Paard leren springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:56

Ik help mijn paard altijd door een tikje op de schouder en een stemhulp. Meestal gebruik ik ,JA! Je moet zelf wel goed kunnen inschatten wanneer de afzet is. Op een gegeven moment verbinden ze het ja met afzetten zonder tikje. Het hoeft niet hard te zijn het is gewoon een aanwijzing voor het paard

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:39

jwl schreef:
Ik help mijn paard altijd door een tikje op de schouder en een stemhulp. Meestal gebruik ik ,JA! Je moet zelf wel goed kunnen inschatten wanneer de afzet is. Op een gegeven moment verbinden ze het ja met afzetten zonder tikje. Het hoeft niet hard te zijn het is gewoon een aanwijzing voor het paard

Waarom geef je geen beenhulp als het paard moet afzetten? :o?

heidy_wilco

Re: Paard leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:48

Als je paard bij de hindernis komt, moet je helemaal niet gaan "helpen". Je moet gewoon lekker zitten, en in verlichte zit gaan als hij gaat springen. Niet "op gaan tillen" geen been tijdens het afzetten geen keihard JA roepen (behalve als ze willen stoppen, doe ik ook nog wel eens bij Wilco) en al helemaal niet hard(er) gaan vlak voor de sprong! Daar raakt je paard van in de war, uit balans of zijn afstand klopt niet meer en dan heb je een grote kans dat je paard heel onzeker word. Als je paard wat verder is, en hij weet wanneer hij af moet zetten, dan gaat het vanzelf wat beter. En ook in een normaal tempo kan je hoge hindernissen nemen (1.15 met een pony van 1.40). Het enige wat ik deed was op die hindernis af sturen en zitten. Hij regelde het wel en hij zorgde ervoor dat hij goed uitkwam. Als ik was gaan zitten prutsen, weet ik zeker dat we fouten hadden gemaakt.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:22

_Sim_ schreef:
jwl schreef:

Waarom geef je geen beenhulp als het paard moet afzetten? :o?

Erbij zegmaar :)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:24

Ik heb trouwens wel degelijk goede ervaringen door een paard attent te maken voor stemhulp

Benielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 16:03

Dag allemaal
heb ook nog wat goed nieuws van het paardje..
in het weekend hebben we een oefenjumping meegedaan,
Was voor hem de eerste keer en was super braaf,
sprong ook heel goed en dat was een foutloos parcour van 10 sprongen
van 60 cm.
Ik was zo verwonderd, want thuis springt hij niet zo goed als ergens anders!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:27

Nou helemaal goed toch? Fijn dat het zo is goed gekomen. Leuk ook dat je ons even die update meld trouwens!

Benielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 20:33

Oreo schreef:
Nou helemaal goed toch? Fijn dat het zo is goed gekomen. Leuk ook dat je ons even die update meld trouwens!

inderdaad! had dit echt niet verwacht