Ramzes @ work, tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:50

het is geen aanval naar jou wat iedereen hier boven neerzet. Denk dat het goed is dat je dat hebt gedaan.
Dat je met slof moet rijden van de eigenaresse is niet jou fout, maar het helpt je paard niet. hij hangt er namelijk in.
Ik vindt ook dat hij niet goed loopt maar is hij idd nog niet goed, of is ie niet goed omdat hij stijf is. Je geeft zelf aan dat hij wat ouder is dus dan hebben ze wat meer tijd nodig om op te warmen.
Ik zou hem graag wat actiever naar voren zien draven want ik was tijdens je hele filmpje bang dat hij zou omvallen in dat tempo.
Kijk/overleg met de eigenaresse of je hem misschien kan longeren, en dan een heel stuk vlotter en kijk wat er dan gebeurt. Wordt hij beter nadat hij is opgewarmd of juist slechter. Waarom longe? heel simpel omdat je hem dan onbelast kan laten bewegen en hem dus niet hindert in zijn beweging.
Wordt hij slechter van longeren, dan even contact opnemen met de dierenarts of osteophaat (nouja de eigenaresse zou dat moeten doen)
Wordt hij beter, helemaal super, dan zou ik hem even longeren tot hij warm is gelopen en dan kan jij eventueel nog even uitstappen erop en als hij meer in conditie is nog even verder een stukje draven.
Hoe ligt het zadel nu op hem, hij is natuurlijk nu wel erg rijk in vorm.
hoop dat je hier iets aan hebt en veel succes verder.

Sylvia_S

Re: Ramzes @ work, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 06:41

Wat mij opvalt is dat hij inderdaad niet voorwaarts is. Het valt mij ook op dat je (bijna) elke pas aandrijft, dat doe je waarschijnlijk omdat hij niet voorwaarts genoeg is, maar daardoor gaat hij minder reageren op je been. Misschien is het dan handig om een zweep te gebruiken en dat als hij niet reageert op je been, je hem een tik geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 06:48

Sylvia_S schreef:
Wat mij opvalt is dat hij inderdaad niet voorwaarts is. Het valt mij ook op dat je (bijna) elke pas aandrijft, dat doe je waarschijnlijk omdat hij niet voorwaarts genoeg is, maar daardoor gaat hij minder reageren op je been. Misschien is het dan handig om een zweep te gebruiken en dat als hij niet reageert op je been, je hem een tik geeft.

Sorry????
Paard is niet rad en dan adviseer je een zweep om 'm naar voren te meppen???

Sylvia_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:23

Sonja schreef:
Sylvia_S schreef:

Sorry????
Paard is niet rad en dan adviseer je een zweep om 'm naar voren te meppen???

Nee, zo bedoel ik niet, ik bedoelde om je hulp te versterken. Ik bedoelde geen harde mep, maar een klein tikje zodat hij wat actiever is naar je been. Ik heb geleerd dat als je veel moet drijven bij een paard, dat hij minder op de hulp gaat reageren en dat je dan beter een tikje kan geven, zodat hij actiever is aan je been.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:25

Sylvia_S schreef:

Dit is een niet zo verstandig advies. Wij mensen gaan ook geen marathon lopen met een blessure..

Als ik jou was, dan was ik even gestopt met rijden, tussendoor alleen wandelingetjes maken aan de hand (liefst op de weg) en het paard zo sober mogelijk te eten geven. Meer hooi/geen krachtvoer.
Ik lees dat het jouw eigen paard niet is; misschien even in gesprek gaan met de eigenaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:25

En aan het feit dat het paard niet rad loopt blijf je vrolijk voorbij gaan? Echte paardenliefhebber zeker?

Sylvia_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:32

Oh heel erg sorry, was er overheen gelezen. Ik dacht eerst dat niet rad, hetzelfde als niet vlot betekende, maar jullie bedoelde dus kreupel. Oeps... Dan inderdaad wat Mayflower al zegt.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:33

ik zou persoonlijk niet meer op dit paard gaan zitten zolang hij kreupel loopt.
dan kan de eigenaar hoog of laag springen maar ik heb ook een geweten..
paard heeft duidelijk pijn!

of het nou komt door stijfheid of door dat hij zo zwaar is of een andere reden..ik zou niet vrolijk door blijven rijden.

daarbij lijkt de slof overbodig aangezien het paard er gebruik van maakt om er in te gaan hangen, daar is een slof niet voor bedoeld.
ik zie ook geen paard die extreem sterk is maar goed een klein filmpje is maar een momentopname.

ik ben het met alle verdere adviezen eens, op de zweep na dan..
succes met je beslissingen!
ik zie graag een nieuw filmpje als het paard beter loopt en niet in de slof hangt! :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:42

Idd het paard loopt niet goed, ook sloft het enorm.
Het loopt ook triest voor zich uit te kijken, dus is in mijn beleving echt niet happy.

