welke oefeningen als paard vast zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:01

Chrlooott schreef:
Wijken gaat vanzelf, heel erg vlot. Maar hier ben ik nu nog niet mee bezig, omdat ze dat nogal graag doet, dan is het moeilijk om haar rechtgericht te houden. heel af en toe (als ze van de hoefslag komt) probeer ik dit op te lossen d.m.v. wijken en dit gaat zeer goed. Vroeger zette ze vaak eerst haar achterhand en dan kwam ze pas met de voorhand maar dit gebeurt amper nog. Als ik stelling vraag hou ik mijn rechterhand in contact, maar ik trek niet aan de teugel ofzo. Ik neem licht contact op en hou mijn binnenhand goed open (zoals bij een groen paard) maar de linkerteugel hangt bijna los op dat moment. als ik dan met mijn kuit druk, gaat ze meestal nog harder naar binnen hangen, koppigheid alom -O-
Als ik een volte rijd probeer ik na de volte nog een paar passen schoudervoor te rijden, (vanuit te volte) maar dit is erg moeilijk.

Ik denk dat het probleem wel ergens aan mij ligt, maar het is nogal moeilijk om het juiste knopje weer te vinden. Instructrice heeft ook al lang niet meer op mijn paard gezeten, maar is van plan binnenkort zelf weer even te voelen.

Klinkt alsof je paard toch over de rechterschouder valt, vaak denk je dan dat ze goed wijken, en zo voelt het ook, maar dat is schijn omdat ze over de schouder wegvallen.

Als ze tegen je linkerkuit gaat hangen, dan is ze niet goed opzij voor je linker kuit. Al eens met spoor geprobeerd haar opzij te tikken? Ze wil haar linkerachterbeen niet onder brengen, ze wil niet dragen met dat been en jij moet haar aanmoedigen dit wel te doen anders rijd je op de lange duur de schouders kapot. Zorg dat ze rechts niet door je teugel heen kan vallen, ze moet achter echt gaan scharen, dus op de volte de kont opzij drukken (naar rechts) terwijl je voor goed begrenst met name aan de rechterkant. Voel wat er onder je gebeurt.

Als je linkerkuit geeft, en je wilt haar aanmoedigen om haar linkerbeen onder te brengen, ga zelf dan wat verlicht zitten zodat het voor je paard makkelijker wordt.
Recht richten kun je het beste met een instructrice samen doen zodat ze meteen kan corrigeren als je paard naar binnen valt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 06:17

Agnes75 schreef:
Chrlooott schreef:
Wijken gaat vanzelf, heel erg vlot. Maar hier ben ik nu nog niet mee bezig, omdat ze dat nogal graag doet, dan is het moeilijk om haar rechtgericht te houden. heel af en toe (als ze van de hoefslag komt) probeer ik dit op te lossen d.m.v. wijken en dit gaat zeer goed. Vroeger zette ze vaak eerst haar achterhand en dan kwam ze pas met de voorhand maar dit gebeurt amper nog. Als ik stelling vraag hou ik mijn rechterhand in contact, maar ik trek niet aan de teugel ofzo. Ik neem licht contact op en hou mijn binnenhand goed open (zoals bij een groen paard) maar de linkerteugel hangt bijna los op dat moment. als ik dan met mijn kuit druk, gaat ze meestal nog harder naar binnen hangen, koppigheid alom -O-
Als ik een volte rijd probeer ik na de volte nog een paar passen schoudervoor te rijden, (vanuit te volte) maar dit is erg moeilijk.

Ik denk dat het probleem wel ergens aan mij ligt, maar het is nogal moeilijk om het juiste knopje weer te vinden. Instructrice heeft ook al lang niet meer op mijn paard gezeten, maar is van plan binnenkort zelf weer even te voelen.

Klinkt alsof je paard toch over de rechterschouder valt, vaak denk je dan dat ze goed wijken, en zo voelt het ook, maar dat is schijn omdat ze over de schouder wegvallen.

