Pony heeft extreem veel stress tijdens bosrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Pony heeft extreem veel stress tijdens bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:57

@Remark... ik denk dat het eigenlijk voor je paard niet veel uitmaakt of ze bang is of opgewonden... dat kan gewoon samengaan. Opgewonden zijn is ook onprettig als prooidier. Hard rennen = vluchten = adrenaline = angst etc....
Misschien toch wat dressuuroefeningen in het bos vragen zodat ze meer op jouw focust. Voltes rijden als je genoeg ruimte hebt etc.

Al denk ik wel dat het lastig wordt het er helemaal uit te krijgen zeker als je niet de enige bent die haar rijdt... en jij dus ook niet alles kan controleren.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:58

Vraag je wel eens wat van haar in het bos? In de zin van dressuuroefeningen? Een pasje wijken op een breed pad of een stukje schouderbinnenwaarts? Paarden kunnen (net als mensen trouwens) niet tegelijk geconcentreerd aan het werk én bang / opgewonden zijn. Dus als het lukt om haar aan het werk te zetten (en dat kan prima in stap), kán ze helemaal niet meer onrustig doen.
Verder klinkt het alsof je de rem maar half hebt geïnstalleerd, want ze staat wel braaf stil maar kan daarna schijnbaar niet normaal wegstappen. De kunst is om haar te laten ontspannen in stilstand voordat je weer wegstapt. Houd contact op de teugels als ze stilstaat en geef dan geleidelijk meer ruimte om te controleren of ze je hand omlaag volgt of meteen weer wegloopt. Als het lukt om haar je hand te laten volgen en haar hoofd te laten zakken, zal ze wel ontspannen aanstappen. Misschien eerst maar een paar passen, maar als je haar dan steeds opnieuw terugneemt en weer eerst dat hoofdje laat zakken zal ze gaan anticiperen op stilstaan = ontspannen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 17:09

Ik heb inderdaad wel eens geprobeerd om wat te dressuren in het bos. Dit lukt alleen niet tot nauwelijks. Het kan zijn dat ik het niet lang genoeg vol gehouden heb hoor!

En ik denk dat ik het wel kan vergeten dat ze mijn hand omlaag volgt in het bos, hoe kan ik dat oefenen? Ze staat altijd met dr hoofd helemaal omhoog rond zich te kijken. Ook draait ze vaak een kwartslag zodat ze (denk ik) ook het andere deel van het pad kan zien. Stilstaan tot ze helemaal ontspant ga ik nog eens proberen, heb ik wel eens gedaan en dit maakte haar alleen maar meer een stressbal. Ze wil ook nog wel eens gaan huppelen op dr achterbenen. Steigeren kan je het niet noemen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 17:10

Maar misschien dat dit na een dressuurtraining wel anders is! Ik ben nog nooit na het dressuren in het bos geweeest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:44

Bij mij werkt dat niet dressuurmatig trainen, ik heb het echt gedaan hoe ik het jou zei ts.

Snap dat het moeilijk is, mijn merrie gaat in eerste instantie ook heel hard stappen en als ik haar niet tegen houd draven, maar heb geduld, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd hè.
Ik ben hier zelf al 2 jaar mee bezig en nog niet 100% rustig, zoals ik al zei het eerste half uurtje is het nog een beetje onrustig en kijkerig, hoofd in de lucht en word dat alleen maar erger als ik haar dressuurmatige oefeningen laat doen.

Eerst rust en ontspanning opzoeken en dan genieten :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:12

Remark schreef:
Ik heb inderdaad wel eens geprobeerd om wat te dressuren in het bos. Dit lukt alleen niet tot nauwelijks. Het kan zijn dat ik het niet lang genoeg vol gehouden heb hoor!

En ik denk dat ik het wel kan vergeten dat ze mijn hand omlaag volgt in het bos, hoe kan ik dat oefenen? Ze staat altijd met dr hoofd helemaal omhoog rond zich te kijken. Ook draait ze vaak een kwartslag zodat ze (denk ik) ook het andere deel van het pad kan zien. Stilstaan tot ze helemaal ontspant ga ik nog eens proberen, heb ik wel eens gedaan en dit maakte haar alleen maar meer een stressbal. Ze wil ook nog wel eens gaan huppelen op dr achterbenen. Steigeren kan je het niet noemen.

