Longeren, het gaat steeds wat beter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Re: Longeren, het gaat steeds wat beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 19:47

Ja klopt, als het besef er is dat je het fout doet dan ben je er toch altijd mee bezig dus dan komt het vast wel goed :)

Ik heb al een zweep :D eerst reageerde ze er bijna niet op (ook omdat ik zelf een beetje bang was geworden omdat ze soms ook ging steigeren of op mij af rennen) maar nu wel, ik heb haar nooit geslagen hoor, heb dr er uberhaupt nog nooit mee geraakt maar ik had opeens door dat ik haar véél te veel liet doen, dus elke keer als ze dan naar binnen kwam, of bokte joeg ik haar naar voren en zo is het bokken & naar binnen komen weg gegaan (op soms rechtsom nog een sprongetje, of wat naar binnen vallen na dan maar dat valt te verbeteren natuurlijk)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:54

Ik zou niet zo enorm mee lopen en zo'n ontzettend grote volte creeeren.

Blijf eens staan op je plek, stap gewoon rondom mee en jij bepaalt de grote van de volte en niet je paard. Je maakt heel wat kilometers zo zeg.

Hou de volte kleiner zodat je sneller en makkelijker door komt met je hulpen. Zweep op de kont gericht houden zodat hij weet dat hij moet doorlopen. 1 pas verkeerd, hoppa.......meteen erbij!
Geen reactie? Hoppa, je bent er meteen bij. Consequent zijn!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:55

melody7 schreef:
Ginger0410, Neehoor, ze heeft nergens last van :) In het begin loopt ze altijd een beetje stijf, en dan hoofd naar buiten is omdat ze scheef loopt :) (daar moet ik dus aan gaan werken)

Toen mijn paard flinke artrose en HKO had in beide voorvoeten liep hij ook zo; stelling naar buiten, gewicht op het buitenbeen om het binnenbeen te ontlasten en zo wel zijn voltes te kunnen lopen.

Niet dat dit paard perse deze klachten heeft, maar ik zou wel heel voorzichtig zijn met roepen dat dit paard niets heeft. Ik zou zeggen dat dit paard niet 100% goed is.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:59

Vind het knap van. Wat je ook kan doen is opnieuw beginnen, maar dan met grondwerk aan de hand. En dan op die manier longeren. Ho is ho. Wiebelen met touw is stilstaan of teruguit. Tempo is met je handen op en neer. Je eigen ruimte op eisen. En van die soort dingen. Kei leuk om te doen en je verdient er wederzijdse respect mee.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 20:13

Dimple, die grote volte gaat eigenlijk vanzelf, en dat meelopen ook.. dat is denk ik een beetje mijn manier van longeren, ik kan echt niet stilstaan :=

Goof, Ik mag toch hopen van niet en kan het me eigenlijk ook niet voorstellen.. Dan zou ze het buiten nooit zo goed aankunnen (We rijden gerust 4-5 uur met flink veel galop zonder problemen..) Ik denk eerder dat het gewoon scheefheid is, wat wel mijn schuld is want ik zit een heel klein beetje scheef, dus ik denk dat ze het daardoor aangeleerd heeft en dan zonder mij erop schever gaat lopen ofzo..

Jane, dankje! Ja klopt ik ben ook meer met grondwerk bezig gegaan en de basis er (beter) in gestopt en dat werkt nu idd al veel beter, 'ho' is echt ho en harder is ook echt harder nu :) (oefen nu ook veel in draf om de versnellen en dan weer langzamer en weer overnieuw en de reactie daarop gaat al steeds sneller)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:30

Paarden die niet getraind worden gaan scheef en met met buitenstelling lopen.
Als ze niet gegymnastiseerd worden gaan ze stijf lopen. Lijkt me vrij logisch, zie voor de rest niks geks.

Denk echt niet dat dit paard iets heeft, maar ts gewoon aan het werk moet met het soepeler maken van dit paard.

