Veranderen van bit? Liverpool ohz?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 07:57

@ aeolusnr1: Ja daar twijfelde ik ook aan hoor, of het meisje er klaar voor is...
Maar vind maar eens een kind dat een verzorgpony zoekt én die goed genoeg kan rijden om Romeo aan te kunnen. Romeo is een heerlijke pony om mee te rijden, dat weet ik uit ervaring, maar momenteel test hij héél erg uit onder zadel. Dit meisje is helemaal gek van Romeo en ze WIL echt doorbijten, ik weet niet of ik zo nog veel mensen zou vinden. De kinderen die goed kunnen rijden, hebben meestal al een eigen pony en zijn dus niet op zoek naar een verzorgpony.
Ik denk dat het meisje gewoon door Romeo zijn test-periode moet, kan dat niet zijn?

Het is ook niet gewoon schommelen op Romeo wat ze doet, ze heeft al heel veel geleerd. Ze rijdt overgangen op haar zit (ik knoop de teugels dan vast zodat ze die niet kan gebruiken), ALLE overgangen doet ze perfect op haar zit, ze leert Romeo voorwaarts-neerwaarts te laten lopen en ook dat lukt al aardig goed. Ik laat de longe ook vaak doorhangen en laat haar zelf op de volte sturen en zo leer ik haar voelen wanneer Romeo niet meer helemaal ontspannen loopt en wat ze dan moet doen.
Buiten dat tilt slaan als Romeo uitbreekt, rijdt ze best goed hoor. Op een volte kun je ook paardrijden, daarom is dit niet enkel hobbelen op een pony.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:12

@SL: kijk anders eens of je een tijdelijke, meer ervaren, ruiter voor Romeo kunt vinden. Onze Romeo hebben we pas ingereden ohz en hij wordt gereden door een 16-jarige met korte benen :D , nou test die van ons helemaal niet uit, gelukkig. Het lijkt me erg frustrerend als jouw pony telkens "wint", doorzetten moeten kinderen leren en daar in groeien, vind met 12 wel wat laat :o, maar ze durft blijkbaar niet door te zetten, als die angst niet weg gaat, zal de pony haar altijd een stap voor zijn.
Onze Romeo is kort ohz met Liverpool gereden (even kijken hoe hij reageerde voordat ik op "bittenjacht" zou gaan), omdat hij erg reageerde op het gebroken bitje, ohz was hij erg onrustig in zijn mond, nu rijden we dan ook met een ongebroken bitje en dat gaat prima.

Jetta

Re: Veranderen van bit? Liverpool ohz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:19

Een pony die het super doet voor de wagen, doet het niet meteen ook goed onder het zadel. Het is africhting op een andere manier, dus de pony moet het leren. Dat moet dus van iemand geleerd worden die ervaring heeft, met de toekomstige ruiter erbij. Eerst vanaf de grond, bv aan de lange lijnen, dan kan er gewerkt worden aan rem, stuur en dragend vermogen. Dat er consequent gereageerd moet worden, met de ruiter ook leren. Paarden hebben niets aan inconsequente ruiters, dan gaan ze ervandoor. Leiderschap over je pony moet je ook leren en altijd uitvoeren als je bij e pony bent. Ook als je even een knuffel komt geven, bij wijze van spreken. Zoek een ervaren africhter. Ik weet er wel één, die het goed kan overbrengen en veel ervaring heeft. Info via PB.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 13:49

@ avaluna: Romeo is al 3 jaar ingereden ohz (van maart 2010), maar toen werd hij niet zo vaak gereden. Sinds vorig jaar september wordt hij intensiever gereden (1 keer per week tijdens winteruur, tijdens zomeruur 2 keer per week), en hij is pas na een half jaar (ongeveer in maart) beginnen klieren.
Ik ben ook bang dat Romeo haar altijd een stap voor zal blijven, maar toch zijn er steeds meer dagen waarop ik denk "JA het gaat haar toch lukken om de angst te overwinnen"...
Mijn Romeo is op zich niet onrustig in zijn mond, hij laat zich alleen niet omdraaien als hij is uitgebroken, dan gaat de neus in de lucht en dan schudt hij met zijn hoofd als ze harder trekt. Als Romeo niet uitgebroken is, reageert hij heel netjes op het bit.

@ Jetta: Mijn pony is niet ingereden door dit meisje, maar door iemand anders die ervaring heeft. Die persoon wou echter niet vast op Romeo rijden, enkel voor het inrijden, omdat ze het te druk heeft. De pony kan het dus wel, maar het meisje niet... De pony moet dus niet afgericht worden, die kan het prima, maar het meisje heeft moeite met leiderschap.