Als ze tegen je linkerkuit gaat hangen, dan is ze niet goed opzij voor je linker kuit. Al eens met spoor geprobeerd haar opzij te tikken? Ze wil haar linkerachterbeen niet onder brengen, ze wil niet dragen met dat been en jij moet haar aanmoedigen dit wel te doen anders rijd je op de lange duur de schouders kapot. Zorg dat ze rechts niet door je teugel heen kan vallen, ze moet achter echt gaan scharen, dus op de volte de kont opzij drukken (naar rechts) terwijl je voor goed begrenst met name aan de rechterkant. Voel wat er onder je gebeurt.

Als je linkerkuit geeft, en je wilt haar aanmoedigen om haar linkerbeen onder te brengen, ga zelf dan wat verlicht zitten zodat het voor je paard makkelijker wordt.
Recht richten kun je het beste met een instructrice samen doen zodat ze meteen kan corrigeren als je paard naar binnen valt.

Een paard is uitstekend in staat om zonder dwingende inwerking van de ruiter de meest efficiënte houding aan te nemen om de simpele basisfiguren uit te voeren.
Sterker de dwingende "hulpen" van de ruiter belemmeren het hier alleen maar bij.
Een paard dat vertrouwen heeft gekregen en ontspannen is zal aan de vraag van zijn ruiter als van zelf sprekend voldoen.
Voorwaarts gereden buigt het zich op natuurlijke wijze op de volte halve baan op een simpele uitnodiging van de lichaamshouding van de ruiter en de binnenhand.
Het is voor een ontspannen paard logisch zich te buigen op een volte.

Het buigt zich echter niet als het zich vast zet omdat het geplaagd wordt door veel te sterke en inadequate hulpen. Nu kan het zich nl niet meer buigen.
Het paard zal vastzetten op zijn sterkste zijde en over de buitenschouder wegvallen.
Het opvoeren van de dwang leidt zonder twijfel niet tot het noodzakelijke vertrouwen en de daar uit voort komende ontspanning.
Het geeft slechts een schijnoplossing, maar alleen bij minder strijdlustige paarden...

Quinceyyx

Re: welke oefeningen als paard vast zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 06:20

8tjes rijden en pionen neer zetten en slaomen en dan steeds dichterbijelkaar en dan wordt hij zij van zelf wel weer soepel ( maar je meot het ook in draf doen en ook in stap) x

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:52

Simpelman schreef:
Een paard is uitstekend in staat om zonder dwingende inwerking van de ruiter de meest efficiënte houding aan te nemen om de simpele basisfiguren uit te voeren. Niet als het paard niet kan ontspannen door een blokkade, stijve spieren of natuurlijke scheefheid
Sterker de dwingende "hulpen" van de ruiter belemmeren het hier alleen maar bij.
Een paard dat vertrouwen heeft gekregen en ontspannen is zal aan de vraag van zijn ruiter als van zelf sprekend voldoen.Dit paard doet dit niet, want het ontspant niet omdat de spieren aan beide zijden van het lichaam ongelijk gespannen zijn.
Voorwaarts gereden buigt het zich op natuurlijke wijze op de volte halve baan op een simpele uitnodiging van de lichaamshouding van de ruiter en de binnenhand.
Het is voor een ontspannen paard logisch zich te buigen op een volte.Om tot ontspanning te komen moet het paard eerst recht gericht zijn en zover is het paard van TS nog niet

Het buigt zich echter niet als het zich vast zet omdat het geplaagd wordt door veel te sterke en inadequate hulpen. Nu kan het zich nl niet meer buigen.
Het paard zal vastzetten op zijn sterkste zijde en over de buitenschouder wegvallen.Nu ga je er vanuit dat elk paard onder het zadel komt als een recht gericht paard. Dit is heel vaak niet het geval.
Het opvoeren van de dwang leidt zonder twijfel niet tot het noodzakelijke vertrouwen en de daar uit voort komende ontspanning.
Het geeft slechts een schijnoplossing, maar alleen bij minder strijdlustige paarden...
Mijn eigen ervaring is toch heel anders. Om een paard aan te moedigen om kort geworden spieren weer te gaan strekken kan soms tijdelijkwat "dwang" nodig zijn, maar dat hoeft niet lang te duren en het paard zal er alleen maar van opknappen omdat het uiteindelijk na juiste training in staat zal zijn om te ontspannen en zijn lijf weer goed te gebruiken. Mijn paard is er alleen maar door gegroeid en spoorhulpen zijn nu niet meer nodig.Ontspanning is niet alleen een kwestie van vertrouwen, maar veel meer een kwestie van kunnen en in staat zijn door de spieren op de juiste manier te trainen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:34

