Topanga zes weken later

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Topanga zes weken later

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 11:28

MarjanB, maaien heeft ze altijd al gedaan. Ze heeft wel wat ondergeschoven verzenen, daarom komt de hoefsmid hier ook heel vaak, maar tegen de tijd dat ze het er weer aan toe heeft, gaat ze wel wat wijder lopen.

Sharonaa, ik heb de tijd en ik zie wel wat ze aankan en wat niet. Daar trek ik dan ook de grens. Mocht ik merken dat ze er slechter wordt ipv beter, dan houdt het gewoon op en hou ik dr voor de fok. En voordat iedereen daar weer commentaar op heeft, ze is wel degelijk een goede fokmerrie (zelfs een NK veulen gehad).

Morris, redenen voor de stijfheid zijn er al zat genoemd. Ga ik niet weer opnieuw over beginnen nu.

Brainless, ze heeft spat in 1 achterbeen, niet in 2. Er zit ook geen atrose in verder (benen zijn helemaal op de foto gezet).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:33

wat ik zie is ook een paard wat zwaait waardoor het lijkt kreupel te lopen.
dus ik zie daar verder niks verkeerds in.

ik heb je vorige filmpje niet gezien ts maar reageer nu op het feit wat ik nu als tips wil meegeven.
probeer meer overgangen te maken vanuit ontspanning je draaft veel weg terwijl je paard nog onder je vandaan loopt, zie ook wat jij als 'spaanse pas' ziet zie ik meer als ongecontroleerd. meer terug rijden op zit en dan komt dat hoofdje vanzelf. en aantikken met been is prima maar geen reactie is een keer die zweep erbij. zo word het voor je paard ook duidelijker en voor jezelf ontspannender

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 11:41

Dank je voor je reactie, dat is precies wat mijn instructrice ook zegt, maar dan ook helemaal precies :). Alleen durf ik die zweep nog niet aan.. misschien toch maar eens proberen, want al dat been geven is ook niet goed..

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:50

Hee grappig, dit is bij Pauline Alberts in Emmen, hier heb ik m'n ORUN gehaald haha.

Maar even ontopic, vind het een fijn beeld opzich, je paard maait een beetje waardoor die niet helemaal zuiver lijkt te lopen, kwestie van goed op de achterhand krijgen en sterker maken.

Oh.. zie dat ik ook een beetje in herhaling val...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:04

Maaien is niet wat ik bedoel, daarvan weet ik wat het is :+

Bedoel meer als je ook de bovenarm meeneemt die staat ook in een hoek naar buiten als je snapt wat ik bedoel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:09

Ik vind ook dat ie niet rad loopt.. en of dat nou komt door een spaanse pas of maaien of op de voorhand lopen, maakt niet uit, rad issie niet.
Heb ook het idee dat jij wat achterblijft met je beweging met name in het lichtrijden.

Aan de voorkant heb je 'm mooi rond lopen, maar zorg dat die achterhand meekomt!
oefenen oefenen oefenen en vooral LESSEN! :) Wat je al doet, dus da's super!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:11

@TS
Spat is artrose, en pas als het gewricht helemaal vergroeid is heb je redelijke kans dat ze pijnvrij kunnen lopen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 12:16

Brainless spat is absoluut geen atrose, daar was de da ook heel duidelijk over. Wordt vaak door elkaar gebruikt, maar het is een heel ander proces.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:19

Erg mooie merrie! Jammer dat ze achter niet goed loopt... Mijn mening is puur gebaseerd op dit filmpje en daarin zie ik een kreupel paard. Ze verstapt zich achter ook een aantal keer.

Jammer dat je het zelf niet ziet ts, ik ben bang dat je je paard op deze manier kapot rijdt en dat zal zeker je bedoeling niet zijn. Het zou m.i. verstandig zijn als je er een dierenarts naar laat kijken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 12:22

Ze is in behandeling bij een DA Daan. Jammer dat je dus niet verder hebt gekeken dan dit topic, dan had je er meer over geweten. Ze is overigens niet kreupel, en ik ben ook niet blind. Jammer dat er zo aan iemands kundigheid en intentie wordt getwijfeld door sommigen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:29

Jammer dat je zo fel in de verdediging schiet. Ik ben niet de eerste in dit topic die van mening is dat ze kreupel is... Ga je er zelf dan ook niet een beetje aan twijfelen na deze reacties?

