Armen zo ontzettend stijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Re: Armen zo ontzettend stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:53

Ik zie op het filmpje een paard wat in haar eigen houding loopt en een amazone die in haar eigen (verkrampte?) houding zit, maar tussen deze twee gebeurd er eigenlijk vrij weinig. zij loopt, jij zit.
Dit zou niet verkeerd zijn, als alles verder klopt. Alleen dat is helaas dus niet zo. Maar super dat je daar aan probeert te werken en alle tips zo goed oppakt!

Je zegt dat je liever niet hebt dat er iemand anders op jouw paard rijd, maar zou jij niet op een ander (hogeropgeleid) paard kunnen lessen? Puur voor het gevoel en om de theorie wat 'meer en gemakkelijker' te kunnen proberen toepassen? Zodra jij wat beter weet hoe het zou moeten voelen, dat je dit dan kunt toepassen op je eigen paard? (Ik gebruik even mijzelf als voorbeeld: ik reed met gestrekte armen en enorme druk op mijn teugels, maar had hier geen idee van, omdat ik nog nooit een paard had gereden dat soepel, los en op eigen benen liep)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:54

Eigenlijk vind ik je armhouding nogal meevallen, iig is het filmpje niet dichtbij genoeg om het te zien.
Wel denk ik dat het probleem van niet door de hoeken lopen niet aan zozeer aan jouw te lange buitenteugel ligt, maar aan te weinig binnenbeen/het door het binnenbeen heen lopen of ervoor weglopen.
Het is de bedoeling dat je paard gaat buigen om je binnenbeen. Nu heeft ze in de hoeken en voltes zelfs buitenstelling. Daarom vraag ik met af waarom je eigenlijk al die voltes rijd. Puur om haar af te remmen? Want zonder binnenstelling valt de gymnastische waarde van een volte voor het paard helemaal weg.
Probeer iets meer aan de stelling en buiging te werken. Ze gaat als een plank door de bochten en dat is de reden dat ze de hoek helemaal niet in kán lopen, al zou ze willen. Zonder de juiste stelling/buiging is het simpelweg bijna niet mogelijk.
Dus probeer iets duidelijker te zijn met je binnenbeen, desnoods zweepje erbij. Echter moet je er dan wel voor zorgen dat ze niet onder je uit kan lopen, want dan hebben je hulpen geen zin ;). Ik betwijfel of jij de ruiter bent die hiervoor kan zorgen, maar wie weet, met veel lessen en doorzettingsvermogen kan er een hoop veranderen!! Succes!!!

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:25

Sonja schreef:
Je hebt het filmpje toch gezien?
Niet bevestigd paard, en beginnende ruiter.

Green and green makes black and blue. Dat gezegde komt ergens vandaan.
Waarom denk je dat de ruiter zo krampachtig zit? Zou op een bevestigd paard zo veel makkelijker te corrigeren zijn. nu kan ze het paard niet helpen, en het paard haar ook niet.

