Eerste keer HAW met m'n knappe hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cllaudia

Re: Eerste keer HAW met m'n knappe hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 22:26

Nee, het zadel is ook niet van mij. Ik zal er eens naar laten kijken!
En ja, ik heb hem vandaag lekker voorwaarts gereden, zonder zelf al te veel met de voorkant bezig te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:26

Wat goed dat je dat verschil al voelt, fijn he :)

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 22:29

Ja, dat is een super fijn gevoel! :) Zowel voor mij als voor het paard. Ik had ook het idee dat hij mij meer ging dragen, ipv naar voren te 'trekken'

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:36

Ja dat verbaast me niets, het is als wegrijden met een auto terwijl je hem op de handrem hebt staan, haal je de handrem eraf dan gaat het toch ineens een stuk vloeiender.
Volgens mij kan hij best goed lopen, maar op je filmpje zie je daar niets van omdat de handrem erop staat ;)

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 22:41

Ik denk dat er ook heel wat in zit! Een half jaar geleden zag het er echt nog heel anders uit. Een houten plank was er niks bij. :) Als ik filmpjes zie van nu en toen is er voor mij al wel duidelijk een verschil.

Ik vind jullie feedback ook heel fijn, omdat jullie er natuurlijk blanco tegenaan kijken.

Ik zal over een tijdje weer een filmpje posten, nadat ik zitlessen heb gehad ;)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:38

Fijn dat je ervoor openstaat en meteen verschil voelt! +:)+

Wat betreft het zadel; het is verschrikkelijk belangrijk een goed passend (bij zowel het paard als bij jou) zadel te hebben, want een verkeerd zadel maakt meer kapot dan je lief is! Dus het lijkt mij verstandig er eens een goede zadelmaker bij te halen die kan beoordelen of het passend maken van het huidige zadel haalbaar is...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:50

Even afgaande op hoe je zit in het filmpje, je zit zoals in een stoel. Als je op het paard zit, moeten je schouders, heupen en enkels in een rechte lijn zijn. Welk zadel voor jouw paard en jou geschikt is, is een kwestie van zadels uitproberen. Ik denk dat jij wel een zadel kan heben met een wat diepere zit en dikkere wrongen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:53

cllaudia schreef:
Ja, dat is een super fijn gevoel! :) Zowel voor mij als voor het paard. Ik had ook het idee dat hij mij meer ging dragen, ipv naar voren te 'trekken'

en dat had je niet kunnen leren van je instructrice, het is namelijk de basis. ik zou verder kijken naar een ander die daar bewuster op traint en in les geeft.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:38

Je moet je benen langer en zwaarder laten hangen, je moet meer in je zadel zitten. Probeer eens zonder de stijgbeugels te rijden of zonder zadel. Je benen gaan door de zwaartekracht vanzelf meer hangen. Je leert daardoor minder te leunen op je stijgbeugels. Je gaat daardoor ook minder jezelf te ver uit het zadel duwen waardoor je balans mist.

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 22:22

EvelienKiss schreef:
Je moet je benen langer en zwaarder laten hangen, je moet meer in je zadel zitten. Probeer eens zonder de stijgbeugels te rijden of zonder zadel. Je benen gaan door de zwaartekracht vanzelf meer hangen. Je leert daardoor minder te leunen op je stijgbeugels. Je gaat daardoor ook minder jezelf te ver uit het zadel duwen waardoor je balans mist.

Bedankt voor je tip! Ga ik zeker doen. Ik heb gister al zonder beugels op een meer ervaren paard gereden. Vd week even oefenen op wudka. :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 08:20

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:48

Geen fijn beeld inderdaad. Vaste strakke rug, opgekropte hals zonder aanleuning (kantelt, onder de loodlijn, kin recht op de borst) en onder het tempo waardoor verticale en horizontale balans niet mogelijk is.
Maar dat is al vaker vermeld :) Ik zou zeggen goede instructie die het paard eerst op eigen benen laat lopen, motor van achter aan, achterhand actief, paard recht maken en in balans laten lopen en dan komt de juiste aanleuning vanzelf! Succes, wel gaaf dier verder!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:00

Ik zou zeggen, eerst een passend zadel kopen. Deze kiept achterover. Hij is of voor te smal, of hij heeft niet genoeg kussens. Daarom zit je ook zo in stoel zit. En verder je paard indd van achter naar voor op lengte rijden. Maar een mooi paard en een leuke combi hoor, heel veel succes samen! :)

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:48

Netjes hoor alleen ik denk persoonlijk dat je hem iets voorwaartser moet rijden en handen ontspannen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:59