Aha. Dat verklaart heel veel. Het maakt niet zoveel uit of de spanning wordt veroorzaakt door angst of iets anders, het probleem is dat je paard door die spanning niet kan reageren op jouw hulpen. Als je geen hulpen kunt geven, kun je je paard niet laten ontspannen en ben je eigenlijk alleen maar aan het meeliften en niet aan het rijden. Dat je paard desondanks wel stilstaat als je dat vraagt en zich min of meer naar links en rechts laat sturen, geeft aan dat ze wel haar best doet om mee te werken.
Van stilstaan terwijl ze met het hoofd hoog rond staat te kijken zal ze niet kalmeren, ze zal daardoor alleen maar nog meer spanning opbouwen. Ze kan alleen kalmeren als jij haar daarbij helpt, maar als je hulpen niet doorkomen wordt het erg lastig om dat hoofd omlaag te krijgen. En met omlaag bedoel ik geleidelijk laten zakken en niet omlaag trekken. Vraag je instructeur eens om aandacht te besteden aan het halthouden. Je moet kunnen halthouden zonder dat de hoofd-halshouding van je paard verandert. Vaak zie je dat een paard mooi ontspannen rondstapt en dat op het moment van halthouden het hoofd een stuk(je) omhoog komt. Dat is niet correct halthouden en brengt spanning in het paard. Ook moet je je paard de hals kunnen laten strekken en weer op kunnen pakken zonder dat ze wegstapt. Je moet linkerstelling kunnen vragen in stilstand en van linker- naar rechterstelling kunnen gaan zonder dat ze haar hoofd omhoog gooit en zonder dat ze wegstapt. Als dat in de bak allemaal goed lukt (ook wanneer je instructeur er niet naast staat) kun je ermee gaan oefenen in het bos.
Blijf in het bos proberen om haar dressuurmatig aan het werk te zetten. Oefen het halthouden alleen wanneer ze met een normale hoofd-halshouding stapt, want als dat hoofd al hoog is gaat het alleen maar nog verder omhoog met halthouden en wordt die rug nog verder weggedrukt en creëer je daardoor ongewild nog meer spanning. Als tijdens het halthouden het hoofd weer omhoog komt drijf je meteen weer aan. Halthouden doe je goed (zonder spanning op te bouwen is goed genoeg, perfect vierkant stilstaan is niet nodig) of je doet het niet. Dat geldt trouwens ook in de bak, als je daar consequent in bent zal ze snel begrijpen dat netjes halthouden een schouderklopje en eventjes rust oplevert en dat spanning in het halthouden betekent dat ze door moet lopen. Blijf in het bos voorlopig stappen en pak de draf pas weer mee als je goede overgangen halt-stap-halt kunt maken waarbij dat hoofd niet omhoog knalt (ofwel: wanneer je niet meer alleen meelift maar ook echt rijdt). En onthoud dat een paard ogen aan de zijkanten van het hoofd heeft en alles dus prima kan zien zonder dat hoofd van links naar rechts te draaien. Dus ook buiten gaat dat hoofd helemaal nergens heen, tenzij jij stelling links of rechts vraagt. Vraag je linkerstelling en draait zij toch haar hoofd naar rechts, ook prima, dan wordt het rechterstelling. Probeer haar bezig te houden en haar aandacht bij jou te krijgen, maar doe dat op een positieve manier. Als je gaat ruziemaken om linker- of rechterstelling of om 3 of 10 seconden halthouden roep je weer nieuwe spanning op. Houd het leuk en gebruik de mogelijkheden van het bos. Rijd eens in slalom om wat bomen heen als de route dat toelaat. Let ook heel goed op of er bepaalde dingen zijn die je paard echt eng vindt, zoals stronken van omgezaagde bomen. Probeer haar zover te krijgen dat ze zulke dingen besnuffelt, want zolang je je paard alleen maar langs zoiets engs krijgt zonder dat ze er iets mee doet zal ze het de volgende keer precies even eng vinden.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 18:19

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg!
Wat je zegt klinkt ook volkomen logisch.

