Nageven paard, wat een ellende!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Re: Nageven paard, wat een ellende!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:29

TS is 14, ik kan snappen dat TS in het begin dacht dat dit het correct rijden was, en dat nu pas het knoopje 'knapt'?

Je kan absoluut niet verwachten dat een 14-jarige direct correct kan rijden, daar moet GOEDE begeleiding bij zijn die TS tot nu toe niet gehad heeft.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 19:34

geerke schreef:
ik vind het ook een raar verhaal...het is een half jaar heel slecht gegaan en nu ze alleen rijdt gaat het super.
Mensen die een paard correct erdoor kunnen rijden zijn met een zaklamp te zoeken.

Je ziet het verkeerd. Het halve jaar ging het goed maar nu gaat het steeds meer bergaf.
@emily , bedankt voor je reactie want in het begin wist ik niet hoe ik haar rond actief en ontspannen moest laten lopen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:35

Nagefelijkheid kent geen tijd zeggen we bij ons op stal :)

renzo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:36

En dat ligt dan alleen aan de instructie volgens jouw dat het nu minder gaat dan eerst.
Op de foto's ben je heel erg streng met je binnenhand.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:38

xsarinax schreef:
geerke schreef:
ik vind het ook een raar verhaal...het is een half jaar heel slecht gegaan en nu ze alleen rijdt gaat het super.
Mensen die een paard correct erdoor kunnen rijden zijn met een zaklamp te zoeken.

Je ziet het verkeerd. Het halve jaar ging het goed maar nu gaat het steeds meer bergaf.
@emily , bedankt voor je reactie want in het begin wist ik niet hoe ik haar rond actief en ontspannen moest laten lopen.

misschien ben ik dom...(kans is vrij groot :D)...nog een keer.
Toen je les had ging het niet goed,nu heb je geen les meer en het gaat slechter?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:41

aerdenhout1 schreef:
MMMM... ik hoor het verhaal maar van 1 kant en als ik zie wat je al hebt bereikt met je paard ... de B door en al winst in de L... dan denk ik eerder dat jij het niet begrijpt wat je instructrice bedoelt en momenteel misschien niet zo fijn rijd waardoor je nu de instructrice de schuld geeft. Ik begrijp zonder dat ik rij wel wat ze bedoeld met iets meer druk en dan "loslaten" Zeker als je meer gaat vragen van je paard dan zal je meer moeten "werken" JIJ, maar ook je paard natuurlijk.
Ik vind het niet zo netjes dat je haar nu zo openlijk de grond in boort.

Een instructrice die aan de teugel wil leren door de slof er aan te knopen is geen instructrice. Helaas is het zo dat er veel in de krul getrokken paarden toch wp scoren maar dat wil niet zeggen dat ze goed lopen, knap ts, dat je het anders/beter gaat doen.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:42

Ik vind de reacties een beetje raar.. we hebben hier een 14jarige die dus nog veel moet leren, maar die niet aan haar paard wil trekken.
Natuurlijk is ze der zelf bij als de pony zijn mondhoeken kapot zijn en haar handen. Ga allemaal is even terug in gedachten dat je 14 jaar was en les kreeg van een volwassene die veel meer weet dan jij.. zouden jullie gelijk een grote mond geven etc of wat ze ook had moeten doen?
Mensen die een slof nodig hebben om een kind het gevoel te leren van nageeflijk lopen en het ze verkeerd aanleren dmv ruk en trek werk zijn in mijn ogen ''GROTE PRUTSERS'' want zo hoort het helemaal niet.

Meid ga op zoek naar iemand anders die jou een goed gevoel geeft en waar je pony en jij niet onder lijden. Vind het heel knap dat je zelf al zo goed nadenkt!
Begin eerst maar is met lekker voorwaarts te rijden en je teugels niet losgooien maar een licht contact met de mond te houden met je teugels en ga op zoek naar iemand die daar mee verder gaat.