Als je naar het allereerste bericht gaat van dit topic dan zie je dat de betreffende ruiter al 9 jaar ervaring heeft en dat de stijfheid vooral gedurende de laatste paar weken erg naar voren komt. Ook geeft ze in een ander bericht aan dat ze dit niet alleen op haar eigen pony doet, maar ook op anderen. Wat mij dan aan het denken zet, is waarom haar stijfheid ineens erger wordt? Zit daar een reden achter? Het is duidelijk geen beginner, als je al 9 jaar paardrijdt, dan verwacht ik dat je toch goed kan rijden. Maar wat belemmert haar dan zichzelf te ontspannen?
Verder lees ik ook niks over een groene pony. Wat ik wel zie in het filmpje is inderdaad, zoals 44Myrthe44 zegt, dat de pony zelf ook erg stijf loopt. Ze gaat als een plank door de hoeken, ze snijdt stukken af. Dus eigenlijk, als je heel goed nadenkt, kopieert de pony de stijfheid van de ruiter...
Ik ben het eens met wat 44Myrthe44 zegt: de pony moet gereden worden van achteren naar voren, dit betekent meer been. Ook heeft ze buiging/stelling nodig in de hoeken, zodat ze niet naar binnen valt en hoeken afsnijdt. Ook dit vraagt buitenteugel én meer binnenbeen. Dit kun je oefenen en trainen door heel veel wendingen, voltes, slangevoltes, keertwendingen, etc. te rijden. Er is niks mis met de pony, alleen heeft deze vooral haar eigen gang kunnen gaan, omdat de ruiter zo stijf is. Ligt het probleem dan bij de pony? Nee, bij de ruiter. :) En dat is niet erg, het is goed dat de ruiter dit zelf weet en het ook erkent én er ook heel graag wat aan wilt doen. Anders had ze dit topic niet gestart. Dat is echt een super instelling om te hebben! :j Maar dan komen we eigenlijk weer terug bij wat er eerder al gezegd werd: wat veroorzaakt de stijfheid van de ruiter? Hier kunnen we wel naar gaan lopen gissen, maar dit is iets wat de ruiter zelf het beste weet. Spanningen in werk, privé? Angst om weer te vallen? Angst om wat strenger te rijden? Spanning omdat ze zich iedere keer weer afvraagt of de pony zal gaan rennen of niet? Ik heb geen idee... :)

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 22:37

Sonja schreef:

Waarom denk je dat de ruiter zo krampachtig zit? Zou op een bevestigd paard zo veel makkelijker te corrigeren zijn. nu kan ze het paard niet helpen, en het paard haar ook niet.

Uhhhm, wat? Ik rijd al 9 jaar meerdere keren per week. Heb 7 jaar een stuk of 3 paarden geleased en vorig jaar een eigen gekocht. Ik zei al dat de laatste weken rijden moeilijker gaat. Dit is echt niet leuk hoor. -O-

Degene die er een keertje op gaat wilt me heel graag helpen zei ze, en kijkt er ook erg naar uit. En dat in haar vrije tijd. En ja jongens, dit is mijn instructrice _O- die al tiental jaren lesgeeft en een eigen paard heeft. Belangrijkste is wel dat ze mij kent, mijn paard kent, en ons als combinatie kent.
Ik heb de werk/verbeterpunten/doelen op papier gezet en daar zou ik naartoe willen werken.

Vanavond ook al twee asociale bitches van de manege-lessen die me uitlachten om MIJN paard die ging flippen tijdens het springen driekwart jaar geleden, terwijl ik juist zo me best probeer te doen. Zij rijden 1 x per week een lesje en zitten te zagen om aan de teugel te rijden, zoals ze het zelf noemen. Pijnlijk... En dan thuiskomen en kritiek lezen in dit topic. Voortaan zet ik niet meer zoiets op bokt, misschien later als het weer goed gaat en uit ons dip ben (beginnende ruiter, pffft, het is bijna 10 jaar geleden dat ik begon, ik heb moeite met houding en ontspanning, ik kan heus wel rijden als ik op mijn best ben). Nee echt, misschien over een paar weken als ik terugkijk en weer kan lachen meld ik hoe het gaat. Nu niet... :n
Laatst bijgewerkt door hannahaapje op 19-09-13 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 22:41

Kimmutjuh89 schreef:
Sonja schreef:

