Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En ik geloof inderdaad dat wij een goede instructeur te pakken hebben. Al zijn we het wijken en de keertwendingen nog aan het aanleren. En met 'de goede galop' bezig 
Urielle schreef:Mijn merrie liep op wedstrijd af en toe eens onregelmatig, ik dacht van spanning.
De dame bleek heel stoer door te lopen met een zeer pijnlijke zoolkneuzing, opgelopen door de steenslag van het parkeerterrein.
Mijn ruin met een dubbele peesblessure heeft nooit ook maar een pas kreupel gelopen.
Als een paard onregelmatig loopt, dan is er iets. Van de natuur uit, een kreupel paard is een uitgelezen prooidier dus als het dier kan vermijden onregelmatigheid te tonen dan zal het paard dat doen. Mijn visie erop dus.
.

Sonja schreef:Ik weet niet of het boktgerelateerd is. Laatste keren paarden kijken voor aankoop ben ik me ook rotgeschrokken. Mán wat lopen er veel paarden niet rad! Reden? Soms zie je al met zadelen een gevoeligheid op de rug, soms zijn ze gewoon echt beroerd gereden, en meestal kijk ik er eerlijk gezegd niet eens naar waarom het paard niet goed loopt omdat ik daar niet voor kom. En dan heb ik het echt over méér dan af en toe een tactfoutje.
Is ons paardenbestand aan het verzwakken, of is de gemiddelde rijkunst zo aan het afnemen? Zeg het maar...

Gini schreef:Ik vind het wel verbazend hoe de onkunde altijd bij "de ander" gelegd wordt.
Sonja schreef:Ik weet niet of het boktgerelateerd is. Laatste keren paarden kijken voor aankoop ben ik me ook rotgeschrokken. Mán wat lopen er veel paarden niet rad! Reden? Soms zie je al met zadelen een gevoeligheid op de rug, soms zijn ze gewoon echt beroerd gereden, en meestal kijk ik er eerlijk gezegd niet eens naar waarom het paard niet goed loopt omdat ik daar niet voor kom. En dan heb ik het echt over méér dan af en toe een tactfoutje.
Is ons paardenbestand aan het verzwakken, of is de gemiddelde rijkunst zo aan het afnemen? Zeg het maar...
little_king schreef:Gini, de kunde holt achteruit.
Vroeger, ja sorry was het in deze beter. Reed niet iedereen paard die een tientje in de maand over had.
De lessen waren streng, maar kundig. Ruiters namen ook nog wat aan van de mensen met de kunde, nu niet meer ze weten het zelf veel beter.
Nu kan elke mafkees de orun halen en die ziet niet eens dat een paard niet goed loopt.
Pas verbaasde ik me ook over een topic waar iemand na jaren leerde recht te richten dat had ze nog nooit geleerd.
Dan weet je gewoon dat het niveau gedaald is en triest.
daarnaast ben ik niet te beroerd als mijn paard niet rad loopt, langer dan een paar weken er een echte deskundige bij te halen.
Ja dat kost me 80 euro of zo, maar dat hoort bij paarden houden.
Maar de meeste willen dat niet uitgeven.
MarjanB schreef:Hoe doen jullie het dan met een paard dat je onder het zadel recht wil richten en die door onbalans/scheefheid niet helemaal zuiver loopt. Hier zal je toch doorheen moeten trainen. Mede met ondersteuning aan dubbele longe/ lange lijnen.
Paard wat echt iets mankeert laat ik eerst door de kraker bekijken voordat ik naar de dierenarts ga. Het is me nu al te vaak gebeurd dat ik foto's heb laten maken enz terwijl paard iets vast zat in rug of schouders.