Laat je niet ontmoedigen dressuurrijden, 'paardrijden' is nu eenmaal niet makkelijk, maar het komt vast goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:45

kinderen zouden inderdaad niet met een slof mogen rijden...sloffen zijn voor vergevorderde ruiters.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 19:56

@geerke , ik heb nóg steeds les. Van dezelfde instructice. ;)

renzo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:58

xsarinax schreef:

Heb je haar ook verteld dat je dit over haar op internet hebt gezet.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 19:59

nuvel schreef:
Ik vind de reacties een beetje raar.. we hebben hier een 14jarige die dus nog veel moet leren, maar die niet aan haar paard wil trekken.
Natuurlijk is ze der zelf bij als de pony zijn mondhoeken kapot zijn en haar handen. Ga allemaal is even terug in gedachten dat je 14 jaar was en les kreeg van een volwassene die veel meer weet dan jij.. zouden jullie gelijk een grote mond geven etc of wat ze ook had moeten doen?
Mensen die een slof nodig hebben om een kind het gevoel te leren van nageeflijk lopen en het ze verkeerd aanleren dmv ruk en trek werk zijn in mijn ogen ''GROTE PRUTSERS'' want zo hoort het helemaal niet.

Meid ga op zoek naar iemand anders die jou een goed gevoel geeft en waar je pony en jij niet onder lijden. Vind het heel knap dat je zelf al zo goed nadenkt!
Begin eerst maar is met lekker voorwaarts te rijden en je teugels niet losgooien maar een licht contact met de mond te houden met je teugels en ga op zoek naar iemand die daar mee verder gaat.

Bedankt! Ik heb dinsdag weer les en zal eens met haar gaan praten.. Mischien is het ook niet verkeer om een filmpje te plaatsen. Ik heb nu tijdens het rijden. Het gevoel dat ik mezelf en haar niet in de weg zit. Ik ben zelf rustiger en het geeft niet Zo'n onrustig beeld.

Laat je niet ontmoedigen dressuurrijden, 'paardrijden' is nu eenmaal niet makkelijk, maar het komt vast goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:00

xsarinax schreef:

o.k ik snap het! jullie hebben beiden het 'licht'gezien :D
(dat is een uitdrukking dat je het door hebt hoe het wel moet)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:01

Quote ging verkeerd, het staat er nu middenin.
@renzo , hier moet ik mijn punt aan je geven. Dit is idd niet netjes van mij.
@geerke , ja idd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:01

renzo90 schreef:
xsarinax schreef:

Heb je haar ook verteld dat je dit over haar op internet hebt gezet.

dat gaat ze wel een keer lezen hoor...dit blijft tot in den treure staan op het net :+

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:05

terpentijn schreef:
TS: wat zegt je instructie dan van je open gereden handen en gekwetste mondhoeken van de pony? Dat ziet zij toch ook?
Het verhaal begint me nu ook wat te ongeloofwaardig te worden: geen enkele instructie gaat zo doordrammen op wedstrijd-level dat handen van een 14-jarige en de mond van een pony beschadigd raken.
Ik vrees dat TS zelf een beetje zit te fantaseren.

renzo90 schreef:
Ik kan niet geloven dat jouw instructrice hier aan mee wil werken, om de mondhoeken van je pony open te laten trekken.
Als jouw handen helemaal open liggen na het rijden wat moet die arme pony dan wel niet gevoelt hebben.