Ik zie het persoonlijk niet zitten om hier geld in te steken en iemand te laten komen. Ik weet niet hoe lang het meisje nog blijft (ze zit pas op de middelbare school, veel kinderen minderen dan met paardrijden), dus ik geef daar liefst niet te veel geld aan uit. Als het nu voor mijn eigen kinderen zou zijn, met veel plezier, maar voor een (in principe) vreemd meisje zie ik dat niet dadelijk zitten.
Ze volgt al les bij haar andere verzorgpony, ze (lees: haar ouders) wil geen 2 keer geld uitgeven...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:17

Ik snap het. Dit meisje is dan misschien niet geschikt voor deze pony? Zoek een ander meisje dat goed kan rijden en les op je pony wil nemen! Hier hebben pony en meisje en jij niets aan. Het is trouwens een plaatje van een pony, heb even op je profiel gespiekt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 15:43

Bedankt voor het complimentje :D

Nee misschien is ze inderdaad toch niet zo geschikt voor Romeo, maar ze hebben plezier en ik merk ook wel dat ze beide leren. Ook Romeo is al verbeterd, ze leren best veel van elkaar.
Voorlopig komt ze wel nog wekelijks, maar ik weet dus niet hoe lang ze nog komt rijden. Haar ouders zeggen soms tegen haar "Zou je daar niet stoppen? Je hebt er toch niets aan om voortdurend op dat voetbalveld rond te hobbelen?" De eigenaars van haar andere verzorgpony hebben namelijk een trailer en brengen haar naar een manege waar ze les krijgt (dressuur en springen), die mogelijkheid kan ik haar helaas niet bieden want ik heb geen trailer en geen paddock waar ze kan rijden... Bij mij moet ze het doen met een voetbalveld...
Het is uiteraard niet de bedoeling van de ouders dat hun dochter dat gaat terug zeggen tegen mij, maar ondertussen weet ik wel hoe haar ouders erover denken :o

Ik heb er ook al aan gedacht dat het misschien beter is om mensen te zoeken die een trailer hebben en met Romeo naar de les willen en eventueel op wedstrijd. Wat mij betreft mag dat allemaal, mijn enige voorwaarde is dat ik graag mee ga (ben bereid om zelf met de auto mee te rijden). Ik vrees er echter voor dat het niet eenvoudig is om zo iemand te vinden.
Maar we gaan niet op de feiten vooruit lopen, voorlopig blijft het huidige meisje en ik wil haar graag nog iets bijbrengen. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:36

Romeo inspannen, zadel achterin de wagen en zo naar een manege?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:06

kun je niet een stukje paddock (ter grootte van een grote longeercirkel) afspannen? (en die stiekem als het goed gaat iedere keer wat groter maken)
volgens mij zit het écht tussen de oren van het meisje, en een zichtbare afsluiting doet heel veel met je verstand ...

20282

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:58

ik denk dat de pony gewoon heel goed aan voelt dat het meisje bang is en daarom denkt joh ga van mijn rug af ik sta liever op de wei. miss een keer iemand er op zetten die goed kan rijden en niet bang is? :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 13:31

@ Tamary: Ja inderdaad, dat zou een oplossing kunnen zijn, maar dan verlies je heel erg veel tijd, want de manege is zo'n 5 kilometer van mijn thuis. Het is op zich prima bereikbaar door het bos (= binnen door, via de straat is het omweg), maar als je 5 km moet stappen ben je toch wel heel wat tijd verloren. Ik ga namelijk niet draven als mijn zadel achterin ligt, het zadel is mij hiervoor iets te veel waard :)
Daarbij komt het meisje altijd maar 2 uren, het is voor ons beide niet mogelijk om langer te komen, de ene kan niet vroeger komen en de andere kan niet langer blijven, dus ze blijft altijd 2 uren. Dan hebben we eigenlijk geen andere keuze dan gewoon op het voetbalplein te rijden.

@ Duhelo: Dat lijkt me niet zo eenvoudig. Daarbij lijkt het mij ook niet gezond voor het gras om een uur op dezelfde cirkel te lopen, dan ga je snel sporen zien... Ik mag het voetbalveld gebruiken zolang het gras hier niet onder lijdt (=afspraak met de beheerder), ik denk dat het gras er wel onder gaat lijden als we een uur op diezelfde cirkel gaan rijden.

Je zegt dat het volgens jou écht tussen de oren van het meisje zit, en dat was dus de reden waarom ik bedacht om van bit te veranderen :D Als het meisje denkt dat ze hem met dat bit onder controle heeft, lukt het haar misschien echt om hem onder controle te houden...