Maar ik zou dus ook eerst eens dit paard helemaal na laten kijken, want het kan niet eens zijn benen optillen, het dier sloft.

Dat hij sterk word en met slof gereden moet worden is onzin, elk paard is zonder hulpteugels te rijden, als je hem maar leert en uitlegt hoe dat moet op een goeie manier,
Als de eigenares van dit paard je gewoon op een kreupel paard laat doorgaan, dan is zij het niet waard om een paard te hebben, want dat duid op gevoelloos en respectloos naar het dier toe.

Jij zou eigenlijk ook beter moeten weten, gaat het niet tegen je gevoel in om op een kreupel paard te gaan zitten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:46

midgie schreef:
Jij zou eigenlijk ook beter moeten weten, gaat het niet tegen je gevoel in om op een kreupel paard te gaan zitten??

Hoewel ik het uiteraard volledig met je eens ben, is dit natuurlijk stomweg het gevolg van het wanbeleid van veel maneges en instructeurs die niet veel verder komen dan "dan moet je 'm maar wat meer naar voren rijden" of "ja hij is wat stijf" terwijl ze gewoon met kreupele paarden aan het werk zijn... |(
Zo leren klanten dat een paard een fiets met haren is. Gewoon wat harder trappen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:50

Ik denk dat TS het erg goed bedoeld met dit paard maar misschien nog niet zo heel veel ervaring heeft met kreupelheid. Dat is ook lastig omdat het heel subtiel kan aanvoelen. Vergeet hierbij niet dat een paar altijd zo lang mogelijk zal verbergen dat hij pijn aan zijn benen heeft, omdat het een vluchtdier is en zwakheid betekent dat je wordt opgegeten, en dat als hij wel laat merken dat hij kreupel is hij dus ook echt last er van heeft. Mijn advies is ook niet meer rijden, de eigenaresse voorstellen het dier nog goed te laten nakijken door de DA en dan pas weer gaan opbouwen. Desnoods eerst aan de longe. Wat betreft het dik zijn, dat is echt heel gevaarlijk! Als je pech hebt ontwikkeld hij een hoefbevangenheid hierdoor en dan ben je nog veel verder van huis. Stel de eigenaresse voor om een grasmasker op te doen, dan kan hij wel knabbelen aan het gras maar krijgt hij nog maar veel minder binnen.
Succes TS!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:41

IK val ook de TS niet aan, maar denk dat je ook als manege ruiter helder kan denken, kreupelheid is pijn, een hond die kreupel loopt neem je ook niet naast je fiets mee om een uur te lopen , dat kan elk normaal denkend mens bedenken,

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 11:23

Ik rij nu ook nog maar een jaar echt paard (elke week ipv kampen) en heb dus inderdaad nog niet zo veel ervaring. Hij krijgt geen krachtvoet en in de winter enkel hooi. Vroeger heeft hij nog goed gelopen, want toen ik ermee begon te rijden vorig jaar liep hij nog Z dressuur mee, dus het is nog niet lang dat hij zo loopt. Ik ga hem zaterdag nog 1 keer rijden en ik neem nog eens die vriendin mee die ook vond dat hij mankte. De eigenares gaat er ook zijn en dan gaat zij proberen te laten zien dat hij toch niet goed loopt, ZE zal dan nog eens een filmpje maken en ik zal dat posten, de eigenares zelf is al iets ouder en opent niet graag filmpjes op haar pc, denkende dat ZE virussen gaat krijgen, dus zij heeft dit filmpje nog niet gezien...

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 11:26

En het is geen manege hoor, de eigenares heeft het beste voor met haar paarden, ik denk dus vooral dat ZE het zelf gewoon niet goed kan zien...

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:16

Een tip? Afstappen... En aan de eigenaresse voorstellen om er eens een DA naar te laten kijken, want dit paard loopt écht niet goed.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:19

Beestje loopt niet helemaal rat, en hangt in de slof.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:19

TS, als de eigenaresse Z heeft gereden met hem, hoort ze een kreupel paard te herkennen en dit is haar eigen paard waar ze jaren mee heeft gereden, dan zou ze ook moeten zien dat er iets niet klopt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:36

CrazyIris schreef:
Ik rij nu ook nog maar een jaar echt paard (elke week ipv kampen) en heb dus inderdaad nog niet zo veel ervaring. Hij krijgt geen krachtvoet en in de winter enkel hooi. Vroeger heeft hij nog goed gelopen, want toen ik ermee begon te rijden vorig jaar liep hij nog Z dressuur mee, dus het is nog niet lang dat hij zo loopt. Ik ga hem zaterdag nog 1 keer rijden en ik neem nog eens die vriendin mee die ook vond dat hij mankte. De eigenares gaat er ook zijn en dan gaat zij proberen te laten zien dat hij toch niet goed loopt, ZE zal dan nog eens een filmpje maken en ik zal dat posten, de eigenares zelf is al iets ouder en opent niet graag filmpjes op haar pc, denkende dat ZE virussen gaat krijgen, dus zij heeft dit filmpje nog niet gezien...