Helaas bestaan deze instructrices (of instructeurs) dus wel. Ik heb zelf ook zo leren rijden, en tja als je niet anders weet... Dan denk je dat je wel goed bezig bent. Daar ga je later (bijv. als 14jarige) over nadenken, dan pas merk je dat je verkeerd bezig bent.
Ik ken meerdere van dit soort instructrices zelfs, helaas. Ken ook een paar die les hadden van zo'n iemand. Nou geloof me, die hadden precies t zelfde als TS. Les was dan ook heel goedkoop.

terpentijn schreef:
Jammer TS zich dat je geen antwoord wil geven op mijn vragen: ik wil zelf wel iets kwijt:iemand die zelfstandig of onder instructie (?) het voor elkaar krijgt zich te paard de handen open te rijden, dan wel de mondhoeken van diens paard of pony, zou in mijn ogen onmiddellijk moeten ophouden met hetgeen dat zij aan het doen is, dat is namelijk geen "paardrijden" maar "paardkwellen".

Dit heb ik zelfs in mijn beginnersjaren niet voor mekaar gekregen, mijn handen dan wel de paarden mond open te rijden...

Dan kan je gewoon niet rijden, punt uit. Dat kun je na enige tijd (een half jaar) ook niet meer op de instructie gooien, dat heb je al veel eerder door.

Ga fietsen.

Bedoel je nou dat TS niet meer op een paard moet stappen? Dat slaat serieus helemaal nergens op :') Dat zou betekenen dat je niet van je fouten mag leren, dus ook niet mag ontwikkelen in rijstijl. Voor de mensen die zo hebben leren rijden dan. En hé, ik ben ook van zagende, paardenslaande ruiter naar NH, western ruiter die tuigloos en op zit kan rijden gegaan. Het kan dus nog allemaal goed komen :)

Neehoor, ik vind het super goed van TS dat ze dat nu inziet. Probeer veel te lezen over wat voorn rijden jou aanstaat, er zijn ontzettend veel verschillende manieren van rijden.

renzo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:08

Ik snap dan niet van haar dat ze met haar instructrice verder wil
Dat is ieder zijn eigen keuze alleen snappen doe ik het niet.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:16

renzo90 schreef:
Ik snap dan niet van haar dat ze met haar instructrice verder wil
Dat is ieder zijn eigen keuze alleen snappen doe ik het niet.

Dat zeg ik niet. Ik ga met haar praten en als dat geen effect heeft verander ik van instructice.

renzo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:17

Mag ik vragen bij wie je lest mag via pb

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:17

@eileen , blij dat je Dit zegt! Toch wat nare reacties gekregen maar toch iemand die me wel begrijpt! :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:19

Helaas heb ik ook mensen gezien die echt zo moeten rijden. Van de instructie. Instructie noemde dat weerstand biedende hand.
Ik noemde het sjorren en sleuren.
Helaas ze bestaan echt ;(

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:23

little_king schreef:
Helaas heb ik ook mensen gezien die echt zo moeten rijden. Van de instructie. Instructie noemde dat weerstand biedende hand.
Ik noemde het sjorren en sleuren.
Helaas ze bestaan echt ;(

Maar zouden die ruiters echt niet denken als ze aan die kop hangen en zijn gebit flossen, ik ben fout bezig :?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:25

Na een tijdje wel.
Maar zulke instructie kan met grote overtuigingskracht beweren dat de knol stug is en dat hij maar moet leren om aan die druk te ontwijken en dat hij maar eigenwijs is dat hij dat niet doet.
Dus de keuze van het paard zelf.

En als er zoals in het geval van ts ook nog winstpunten worden gereden is het toch waar?

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:27

Ik heb precies hetzelfde! Ik rijd alleen nog wel bij die instructrice...

renzo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:28

En dat snap ik ook niet waarom je daar dan zou blijven rijden hier boven.
Laatst bijgewerkt door renzo90 op 12-10-13 20:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:28

Wat zijn hier ontzettend veel mensen naief! En waarom wordt de TS de grond ingetrapt? Getuigt niet echt van nadenken mensen.
Eindelijk eens iemand die zelf verder gaat kijken! Heel goed, helemaal op je 14e.

Daarnaast snap ik niet hoe je zo verwonderlijk over iets kan doen wat 80% van de ruiters en instructeurs doen... Of je doet er natuurlijk zelf vrolijk aan mee. :+