Ik denk niet dat jij zoveel tegenwerkt met je hand, maar dat je paard gewoon heel makkelijk hoog bovenin en opgekropt loopt. dat heb je nogal snel met friezen. De hals zit al heel hoog in de borst gepland en hebben die statige houding al met hoofd omhoog, wat je dan natuurlijk snel krijgt is dat ze de rug wegdrukken en die dus niet meer gebruiken. Juist zo hoog en opgekropt lopen kost waarschijnlijk de minste energie voor dit paard, omdat hij zo alles los kan laten en dus geen achterbenen hoeft te gebruiken en geen rug en buikspieren aan hoeft te spannen.
Ik denk dat je met meer activiteit te rijden goed kan werken aan meer lengte inderdaad, maar buiten lengte creeeren in de hals is hem een stuk lager instellen ook goed voor hem. Door hem lager en wat langer in te stellen in de aanleuning, vraag je hem eigenlijk zijn hals wat meer op te rekken en daarmee ook de rugspieren, waardoor hij die gaat aanspannen. Zijn buikspieren gaan dan automatisch ook aanspannen. Dan krijg je verbinding met de achterhand. Dit kun je het beste doen door je hand stil te houden op een plek en je hand licht gesloten houden en been gaan geven. Net zoveel totdat je voelt dat hij tegen je hand aan komt lopen. dat vang je op in je hand waar hij op kan nageven. Als je wil dat hij lager gaat, knijp een keer tegelijk in je handen waar hij op moet zakken, als je voelt dat hij op jouw hand zakt, kun je je hand wat naar voren steken zodat hij ook zijn hals wat kan verlengen. Belangrijk dat je niet terugwerkt in je hand, maar je hand naar voren houdt (maar niet heel los laten in je hand). Je wilt lengte....die krijg je alleen als je paard je hand naar beneden volgt en dat krijg je alleen voor elkaar als je eerst een beetje druk hebt in je handen. Dus maar met 2 vingers rijden is ook niet helemaal goed. er zit een balans tussen alles loslaten en met de pinken te rijden zo los en helemaal vast en veel druk.....

Succes!! leuk dat je er zo mee bezig bent!!

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 21:24

Dankje orion456! Daar kan ik wat mee.
De laatste paar dagen zitten we in een dipje. Ik rij hem nu meer voorwaarts, maar meneer gaat dan met z'n hoofd hoog in de lucht lopen.. Ik krijg hem niet ontspannen. Heeft dit iets te maken met het feit dat ik hem voorwaartser rijd? En wat kan ik hier het beste aan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:27

cllaudia schreef:
De laatste paar dagen zitten we in een dipje. Ik rij hem nu meer voorwaarts, maar meneer gaat dan met z'n hoofd hoog in de lucht lopen.. Ik krijg hem niet ontspannen. Heeft dit iets te maken met het feit dat ik hem voorwaartser rijd? En wat kan ik hier het beste aan doen?

Dat is helemaal niet raar, hij moet zijn lijf goed leren gebruiken en zijn balans zoeken. Pas als hij een beetje comfortabel is met deze manier van lopen kan hij wat gaan zakken aan de voorkant maar dat heeft tijd nodig. Voor nu nog niet teveel aan zijn hoofd zitten, veel figuren rijden, overgangen, sterker maken en geduld houden :)

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 21:28

Lante schreef:
Ik zou zeggen, eerst een passend zadel kopen. Deze kiept achterover. Hij is of voor te smal, of hij heeft niet genoeg kussens. Daarom zit je ook zo in stoel zit. En verder je paard indd van achter naar voor op lengte rijden. Maar een mooi paard en een leuke combi hoor, heel veel succes samen! :)

Klopt.. Het zadel kiept achterover. Ik ga eens overleggen voor een ander zadel. Er liggen er genoeg ☺️

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 21:29

Joolien schreef:
cllaudia schreef:

Dat is helemaal niet raar, hij moet zijn lijf goed leren gebruiken en zijn balans zoeken. Pas als hij een beetje comfortabel is met deze manier van lopen kan hij wat gaan zakken aan de voorkant maar dat heeft tijd nodig. Voor nu nog niet teveel aan zijn hoofd zitten, veel figuren rijden, overgangen, sterker maken en geduld houden :)

Gelukkig maar, haha! Ga ik doen :)

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:23

Precies wat Joolien zegt....nu je hem voorwaartser gaat rijden kom je aan zijn lijf en moet hij dat gaan leren gebruiken op de goede manier. Dat is hij tot nu toe niet gewend, dus zal hij dat nog niet meteen kunnen en misschien je even uitproberen (hij moet wel echt meer aan het werk nu en mijn paard heeft daar ook altijd beetje tegenzin in in het begin). Als je rustig blijft en geduldig, gewoon met je hulpen doorgaan die je anders ook zou geven en veel voltes rijden, kleiner, weer wat groter, 8-en rijden, dan moet hij vanzelf zijn binnenachterbeen meer eronder zetten en komt hij wel naar jouw hand toe (mits je teugels niet te los hebt, maar gewoon gesloten blijft houden met contact).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:09

.