu zo een ding aan gezet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:22

Klopt dat is een cheque, dat komt uit de drafsport. Kan ook maar is lastiger aan te komen.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 17:24

Nens77 schreef:
Er schijnt trouwens ook een hulpteugel te zijn die aan het hoofdstel (kopstuk achter de oren) vast gemaakt wordt en over de hals naar het zadel loopt. Daar wordt die vast gezet maar het lijkt me dat zo een pony wel in een erg gedwongen houding loopt....
Er loopt bij ons een welshje op stal wat haar ruitertje vaak eraf trekt (meerdere keren per les) en daar hebben ze nu zo een ding aan gezet....

hmm die kende ik nog niet, zou dat helpen?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:17

Joolien schreef:
Klopt dat is een cheque, dat komt uit de drafsport. Kan ook maar is lastiger aan te komen.

Wauw !
Wat een parate kennis :D
Weet jij ook de nadelen van zo een cheque ?
Ik vind het Welshje namelijk haar hoofd in een gedwongen onnatuurlijke houding dragen, eigenlijk stijf.
En de laatste keer zat hij net niet strak genoeg en trok ze het ruitertje toch weer voorover.
Het meisje wat de pony bijrijdt heeft er geen problemen mee, zij rijdt zonder want toen de pony doorkreeg dat ze haar er niet uit kon trekken (meiske is ouder, groter en iets zwaarder) en juist harder moet werken (naar beneden duiken is even flink aansporen) is ze ermee opgehouden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:21

Oenka schreef:
Nens77 schreef:

hmm die kende ik nog niet, zou dat helpen?

Durf het niet te zeggen, misschien proberen ?
Ik twijfel of mijn tankje zich door zoiets tegen zou laten houden....
Ik denk dat je bij dit soort ponies slimmer en sneller moet zijn.
Leren herkennen en voelen voor ze die truckendoos opentrekken al waarschuwen dat het niet mag....
Die van mij reageert daar aan de hand in ieder geval het beste op....
En als ze hun hoofd niet naar beneden kunnen gooien vinden ze misschien de oplossing omhoog wel weer, dan peren ze hem alsnog :9

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 19:56

maar waar hebben ze die dingen dan?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:54

Even via Google intoetsen
Anti hoofdkantel hulpteugel
Zag ze al van 21,95

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 21:19

ik heb gekeken, lijkt me zeker handig :j

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:24

Als je dat met die touwtjes van het zadel naar het hoofdstel wilt proberen en je hebt geen ringetjes aan je zadel kun je misschien de touwtjes vastmaken aan de haken waar de stijgbeugelriemen aan zitten. Dat lijkt me ook stevig genoeg en als je op die plek een strotouwtje gebruikt voel je er waarschijnlijk niets van.
Btw ik heb dit zelf nog niet zo geprobeerd, maar denk dat het wel kan werken :)

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 21:30

Femek2902 schreef:
Als je dat met die touwtjes van het zadel naar het hoofdstel wilt proberen en je hebt geen ringetjes aan je zadel kun je misschien de touwtjes vastmaken aan de haken waar de stijgbeugelriemen aan zitten. Dat lijkt me ook stevig genoeg en als je op die plek een strotouwtje gebruikt voel je er waarschijnlijk niets van.
Btw ik heb dit zelf nog niet zo geprobeerd, maar denk dat het wel kan werken :)

Dat is idd ook een optie

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:03

Ik zou inderdaad dan gaan voor wat Femke zegt, dan werkt het enkel in wanneer het nodig is !

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 16:25

bedankt allemaal voor de reacties :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:33

Die Anti Hoofdkantel hulpteugel lijkt mij niet zo handig eigenlijk.. ik denk namelijk dat als je hafje dan zijn hoofd omlaag doet dat ie dan je hele hoofdstel aan gort trekt :D :o (gezien het onwijs sterke paarden zijn)
Ik zou echt gaan voor de touwtjes :j

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:04

Tessa_93 schreef:
Die Anti Hoofdkantel hulpteugel lijkt mij niet zo handig eigenlijk.. ik denk namelijk dat als je hafje dan zijn hoofd omlaag doet dat ie dan je hele hoofdstel aan gort trekt :D :o (gezien het onwijs sterke paarden zijn)
Ik zou echt gaan voor de touwtjes :j

ja vanmiddag had ik dat ook al met iemand erover ja, van trekt ie dat nie aan gort hahhaha

mistral2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:23

Sorry ken het probleem onze hafdame doet het ook alleen in de polder of bospaden. Na alle hulpteugels te hebben geprobeerd, martingaal, thiedeman, slof, goque. Ben ik enkel voor de buitenritjes overgestapt op een dubbelgebroken passoabit en geloof me ik heb er al een jaar lang profijt van. Misschien volgens sommige niet de beste oplossing, maar zij is te sterk buiten en zo gaat het prima kunnen we relaxt buitenrijden

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:27

mistral2002 schreef:
Sorry ken het probleem onze hafdame doet het ook alleen in de polder of bospaden. Na alle hulpteugels te hebben geprobeerd, martingaal, thiedeman, slof, goque. Ben ik enkel voor de buitenritjes overgestapt op een dubbelgebroken passoabit en geloof me ik heb er al een jaar lang profijt van. Misschien volgens sommige niet de beste oplossing, maar zij is te sterk buiten en zo gaat het prima kunnen we relaxt buitenrijden