Als je geen verbetering merkt moet je er natuurlijk wel naar gaan kijken.

Vind het heel knap dat je al zo ver bent gekomen zeg TS!
Paard liep gigantisch door je heen, maar ja jij gaf hem daar de ruimte voor.

Nu met het lopen aan het werk gaan, dit rondslingeren heeft buiten energie kwijt raken totaal geen zin..
Als je in de knoop raakt met dubbele lijnen is een kaptoom toch wel erg handig hoor.. Je kan werken met een enkele lijn, stelling vragen en zijn achterbenen activeren.
Dan is het ook niet erg dat je mee loopt, beetje op deze manier

Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 23-09-13 20:35, in het totaal 2 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 20:34

Dat denk ik ook, ik rij altijd alleen maar rechtuit dus dat zal ook wel schelen..

Ja klopt, ik werd er ook bang van en dan gaat het alleen maar steeds fouter, tot ik het op een gegeven moment zo zat was, dat ik een kwaad terug heb gedaan en toen had ik de oplossing dus :+

Ik denk dat als ik een keer goeie uitleg krijg dat dat geklungel met die lijnen ook wel over zal zijn :j

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:35

Ik heb nog wat gewijzigd, maar inderdaad dat zal best goed komen als je er goed les in krijgt!
Vond dubbele lijnen longeren ook nog een hele kunst :=

Succes ermee in ieder geval :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 20:49

Ja haha, ik had zoiets van 'ohh lukt wel' rol die lijnen uit 'uhh laat ook maar' :') Maar met wat oefenen met een duidelijk iemand op een braaf paard lukt dat wel :D

Ahh oke, die zal ik zo eens kijken :) dankje!

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:51

[quote=
Goof, Ik mag toch hopen van niet en kan het me eigenlijk ook niet voorstellen.. Dan zou ze het buiten nooit zo goed aankunnen (We rijden gerust 4-5 uur met flink veel galop zonder problemen..) Ik denk eerder dat het gewoon scheefheid is, wat wel mijn schuld is want ik zit een heel klein beetje scheef, dus ik denk dat ze het daardoor aangeleerd heeft en dan zonder mij erop schever gaat lopen ofzo..

/quote]

Maar heeft de eigenaar (jij geeft aan dat het je verzorgpony is) haar wel eens na laten kijken?
Kan me ook niet zo goed voorstellen dat een paard dat zo aan de longe loopt onder het zadel helemaal rad is?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:58

Echt na laten kijken niet, alleen een paar jaar geleden volgens mij (er is wel vaker een da geweest hoor)

Oh nou, neem dat maar van me aan hoor, we rijden heel erg veel en ik weet zeker dat ze onder het zadel gewoon goed loopt :)

Ik krijg soms het idee dat er hier heel makkelijk word geroepen dat een paard iets heeft, de een is nou eenmaal wat schever dan de andere of heeft wat meer warming-up nodig of begint wat stijfjes.. bij mensen is ook de een leniger dan de ander. In ons geval is het dus zo dat we het gewoon heel lang fout hebben gedaan, en Melody is vrij scheef wat zich natuurlijk op een volte op gras & zand meer uit dan buiten op rechte zandpaden.. volgend mij is het ook logisch dat ze op gras voorzichtiger loopt met haar hoefijzers heeft ze daar nou eenmaAL minder grip, zeker op een volte.