Neem 50 (of 200 als je wilt) paardjes die door meestal fanatieke, ambitieuze, heel vaak onkundige, onervaren, en slecht begeleide en heel vaak ook wat minder gevoelige meisjes "vast" gereden zijn.
Met het vastzetten zijn de paarden natuurlijk ook meteen flink scheef.
Dat is nl het aller gemakkelijkste dat je bij een paard voor elkaar kunt krijgen het paard zich vast laten zetten.
Een paard zet zich direct vast als het onzeker is, angstig is, ongenoegen beleeft enz., enz..

Meisjes die veel te vroeg gestart zijn met wat zij noemen "oppakken", die de eerste fase van de africhting, het wennen aan de ruiter, het opbouwen van een vertrouwensband, de zg losgelatenheid, hebben overgeslagen.
Niet te vergeten, het paard niet de gelegenheid te hebben gegeven om een basisbespiering op te bouwen en tact te ontwikkelen in de zg Campagneschool.

Zij zijn in de problemen gekomen met hun paard.
Ze zochten allemaal hulp, één voor één en soms in bosjes, bij een eenvoudig, simpel mannetje.

Eerst het gemakkelijke deel.
Het mannetje legt eerst aan hun paard uit dat het van hém niets te vrezen heeft, dat het niets hoeft te presteren, dat het gewoon zichzelf mag zijn, het mannetje volgt, rustig ontspannen, in evenwicht, kalm ademhalend.
Dan vraagt het mannetje na een tijdje of het paard zich niet wil ontspannen en de hals laten zakken.
De geringste poging van het paard om hier in mee te gaan wordt overdadig beloont.
Het mannetje vraagt nu aan het paard of het niet met hém mee wil gaan.
Dat wil het paard graag, het voelt zich veilig.

Een wonder geschiedt nu, het paard is plotseling bijna niet meer scheef...., het loopt lekker door zijn lijf, het verzet zich helemaal niet meer tegen gewone gemakkelijke oefeningen als buigen enz..

Nu het moeilijke deel nog voor het mannetje, de ruiter.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:25

Simpelman... heel mooi uitgelegd en helemaal waar, maar zonder iemand aan de kant die net op DE momenten zegt wat te doen, compleet Chinees vrees ik!
Geef jij les trouwens? ben ik n.l heel benieuwd naar!

Okee... net even profiel gekeken en je geeft geen les snap ik! Dan word het misschien tijd om dat eens te gaan doen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:39

aerdenhout1 schreef:
Chrlooott schreef:
joolien, ik heb inderdaad een tweetal weken op de 2e hoefslag recht gericht gereden, maar wat erna? Dat rechtrichten lukt goed! Of begrijp ik het verkeerd? Hoe lang zou ik volgens jou dan op de 2e hoefslag recht gericht moeten rijden? heb een tweetal weken amper oefeningen gereden, enkel wat rechtdoor tot ze ontspannen liep, ik heb ongeveer een 2 à 3 keer in de week gereden, ong. 20 à 30 min per keer! Als ik al een oefening deed was het een diagonaal of middelijnen. (Ik rijd haar altijd van de hoefslag af, omdat ze anders teveel steun zoekt bij de bakrand)

Recht richten doe je NIET op een rechte lijn!!! Recht richten is niets meer en niets minder dan de spieren aan beide kanten gelijk maken!
Dat doe je met (lengte) buiging van het lichaam van je paard. Dus GEEN rechte lijnen, maar juist het werk op de volte zoeken.
In jou geval... les nemen dus!

