Moneymaker klaar voor een startpas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Moneymaker klaar voor een startpas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:29

Ik denk dat je een heel eind gaat komen :j...

Al zie ik nog wel dat de aanleuning ook nog niet 100% bevestigd is...

werk inderdaad zoals hier boven gezegd wordt met name aan het recht richten van je paard... hoe soepeler hij door zijn lijf wordt hoe beter ook de aanleuning zal worden en hoe prettiger hij waarschijnlijk ook de hand gaat volgen :j

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 06:37

Ynskek dankje well
Lante en dat moet ik proberen om hem om mijn binnenbeen te laten draaien?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 06:48

Lante schreef:
Moneymaker zet jouw (en het zadel) scheef Pieta, omdat hij zo scheef is zelf, maar ik vind dat je hem al best netjes voor elkaar hebt, het is nu vooral werken aan de lengtebuiging.

Tips:
Probeer te sturen met je buitenteugel en zo weinig mogelijk met je binnenteugel doen. Je moet daarnaast je pony steeds heel nadrukkelijk om je binnenbeen laten buigen, eigenlijk voor je gevoel de achterhand van moneymaker naar buiten drukken steeds (denk een beetje aan het wijken).
Dan zal hij zijn binnenachterbeen onder zijn lijf gaan zetten ipv net naast zijn lijf en wordt hij in het bekken rechter. Dan blijft het zadel ook recht zitten en zit jij ook recht op (misschien wel het zadel dan nog een na laten kijken, want kan best zijn dat de vulling wat scheef is, omdat Moneymaker nu zo scheef loopt). Dan zal hij ook automatisch langere passen gaan maken en zijn rug meer loslaten en wordt hij ook mooier nageeflijk.
Je zou best vast met hem kunnen gaan starten, natuurlijk zal je wel commentaar krijgen dat hij scheef is, maar ik zie wel veel slechtere combinaties in de B rijden hoor. Wees je bewust van wat er nog moet veranderen en zorg voor goeie begeleiding, dan komen jullie er wel! ;)

Succes!!

Inderdaad, hij moet buigen om je binnenbeen. Zodra hij in zijn lichaam recht is, dan komt de stelling automatisch goed. Helaas werkt het niet andersom. Stelling doet helemaal niks voor de buiging. Stelling zit alleen in de hals en i.p.v. dat je paard er recht van wordt, gaat hij in een S vorm lopen als hij geen goeie buiging om het binnenbeen heeft (dus scheef is). :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 06:56

Maar lentebuiging zonder stelling kan niet. Zorg dus eerst dat je paard ook recht is in zijn hals.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 06:59

Als je lengtebuiging goed is, komt de hals vanzelf mee. Altijd achter beginnen met het oplossen van je probleem, de voorkant volgt vanzelf. Als je nu stelling gaat vragen, dan dus voortaan met de buitenteugel (buitenschouder begrenzen, dat moet altijd, anders loopt het over het buitenschouder eg om zich aan je binnenkuit te ontrekken), als je met de binnenhand stelling vraagt en meer druk op de binnenteugel zet, dan belemmer je juist het binnenachterbeen om onder te treden en maak je het paard dus juist nog schever. ;)

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:03

Tegenwoordig willen ze toch wel "veel" zien in het B, o.a. het "rond" rijden. Persoonlijk vind ik dat dit in het B wat veel gevraagd is, maar houdt er dus rekening mee dat het per jury erg kan verschillen of ze voor een net proefje gaan of toch echt al wel wat meer willen zien... Succes!

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 16:20

oke, bedankt ik zal morgen weer even rijden en even proberen.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:20

Ik vind de pony erg scheef!
Ik vind je houding erg apart, heel erg ingezakt naar links.
Dit is zeker niet bevorderlijk voor jou houding en de houding van je pony.
Heb je al je zadel gecheckt? Je beugels zijn die even lang?
Soms helpt het als je scheef zit om dat te corrigeren om 1 beugel (voor jou de rechter) 1 gaatje langer te doen (tijdelijk)
Zodra jij je houding voor mekaar hebt kun je aan de slag met je pony recht richten.
Rij op de binnenhoefslag en stel hem telkens recht.
Verder veel overgangen rijden zodat zijn achterhand sterker en actiever wordt.
Probeer een beetje te spelen met de buiging, lang en laag etc.
Je kan altijd starten in de B.
Wat me opviel in het filmpje is dat je de figuren niet afmaakt.
Zodra je de netjes op de bordjes rijdt en de figuren goed afmaakt komt het vast goed, succes!

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 18:07

oke, bedankt zal er mee bezig gaan.
maar zou ik als ik die andere 1 langer doe niet juist meer steun zoeken op links?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:59

Je zit scheef, omdat je paard scheef is, dus niet je beugelriemen veranderen als ze gelijk zijn hoor, dan wordt het alleen maar erger! Gewoon goed rechtop proberen te zitten en werken aan lengtebuiging. Ik denk dat Heleen dit prima met jou op kan lossen en ik denk dat Bokt voor jou niet handig is; te veel adviezen van mensen die alleen symptomen bestrijden, maar het probleem niet oplossen; goed bedoeld, maar niet handig. ;)

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:17

Gewoon lekker starten in de B kunnen jullie ervaring op doen Pony kijkt wel naar buiten dus werken aan je stelling probeer hem zo laagmogelijk te laten lopen met trainen en dan langzaam oppakken

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:42

Jullie kunnen echt wel starten hoor! En ja er is nog best veel werk aan de winkel, maar B is ook maar het begin ;)

Let er op dat je paard beter in takt gaat lopen, this nu wat kort en oogt niet altijd even vloeiend. Midden draf hoeft hij niet harder te lopen maar hij moet grotere passen gaan maken. Dus been en iets hand voor hij moet weg kunnen neusje mag er net wat uit.
Verder heb ik gekeken zonder geluid en viel mij op dat ik soms niet kon zien wat je ging doen. Zo galopereerde je aan zonder dat je het mooi voor bereide, je zat twee passen en galopeeerde weg (was ook niet heel netjes). En soms trek je hem om zoals bij B afwenden E re hand. geen mooie lijn en niet mooi doorgereden tot aan E.
Paard is iid scheef, netzoals jij! Let op jezelf, ga mooi rechtop zitten en zorg dat je schouders recht houdt en handen op een lijn. Ik denk als jij rechter zit je dit ook in je paard terug zal zien.

Heel veel succes samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:13

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-23 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:06

Het rechter maken zou ik zeker ook vanaf de grond doen en niet alleen vanuit het zadel. Uiteindelijk wil je dat natuurlijk wel, maar dat is in het begin best lastig. Als je het paard eerst aan de longe/ lange lijnen of met werken aan de hand wat rechter kunt krijgen, is het van onder het zadel makkelijker om dit door te zetten. En merk je ook sneller waar de scheefheid bij jou zit en waar bij het paard.

Leuk beestje trouwens! Ik zou ook zeker al gaan starten als je dat leuk vindt. Leer je alleen maar veel van en het is leuk verbetering te zien.