Hoe krijg ik een soepel paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:57

Ook op de grond kan je soepelheid en buigzaamheid oefenen door z'n neus naar op zij te vragen altijd maar iets verder Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 02:19

Je krijgt een soepel paard als je tijdens het rijden de bewegingen van het paard zelf laat zijn.

Naadjuh4Live

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 09:26

Dookie schreef:
Men neemt een zwaar bit en een slof
Eens flink doortrekken en voila je paard is soepel enzovoort..

Dat denken soms nog mensen hier op bokt

HOEZO je paard ff "lekker" ddortrekken
je kan je paard pijn doen daarmee....als je je paard soepel wilt krijgen moet je veel figuren rijden...Veel voltes...wat ook helpt is slangenvoltes door een S van handveranderen....
Dan kan je je paard even lekker laten lopen...dan gaat hij ook eerder nageven
maar het kan best even duren dt is niet in 1 dag gedaan

Naadjuh4Live

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 09:27

Dookie schreef:

HOEZO je paard ff "FLINK" ddortrekken
je kan je paard pijn doen daarmee....als je je paard soepel wilt krijgen moet je veel figuren rijden...Veel voltes...wat ook helpt is slangenvoltes door een S van handveranderen....

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:49

Naadjuh4Live"]
[quote="Dookie schreef:

HOEZO je paard ff "FLINK" ddortrekken
[/quote]

Voordat je reageert, kun je misschien best mijn andere berichten ook lezen?

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:24

ik ben het met je eens dookie... sommige mensen denken dat hun paard los is als hij in een krul kan lopen, nou sorry hoor, maar dan moeten ze eerst maar eens serieus les gaan nemen.... sommige mensen kunnen gewoon niet rijden, en dat komt ook omdat ze er geen verstand van hebben. De vorige eigenaar van mn pony wist niet eens wat stelling was Verward

MissEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:17

Door figuren rijden krijg je een paard niet goed soepel??Je moet zorgen dat je je paard van achter naar voor door zijn lichaam laat lopen, dmv overgangen, als je met rijden begint probeer je toch eerst hem in balans en takt te laten lopen??? En dan daarin ga je oefeningen rijden. Lijkt mij hoor.

MissEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:19

En les nemen van iemand die weet waar hij of zij mee bezig is! Een goede instructeur heb je zoveel aan! En dat vergeten veel mensen, want ja het mag geen geld kosten.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:12

door figueren te rijden krijg je wel een soepel paard, vooral in een wat kleinere bak, dat is mij door mn VA als advies gegeven, en die weet het wel

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:43

Een goede instructeur is erg belangrijk. Het is goedkoper om daar in te investeren dan zelf maar wat aan te modderen en wachten tot de DA moet komen. Bovendien heb je ook buitengewoon meer plezier als je goede instructie hebt. Je slaat dus eigenlijk 2 vliegen in 1 klap met goede instructie.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:01

Aqua8horse schreef:
Een goede instructeur is erg belangrijk. Het is goedkoper om daar in te investeren dan zelf maar wat aan te modderen en wachten tot de DA moet komen.

wat bedoel je hiermee? wachten tot de DA moet komen? als je paard niet soepel is moet de DA komen Verward

pareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:40

bij ons op stal zijn we altijd met soepelheid bezig
in de lessen komt het ook duidelijk naar voren.
we beginnen altijd op een cirkel en stelling en buiging.
de soepelheid van een paard heeft ook weer met rechtrijden te maken.
veel oefenen met rechte lijnen, stelling en wijken doet een hoop.
je moet ook vooral niet aan je paard gaan hangen, daar wordt hij alleen maar vaster van.
zoals andere ook al zeiden: ontspannen en zachtjes vragen. (met je benen rijden)

ook wil fysiotherapie weleens goed helpen.
op de greup hebben wij een fisio van visdonk en als hij geweest is merk je super verschil.
dan aan de ruiters de taak je paard niet weer opnieuw vast te rijden Lachen

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:43

hoeveel vraagt zo'n fysiotherapeut dan voor zo'n beurt zo maar zeggen?Bij mijn pony duurt het heel lang voordat hij los is, en hij is ook niet makkelijk aan de teugel te rijden. Ik hoop dat jullie het weten want dan kan ik het wel eens proberen. Groetjes...

roxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:48

door de zgn rollkur methode ( het bekende sjef en anky systeem)
je paard verandert er zo door, die van mij is ook heerlijk los door z n lijf,
en zo nageeflijk dat t net lijkt of ik niks in m n handen heb!!! super gewoon (op de foto niet te zien, want dat was de dag van aankoop, en toen werd m n paard nog anders gereden)
Laatst bijgewerkt door roxie op 12-12-03 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:50

wil je uitleg geven? ik ben zeer onder de indruk.... hoe doe je dat dan? hoe dat dat in zn werk? en kan je het zelf ook doen?

roxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:54

als ik jou was zou ik me er eerst maar goed in gaan verdiepen om te begrijpen waarom je je paard L-D-R rijd, en t nooit zo maar zelf uit gaan proberen maar je laten trainen door iemand die ook in dit systeem rijd ( en er verstand van heeft, en weet hoe en waarom) anders heeft t echt geen zin

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:57

roxie schreef:
als ik jou was zou ik me er eerst maar goed in gaan verdiepen om te begrijpen waarom je je paard L-D-R rijd

Wat bedoel je met L-D-R rijd? ik snap het niet helemaal maar wat is dat dan precies, anders kan ik me er niet in verdiepen

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:56

Laag Diep Rond misschien Verward

pareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:24

de kosten vallen reuze mee.. ik zal eens op de factuur kijken hoeveel het precies is.
hij voelt waar het zit en dan kraakt hij je paard door bewegingen te maken en waar nodig zet hij er acapunctuur naaldjes in.

SPDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:45

Hoi,
Nou neem een zwaar bit en een slof lijkt mij geen verstandig idee. Je kan je paard wel aan normaal bijgezette bijzetteugels longeren. Evenveel links om als rechts om. HIer wordt hij al een stuk soepeler van. Wat betreft rijden; veel voltes, wendingen en wijken. Let er wel op dat je zijn spieren niet overbelast. Iemand die je daarbij begeleid is misschien wel een goed idee.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:36

SPDB schreef:
Hoi,
Nou neem een zwaar bit en een slof lijkt mij geen verstandig idee. Je kan je paard wel aan normaal bijgezette bijzetteugels longeren. Evenveel links om als rechts om. HIer wordt hij al een stuk soepeler van. Wat betreft rijden; veel voltes, wendingen en wijken. Let er wel op dat je zijn spieren niet overbelast. Iemand die je daarbij begeleid is misschien wel een goed idee.

Lees alsjeblief eerst de kleine letters en mijn andere antwoorden..

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 09:11

Assiej"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Een goede instructeur is erg belangrijk. Het is goedkoper om daar in te investeren dan zelf maar wat aan te modderen en wachten tot de DA moet komen.

wat bedoel je hiermee? wachten tot de DA moet komen? als je paard niet soepel is moet de DA komen Verward
[/quote]

Ik bedoel daarmee dat als je zelf blijft proberen en je doet dat niet op de goede manier, loop je een groot risico op blessures. En die heb je sneller dan je denkt, maar je bent ze minder snel kwijt. Dus voorkomen is beter dan genezen. Goede instructie kan je daarbij goed helpen.

SPDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:01

Wat overigens ook goed werkt is een passoa teugel. De achterhand van je paard wordt hier goed bij betrokken waardoor het echt voorwaards neerwaards wordt geleid. Prima middel. Wij trainen er regelmatig paarden mee. Ook paarden die bijvoorbeeld tijdens het longeren erg druk zijn in het hoofd etc... [/code]

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 02:56

SPDB schreef:
Wat overigens ook goed werkt is een passoa teugel. De achterhand van je paard wordt hier goed bij betrokken waardoor het echt voorwaards neerwaards wordt geleid. Prima middel. Wij trainen er regelmatig paarden mee. Ook paarden die bijvoorbeeld tijdens het longeren erg druk zijn in het hoofd etc... [/code]

Maar dan moet je dat ding niet te strak zetten! (zoals bij veel hulpteugels gedaan wordt)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:45

Aqua8horse"]
[quote="Assiej"][quote="Aqua8horse schreef:

[/quote]

Ik bedoel daarmee dat als je zelf blijft proberen en je doet dat niet op de goede manier, loop je een groot risico op blessures. En die heb je sneller dan je denkt, maar je bent ze minder snel kwijt. Dus voorkomen is beter dan genezen. Goede instructie kan je daarbij goed helpen.
[/quote]

volgends mij snap jij mijn bericht niet helemaal, mijn VA zei dat, omdat mijn pony ziek is, dus bemoei je er maar niet mee.. dit zijn mijn zaken