@ 20282: Ja hij voelt zeker en vast dat ze bang is, dat merk je heel goed aan hem. Op dagen dat het meisje super zelfzeker is, gaat het rijden ook super. Op dagen dat ze onzeker is, dramt Romeo daar nog eens op door en wordt haar angst uiteraard bevestigd.

Een keer iemand erop zetten helpt zeker, maar dat helpt voor het meisje niet... Romeo weet bij wie hij iets kan en bij wie niet. Als iemand anders op hem rijdt, zal het goed gaan, maar hij weet goed genoeg dat hij bij dat meisje er vandoor kan gaan als hij dat wil.
Ik weet dat de beste redenering zou zijn: Romeo is niet geschikt voor dat meisje, ze kan best niet meer komen.
Maar helaas wil ik niet voor die oplossing gaan, Romeo is best een brave pony en dat meisje kan hem best aan, maar die stomme knop moet gewoon omgedraaid raken in haar hoofd. Ik wil het nog niet opgeven, ik wil eerst op zoek naar oplossingen om het meisje te helpen om haar angst te overwinnen. Als dat niet lukt, zal ik mijn conclusies wel trekken en iemand anders zoeken, maar ik wil de moed nog niet opgeven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:34

probleem is, als die met dat bit er ook eens vandoor peert, je dan wel een groter probleem hebt.
Een uurtje op dezelfde cirkel rijden kan niet zoveel geen kwaad hoor (toch niet als het maar eens per week is). als dat goed gaat kunt je volgens mij heel gemakkelijk iedere week je cirkel een meter groter maken ...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 08:41

Meisje is gisteren weer geweest, en heb een ontdekking gedaan over mijn bit :D
Ik men dus niet met een Liverpool maar met een B-stang... :o (*schaam*...een menner die vergeet met welk bit hij/zij rijdt...) Ik herinnerde mij plots dat ik eerst reed met een Liverpool maar dat Romeo hier niet fijn op liep, daarom heb ik een B-stang aangeschaft.

Ik heb gisteren wat uitgeprobeerd, omdat ik écht een oplossing wou vinden. Op internet had ik gelezen dat een Liverpool niet echt aan te raden is ohz, maar dat er dan beter een B-stangetje gebruikt kan worden. Daarom heb ik het menhoofdstel eens aangedaan, inclusief de oogkleppen en de B-stang. (ik had de kinketting eraf gedaan en ik had het gewone hoofdstel meegenomen voor als het niet goed zou gaan)
Het rijden heeft werkelijk nog nooit zo goed gegaan als gisteren!
Het meisje is na 5 minuten al los gegaan, ze heeft figuren gereden, gestapt, gedraafd en zelfs gegaloppeerd!
Romeo heeft in het begin 1 keer geprobeerd om uit te breken, maar het meisje moest maar even tegensturen en Romeo ging al waar het meisje wou.

Als ik ze vorige keren los liet, plakte ze heel erg aan mij, ze durfde niet verder dan 5-10 meter van mij af gaan. Als ze iets verder ging, brak Romeo uit en had ze niets meer te zeggen. Gisteren kon ze het hele voetbalveld rond zonder problemen, het was heerlijk om te zien! Romeo was ook helemaal geconcentreerd op het meisje en niet meer op mij.

@ Duhelo: Je zegt "als die met dat bit er ook eens vandoor peert, heb je een groter probleem", maar Romeo is er nog nooit vandoor "gepeerd", hij vertrok altijd in een heel rustig tempo, ofwel in stap of een sukkeldrafje. Een enkelgebroken trens is maar een heel zacht bitje, en Romeo is nogal gevoelig in zijn mond, dus de kans leek mij klein dat hij er vandoor zou gaan met een stang in zijn mond. Dat is ook de reden waarom ik het gisteren gewoon geprobeerd heb, omdat ik weet dat Romeo zacht is in zijn mond. Hij schiet er niet vandoor als een kip zonder kop, hij doet het echt om te plagen, gewoon "omdat hij het kan", omdat het meisje niet voldoende zelfvertrouwen en niet voldoende kracht heeft. Hij is ook niet gemeen, hij wil gewoon duidelijk maken dat hij het voor het zeggen heeft.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:39

Pony die een stang gewend is en dan in een keer een enkel gebroken bit krijgt kan mss ook niet goed tegen het knijpen van het bit, het zgn notenkrakerseffect.
mss een rubber/kunststof stangetje proberen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:36

de mijne kan er ook vandoor peren in stap hoor, heb je gewoon niks meer te zeggen :D

Maar heel erg fijn dat het zo goed gegaan is! blijkbaar zit het niet alleen bij het meisje tussen de oren maar ook bij ponylief. Kan inderdaad te maken hebben met het feit dat je trensje gebroken is. Mijn 4 jarige loopt prima op een billy allen D-trens, maar op een zacht dubbelgebroken watertrensje blokkeert ze en gaat ze omhoog, zelfs zonder druk aan de longe ...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:03

@ Cemlys: Ja dat zou inderdaad wel kunnen, dat het een soort verzet is naar het bit toe...
Maar dan zou ik het wel vreemd vinden dat hij wel luistert als het meisje zo zelfzeker is.

