Goed inrijdzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:32

Wintec is een prima merk hoor :j

Maar ze hebben geen verwisselbare boom :n
Wel een verwisselbaar kopijzer sinds alweer aardig wat jaartjes.

Is een erg leuk systeem waardoor je wanneer je paard smaller of breder wordt rond de schoft, gewoon een ander kopijzer erin schroeft en het sluit weer op de juiste manier aan.

MAAR.

Je past dan dus alleen de voorkant van het zadel aan, het deel dat rond de aanzet van de schoft ligt.

De ronding van de boom & kussens van voor naar achter die blijft hetzelfde en die moet OOK passen.
Daarom past een Wintec op heel veel paarden niet: ze zijn vaak veel te recht om een wat rondere rug goed te kunnen volgen.

Het aanbevelen van gebruik van een gebroken boom is waanzin.

Boomloze zadels afraden om allerlei dubieuze redenen trouwens ook... het gemiddelde boomloze zadel verdeelt het ruitergewicht vaak heel wat prettiger over de rug van een paard, dan het gemiddelde boomzadel.

En veel ruiters die boomloos rijden zitten vaak een stuk steviger dan ze op een boomzadel zaten.

Het is echt niet allemaal zo zwart-wit als sommige mensen je willen doen geloven :=

In de paardenwereld zijn er heel veel verschillende meningen die vaak loodrecht tegenover elkaar staan en er worden de meest rare verhalen verzonnen en door-geblaat door mensen die geen idee hebben waar ze over praten, maar wel zo hard mogelijk hun van-horen-zeggen spookvertellen doorvertellen alsof ze het zelf meegemaakt hebben :=

Het beste advies dat je kunt krijgen is: verzamel meningen en beoordeel deze zelf heel kritisch met gezond verstand zodat je de zin en onzin van elkaar leert te onderscheiden. Zelf nadenken, je paard goed leren kennen en goed letten op de reacties van het dier levert over het algemeen heel wat betere resultaten op dan zomaar klakkeloos allerlei gevraagd of ongevraagd advies opvolgen :)

Lielle

Re: Goed inrijdzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:00

zadelmak maken hebben we laten doen, daarna hadden we gelukkig een (dressuur)zadel dat redelijk ligt op ons jonkie. Nu is er een tweedehands vzh zadel bij gekomen, type op advies van de zadelmaker. Dat kan nog een paar keer worden aangepast (verwachting is dat hij nog enorm gaat veranderen in bouw en bespiering), ik kan het gebruiken om een sprongetje te maken en ik vind een vzh- of springzadel beter voor een jong paard. En op den duur komt er een eigen springzadel, maar dat is nu nog veel te vroeg.

Lisanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:03

Doen waar jij je goed bij voelt!!
ik heb gekozen voor wintec vanwege gewicht en Boom kunnen verstellen wanneer hij groeit. Zadel op maat ga ik pas voor wanneer hij volledig in bespiering zit anders blijf je bezig...
Maar denk dat het belangrijkste is dat zadel gewoon goed zit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:07

Waarom niet boomloos? Wat is daar nou weer mis mee? Dat is allemaal achterhaalde onzin, hoor, je hebt tegenwoordig prima boomloze zadels. Ik heb destijds gekozen voor een boomloos zadel van Barefoot. En inmiddels rij ik op een semi-boomloze Trekker rond. Prima zadels om mee in te rijden en/of op te rijden. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:11

Het pure ruitermak maken (dus gewoon gewicht op de rug en wat rondstappen/draven) wordt zonder zadel gedaan. Wanneer de paarden dat gewend zijn wordt er een VZH wintec op gelegd om verder in te rijden. Ik vind dit voor mij de beste manier omdat ik dan eventuele problemen die er eerst nog niet waren meteen terug kan verhalen op het zadel in plaats van op pubergedrag, onzekerheid, jeugdigheid van het paard.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:02

Wat pmarena hier zegt is ook heel nuttige informatie. Staar je niet blind op het feit dat het kopijzer kan worden vervangen. Een zadel bestaat uit meer onderdelen, ook de andere onderdelen zoals de ronding, de vorm en de kussens zijn belangrijk.

