Paard reageert niet op zithulp, wat is de volgende stap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:05

M_hartje_M schreef:
Als ik dus eerst mijn hulp geef voor terug te gaan naar stap en ze reageert niet kom ik heel kort aan het bit en laat ik meteen los. Maar soms reageert ze zelf DAAR niet op.. en ik denk dat het komt door het rijden op die liverpool stang van vroeger.

Dan zul je toch iets strenger moeten doorkomen om haar te laten luisteren.
Kost echt wel wat tijd om een paard "om te scholen" naar de fijnere hulpen. Punt is heel consequent te zijn. Eerst zit, komt dat niet door hand en strenger hand als dat nodig is. Wel kort op elkaar en weer loslaten als je hulp doorkomt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:06

Mijn ervaring is wel dat ze anders reageren met een boomlooszadel dan met een boomzadel.
Bij mijn paardje merk ik dat ze veel sneller terug komt met een boomloos dan met een boomzadel.

Nu moet je zelf ook wennen aan een boomlooszadel, geen opgesloten gevoel maar juist een onafhankelijke zit.
Wat eventueel wel goed helpt (vind ik dan) is je gewone seat saver vervangen door een seat saver met dijwrongen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:08

Sluit ik me bij aan. Geef de bithulp iig tot ze reageert. Neem de tijd om het je paard uit te leggen.
Fijn dat je een nieuw zadel gaat halen. Als je al niet lekker zit, is het niet prettig om je paard te trainen.

Welshfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:30

Het ruitertje van mijn pony wist in het begin niet hoe je een paard trager moet laten gaan op de zit (een overgang maken naar stap vb), ze deed dit eigenlijk vooral op de teugels. Tot ik haar de teugels afnam en verplichtte om op haar zit te rijden...
Ze ging zitten, maar mijn pony bleef even enthousiast verder lopen. Mijn pony reageert pas als je je écht lang maakt. Let erop dat je je benen niet vooruit steekt (dat deed mijn bijrijdster in het begin :+ ), maar naar beneden, je moet je echt zwaar maken.

Soms vergeet mijn ruitertje haar benen lang te maken, ik moet dan alleen zeggen "Maak je lang", en binnen de 3 seconden stapt mijn pony.

Als je een bithulp wil geven, moet je ook niet gewoon heel kort aan het bit komen en meteen loslaten. Je laat los vanaf het moment dat je merkt dat ze wil vertragen. Dit kan in het begin wat langer duren, na enkele keren oefenen zal dit nog maar kort zijn.

Corelli

Re: Paard reageert niet op zithulp, wat is de volgende stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:57

Ik denk dat het dan inderdaad ook grotendeels aan het zadel ligt! Hierin moet jij je houding weer opnieuw "vinden" en vooral als je eerder wat "gesloten" reed (benen aangesloten) dan kan het wiebelige jullie beiden flink in de war brengen.
Ik zou dus even afwachten hoe het met je nieuwe zadel gaat voordat je het bit er weer bij pakt. Zo te horen doe je de zithulpen namelijk gewoon goed :j Adem je trouwens ook goed door tijdens het terugnemen op zit? Dat wil ik nog wel eens vergeten en dan kan ik knijpen tot ik een ons weeg, maar gaan we geen pas langzamer omdat ik mezelf uit het zadel druk door mijn ademspanning. Uitademen of een liedje zingen doet op zo'n moment wonderen :j

Maureen_M

Re: Paard reageert niet op zithulp, wat is de volgende stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 09:49

Het boomlooszadel heb ik nu al 3 weken en ik kan er niet aan wennen voor dressuur te rijden... Vind een boomzadel voor dressuur te rijden gewoon VEEL fijner dus daar ga ik ook weer naar terug :)

Boomloos zadel blijft wel voor buitenritten want hij zit echt heerlijk <3

Ik adem idd niet goed door tijdens het terugnemen... Dat merk ik aan de buikpijn die ik meestal na het oefenen krijg. Dan moet ik echt even halthouden en goed doorademen. Een liedje zingen haha! dat kan ik wel eens proberen :j

Bedankt voor alle tips! Vanaf volgende week kunnen we weer lekker aan de slag met mijn nieuw zadel (mits de zadelmaker mij groen licht geeft)