Toevallig is, is dat ik met gewoon dressuren ook veel met overgangen bezig ben en ook met het feit dat ze dan haar hoofd niet omhoog doet. Wat dan wel weer apart is, is dat ze eerder haar hoofd iets omhoog doet met wegstappen dan met stilstaan.

Via pb kreeg ik de tip van een bokker om op een weiland te oefenen en toevallig is er een heel groot open weiland precies aan het begin van het bos! Ik denk dat ik daar eens ga oefenen met stappen en stilstaan.

Wat ik me ook af vroeg was of ze dan helemaal niet om zich heen 'mag' kijken als we naar het bos gaan? Op het pad richting het bos is ze namelijk altijd van overal om zich heen aan het kijken. In het bos is dit stukken minder en denkt ze voor mijn gevoel alleen maar gaan gaan gaan...

Morgen ga ik weer naar stal. Ik zou les hebben maar dat gaat helaas niet door. Ik denk dat ik gewoon nog meer ga oefenen met overgangen en even uitstap richting het bos tot dat ik denk dat ze weer stress krijgt.
Is dit het beste wat ik nu kan doen? Of kan ik beter helemaal niet meer het bos in de komende tijd? Dochter van eigenaar gaat wel af en toe het bos in namelijk.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:12

Mn instructrice zei toen we mn paard ohz beleerden als eerst, kijk goed om je heen of het wel "veilig" is, dan hoeft je paard het niet meer te doen. :+ in sommige situaties helpt het nog ook! Waarschijnlijk omdat je dan zelf wat rustiger bent omdat je precies weet wat er om je heen afspeelt.

Ook werd ze geflipt door het voer wat ze kreeg. Nu krijgt ze enkel kuil en seniores priores, op dit heeft ze genoeg energie maar niet te veel. Denk je niet dat het voer wat ze krijgt (deels) invloed heeft op haar gedrag?

En ik vind de tip van het blijven stappen zelf een hele goede. En dan niet 1x een rondje, en als ze braaf stapt gelijk proberen te draven, want dan verziek je het. Je maakt haar dan weer "wakker". Blijf het herhalen, desnoods 20 of 30 ritten als dat nodig is ... en geniet er van! Wees niet blij als ze braaf is, doe alsof het de normaalste zaak van dde wereld is. Want dat is het ook, dat relaxt stappen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:29

Poiuytrewq schreef:
Mn instructrice zei toen we mn paard ohz beleerden als eerst, kijk goed om je heen of het wel "veilig" is, dan hoeft je paard het niet meer te doen.

Mee eens :j
Bij een paard dat kijkt uit interesse maar intussen wel gewoon gaat waar de ruiter wil, vind ik het niet zo'n punt. Aan de lange teugel en met hoofd laag, dat wel. Maar bij een paard dat kijkt uit wantrouwen en spanning accepteer ik het niet. Want dan begint het bij hoofd naar links (of rechts), dan hoofd hoger, dan langzamer gaan lopen met de oren strak gericht in de richting van wat dan ook, dan snuiven en dan wegscheuren. Die hele keten voorkom ik liever, dus dan blijft dat koppie fijn tussen mijn teugels rechtuit en bij voorkeur afwisselend links en rechts gesteld omdat die afwisseling helpt de rug los te krijgen (als omstellen tenminste gebeurt met hoofd laag) en daarmee het hele paard lekkerder in z'n vel te krijgen.

Het probleem gaat niet weg door het bos te vermijden, dus ga gewoon verder met in het bos rijden. Het probleem is ook niet dat bos, het probleem is dat het paard zich in dat bos niet prettig voelt. Met de juiste hulpen zorg je ervoor dat je paard zich wel lekker voelt. Als je je paard zo kunt rijden dat het zich lekker voelt, doet het er helemaal niet toe wáár je dan rijdt. Het is prima om uit te stappen richting bos, maar let wel op dat je niet acuut omdraait zodra je paard weer stress krijgt. Anders leer je haar aan dat ze direct naar huis mag als ze druk gaat doen. Bij stress eerst de rust er weer in en dan richting huis. Beloon het kalmeren, niet het druk worden.