Gini, het is niet zo dat je bij elk paard in het begin makkelijk zonder zadel kan gaan zitten. Dan heb je ook te maken met puntbelasting van de rug. Niet ieder paard zit even prettig, bijvoorbeeld vanwege een hoge schoft of ruggegraat. Het is per individu belangrijk dat je kijkt naar wat het beste is voor dat paard, ook qua zadels.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:40

Ik heb op ieder paard tot nu toe zonder zadel kunnen zitten. Ook extreem smalle met een hoge schoft. Soms deed ik dan een zadeldekje of schapenwol met longeersingel onder mijn kont. Als je je gewicht goed verdeeld en mooi rechtop zit dan valt het met die puntbelasting echt wel mee. Verder ben ik enorm van eerst aan de lange lijnen werken. De paarden zijn dus niet totaal onbespierd wanneer ik erop kruip. Maar ik ben het met je eens dat je geval per geval moet bekijken. Ik zeg ook maar hoe ik het doe, dat is gelukkig niet de enige manier. ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:09

of een zo goed mogelijk/goed passend zadel of een barebackpad. dat over die gebroken boom is echt het belachelijkste antwoord wat ik ooit heb gehoord haha, als je een paard goed begeleid en voorbereid gaan ze heus niet zomaar steigeren en achterover klappen. daarom een zo goed mogelijk passend zadel waarmee het paard geen ongelukkige ervaring krijgt met een pijnlijk zadel.
bbp vind ik zelf geweldig omdat je er, als er wat gebeurd, zo vanaf kunt springen. ook voelt het paard precies wat er op zn rug gebeurd en dat brengt meestal wel wat rust (en er zit een handig handvatje op). met een zadel voelen ze dat niet direct maar dat hoeft ook geen probleem te zijn of zo. :)

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:32

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:15

galaxyfizzy schreef:
pmarena schreef:
Het beste advies dat je kunt krijgen is: verzamel meningen en beoordeel deze zelf heel kritisch met gezond verstand zodat je de zin en onzin van elkaar leert te onderscheiden. Zelf nadenken, je paard goed leren kennen en goed letten op de reacties van het dier levert over het algemeen heel wat betere resultaten op dan zomaar klakkeloos allerlei gevraagd of ongevraagd advies opvolgen :)

Top advies +:)+

Helemaal mee eens! ;)

En daarnaast, kies voor iets waar jij je prettig en fijn bij voelt. Heb je bijvoorbeeld nooit op een springzadel gereden en ben je gewend aan een stevig dressuurzadel met diepe zit, dan word je niet heel happy om tijdens het zadelmak maken er een plat springzadel op te gooien. ;)

Welk zadel je ook kiest, ik zou er zelf niet direct een mega fortuin aan uit geven. Juist omdat ze nog zo enorm veel kunnen veranderen. Wat je ook kan doen is even rond vragen of iemand nog een ouder zadel heeft liggen die je evt. zou mogen lenen? Zodra je paard dan beter bevestigd is en wat spiertjes begint te krijgen kun je kijken naar een eigen (goedkoper) zadel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:18

minikatje schreef:
wat wil je zelf gaan doen met je paard?
ga je wedstrijden rijden of wil je alleen buitenrijden?
ga je western rijden of wil je toch richting het springen?

ik zie dat je in arnhem woont, eventueel kun je een keer een boomlooszadel van mij lenen om te kijken of dat bevalt :)

volgensmij is er overheen gelezen ;)

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:25

ik zweer bij wintec

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:36

Wintec is voor het begin heel handig. De schoft wordt dikker door spieren.
Daarna als het paard echt helemaal anders van bouw is kan je een goed passend zadel kopen. Maar ik zou beginnen met wintec

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:00

Ik heb een oud kieffer zadeltje voor buitenrijden en inrijden. Hij heeft eerst op mijn grote nrps'er gelegen(en nu nog bij buitenrijden), en nu op een wat te slanke fjord. Het past bij allebei prima en is nog goed in orde, ondanks dat het al wat ouder is. Het is een vzh zadel, vind ik wel zo fijn, dan heb ik net iets meer steun dan bij een dressuurzadel (en het is wat lichter, ook niet verkeerd).