Paard wat "nep schrikt" en je uittest, hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:07

Mijn merrie heeft het zelfde.

Wat bij mij erg goed werkt en zeker te proberen valt.............
Ik doe het als volgt:
We rijden rechtsom, daar ziet ze iets 'engs' elke x op het zelfde punt. Ik rij er gewoon op af, gaat ze al tegen sputteren neem ik iets meer stelling maar niet te veel.
Schiet haar hoofd omhoog..........gaat mijn binnenhand omhoog. En dan bedoel ik ook echt OMHOOG! Dus bij wijze van spreken de teugel vanaf het bit recht omhoog.

Wil jij kijken? Mag je kijken. Wil je met je hoofd omhoog? Zal ik je daarbij helpen en mijn hand omhoog doen. Maar dat willen ze eigenlijk helemaal niet. Binnen 2 seconden zakt ze met haar hoofd naar beneden.
Let op, je hoeft er niet echt druk op te leggen. Gewoon je binnenhand omhoog als ze hysterisch gaan doen.
In het begin wellicht een ruimere hulp, maar dat leer je zelf aanvoelen dat je binnenhand een halve cm omhoog doen al voldoende is om de aandacht op te eisen en zonder geemmer door te laten lopen.

Probeer het eens, het werkt echt!!

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:10

En over die stop , dat is niet altijd handig bij alle paarden, bij die van mij is dat juist niet goed om te doen. Zij denkt dat ; hé ik mag stoppen als ik iets eng vindt' en dan verzint ze er elke keer een ander leuk trucje bij zoals bit beetpakken , hoofd omhoog naar het 'nep enge' te kijken. En dan elke keer wat anders. Bij sommige zal het wel werken, maar het verschilt per paard denk ik. En het allerbelangrijkste is natuurlijk zelf rustig blijven en niet ongeduldig worden als tie bezig blijft. ( heb ik altijd last van gehad en nog afentoe..)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:20

xxsalinaxx schreef:
En over die stop , dat is niet altijd handig bij alle paarden, bij die van mij is dat juist niet goed om te doen. Zij denkt dat ; hé ik mag stoppen als ik iets eng vindt' en dan verzint ze er elke keer een ander leuk trucje bij zoals bit beetpakken , hoofd omhoog naar het 'nep enge' te kijken. En dan elke keer wat anders. Bij sommige zal het wel werken, maar het verschilt per paard denk ik. En het allerbelangrijkste is natuurlijk zelf rustig blijven en niet ongeduldig worden als tie bezig blijft. ( heb ik altijd last van gehad en nog afentoe..)

er staat duidelijk bij al mijn berichte, dat je per paard moet kijken en dat je dat gewoon moet aftasten/aanvoelen. :) (ik was degene van de stop)
Ik ken het paard niet ,zie het niet, dus ik kan hoe dan ook niet zeggen (zelfs al zou ik hem wel zien, van 1x kijken ken je een paard niet) of garanderen dat iets werkt. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:12

Ayasha schreef:
one rein stop is heel leuk in theory maar gezien het niveau van het paard en vermoedelijk zal er ook bloed inzitten kan het ook heel erg mis uitpakken. Mijn merrie werd er ronduit pissig van en knalde gewoon door met haar neus tegen mijn knie en geloof me, dan laat je vanzelf los want dat is wat je vooral niet wil.. Dan heb je letterlijk eentje die rent zonder kijken. :x )

Het is niet alleen het naar je stijgbeugel brengen van de neus, het is het wegzetten van de achterhand met je been, en dan kan ze geen vaart maken en rennen zonder te kijken. Filmpje eens bekijken, daar wordt het in uitgelegd?

En of ze vaart maken of niet, in mijn ogen hoort de ORS op ieder paard gemonteerd te worden. Het is de beste noodrem. En of je hem ooit nodig gaat hebben weet je niet. Ik hoop voor je van niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:13

xxsalinaxx schreef:

Snap je de ORS wel?

Jantine_

Re: Paard wat "nep schrikt" en je uittest, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:00

Cassidy, wist helemaal niet dat het zo heette. Stond toen mijn paard nog hengst was (en 2 jaar) op een western stal en het eerste wat mij ongeveer geleerd werd aan de hand was dat... Grappig om dat eens terug te lezen....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 12:03

Bedankt voor alle tips!! Ik ga zondag weer rijden, dus kan het dan meteen in praktijk brengen {:}