@ Duhelo: Ah ok, wij gebruiken "er vandoor peren" als dat in volle vaart is, vandaar dat ik dat zei :D Maar Romeo is heel gemakkelijk stil te krijgen, het enige probleem is dat het meisje hem niet omgedraaid krijgt. Halthouden gaat wel, maar omdraaien niet. Romeo heeft dan in zijn hoofd dat hij DIE kant uit wil. Stilstaan is nog ok, maar een andere kant uitgaan is dan geen optie voor hem. Ik had dus geen schrik dat hij er echt vandoor zou gaan met een strenger bit, ook omdat hij zo gevoelig is in de mond en zo makkelijk stil te krijgen is.

Misschien zit het inderdaad ook tussen de oren van ponylief, dat ga ik zeker niet tegenspreken. Zelf denk ik wel dat het meeste tussen de oren van het meisje zit, en dat zij dit doorgeeft aan Romeo.
Het was eerst niet de bedoeling om ook met oogkleppen te rijden (was eerder uit gemak om niet te bitten te gaan wisselen en te gaan afstellen, nu moest ik even teugels wisselen), maar die oogkleppen bleken ook wel zijn effect te hebben. Ik had tijdens het rijden altijd het gevoel dat Romeo mij in de gaten hield ipv het meisje, terwijl hij gisteren echt op het meisje geconcentreerd was.

Ik weet nu wel niet of het verstandig is om het hoofdstel met oogkleppen te blijven gebruiken, of gewoon een stangetje in zijn gewoon hoofdstel te hangen. Langs de ene kant denk ik dat we misschien beter dat menhoofdstel even blijven gebruiken, want het meisje begon gisteren bijna te huilen van geluk, zo blij was ze dat het zo goed ging. Maar langs de andere kant weet ik niet of het slim is om onder zadel met oogkleppen te rijden... Ik heb het eigenlijk nog nooit eerder gezien, dus veronderstel ik dat het nogal ongebruikelijk is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:15

oogkleppen onder het zadel is niet echt een probleem, zolang ze wel altijd stuurt in de bochten (vooral als er een omheining is). Nu, ponylief klinkt braaf, dus ik denk dat als ze niet stuurt hij gewoon voor de omheining zal gaan stilstaan. :)
Ik zou het op dit moment gewoon zo laten, het werkt op die manier, en laat ze maar eerst een beetje vertrouwen erin krijgen. En als ze wat verder zijn kun je eens kijken om er een ongebroken trensje in te hangen (of een bitje met hetzelfde mondstuk maar zonder hefboom)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 10:00

Ok bedankt! Ik dacht dat oogkleppen om de een of andere reden misschien écht niet gebruikt wordt onder zadel, maar kon niet dadelijk een reden vinden :D

Ja Romeo is inderdaad heel braaf en heel erg koel in zijn hoofd, hij zal er nooit als een kip zonder kop vandoor gaan. Als hij zo aan het klieren is met het meisje erop, komt het voor mij over alsof hij gewoon zijn punt wil maken dat hij de controle heeft en niet het meisje.
Dat was dinsdag echt helemaal anders. Toen Romeo probeerde om uit te breken, reageerde het meisje onmiddellijk en toen luisterde Romeo ook braafjes, hij leek echt verbaasd :D. Het leuke aan het meisje is ook dat ze geen schrik heeft om teugels te geven. Ze grijpt in waar nodig, maar ze durft Romeo ook wat meer vrijheid te geven als hij braaf is. Veel kinderen die bang zijn, houden snel de teugels te kort en te stevig vast, dat doet zij gelukkig niet.

Ik zal het op dit moment zo laten (met menhoofdstel) en als ze een beetje verder zijn proberen om terug het gewoon hoofdstel te gebruiken met een ongebroken trens. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen.

Ze heeft me gisteren trouwens wat leuk verteld. Ik had het gevoel dat ze wou stoppen met Romeo omdat ze een andere verzorgpony heeft waar ze mee op wedstrijd kan en waar ze les mee volgt. Ze zei me dat ze, als ze zou moeten kiezen, toch voor Romeo zou kiezen. Ze doet er uiteraard alles aan om ook op wedstrijd te kunnen, maar als het écht niet mogelijk is en ze moet kiezen, zou ze voor Romeo kiezen omdat ze hier toch liever rijdt. <3