Tja je moet toch wat als niks helpt.. :')
Veiligheid voor alles :)

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:51

ja precies

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:52

Nens77 schreef:
.
Ik denk dat je bij dit soort ponies slimmer en sneller moet zijn.
Leren herkennen en voelen voor ze die truckendoos opentrekken al waarschuwen dat het niet mag....
Die van mij reageert daar aan de hand in ieder geval het beste op....
En als ze hun hoofd niet naar beneden kunnen gooien vinden ze misschien de oplossing omhoog wel weer, dan peren ze hem alsnog :9

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Onze merens deed het vroeger ook heel veel en nu af en toe. Mijn man is 70 jaar een beginner en met name in de galop heeft hij de neiging om dit te doen. Zodra hij het doet zet mijn man hem stil (ja dames ik weet het puur op spierkracht) en vloekt heel hard.
Als hij het bij mij doet, geef ik een yel doe onmiddellijk mijn handen omhoog en jaag hem naar voren en tot bokken komt het dan niet meer want het houdt gelijk op. Aangezien het paardje met zeer zacht bitje wordt gereden (zacht - zachter - zachste), meestal met was ontspannen teugeltje tijdens de buitenritten met weinig dwang vindt hij dit echt helemaal niet leuk. Maar eerlijk is eerlijk ik heb ook wel eens op het strand in zijn jonge jaren met zeer veel moeite kunnen blijven zitten zo hoog bokte hij in de galop. Toen heb ik hem om kunnen gooien zodat hij naar de duinen moest (ik was te laat dus en als ze eenmaal vaart hebben is er geen houden meer aan) en in het mulle zand stopte het vanzelf.
Mijn dochter als jong meisje kon hem buiten goed rijden met het stangetje dat we met mennen gebruikte. Dus het is even zoeken. Maar in principe komt het aan op snelheid en consequentheid.
O ja, hij flikte het ook ooit bij mijn man toen ik les had op onze andere merens. Hij bokte zo hoog en lief kan echt niet rijden en mag ook niet vallen. Die pakte de teugels heel snel in de ene hand en gaf hem toch een oplawaai met de zweep tussen zijn oren :oo . Toen heeft hij het heel lang niet gedaan bij mijn man. Mijn instructrice die echt van de zachte hand is, gaf aan dat hij toch wel heel gevaarlijk deed en dat ze het ermee eens was. Bij mij heeft hij het maar een of twee keer gedaan dus het is ook iets van dominantie dat ze het bij de een wel (dochter, manlief) en bij de andere niet doen. Wonderlijk is ook als mensen de eerste keer op hem rijden hij het ook zelden of nooit doet en nu hij 18 jaar is komt het nauwelijks nog voor. Maar van de week was het er opeens weer.
Sterkte TS, is lastig probleem met die drammers en sterkte paardjes.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-10-13 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:56

dank je wel, ik ga het een en ander uitproberen wat hier is verteld. En alle andere adviezen blijven welkom

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:06

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:13

ik lees even mee, ik heb met mijn merrie buiten bijna het zelfde.
niet in draf niet in galop, alleen bij overgangen naar een rustigere gang en in stap afentoe.
ik ga er alleen geen extra leer inhangen, daar is het probleem niet groot genoeg voor.
een sterker bitje is niets, al geprobeerd, en het probleem verergerd alleen maar

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:15

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:21

Een haf trekt zo je hele hoofdstel stuk ben ik bang.. :')

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:26

kitlover schreef:
ik lees even mee, ik heb met mijn merrie buiten bijna het zelfde.
niet in draf niet in galop, alleen bij overgangen naar een rustigere gang en in stap afentoe.
ik ga er alleen geen extra leer inhangen, daar is het probleem niet groot genoeg voor.
een sterker bitje is niets, al geprobeerd, en het probleem verergerd alleen maar

Ik zie in je filmpje wat jij bedoeld. :j
Als mijn Haf dit doet vraagt hij om een lange teugel maar niet om te kunnen versnellen, meestal wil hij na inspanning een lange teugel (of buiten als we weer bijna thuis zijn) om zijn hals te kunnen strekken (net als met uitstappen zeg maar).
Het lijkt er inderdaad op dat jouw paard ruimte vraagt om gas te kunnen geven. Maar hij lijkt wel bij je te blijven....

Wat hij doet als hij lollig wil zijn, is echt met zijn neus tussen zijn knieen duiken en met een bolle rug wegschieten.
Dan pakt hij volgens mij het bit ook vast.
Gelukkig doet hij dit nog zelden. Dat is ook de reden dat ik er niet zo ene hulpteugel aanhang maar ik had hem bij een ander gezien.
Buitenrijden doen we nog niet zoveel, maar bij anderen heeft hij dit buiten gelukkig niet gedaan.
Zou het doodeng vinden om op een stuur- en remloze tank te zitten.
Ik begrijp dan ook heel goed dat ts hier een oplossing voor wil vinden.