Als je naar het allereerste bericht gaat van dit topic dan zie je dat de betreffende ruiter al 9 jaar ervaring heeft en dat de stijfheid vooral gedurende de laatste paar weken erg naar voren komt. Ook geeft ze in een ander bericht aan dat ze dit niet alleen op haar eigen pony doet, maar ook op anderen. Wat mij dan aan het denken zet, is waarom haar stijfheid ineens erger wordt? Zit daar een reden achter? Het is duidelijk geen beginner, als je al 9 jaar paardrijdt, dan verwacht ik dat je toch goed kan rijden. Maar wat belemmert haar dan zichzelf te ontspannen?
Verder lees ik ook niks over een groene pony. Wat ik wel zie in het filmpje is inderdaad, zoals 44Myrthe44 zegt, dat de pony zelf ook erg stijf loopt. Ze gaat als een plank door de hoeken, ze snijdt stukken af. Dus eigenlijk, als je heel goed nadenkt, kopieert de pony de stijfheid van de ruiter...
Ik ben het eens met wat 44Myrthe44 zegt: de pony moet gereden worden van achteren naar voren, dit betekent meer been. Ook heeft ze buiging/stelling nodig in de hoeken, zodat ze niet naar binnen valt en hoeken afsnijdt. Ook dit vraagt buitenteugel én meer binnenbeen. Dit kun je oefenen en trainen door heel veel wendingen, voltes, slangevoltes, keertwendingen, etc. te rijden. Er is niks mis met de pony, alleen heeft deze vooral haar eigen gang kunnen gaan, omdat de ruiter zo stijf is. Ligt het probleem dan bij de pony? Nee, bij de ruiter. :) En dat is niet erg, het is goed dat de ruiter dit zelf weet en het ook erkent én er ook heel graag wat aan wilt doen. Anders had ze dit topic niet gestart. Dat is echt een super instelling om te hebben! :j Maar dan komen we eigenlijk weer terug bij wat er eerder al gezegd werd: wat veroorzaakt de stijfheid van de ruiter? Hier kunnen we wel naar gaan lopen gissen, maar dit is iets wat de ruiter zelf het beste weet. Spanningen in werk, privé? Angst om weer te vallen? Angst om wat strenger te rijden? Spanning omdat ze zich iedere keer weer afvraagt of de pony zal gaan rennen of niet? Ik heb geen idee... :)

Bedankt.

Ik ben er ook van overtuigd dat het niet dit is:
pony heeft een probleem en hierdoor heeft ruiter een probleem.

maar
ruiter heeft een probleem en hierdoor heeft pony het lastig.

Omdat het paard stijf aanvoelt rijd ik ook wel erg lang in en neem ik overal de tijd voor. Mevrouw is alweer vijftien jaar. Tsja, ik kocht een lief, wijs, betrouwbaar paard dat al veel had gezien en meegemaakt omdat het me eerste eigen paard is, haha.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 22:53

Ach nou ja waarschijnlijk blijf ik toch wel posten en updates geven ( ik reageer vaak uit emotie :') ). Zoveel te leren en zoveel inzicht. Als bekenden alles lezen zal er heus wel geroddel komen, maar ach, dat is er toch al. Ik ga ervoor! :Y)

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:04

Ik vind het goed dat je dat zegt. Normaal als het even slecht gaat met het rijden, zeggen mensen vaak: "Hij luistert niet" , of een paard is ineens "eigenwijs". Het is goed dat je zelf erkent dat het probleem ergens bij jouw eigen rijden ligt (hoe confrobterend ook is om te beseffen) en dat het zo de pony erg lastig wordt gemaakt. Jij hebt 9 jaar ervaring en je pony sowieso al 13 jaar ervaring. Kan niet zeggen dat jullie 'groen' zijn haha. Jullie hebben het alleen erg lastig op dit moment. Maar ik merk ook dat je erg voorzichtig met haar bent, klopt dat? Heel erg lang losstappen voordat je wat begint te vragen ed? Zelfs tijdens het losstappen mag je wat van haar vragen en dit mag soms best wat kordater. Je moet het maar zo zien: je pony wordt de hele dag door vreselijk verwend, jij doet zoveel voor haar. Als ze dan inruil daarvoor enkele keren per week 45min even moet lopen, heeft ze niks te klagen ;) hahaha! Dus, hup... lopen jij! Hahaha :p Probeer eens tijdens het rijden nooit een hele hoefslag te pakken, maar ga er steeds vanaf, doe oefeningen om samen soepel te worden. Wat ik ook altijd doe is de teugels iets langer laten aan het begin van het rijden en ook aan het eindelijk doe ik lekker uitdraveb en stappen met een iets langer teugel. Dit is goed om spanning in de armen te voorkomen. Tenminste, dit helpt bij mij heel erg goed :p En veel kletsen tegen je paard tijdens het rijden, zeg "uh!" als ze iets doet wat niet mag en beloon haar met een enthousiaste "braaf!" als ze het goed doet. Doe gymnastiek te paard, draai met je schouders, raak je tenen aan, ga achterover liggen, leg je handen op je hoofd,... probeer wat dingen uit die de spanningen wegnemen en het rijden voor jullie allebei weer leuk maakt. Nu ligt er zo'n prestatiedruk achter dat de lol er af is. Zorg ervoor dat jullie weer lol krijgen in het rijden samen, dan komt de prestatatie vanzelf ;)