Succes gewenst. Ik hoop dat jullie samen tot een goede oplossing komen.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:26

Ik snap dat het heel naar is om te horen en zijn ook geen aanvallen richting jou ;)
Maar het is inderdaad wel zo dat het dier niet goed loopt en echt te dik is! Hoe oud is het dier? En ik zou inderdaad even niet rijden en zaterdag samen met de eigenaresse er even heel goed naar kijken. Eigenlijk zou hier een veearts bij moeten komen is mijn mening.
Succes met hem!

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 21:00

Hij is ongeveer 19 jaar. Bedankt voor alle reacties al!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:17

Dat is nog niet zo oud, geen reden om hem niet wat meer aan het werk te zetten en op conditie te houden.
Tenminste, als hij lichamelijk in orde is.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:24

Bij een paard wat niet voorwaarts is zou ik die slof per direct eraf halen. Een paard moet vanuit de achterhand lopen, met de slof hou je hem nu in een houding waardoor hij niet de kracht vanuit de achterhand kan halen. Hoe zijn hoofd en halshouding is zou ik me nu ook totaal niet op focussen, hij zal eerst soepeler en sterker moeten worden. Ook loopt hij niet goed en is hij veel te dik, maar dat wist je al. Mijn paardje is ook 19 en was toen ik ermee begon ook veel te dik, geen conditie, geen spieren. Als je hem nu ziet is het een wereld van verschil maar dat heeft alles te maken gehad met training, soepeler maken, sterker maken, conditie opbouwen, hem leren te verzamelen en vandaaruit verder werken. Ook bij een ouder paard kan je dit nog best bereiken als je er de tijd en het geduld voor hebt in combinatie met iemand die op professionele manier te werk gaat. De houding komt verder als laatst. Heel veel succes met trainen! :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:44

Kan je het filmpje anders niet afspelen vanaf je telefoon als de eigenaresse er is?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:16

TamaradB schreef:
Wat een braaf paard dat hij gewoon blijft lopen. Die van mij was met z'n zere lijf gaan stuiteren tot ik op de grond lag.

Voel je je nou echt beter na het geven van zo'n reactie?
Ik bedoel dit niet onaardig, en niet specifiek tgen jou maar ook tegen anderen die zulke nutteloze reacties plaatsen.
Iemand kan van zo'n reactie ontzettend over de toeren raken.. Gelukkig worden er ook nuttige tips gegeven.
Ts doet haar best en ziet nu ook in dat ramzes kreupel loopt en dat dat zo niet kan.
Al denk ik dat een dieet al behoorlijk zal helpen haha. Wie weet is hij dan wat minder stijf, zal er nu alleen stapritjes mee maken, dat werkt goed tegen eventuele stijfheid.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:45

Even voor de duidelijkheid (vooral richting de eigenaresse, want die weet er blijkbaar niet zo heel veel van): het paard is rechtsvoor kreupel. Heeft hij aan dat been ook mok (gehad)? Hoewel, als de mok al weer over is, heeft de kreupelheid er niets mee te maken.
Als het paard op deze zachte bodem al zo kreupel loopt op het binnenbeen, verwacht ik dat hij in draf op harde bodem op de volte rechtsom nog veel slechter gaat lopen. Kun je daar misschien ook een filmpje van maken (even longeren, dat kan geen kwaad). Ik denk dat je de eigenaresse dan beter kunt overtuigen van het probleem.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe hij vorig jaar liep, toen je er nog regelmatig op reed. Was hij toen ook onregelmatig en zo stijf en traag?
Kreupel lopen komt niet door stijfheid of ongetraind zijn, maar door pijn. Kreupelheid die tijdens het rijden minder wordt komt ook al niet door stijfheid of ongetraind zijn, maar is vaak een gevolg van pijn door artrose (slijtage).
Ik ben het eens met bovenstaande adviezen, maar ook met essie_blue, dat een niet te lang stapritje best kan, het liefst op harde bodem. Het meisje is niet zwaar en een beetje beweging is goed voor hem.