Zoals ik al zei is mijn mening puur gebaseerd op dit filmpje. Op het filmpje loopt ze niet zuiver. Het kan best zijn dat je meer informatie hebt dan dit topic maar dat verandert voor mij niets aan het feit dat ik haar op het filmpje niet goed vind lopen.

Ik hoop voor je dat ze gewoon in orde is want het is een knap paard!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 12:40

Daan ik twijfel niet omdat ik weet wat er aan de hand is. En de reden dat ik in de verdediging schiet is dat mensen dat hier constant maar in twijfel blijven trekken en denken dat ze het allemaal beter weten aan de hand van een filmpje. Een filmpje, waarin ze onzeker loopt, maar niet kreupel. En dan leg je de situatie uit en vertelt waar je mee bezig bent en dan alsnog lopen mensen hier te gillen dat mn paard kreupel is. Mijn paard is absoluut een project, daar ben ik me helemaal van bewust. Dat was ze vroeger niet, maar ik heb ervoor gekozen om haar verantwoordelijkheid op mij te nemen toen ik haar dit voorjaar teruggenomen heb en dat doe ik met alle liefde. Sterker nog, ik heb mijn kerngezonde jaarling verkocht omdat ik deze merrie teruggenomen heb. Maar laat mensen dan niet zomaar dingen roepen terwijl ze geen idee hebben wat er speelt. Ik plaatste dit topic omdat er vergeleken met het vorige topic vooruitgang in zit. We zijn er nog lang niet, maar we zijn op weg en ik hou echt wel in de gaten hoe ze het lichamelijk trekt ermee.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:51

Misschien dat mensen die jouw paard niet kennen er juist anders naar kijken omdat hun mening alleen is gebaseerd op een filmpje.

Ik heb je filmje nog een keer bekeken en ik vind haar echt duidelijk niet rad. Ik heb ook naar je vorige topic gekeken en ook daar vind ik haar niet goed lopen. Ik begrijp dat het niet leuk is om zulke reacties te krijgen, juist omdat je waarschijnlijk harstikke gek bent op je paard en heel erg je best doet om haar beter te krijgen. Maar ik blijf er bij, ze is echt niet rad.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:07

Ik ga niks zeggen over kreupel of niet. Dat is inmiddels al zo vaak gezegd. Ik vind het goed dat je lessen neemt en ermee aan de slag gaat. Ze loopt idd nog te zoeken en heeft echt jou bevestiging nog nodig. Dat deed mijn paard ook toen ik hem net reed, het was een hele omschakeling voor hem van grasmaaier naar 'dressuurpaard'. Als je haar vertrouwen weer hebt en haar zekerder maakt van zichzelf zodat ze die bevestiging minder nodig heeft wordt het een stuk makkelijker. Je ziet ook dat ze nog niet rechtgericht is en dat ze balans zoekt. Ook probeert ze het buigen in de voltes wat te smokkelen, waarschijnlijk omdat ze dat nog wat moeilijk vindt na een tijd niks doen. Ik denk dat je zelf wel weet wat goed is en veel plezier en succes met trainen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 14:54

Dank je wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:37

Leorah schreef:
Brainless spat is absoluut geen atrose, daar was de da ook heel duidelijk over. Wordt vaak door elkaar gebruikt, maar het is een heel ander proces.

Lol, spat is een beschadiging van het kraakbeen en dus wel artrose. Daar kan dus kreupelheid van ontstaan en kan ook erger worden door slijtage.

http://www.bokt.nl/wiki/Spat

Verder vind ik het paard door de wat ruime passen vooral wat balans missen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:46

Joolien het proces van spat is anders dan van artrose. Dat is wat de DA zei tenminste, dat het niet verward moet worden daarmee. En dat was ook geen kleine kliniek...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:52

Het proces is wel anders bij spat dan bij grote gewrichten (gewricht gaat vast groeien omdat het kleine gewrichten zijn) maar het is wel duidelijk artrose.
Toen ik zei: "mijn paard had ook artrose in beide achterbenen" bedoelde ik ook spat.
En zij liep ook totaal in onbalans.
Zij had ook niet gelijk (beginnend) spat aan beide benen, daar zat ruim 1 a 1 1/2 jaar tussen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:54

ja dat hoor je wel vaak dat het tweede been er achteraan gaat. Dat was nu nog niet het geval. Het zit alleen rechts.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:55

Je paard loopt iig niet zuiver...
Niet zuiver = kreupel/ niet rad

ga niet zeggen dat dat niet zo is....