Heel veel succes gewenst! ;) En vooral heel veel plezier haha! :D

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:09

Ik ben het helemaal eens met Kimmutjuh. Je hoeft je nergens voor te schamen, ik weet niet waar die opmerking op slaat dat jullie ''groen'' zouden zijn maar je kunt duidelijk zien dat je al langer rijdt hoor ;).
Het probleem is nu alleen dat je meer aan het meeliften bent dan aan het rijden, haha, en daar moet natuurlijk verandering in komen!

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 23:28

Kimmutjuh89 schreef:
gissen, maar dit is iets wat de ruiter zelf het beste weet. Spanningen in werk, privé? Angst om weer te vallen? Angst om wat strenger te rijden? Spanning omdat ze zich iedere keer weer afvraagt of de pony zal gaan rennen of niet? Ik heb geen idee... :)

Angst om streng te rijden absoluut! Ik ben verliefd op mijn paard maar ben ook altijd bezorgd. Ik heb haar bijv nog nooit geslagen met de hand als ik ernaast sta en nog nooit met zweep gereden, andere mensen doen veel relaxter over dat soort dingen.

En ik word bang, nerveus als publiek toekijkt. Zelfs bij een vriendin die alleen maar kijkt voor de gezelligheid. De enige waarbij ik niet verkrampt van ga zitten is m'n moeder. Waarom bij haar niet? Ze heeft geen verstand van paarden en blijft ons twee toch wel leuk vinden. En dat is anders met paarden mensen, die hebben meteen hun oordeel klaar over het paard. Kleine kindjes als die voorbij komen, ach, dan kan ik op mezelf blijven letten. Tienermeisjes, als die in een groep gaan zitten kijken met wat cola of snoep, vreselijk, dan ga ik of ergens anders kijken of ik stop er helemaal mee. Wie weet wil ik gewoon teveel me best doen en ga ik hartstikke onzeker zitten, en kom zo in een cirkeltje terecht. Mensen op stal hebben zo snel hun oordeel klaar over thirza. Hoe jonger ze zijn en hoe minder goed ze ons kennen, hoe erger het is. Ik heb dan geen flauw idee hoe ik van me af moet bijten.

misschien spelen er nog andere factoren mee maar hier ben ik niet achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:26

Is de term beginnende ruiter tegenwoordig al een belediging?
Imo ben je beginnend zolang je niet in staat bent zelfstandig een paard netjes te rijden en kleine rijtechnische probleempjes zelf op te lossen.

Het grootste probleem van veel ruiters (en daarom ook van veel paarden) is de ego van de ruiter.

Succes verder.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:45

Sonja, ik vind je opmerkingen zeer misplaatst. Ik zie hier eindelijk een TS die juist naar haarzelf kijkt en weet dat het probleem zeer waarschijnlijk bij haar wegkomt.

