Als jouw paard schrikt, dan wil het vluchten. Dat is een natuurlijke reactie.
Echter; als jij erop zit, dan heeft het paard een beperking m.b.t. het vluchten; jij brengt het uit balans als ze schrikt, omdat je er niet op verdacht bent en nooit zo goed genoeg mee kunt zijn, dat ze het niet ervaart als een beperking (ligt niet aan jou, paard is net beleerd).
Daarom steigert ze of bokt ze zo heftig, als jij eraf bent, dan is zij de beperking kwijt die haar kwetsbaar maakt.
Het is heel lastig, maar het enige wat je kunt doen is haar zoveel mogelijk vertrouwen geven en haar af te leiden als er een situatie is waarbij ze zou kunnen schrikken. Daarnaast moet je haar in de omgang en ook in het rijden het gevoel geven dat jij de leiding hebt. Ze moet leren dat als jij niet schrikt, zij dat ook niet hoeft. Dat kost heel veel tijd en geduld en ten alle tijden rustig blijven, ook al vlieg je er in een uur 3 keer af, steeds rustig blijven praten en vriendelijk maar beslist de leiding weer over nemen.
Ik heb zelf ook een paard gehad die zo was (zat Jazz achter, what else hehe); eerst vloog ik er wekelijks af en kon ik niet fatsoenlijk in een vreemde omgeving rijden (zucht, zwaar vermoeiend).
Na een tijdje schrok ze nog, maar nam ze mij mee. (Stond ik in één keer aan de andere kan van de bak zonder beugels met mijn handen om haar hals, maar dan hing ik nog net!).
Na verloop van tijd schrok ze zelden en als ze schrok kon ik haar met mijn stem geruststellen en gebeurde er verder niks meer, en toen had ik er echt een wereld paard aan!