[/quote]

Je bent me voor Aerdenhout. :D Chrloot, je paard is dus nog lang niet recht gericht. Door de dracht is je paard uit conditie en het gaat echt wel even duren eer de spieren er weer opzitten. Vertrouw maar op je instructrice wat dat betreft. Geef je paard de tijd. Dus werken op de volte naar de ontspanning toe. Voltes openen en sluiten. Beetje wijken op de volte. Schouder voor en schouder binnenwaarts zijn ook fijne rechtricht oefeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:42

aerdenhout1 schreef:
Chrlooott schreef:
joolien, ik heb inderdaad een tweetal weken op de 2e hoefslag recht gericht gereden, maar wat erna? Dat rechtrichten lukt goed! Of begrijp ik het verkeerd? Hoe lang zou ik volgens jou dan op de 2e hoefslag recht gericht moeten rijden? heb een tweetal weken amper oefeningen gereden, enkel wat rechtdoor tot ze ontspannen liep, ik heb ongeveer een 2 à 3 keer in de week gereden, ong. 20 à 30 min per keer! Als ik al een oefening deed was het een diagonaal of middelijnen. (Ik rijd haar altijd van de hoefslag af, omdat ze anders teveel steun zoekt bij de bakrand)

Recht richten doe je NIET op een rechte lijn!!! Recht richten is niets meer en niets minder dan de spieren aan beide kanten gelijk maken!
Dat doe je met (lengte) buiging van het lichaam van je paard. Dus GEEN rechte lijnen, maar juist het werk op de volte zoeken.
In jou geval... les nemen dus!

Klopt, weet niet waar ik met mn hoofd zat :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:46

Agnes75 schreef:
Simpelman schreef:
Een paard is uitstekend in staat om zonder dwingende inwerking van de ruiter de meest efficiënte houding aan te nemen om de simpele basisfiguren uit te voeren. Niet als het paard niet kan ontspannen door een blokkade, stijve spieren of natuurlijke scheefheid
Een paard dat vertrouwen heeft gekregen en ontspannen is zal aan de vraag van zijn ruiter als van zelf sprekend voldoen.Dit paard doet dit niet, want het ontspant niet omdat de spieren aan beide zijden van het lichaam ongelijk gespannen zijn.
Het is voor een ontspannen paard logisch zich te buigen op een volte.Om tot ontspanning te komen moet het paard eerst recht gericht zijn en zover is het paard van TS nog niet

Het paard zal vastzetten op zijn sterkste zijde en over de buitenschouder wegvallen.Nu ga je er vanuit dat elk paard onder het zadel komt als een recht gericht paard. Dit is heel vaak niet het geval.
Mijn eigen ervaring is toch heel anders. Om een paard aan te moedigen om kort geworden spieren weer te gaan strekken kan soms tijdelijkwat "dwang" nodig zijn, maar dat hoeft niet lang te duren en het paard zal er alleen maar van opknappen omdat het uiteindelijk na juiste training in staat zal zijn om te ontspannen en zijn lijf weer goed te gebruiken. Mijn paard is er alleen maar door gegroeid en spoorhulpen zijn nu niet meer nodig.Ontspanning is niet alleen een kwestie van vertrouwen, maar veel meer een kwestie van kunnen en in staat zijn door de spieren op de juiste manier te trainen.

Helemaal met je eens. En daarom denk ik wel dat TS er baat bij zal hebben als ze haar paard laat behandelen door een osteopaat (manueel therapeut) om haar paard los te laten maken (denk wel dat er een paar behandelingen nodig zullen zijn) met daarnaast goede begeleiding in het rechtricht verhaal.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:53

#aerdenhout1,

Het grote geheim van goed rijden is "niet te doen".
Dit is het eerste dat leerlingen moeten gaan begrijpen.
Het basis werk dat we van onze paarden vragen kunnen deze uitstekend zelf uitvoeren.
Het kan een enorme persoonlijke verrijking zijn om dat te ontdekken
Het is alleen maar nodig om het paard stapsgewijze uit te leggen wat we willen.
Dit is wat een leerling moet leren, dat hij moet uitleggen, communiceren.
Daar is respect voor nodig.
Mensen wordt niet uitgelegd dat paarden geen machines zijn met knoppen.
De "knoppen" op het paard werken pas als ze rustig en geduldig uitgelegd worden en begrepen zijn.

Het op DE momenten aangeven wat te doen levert voor zover ik heb kunnen constateren helemaal niets op op de lange termijn.
Het is hier dan de instructeur die het paard rijdt.
Mensen moeten zelf leren voelen wat ze moeten doen en dat vraagt een totaal andere benadering, dan moet je helemaal opnieuw bij af beginnen.