Daarnaast zal je op een paard wat al alles netjes kan weinig leren oplossen, omdat er niks op te lossen valt. Die zal jou fouten wat minder hard reflecteren omdat het zelf wel weet hoe te lopen.
Ik vind het getuigen van kortzichtig denken om te zeggen dat deze combi niet juist zou zijn.
Paarden zijn gelukkig vergevingsverzint dus foutjes maken is niet erg. Ik heb veel liever iemand die aan haarzelf werkt, met goede wil voor het paard en daarbij eens foutjes maakt, dan iemand die als een kip zonder kop er op gaat zitten en het paard in een krulletje sjort en bij fouten het paard aanwijst.

Om het nog maar niet te hebben over hoe je uberhaupt een fijngereden paard en een fijne ruiter wil vinden, dat is eerder een speurtocht dan een makkelijke keuze als je uberhaupt al weet waar je op moet letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:56

Ook de rest van mijn opmerkingen, complimenten en tips gelezen in dit topic Air?

Ging prima, tot TS ineens toch wat langere tenen bleek te hebben dan in een goedpassende rijlaars passen ;)
We kunnen meehuilen met de wolven in het bos en nu veren in haar reet gaan drukken mbt het rijden, maar TS weet zelf ook wel beter, en het filmpje geeft ook aan dat er toch echt iets niet goed gaat.

Maar je hebt gelijk, dit is Bokt dus het moet met zijden handschoentjes en kusjes. Dus bij deze: TS een vergevorderde ruiter als jij krijgt het wel opgelost hoor, ziet er al geweldig uit. Het ligt aan de vorige eigenaar. En degene die 'm ingereden heeft!

:wave:

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:18

Ik denk dat jij dan een ander topic hebt gelezen wat ik zie in iedere post weer een TS die naar haarzelf wijst ipv. naar het paard.

Maar misschien weet je zelf niet wat groen is? Ik zie namelijk ook geen groene ruiter, wel iemand die nog niet de juiste basis te leren heeft gehad.
Maar dat is wel heel wat anders dan opstarten vanaf 0, wat groen is.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:26

Ik heb je hele filmpje bekeken en wat me opvalt is de enorme spanning in heel je bovenlijf. Ik vind je armen inderdaad wat te gestrekt, maar de spanning in je nek en rug valt me nog meer op :)
Ik denk dat het goed is om eens bij jezelf na te gaan waar deze spanning vandaan komt. Ga eens voelen met wat voor gevoel je op je paard zit. Ben je bang? Wil je het zo graag goed doen en leg je teveel druk op jezelf?
Ook lijkt het me goed om een les te nemen waarbij je al het moeten eens even loslaat. Je gooit haar koppie los, stapt er op zonder zadel en gaat gewoon eens even zitten en meeliften. Ogen dicht desnoods en genieten van de warmte van haar vacht, het geschommel onder je etc
Als je die mindset te pakken hebt, ga je je eigen lijf eens checken op spanning. Ga elke spier in je lijf langs en ga voelen of er spanning is. Als je een spier vindt die gespannen is, adem er dan naartoe, span hem even flink aan en laat dan weer los.

Verder zie ik een hele lieve brave pony die uit enthousiasme het gaspedaal af en toe iets te goed weet te vinden en jij die daar nog meer spanning van krijgt, waardoor zij nog lastiger terug te rijden wordt. Ik hoor en zie je de oefeningen volgens het boekje toepassen (een kleine volte en op een lage, rustige toon "hooo") maar ik zie alleen maar spanning bij jou oplopen en daardoor duurt het ook te lang voordat ze weer in tempo terug komt.