Ze loopt toch niet zuiver? Ze mankt...
Dan is ze dus kreupel.. niet rad...

Het filmpje is hier keihard bewijs van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:56

Maar het is en blijft een beschadiging aan het kraakbeen wat hetzelfde is als artrose. ;)
Ik heb ook een paard gehad met spat en is op de foto gezet bij een grote kliniek en die zeiden mij dat dit zeker wel bij artrose hoort.
Daardoor heeft een paard niet perse kreupel te lopen maar wel vertragen in het achterbeen, ze proberen het achterbeen te ontzien en willen niet graag ondertreden. Daarom heb je kans dat ze uit balans komt en onregelmatig gaat lopen want je vraagt nu meer geslotenheid, dat kan ze wellicht met het ene been wel maar het slechte been niet.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:08

Poeh, wat een moeilijke kwestie, over het wel of niet rad zijn van het paard. Toen ik het filmpje bekeek was mijn gedachte ook dat ze niet rad is, maar waar het wegkomt..? Ik zie een voorbeen wat niet maait (dat zit namelijk in de knie), maar een zogeheten circumductie maakt. Vanuit hogerop wordt een bepaalt bewegingstraject vermeden waardoor de het been niet gewoon naar voren plaatst, maar ergens omheen zwaait in de weg naar voren.
Daarnaast is het achter ook niet je-van-het, maar zou dat met vóór te maken hebben, of zit er achter ook iets niet helemaal ok?

Over je rijden, jullie zijn in ieder geval vooruit gegaan. Het over de buitenschouder weglopen heb je opgelost, dat is al mooi. Daarnaast wil ze al wat makkelijker rond worden over de bovenlijn.
Ik vind je rijden wel wat slordig; je onderbenen zijn te veel bezig, je lichtrij-ritme klopt her en der niet, en je verbinding met het bit is niet constant. Ik heb het idee dat zowel het paard als jij niet in balans zijn...

Ik ben het overigens eens met de mensen die Spat ook artrose vinden. De kwaliteit van het kraakbeen neemt bij spat dusdanig af, dat de gewrichtsvlakken aan elkaar gaan groeien. Het proces van het afnemen van de kwaliteit van het kraakbeen is gewoon artrose.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 18:19

rindin, maar die beweging in het voorbeen heeft ze altijd al zo gemaakt en daarmee is ze 3 jaar geleden nog klinisch en röntgenologisch 100% goedgekeurd. Ook de osteopaat kan geen blokkades vinden in de rug en nek (daar dacht ik eerst ook nog aan omdat ze moeite heeft om haar rug te durven ontspannen) en ook is de rug op de foto's gezet om kissing spines uit te sluiten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:25

Leorah schreef:
Kitty, ik geloof niet jij mij kent, noch dat jij het verhaal achter dit paard kent, noch dat jij kunt beoordelen wat voor ruiter ik ben noch of er iets aan mijn gehoor scheelt en dus apprecieer ik dergelijke verwijten niet van je. Fijn dat je met het paard begaan bent, maar dat ben ik zeer zeker nog veel meer.

....

Sorry ts dan vraag ik me oprecht af wat dan het doel is van HAW?
Als er alleen bekenden van jou/paard mogen reageren welke ook nog eens, je rijstijl kennen,
Overige mensen mogen geen verwijten mag maken -> tips mag geven.

Ik denk dat er ook veel vanuit de ruiter komt. de aanleuning vanuit ruiter is niet constant. Buitenteugel - binnenteugel los en tegelijk van elkaar. Maar de rest over de onzuiverheid is al wel gezegd.

En die spaans achtige pas wat ook genoemd is.. heet gewoon een telgang. Een (voor dit paard) onzuivere gang.

Ik snap wel dat je je wil verdedigen, paard is immers goud voor je :D . Je hebt haar al bij de Osteo gehad en ook al in behandeing bij DA? Waarom als ik vragen mag? Voor de atrose? OF anders?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:28

Kan wel zo zijn dat ze die beweging al jaren maakt, maar waarom..? Ik denk dat ze eerder iets vermijdt in de schouder dan in de nek/hoge rug. Het is namelijk in de schouder waar ze die zwaai maakt... Bijzondere casus ;)
Met het "durven ontspannen in de rug" bedoel je het durven rond worden over de bovenlijn?