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:16

Leuk om al deze tips te lezen ik heb namelijk zelf zo'n paard, vreselijk lief maar onwijs gevoelig, heb haar nu bijna 3 jaar maar is me nog niet gelukt om het kijkerige/ schrikkerige er helemaal uit te krijgen is al wel stuk minder geworden maar toch het blijft erin, het moeilijkst vind ik om haa in het begin te laten ontspannen als ze eenmaal ontspannen loopt heb je er een heerlijk paard aan maar voordat ze zover is!! kan soms lang duren. Wil haar ook niet elke keer gelijk als ik erop zit aan de teugel zetten maar als ik haar met lange teugel rij is het hoofd omhoog overal heen kijken, sneller wegspringen! Zou wel eens wat goede tips willen hebben hoe ik die spanning bij haar het snelst kan laten wegvloeien!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:28

RenateKo schreef:
Leuk om al deze tips te lezen ik heb namelijk zelf zo'n paard, vreselijk lief maar onwijs gevoelig, heb haar nu bijna 3 jaar maar is me nog niet gelukt om het kijkerige/ schrikkerige er helemaal uit te krijgen is al wel stuk minder geworden maar toch het blijft erin, het moeilijkst vind ik om haa in het begin te laten ontspannen als ze eenmaal ontspannen loopt heb je er een heerlijk paard aan maar voordat ze zover is!! kan soms lang duren. Wil haar ook niet elke keer gelijk als ik erop zit aan de teugel zetten maar als ik haar met lange teugel rij is het hoofd omhoog overal heen kijken, sneller wegspringen! Zou wel eens wat goede tips willen hebben hoe ik die spanning bij haar het snelst kan laten wegvloeien!

Leer je paard van af de grond op een commando het hoofd omlaag te brengen met zachte trekjes aan het halster.
Absoluut geen dwang.
Neem de tijd en beloon.

De hoofd hoogte is een trigger voor angst en vlucht.
Hoog uiterste alert en wegwezen.
Laag ontspanning en "denken", kijken, afwachten.

Een paard voelt zich lekkerder met het hoofd laag, daar moet je hem bij helpen.

Doe het voor en leer je paard op deze manier naar de verschillende "monsters" te kijken.
Dit kost een tijdje.
Het wordt steeds makkelijker.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:32

Mijn verzorgpaard had dit ook, en nu gaat het steeds beter. Wij reden alleen buiten, en wat ik deed als ze ergens 'nep' van schrok, haar erop af sturen. Dan was er natuurlijk ineens niets meer aan de hand en keek ze niet eens meer, maar dan laat ik me in elk geval niet op m'n kop zitten.
Negeren hielp tot een bepaald punt, als ze echt niet meer luistert moet je wel echt aanpakken.

En hoe cliché ook, grondwerk heeft héél erg geholpen.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:38

Eigenlijk zeg je het zelf al, op het moment dat je 'rustig rondrijdt' gaat hij schrikken/spoken zien.

Op het moment dat jij denkt op je gemakje rond te rijden ben je eigenlijk niet elke seconde met het paard bezig, direct gezien kwa hulpen. Paarden kunnen hier erg onzeker door worden. Het werkt precies hetzelfde dat als jij ergens bent en je weet dat je wat moet doen, je weet alleen niet wat, dat levert ook stress op. Het is dus eigenlijk heel logisch dat het paard ergens naar 'op zoek gaat', paard zoekt bevestiging uit onzekerheid, onduidelijkheid.

Probeer dus gewoon echt duidelijk te zijn in het rijden en gewoon constant bezig te zijn met oefeningen, idd schoudervoor, voltes enz.
Je kunt beter een half uurtje rijden en continu bezig zijn dan een uur 'in het rond rijden'.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Overigens volg ik de opleiding paardengedragskunde dus ik heb dit niet van een vreemde :D

Edit: Overigens geloof ik niet in 'nep'schrikken, een paard doet alles met een reden, paarden denken niet van: ''Laat ik eens even schrikken want dan hoef ik vast niet zo ver te lopen"

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:31

Cassidy schreef:
Ayasha schreef:
one rein stop is heel leuk in theory maar gezien het niveau van het paard en vermoedelijk zal er ook bloed inzitten kan het ook heel erg mis uitpakken. Mijn merrie werd er ronduit pissig van en knalde gewoon door met haar neus tegen mijn knie en geloof me, dan laat je vanzelf los want dat is wat je vooral niet wil.. Dan heb je letterlijk eentje die rent zonder kijken. :x )

Het is niet alleen het naar je stijgbeugel brengen van de neus, het is het wegzetten van de achterhand met je been, en dan kan ze geen vaart maken en rennen zonder te kijken. Filmpje eens bekijken, daar wordt het in uitgelegd?

En of ze vaart maken of niet, in mijn ogen hoort de ORS op ieder paard gemonteerd te worden. Het is de beste noodrem. En of je hem ooit nodig gaat hebben weet je niet. Ik hoop voor je van niet.

Ik ken de ORS en hij is aangeleerd door iemand die er echt wel het e.e.a vanaf weet gezien ik wanhopig was, ze denderde er alsnog gewoon doorheen maar dan echt letterljk blind.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:51

Toen ik je openingspost las dacht ik het dat je het over mijn fjord had...