Mijn complimenten voor het aantal figuren dat je rijdt! Ik zie je bijna geen enkel rondje volledig op de hoefslag rijden en dat doe je goed :j Zo houd je het afwisselend voor Thirza en geef je haar ook minder de gelegenheid om tempo te maken op rechte stukken. Wat ik nog wel mis in je figuren is rust, stelling en buiging. Je pony loopt de lijnen wel, maar buigt hierbij niet correct in (dat vraag je haar niet) en hierdoor vraagt het weinig van haar. In hoeverre weet jij hoe dit werkt en wordt er in de les aan gewerkt? Ik denk namelijk dat jullie hier beiden heel veel aan kunnen hebben :j Ook qua galop, "het enige" (even tussen aanhalingstekens, want het is een belangrijk iets en ook best lastig!) dat er gebeurt is dat ze niet gebogen is en hierdoor snijdt ze de hoeken zo af.

Ik vind het tot slot super om te zien hoe je Thirza tussendoor beloont! Ga daar zeker mee door :)

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 09:27

Ik lees vandaag de dag nog even alle tips en commentaar door op op te slaan in de bovenkamer (ben zo een dagje weg) :+
& ik ben autistisch en heb geen flauw idee wat die gezegdes/spreekwoorden betekenen, maar ach.

Het paard heeft de laatste 6 jaar voornamelijk alleen buitenritten gemaakt. Het laatste jaar is er met de oude eigenaar alleen mee gestapt en gedraafd een half uurtje per maand, galopperen helemaal niet meer.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:50

Een tip die ook vaak gegeven wordt is om zachtjes te gaan zingen op je paard (of keihard, maar dat ligt aan je zangkwaliteiten haha!) hierdoor ontspan je vaak zelf en daardoor ook je paard ;) en Er worden inderdaad goede tips gegeven om je paardje losser te krijgen, voltes, slangenvoltes, afwenden enz enz (lekker laten draaien)..

Maar, wees juist wél streng voor je paard. Je paard lijkt namelijk wel een beetje op jou! Als autist heb je vaak ook behoefte aan regels en duidelijkheid. Heb je dit niet, dan weet je vaak niet wat je moet doen en ga je je gefrustreerd voelen (sorry als dit niet klopt voor jou, over het algemeen is dit wel zo bij mensen binnen het autistische spectrum). Jouw paard wil ook graag duidelijkheid en regels, omdat ie anders ook niet zo goed weet wat ie moet doen. Ookal doet ie nog zo zn best voor jou, het kan zijn dat hij je verkeerd begrijpt als je niet zo streng bent. Dat je liever niet met zweep rijd, dat moet je zelf weten. Maar je paard moet wel weten dat als jij been geeft, dat er dan een reactie moet komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:17

Lieve Hanna ik heb enorm respect voor je dat je dit topic hebt geopend! Je durft uit te komen dat het niet goed gaat en je zoekt naar hoe je de stijfheid in je armen kan laten verdwijnen zodat het voor beiden fijn is het rijden.
Je filmpje heb ik helemaal uitgekeken en ik begrijp dat je enorm verliefd bent op Tirza. <3 Want wat is ze braaf. Een ideale pony om goed op te leren paard rijen. En zoals hierboven al geschreven werd, Keulen en Aken zijn niet op een dag gebouwd.
Ik heb paar tips voor je.
1. Als je rijdt, geniet dan eens van je lieve Tirza, ze is zo braaf. In stap leg eens de teugels voor je neer en zwaai met je beiden armen om de beurt naar voren en naar achteren en draai je romp eens naar links en rechts zodat alles wat je pijn doet eens los werkt.
2. Vraag je moeder om je te helpen met ademhaling als je op het paard zit zodat je diep rustig in en uit blijft ademen.
3. Neem aanbod van je instructrice aan en laat haar elke week, als je dat kunt betalen, een uur op je pony rijden. Dat zal jouw leerproces ten goede komen want het is heel erg moeilijk en ik vind je daar op dit moment nog niet aan toe, om je eigen pony te corrigeren. Of laat haar beginnen op je pony, neem haar dan over, en laat haar eindigen op je pony.
4. Denk eens minder aan je handen en armen en probeer eens of je jouw benen gewoon fijn met haar contact aan Tirza kunt houden. Dus rustig je benen aan je paard houden met contact. Of anders gezegd, vraag je instructrice of ze jou wilt helpen dat je wat meer vanuit zit en benen gaat rijden.