#Agnes75
Paarden krijgen blokkades en stijve spieren door het gemier van hun ruiter die door zijn omgeving wijs gemaakt wordt dat hij alles in het paard moet beheersen en trainen.
Vriendelijk geschat is 95% van die ruiters absoluut niet in staat om wat dan ook te beheersen anders dan met verkeerd toegepaste druk en door het overnemen van hun hun paard.

Zowel ruiter als paard moeten eerst door de Campagneschool heen groeien, ze moeten leren met elkaar om te gaan.
Het totale beheersen van het horizontale evenwicht wordt pas van belang bij de vergevorderde dressuur.
Het is nooit te laat om hier aan te beginnen.

Natuurlijke scheefheid (het woord zegt het al) is normaal voor mensen en paarden, beiden kunnen daar uitstekend mee overweg.
De scheefheid gaat pas problemen opleveren als we over gaan tot de verzameling, daarbuiten geeft het geen enkel probleem, we kunnen twintig jaar of meer van ons paard genieten, er buitenritten mee maken, springconcoursen lopen en winnen, samengestelde wedstrijden winnen of er gewoon een beetje mee spelen.
Het overgrote merendeel van de hedendaagse ruiters komt helemaal nooit aan de verzameling toe maar ze zijn desondanks al etterend en prutsend bezig met door hen onbegrepen dingen om het leven van hun paard en henzelf te verarmen omdat ze wijs gemaakt wordt dat dat absoluut nodig is en dat is het absoluut niet.

Er gaan zonder twijfel veel maar paarden naar de slager door de toegepaste rijkunst van hun ruiters dan door de niet toegepaste.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:37

Wat een mooie uitleg simpelman, interessant :D

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 08:10

Simpelman, ik vind je uitleg echt heel duidelijk, dank voor het delen hiervan!

Iedereen bedankt voor het meedenken, heb er heel veel aan gehad! Ik ga nog een beetje rustig verder doen waar ik mee bezig ben, met behulp van mijn instructrice. Indien ik te kort kom om de scheefheid eruit te rijden zal er een osteopaat komen! Zodat we erna weer lekker verder kunnen hobbelen op een manier dat voor beide leuk is.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:18

Simpelman schreef:
#Agnes75
Paarden krijgen blokkades en stijve spieren door het gemier van hun ruiter die door zijn omgeving wijs gemaakt wordt dat hij alles in het paard moet beheersen en trainen.
Vriendelijk geschat is 95% van die ruiters absoluut niet in staat om wat dan ook te beheersen anders dan met verkeerd toegepaste druk en door het overnemen van hun hun paard.

Toch ook weer niet mee eens. Paard kan blokkades oplopen door slecht passend tuig (=onkunde van ruiter en zadelpasser), een val, uitglijder, ongelukje in de wei, vastliggen in stal, slecht gebitsonderhoud enz.enz. Gewoon puur pech dus en soms ziet de ruiter het zelf niet eens gebeuren.
Het stuk over de ruiters ben ik wel met je eens, lang niet iedereen heeft dan fijne ruitergevoel of geleerd dat te ontwikkelen en veel mensen begrijpen niet eens dat ze zelf hun paard vast rijden of er is hun simpelweg nooit geleerd hoe ze een paard fatsoenlijk en met respect moeten rijden.

TS: osteopaat lijkt me goed, die kan kijken of er blokkades zijn en ze eventueel wegnemen. Als het goed is merk je dan wel verschil met rijden.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:49

aerdenhout1 schreef:
Simpelman... heel mooi uitgelegd en helemaal waar, maar zonder iemand aan de kant die net op DE momenten zegt wat te doen, compleet Chinees vrees ik!
Geef jij les trouwens? ben ik n.l heel benieuwd naar!

Okee... net even profiel gekeken en je geeft geen les snap ik! Dan word het misschien tijd om dat eens te gaan doen?

Daar dacht ik ook aan!! Jammer dat je "ver weg" zit, Simpelman.
Iemand die de dingen zo duidelijk kan uitleggen (heb net in een ander topic ook al je commentaren gelezen) zou ik graag als leraar hebben.