Paard erg gestresst met rijden, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Paard erg gestresst met rijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:57

Als ik het goed begrijp snapt hij beenhulp niet? Ik denk dat het enorm lastig is om hem te laten ontspannen ohz als je geen beenhulpen kunt geven? Snapt hij wijken voor druk vanaf de grond wel? Maakt hij de overgang stap draf wel oke aan de longeerlijn? Is het niet zo dat het gewoon qua balans en kracht echt niet aankan ohz nog? Als hij niet recht uit over de hoefslag kan stappen? Hoop vragen :)
Wat is de volledige naam van je paard?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:28

Het kan ook zo zijn dat het een gewoonte is geworden.. dat hij zich in een bepaalde situatie op een bepaalde manier heeft leren gedragen. Dan zal hij uit dat kringetje moeten.. Het zijn wel heel lastige dingen om vanaf een beeldscherm iets over te zeggen...

Overigens, met HEEL UITBUNDIG belonen zou ik een beetje uitkijken. Een gestressed paard kan je niet belonen (of geruststellen) en als hij net een beetje mak is en je gaat heel enthousiast lopen doen, kan hij zomaar weer in de stress schieten :')

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 10:38

@Ruitje: hij begrijpt de beenhulp wel. Hij is alleen zo gespannen dat hij overdreven reageert op mijn hulpen. Wat Cer schrijft, klinkt me ook logisch: een zadel =zenuwen, dus een soort automatische reactie. Qua kracht en balans is hij momenteel goed genoeg. Voorheen had hij een zwakke achterhand en kon niet buigen (volledig linksom gesteld), maar dat gaat nu heel goed. Theoretisch kan hij denk ik prima rechtuit over de hoefslag stappen, maar hij is zo aan het smijten met zijn hoofd en versnellen en vertragen, dat het lastig is.
Ik heb laatst foto's gekeken uit de tijd bij zijn vorige eigenaar. Daar stond hij prachtig ingesnoerd met een slofteugel, én een martingaal én een verschrikkelijke houding van de ruiter. Ik heb het idee dat hij ook niet weet wat hij moet zonder al die "touwen".

Edit: volledige naam is Up to Win Renka

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:46

Ik baal dat je zo ver weg woont. Ik had graag eens met je meegekeken.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 10:52

Haha, ja :) Ik kan anders van de week wel een filmpje maken? Die stuur ik je dan per pb?