Die nep schrikt ook, draait om, of vliegt weg....
Is idd uittesten, heb de mijne nu een halfjaar en zo af en toe heeft ze weer z'n dag.
Maar verder een erg fijne pony om te rijden. Alleen met die fratsen misbruikt ze de fjorden nek.

Het is uittesten wat voor jou paard werkt maar bij mijn pony werkt de volgende dingen.

Omdraaien; terugdraaien naar mijn kanrt, flink been , en even flink voorwaarts rijden.
Soms moet ik de raarste dingen uithalen om haar mijn kant op te krijgen, doe je dit Niet bij de mijne wordt het alleen maaar erger.

Stilstaan: goed been evt zweep

Wegrennen, langer en harder Dan zij wil.

En vooral belonen wanneer ze het goed en zeeer conseqent zijn.

En altijd afsluiten met iets goed.

En mentaal bezig houden, pasje wijken, schijn overgangen, veel overgangen achter lkaar, veel figuren.

En voorwaarts houden!

Succes!!

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:54

Hallo simpelman, ja ik ben ook al
tijd bezig met rechtrichten met haar en deze
oefening doen we ook zeker het werken aan hand gaat super goed
met haar daar schrikt ze veel minder zeg maar
bijna niet, het is meer een probleem onder het zadel, het is zoals basic zegt ze heeft veel bevestiging nodig en je moet idd constant met haar bezig zijn ik weet daarom wel dat het ook aan mij ligt, IK wil zo graag dat ze gewoon gelijk ontspannen rond kan stappen maar misschien moet ik wel accepteren dat het gewoon niet zo'n paard is en dat ik haar gewoon veel afwisseling moet geven en haar aan het werk moet houden!

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:59

RenateKo, je kunt haar toch ook vanaf het begin aan het werk zetten?
Betekend niet dat je er in één keer in volle galop vandoor moet gaan haha.
Je kunt toch ook met losstappen wat oefeningen meenemen om haar daarin bezig te houden, is ze meteen lekker los voor je begint met het 'echte werk'. :)

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:59

Op dit moment zie ik mijn pony in het begin... toen ze van de manege was gooide ze iedereen eraf en ze was echt zo'n eigenwijse pony die rennend, steigerend, bokkend en overal van schrok door de bak ging,
Hoe ik dat oploste, me dood lachen en voltes draaien op een gegeven moment want ik negeerde het gewoon en ookal schrok ze van iets dan schrok ze maar, maar dat maakte me niet uit, toen dacht ze van ik geef het op. :9 En toen werd ze van mij en deed ze dat bijna niet meer :')
Gister ook ponylief schrok ergens van en baasje lette niet op omdat ze heel fijn aan het rijden was en dan lig je op je pony en val je bijna, doe je de beugels in rijd je er langs en negeert haar gedrag, ze schrok daarna nergens meer van :p

Dus mijn tip zou gewoon zijn blijven negeren...

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:01

Zijn ( een aantal van) jullie er echt van overtuigd dat paarden zo denken?
Ik schrik er eerlijk gezegd een beetje van hoe mensen het gedrag van hun paard vertalen.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:03

Basic_ schreef:
Ik schrik er eerlijk gezegd een beetje van hoe mensen het gedrag van hun paard vertalen.

Mag ik vragen om een voorbeeld?
Ik snap het niet echt :9 En ik vind het wel fijn om dingen te snappen :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:07

Basic_ schreef:
Edit: Overigens geloof ik niet in 'nep'schrikken, een paard doet alles met een reden, paarden denken niet van: ''Laat ik eens even schrikken want dan hoef ik vast niet zo ver te lopen"

Maar dat hoeft het paard toch ook niet te bedenken. Als je paard een paar keer echt geschrokken is en je beloont hem daar onbewust voor zou hij dan niet gewoon leren dat schrikken loont? Immers is het ook niet het echte schrikken (reflex, paniek etc.) de TS het over heeft maar kijken en uitwijken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 21:12

Basic_ schreef:

Ik vertaal niet mijn menselijk denken letterlijk naar het paard, maar een paard kan wel degelijk operant geconditioneerd worden, dus dat hij de consequenties kent van zijn eigen gedrag.

