Wat vinden jullie hiervan? Paard doorrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:47

RuthenRoos schreef:
Het paard is nog erg jong, dus ik zou het rustig houden. Ik vind eigenlijk té jong...
Wellicht kan je samen met je instructrice een trainingsopbouw plannen voor een jong paard.

Mee eens, die van mij is ook 3,5 en daar zit ik pas 15 min. per dag op. en dan rijd ik natuurlijk niet iedere dag, maar meestal 2 dagen in de week. Dus dat is dan in totaal 30 min per week erop zitten. En dan praat ik niet over doorrijden, maar echt rustig stappen en oefeningetjes rijden.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:48

troi schreef:
Waarom ga je niet lekker grondwerken met haar op die andere dagen? Begin met de games van parelli, is reuze leerzaam, je krijgt er een gevoelig en attent paard van en het is erg goed voor jullie band.

mee eens :))

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:51

superwoman schreef:
Bloed zweet en tranen vind ik niet positief. Soms is het verstandig om wat meer hulp in te schakelen,zodat het allemaal redelijk soepel verloopt. Helaas willen heel wat mensen graag zeggen dat ze het zelf hebben gedaan en dan geen andere ruiter erop laten. Ik vind dat je als verantwoordelijke het toch zelf doet,omdat je de keuzes maakt. Het is prettiger voor je paard om het soms uit handen te geven en je gevoel van trots opzij te zetten.
Een 3 jarig paard is imo max 3x per week rijden en een half uurtje is genoeg. soms wat minder nog. Een 4 jarig paard 4x en indien een goede basis kun je die 3 kwartier rijden per x.
Langer rijden is voor het paard niet nodig en kan zelfs over belastend zijn.
Nogmaals succes

Ik ben het met je eens

Ed_Pin_oud

Re: Wat vinden jullie hiervan? Paard doorrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:00

ik zou zoals de meeste al aangeven, het lekker rustig aandoen met een 3,5 jarige.
en onder begeleiding zoveel mogelijk de dingen leren.

ik heb nu een 4 jarige, die rij ik max 2x in de week.. die staat nu nog wat meer stil dan lopen.
dit ook omdat ik druk ben met me studie, maar hij pakt alles wel super op!

lekker naar je paardje kijken hoe hij/zij overal op reageert.

heel veel succes ermee!

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:05

Ed_Pin schreef:
ik zou zoals de meeste al aangeven, het lekker rustig aandoen met een 3,5 jarige.

ik heb nu een 4 jarige, die rij ik max 2x in de week.. die staat nu nog wat meer stil dan lopen.

heel veel succes ermee!

Ik ervaar zelfs dat mijn paardje beter reageert als ik af en toe eens een week of 2 niks met hem doe. En het dan op pak, dan lijkt het wel alsof hij erover heeft nagedacht haha want dan gaat het altijd super :))

Ed_Pin_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:09

Aimeetje1 schreef:
Ed_Pin schreef:

heel veel succes ermee!

Ik ervaar zelfs dat mijn paardje beter reageert als ik af en toe eens een week of 2 niks met hem doe. En het dan op pak, dan lijkt het wel alsof hij erover heeft nagedacht haha want dan gaat het altijd super :))

Klopt,
ik ben er ook wel echt van om afentoe een weekje even niks.
mijn oude merrie liep altijd na een korte break van een week tot 2 weken echt weer als een zonnetje.
even bijkomen is oko wel eens lekker voor ze.
doen wij toch ook al s we kapot zijn van een week drukte.. lekker op de bank hangen!
haha

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:10

heel veel succes ermee!
[/quote]

Ik ervaar zelfs dat mijn paardje beter reageert als ik af en toe eens een week of 2 niks met hem doe. En het dan op pak, dan lijkt het wel alsof hij erover heeft nagedacht haha want dan gaat het altijd super :))[/quote]

Klopt,
ik ben er ook wel echt van om afentoe een weekje even niks.
mijn oude merrie liep altijd na een korte break van een week tot 2 weken echt weer als een zonnetje.
even bijkomen is oko wel eens lekker voor ze.
doen wij toch ook al s we kapot zijn van een week drukte.. lekker op de bank hangen!
haha[/quote]

Daarom! En ik vind het zelf ook heerlijk haha

Ed_Pin_oud

Re: Wat vinden jullie hiervan? Paard doorrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:11

voor ons zelf is het inderdaad ook af en toe wel eens eventjes lekker!
en lekker poetsen en grond werk leren ze ook een boel van.
en is ook nog eens heel goed voor de band tussen mens en dier =)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:51

Ed_Pin schreef:
voor ons zelf is het inderdaad ook af en toe wel eens eventjes lekker!
en lekker poetsen en grond werk leren ze ook een boel van.
en is ook nog eens heel goed voor de band tussen mens en dier =)

Klopt, dat doe ik ook veel meer dan rijden. Eigenlijk nu 70% knuffelen grondwerk etc en 30% erop zitten en serieuze oefeningetjes :j /3

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:12

ik heb zelf ok paard van die leeftijd. Soms moeilijke moment. Maar krijg goede begeiding zo wel van me ma als me insturktiese. Die ok evaring allen bij met jongen paarden hebben. Maar heb we bewust voor gekozen alleen mijn paard was 2 toen ik haar kreeg. En ze is nog erg sling maar het komt goed als goede begeiding heb. Alleen ik ben dan 19 en was 17/18 toen ik haar kreeg. maar zorg voor goed begeiding en voor goede training opbouwen. En denkt niet temakelijk over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:09

Ach mensen niet zo overdrijven allemaal, het komt echt wel goed.

@ts; vraag gewoon of je de eerste 2 weken 3x in de week les kunt krijgen en ga je op de andere dagen met haar aan de hand stappen over terrein of in de bak of misschien een stukje langs een rustig weggetje (vraag je instructrice of iemand anders om de eerste keer even mee te lopen). En vooral veel poetsen ed om elkaar te leren kennen.
Dan kun je de 2e week naar 2x lessen en kun je daarnaast 1 of 2 keer wat stappen of 10 minuten longeren. Vraag je instructrice om alles voor te doen, ook dat longeren, dan kun je zien hoe ze het doet en hoe je paard reageert en kom je niet voor verrassingen te staan.
Zowieso altijd even iemand laten weten wat je met het paard gaat doen, zodat er iig iemand is die je kan helpen.

Als het dan je eigen paardje is zet je hem over 2 maanden op rust, zoek een leuk plekje met veel weidegang voor de winter en pak hem volgend voorjaar weer op.