Verlichte zit oefenen (8 bijna 9 jarige amazone)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:10

Leg je balkjes in de hoeken, zodat ze er omheen moet rijden (netjes door de hoeken heen) of er overheen, lekker vaak zodat de spring-neiging er af gaat :)

Of je maakt zo'n U of L vormig pad met balken waar ze doorheen moet stappen en ze zich moeten concentreren om er niet overheen te stappen.

Of een vierkant van balken waar ze precies in stil moeten staan, of alleen met de voor- of achterbenen, of in moeten draaien, of er overheen stappen...dat soort dingen waardoor Kato balken en springen van elkaar los gaat koppelen :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 08-10-13 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Re: Verlichte zit oefenen (8 bijna 9 jarige amazone)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 11:12

Ha, dat zijn goede tips inderdaad. Kan ik ook met grondwerk en lange lijnen mee aan de gang. Het is best wel leuk hoor een pony die graag graag graag wil springen, maar als je wilt oefenen met balkjes lopen is eht best lastig als pony steeds in galop springt en er met een breedtesprong overheen dendert :)

Voor Kirsten ook leuk om te doen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:14

Had Rena vroeger ook een handje van, met los longeren zeg maar.... 3 of 5 balken met een tussenafstand van een meter om overheen te draven en dan NAM ze me toch een sprong :oo :')

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:35

Wat ook een leuke oefening is, is slalommen tussen de pionnen door IN verlichte zit. Traint ze gelijk d'r evenwicht én sturen met d'r zit ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:52

Er trouwens sowieso geen goede reden om hoger te gaan dan B-niveau todat ze op die hoogte een gecontrolleerd parcours kan rijden. Van hoogte leer je niets, wel van routine.
Ik neem aan dat B voor een C-pony niet meer is dan 60-70cm?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 19:06

Geen idee eigenlijk. Zal dat eens nagaan idd, bijv wat bixie hoogtes en B hoogte is voor pony's. Maar ach, als ze de techniek goed onder de knie heeft mag ze van mij beste eens een 80 proberen hoor. Pony springt 100 cm met 2 hoefjes in d'r neus als het moet :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 19:14

Van de WIKI geplukt:

Pony's

Hoogtes en breedtes
Klasse B L M Z ZZ
Max. hoogte
Categorie A 0.50 0.60 nvt nvt nvt
Categorie B 0.60 0.70 nvt nvt nvt
Categorie C 0.70 0.80 0.90 1.00 nvt
Categorie D 0.80 0.90 1.00 1.10 1.20
Categorie E 0.90 1.00 1.10 1.20 1.30

Dus B met een C pony is max 0,70

En in de Bixie:

AA springen

Het is toegestaan de pony te leiden of bij te springen indien nodig. Er wordt een slalom gereden en balkjes gedraafd. Het eerste hindernisje wordt met drafbalk gesprongen, de andere hindernissen mogen uit draf of galop gesprongen worden.

A Springen

Dit parcours mag geheel in galop afgelegd worden en er worden geen spelonderdelen gevraagd.
Klasse AA klasse A
Cat A 20 cm 30 cm
Cat B 30 cm 40 cm
Cat C 40 cm 50 cm
Cat D 50 cm 60 cm
Cat E 60 cm 70 cm

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:39

Vroeger op de manege (onderlinge wedstrijden) was de laagste categorie 10-30 volgens mij, dat ging echt nergens over :P

Daarna 40-60, dat waren gewoon leuke beginners-sprongetjes waarbij het wat serieuzer werd, als je meedeed aan de 70-80 of zelfs nog hoger dan was je al een beetje een held :P

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:34

Lielle schreef:
en die heet hier motje11

Hallo! :wave:

Het springen van een kind op een pony met een barebackpad lijkt me geen al te zware belasting voor de pony zolang het kind niet te zwaar is en goed meezit. Ik zou echter niet de verlichte zit oefenen op lange stukken zonder sprong. Maar ik zou me meer richten op het verkrijgen van meer stabiliteit en een nog vastere zit. Dus zitoefeningen aan de longe zoals armen draaien, tenen vastpakken, staart pony aanraken enzovoort. Hierbij kan je ze ook sprongetjes aan de longe laten nemen. Let hierbij op dat er verder in het lichaam niets verandert, bijvoorbeeld als het kind voor- of achterover of opzij moet leunen moet het onderlichaam zoveel mogelijk op dezelfde plek blijven. Op deze manier werk je aan de onafhankelijke zit. Wat ik ook een leuke oefening vind is het gooien met een bal die de amazone moet vangen. Of een behendigheidsparcourtje waarbij ze dingen moet pakken, hoog/laag/opzij leunen. Op deze manier wordt ze op een leuke manier uitgedaagd zichzelf uit balans te brengen en deze weer terug te vinden. Hierdoor zal ze zelfverzekerder worden en handiger, als ze nu per ongeluk tijdens de sprong of landing uit balans raakt dan vind ze die makkelijker terug omdat ze dat al veel vaker heeft gedaan. Toch zou ik aanraden bij wat intensiever springen een boomzadel met stijgbeugels te gebruiken, maar als je dat om wat voor reden dat ook niet wilt of kunt zie ik er geen groot bezwaar in met de bbp te blijven springen.
Ik spring zelf inderdaad ook wel eens zonder zadel, ook hogere hindernissen. Bij mij gaat de verlichte zit (als je dat zo kunt noemen) boven de sprong vanzelf met de beweging mee van het paard. Ik gebruik hierbij weinig kracht en ik klem niet, ik zal me wel iets afdrukken met de bovenbenen maar eigenlijk gaat het gewoon vanzelf. Ik vond het best apart mijn foto’s terug te zien, het lijkt daarop net alsof ik gewoon met een zadel met stijgbeugels rijd. :) Ik zet me niet speciaal schrap voor de sprong, ik houd mijn benen juist lang (dat is mijn tactiek om erop te blijven zitten: aan beide kanten één been ;) ) en de rest gaat vanzelf.
Succes en veel plezier met oefenen, en als je nog iets wilt weten mag je het altijd vragen. Oja, ik geef ook les aan kinderen, als je maar niet te ver weg woont.

Afbeelding

Hier vind ik het nog duidelijker: (dit was trouwens de allereerste keer dat we zo hoog sprongen zonder zadel)
Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 08:54

Hoi Motje11. Super bedankt voor deze tips. De oefenen die je beschrijft lijken me erg leuk voor dochter (en ook te gebruiken voor zoon die op mijn Fries rond hobbelt) dus daar kunnen we zeker wat mee. tsja, hoe hoog ze gaat willen weet ik niet. 80 cm lijkt haar nu gewoon ontzettend gaaf en stoer haha. Dochter gaat idd nu mee met de beweging dus dat zullen we zeker stimuleren om het zo te blijven doen.

Ik woon bijna 95 km van je vandaan vlakbij Utrecht, dus dat zal wel wat te ver zijn denk ik. We gaan ermee aan de slag en als ze echt het springen in wilt zal ze wel aan een zadel moeten ivm wedstrijden.