Bedankt voor alle tips!!! Hier heb ik zeker wat aan :D

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:16

marijacindy schreef:
Op dit moment zie ik mijn pony in het begin... toen ze van de manege was gooide ze iedereen eraf en ze was echt zo'n eigenwijse pony die rennend, steigerend, bokkend en overal van schrok door de bak ging,
Hoe ik dat oploste, me dood lachen en voltes draaien op een gegeven moment want ik negeerde het gewoon en ookal schrok ze van iets dan schrok ze maar, maar dat maakte me niet uit, toen dacht ze van ik geef het op. :9 En toen werd ze van mij en deed ze dat bijna niet meer :')
Gister ook ponylief schrok ergens van en baasje lette niet op omdat ze heel fijn aan het rijden was en dan lig je op je pony en val je bijna, doe je de beugels in rijd je er langs en negeert haar gedrag, ze schrok daarna nergens meer van :p

Een voorbeeld he, een pony is niet zo maar eigenwijs. Dit is een voorbeeld maar ik bedoel meer dat mensen bijvoorbeeld zeggen: MIjn paard heeft geen zin om te werken, mijn paard kijkt ergens naar omdat hij geen zin heeft om op te letten ed.
Ik doelde dus niet specifiek op jou :)

Liedje 89 & Focussed: dat is ook wat ik bedoel hoor, mijn reactie was ook niet specifiek op iemand gericht, natuurlijk is het zo dat een paard reageerd op hoe jij reageerd, dat probeerde ik ook uit te leggen :)
Ik geloof niet dat het paard blijft schrikken omdat een paard dat grappig vindt, dit is wat ik bedoelde :)
Ik ben het dus helemaal eens met het laatste wat jullie gezegd hebben.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:17

Mijn pony is ook heel lang erg kijkerig geweest. Tot en met het M was leek het haar allemaal te saai en makkelijk en had ze tijd om om zich heen te kijken en daardoor sprong ze vaak weg of was ze lang kijkerig. Er zijn soms nog dagen dat ze dit heeft, maar zoals hier vaker gezegd is, het aan het werk houden werkt echt.
Wat ik er nog wel bij wil zeggen, bij mijn pony werkt het totaal niet als ik andere dingen dan normaal doe bij een 'enge' plek of voorwerp. Dan heeft ze namelijk direct door dat dit inderdaad iets engs is en ziet dit als bevestiging. Met longeren heeft ze nu soms nog van die dagen dat ze erg kijkerig is op bepaalde plekken. Ik verander niets in mijn hulpen dan en doe gewoon rustig door wat ik normaal doe. Ik geef de hulp die ik zou geven die je altijd geeft in alle situaties. Remt ze af.. geef ik been (of stemhulp), steekt ze haar kop in de lucht, vraag ik haar nagefelijk. Ik ga niet boos worden, vastzetten, handen omhoog doen etc. Ik doe wat ik doe als dit in iedere andere situatie zou gebeuren en ik heb geduld. Gaat het hoofd omlaag (ook al is het ietsje) en gaat ze vooruit, beloon ik alsof ze de wereldbeker heeft gewonnen. Dat kan een paar rondjes duren.
Soms zie ik haar concentratie verslappen en zeg ik : 'let op' . Dat helpt hier ook goed. Maar ik denk dat dit voor mij heel makkelijk is omdat ik mijn paard zo door en door ken.
Zelf moet je zorgen dat je geheel ontspannen bent. Zo makkelijk als het er staat, zo moeilijk als dat soms kan zijn. Spanning werkt echt averechts bij zoiets.
Zingen werkt bij mij altijd goed om mijn ademhaling rustig te houden en positief denken.
Iedere situatie als een nieuwe beschouwen en niet denken... 'pfff dit is nu al het vierde rondje dat ie daar niet langs gaat'. Beschouw ieder rondje alsof je weer overnieuw eraan begint. Zo ga je van te voren ook niet al spannen bij die enge hoek of bij dat enge voorwerp.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:18

Nee een paard "schrikt" omdat ie de link een keer toevallig gelegd heeft bij écht schrikken dat hij met dat gedrag het zichzelf makkelijker kan maken. :)

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:19

Inderdaad Def, dat is het belangrijkste, jezelf niet aan de situatie aanpassen maar gewoon doorgaan wat je normaal ook zou doen :)

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:19

Basic_ schreef:
marijacindy schreef:

Ik begrijp je :) maar Cindy is zo eigenwijs dat mijn instructrise er af viel :p ze vind het gewoon leuk om pit te hebben en om mij in het begin uit te testen :p
Een voorbeeld he, een pony is niet zo maar eigenwijs. Dit is een voorbeeld maar ik bedoel meer dat mensen bijvoorbeeld zeggen: MIjn paard heeft geen zin om te werken, mijn paard kijkt ergens naar omdat hij geen zin heeft om op te letten ed.
Ik doelde dus niet specifiek op jou :)

Liedje 89 & Focussed: dat is ook wat ik bedoel hoor, mijn reactie was ook niet specifiek op iemand gericht, natuurlijk is het zo dat een paard reageerd op hoe jij reageerd, dat probeerde ik ook uit te leggen :)
Ik geloof niet dat het paard blijft schrikken omdat een paard dat grappig vindt, dit is wat ik bedoelde :)
Ik ben het dus helemaal eens met het laatste wat jullie gezegd hebben.