En verder Hanna kennen we een spreekwoord dat zegt: "keulen en aken zijn ook niet op een dag gebouwd". Daarmee bedoel ik te zeggen, heb geduld en neem de tijd. Je bent zover als je bent. Je hebt Tirza braaf en dat is al meer als vele mensen kunnen zeggen. Je hebt een gouden paardje waarmee je fijn ook naar buiten kunt gaan. Zou ik ook zeker blijven doen want daar houden fjorden zo van.

Veel plezier en succes hé. En vooral weer gaan genieten is mijn belangrijkste aanwijzing.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:20

TS ik heb groot respect voor het feit dat je naar jezelf wijst maar ben het ook eens met Sonja. Je hebt een verschrikkelijk leuk paard maar ook een ontzettende slimmerik die haar mens heel goed getraind heeft en een aardig deel van de tijd eigenlijk zit je klooien met je. Ze luistert net goed genoeg om jou het idee te geven dat ze heus heel braaf is maar als het puntje bij het paaltje komt doet ze lekker waar ze zelf zin in heeft. En jij valt daar behoorlijk voor. Begrijp me goed, ik denk dat heel veel ruiters zich door haar in de luren zouden leggen hoor, ze heeft een heel vriendelijke uitstraling en is niet grof stout maar stout in de details, zoals afsnijden en je hulpen negeren. Maar die details zijn wel mega belangrijk als je verder wilt komen en haar gezond en soepel wilt krijgen. Dan zul je haar toch echt verder moeten krijgen, haar haar spieren laten gebruiken. En dat gaat ze niet voor je doen omdat je haar zo lief vraagt, want dat kost haar moeite.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 20:03

Bedankt Saintelette & pien_2010.

troi schreef:
TS ik heb groot respect voor het feit dat je naar jezelf wijst maar ben het ook eens met Sonja. Je hebt een verschrikkelijk leuk paard maar ook een ontzettende slimmerik die haar mens heel goed getraind heeft en een aardig deel van de tijd eigenlijk zit je klooien met je. Ze luistert net goed genoeg om jou het idee te geven dat ze heus heel braaf is maar als het puntje bij het paaltje komt doet ze lekker waar ze zelf zin in heeft. En jij valt daar behoorlijk voor. Begrijp me goed, ik denk dat heel veel ruiters zich door haar in de luren zouden leggen hoor, ze heeft een heel vriendelijke uitstraling en is niet grof stout maar stout in de details, zoals afsnijden en je hulpen negeren. Maar die details zijn wel mega belangrijk als je verder wilt komen en haar gezond en soepel wilt krijgen. Dan zul je haar toch echt verder moeten krijgen, haar haar spieren laten gebruiken. En dat gaat ze niet voor je doen omdat je haar zo lief vraagt, want dat kost haar moeite.

Tsja ik ben het niet eens met die mening over dat ik een beginnende ruiter zou zijn, Thirza een lomp en ongehoorzaam paard, dat we geen goede combinatie zijn. Maar daar maar niet verder energie aan geven, lekker boeien hoe iemand anders achter haar beeldscherm over je oordeelt n.a.v. een topic en een filmpje.

En ik heb ingezien dat ze niet altijd luistert als je net iets meer vraagt dan normaal, precies wat je omschrijft, op die slimme manier waardoor ik het niet inzag terwijl ik het allemaal meemaak en terug zie.

Ik ben van plan een heel ervaren volwassene erop te laten (bij)rijden, en wel op korte termijn. Zij erop voor een half uur, kijken wat ze voor elkaar gedaan krijgt en hoe paard erop reageert, daarna ik er voor een half uur op en kijken wat bij haar wel lukt en bij mij niet en waarom dat dan komt. Plus dat ik meer privé-lessen neem en de tips die in het topic en via PB gegeven zijn in de praktijk toepas.