Fries die niet aanspringt in de galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:08

xcherryberry schreef:
Yris schreef:
Is ze nog jong?
Zo ja, dan komt het wel... beetje geduld en vooral aan je eigen evenwicht en zit werken.
Ik heb met mijn Fries rustig aan gedaan met galopperen tot ze een jaar of 5, 6 was.
Met buitenritten lange stukken gegaloppeerd. Echt een veel voorkomend probleem bij Friezen.

Succes!

Nee, ze is al 12. En zee heeft al rond M gelopen in de dressuur. Dus zou het moeten kunnen.

Aangezien ze al M gelopen heeft, zou ik het eens aan de vorige ruiter vragen.
Moet je toch ergens een communicatiefout maken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:17

xcherryberry schreef:
Estherr__1 schreef:
Rijd zelf ook op een Fries, en van mijn instructrice moest ik juist het hoofd wat naar buiten laten kijken.
Dus ipv als je zeg maar op een volte rijd het hoofd wat naar binnen laat kijken, juist wat naar buiten trekken.
Dit kan je dus ook alleen doen als je in de hoeken van de bak rijd.
Volgens haar was dit omdat Friezen inderdaad moeite hebben met galop en als je ze wat naar buiten laat kijken ze juist wat verlengen en beter kunnen aanspringen.
Dus als je bijvoorbeeld op de linkerhand rijd en je links wilt aanspringen, in de hoeken wat naar rechts laten kijken zodat de linker kant van het paard wat verlengt ipv verkleint (door je volte en stelling)

Hoop dat ik het een beetje goed hebt uitgelegt en duidelijk is voor je :+

Ja, ik zal het is proberen! Bedankt voor de tip!

Marijke springt dan steeds in de verkeerde galop als ik het doe

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:20

Friso_lover schreef:
Inderdaad wat appiesjappie zegt, doorpakken. Mijn fries vind het ook makkelijker om vanaf een snelle draf in galop aan te springen. Later moet je dit opbouwen naar een rustige draf. Mijn fries springt nu perfect aan, alleen vind het nog wel moeilijk en loopt dus nogwel met zijn dikke friezennek in de lucht. (ex karrepaard).

Het heeft Marijke goed geholpen. Eerst zal ze heel snel gaan maar op den duur gaat het steeds makkelijker en je kunt ook de commando gebruiken zodat ze leert dat ,dat galop betekend. Nu springt ze ook makkelijk aan linksom. Rechtsom is nog drama maar ja. Ik rij toch geen wedstrijden en vind het niet super belangrijk dat ze het allebei goed doet. Inderdaad Marijke loopt ook met de kop in de lucht!! Het beginetje doet ze even de kop naar beneden om gang te maken haha En dan maakt ze even een klein bokje en dan springt ze aan.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:10

appiesjappie schreef:
Marijke springt dan steeds in de verkeerde galop als ik het doe

Oh dat is dan lastig inderdaad, bij mij deed ze dat juist wel goed omdat ze dan makkelijker het binnenbeen naar voren zet
Nou moet ik ook zeggen dat ze meestal wel in de juiste galop aanspringt alleen met wat moeite inderdaad

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:18

Veel voorkomende kwaal bij de fries.
Rijd het paard eerst geheel naar de ontspanning toe, zodat het paard goed over de rug loopt en goed flexibel in de nek is.
Zorg overigens ook dat het paard aan de longeerlijn wel zonder al teveel problemen in de galop aan kan springen.

tijdens het rijden, dus ontspanning opzoeken, dan teugels wat korter nemen en mooi nageeflijk laten lopen maar toch verzameld.
dan op een volte zetten, hulpen geven en compact houden. Vanuit de achterhand werken. hulpen geven. gaat het paard sneller lopen, dan stoppen met hulpen, terug verzamelen, opnieuw.
Hou het tempo rustig en gecontroleerd. Als het niet lukt, ophouden met proberen en terug pakken. Ze kan alleen makkelijk in galop komen als ze een rustige gecontroleerde pas heeft.