Dat moest ik even kwijt :+ roep maar als je iets niet vind kloppen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:06

Ik zeg ook niet dat het paard perse iets heeft, maar ik wijs je er wel op je ogen open te houden.
Toen mijn paard zo liep zocht ik er ook niets achter, zou wel scheef zijn, hij liep immers nog buitenritten en galoppeerde nog. Totdat hij gecheckt werd en van binnen gewoon flink kapot was, wat ineens zijn 'loopje' verklaarde.
Ik hoop dat het bij jou enkel de scheefheid betreft, maar het in de gaten houden kan zeker geen kwaad.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:30

Weet je wat je ook nog zou kunnen doen (kan niet in je portemonee kijken), nu je al een aardig eindje de goede kant op aan het gaan bent. Een keer een osteo laten komen. Lekker de rug en nek losmaken (als dat nodig zou zijn). Heeft bij mijn paard super geholpen. Zij ging ook steeds beter, maar af en toe toch nog net niet zo lekker en toen heb ik een osteo laten komen. Dat was net genoeg om haar weer helemaal zuiver te krijgen. Toen heeft ze ook een hele tijd niet meer gesteigerd. (daar was ik dan weer super blij mee, hahaa)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 11:23

Goof, opletten doe ik uiteraard altijd, een verandering ofso zal ik echt niet over het hoofd zien :)

Jane, ik heb daar het geld niet voor, het is niet mijn paard he..

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:09

melody7 schreef:
Echt na laten kijken niet, alleen een paar jaar geleden volgens mij (er is wel vaker een da geweest hoor)

Oh nou, neem dat maar van me aan hoor, we rijden heel erg veel en ik weet zeker dat ze onder het zadel gewoon goed loopt :)

Ik krijg soms het idee dat er hier heel makkelijk word geroepen dat een paard iets heeft, de een is nou eenmaal wat schever dan de andere of heeft wat meer warming-up nodig of begint wat stijfjes.. bij mensen is ook de een leniger dan de ander. In ons geval is het dus zo dat we het gewoon heel lang fout hebben gedaan, en Melody is vrij scheef wat zich natuurlijk op een volte op gras & zand meer uit dan buiten op rechte zandpaden.. volgend mij is het ook logisch dat ze op gras voorzichtiger loopt met haar hoefijzers heeft ze daar nou eenmaAL minder grip, zeker op een volte.

Dat moest ik even kwijt :+ roep maar als je iets niet vind kloppen..

Er wordt niet zomaar geroepen dat een paard iets heeft, want het is duidelijk zichtbaar dat ze niet goed loopt.
Daar baseer ik het op (op jouw filmpjes).
En ik zou idd ook het paard laten losmaken oid maar het is idd lastig als het je eigen paard niet is :)

Ik vind het overigens wel heel goed dat je er zo fanatiek mee bezig bent hoor! Het is ook geen verwijt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:12

Knap dat je al zover bent gekomen hoor :)

Alleen heb ik wel een vraag.....waarom loop je zo met je paard mee? Waarom blijf je niet op een vast punt staan? Je maakt het je paard wel heel makkelijk zo ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:50

Ik begrijp een aantal zaken niet en heb ook wat vragen: zoals: hoe oud is dit paard eigenlijk en hoe lang onder het zadel gereden (en door wie, rijdt de eigenaar er zelf ook nog op?)

Dan verder: dit paard wordt onder het zadel gereden, in elk geva door jou TS, , maar je schrijft "ik rijd dan alleen maar stukken rechtuit" (?) Rij je dan niet in een rijbak, maar alleen maar buitenritten?

Het paard is zo scheef als een tierelier, maar dat is niet verwonderlijk als er niet in enige mate dressuurmatig mee gereden/getrained wordt; aan de longe wordt dit echter ook op deze wijze op geen enkele manier aangepakt of verbeterd.

Dit is niet wat men "longeren" noemt, het paard wordt hiermee niet getrained, laat staan verbeterd, maar loopt maar een eind rondjes zonder doel of plan. Bovendien zijn de omstandigheden voor beginnende longeersessies abominabel: op gras (paard draagt hoefijzers) ipv zand, en geen enkele begrenzing door een bakrand o.i.d. zelfs niet in een hoek van het veld, en overal verkeer en afleiding. De longeercirkel is veel te ruim, en is afwisselend uitvallend naar buiten (ovaal) ofwel te veel naar binnen vallend.
TS past zich steeds bij de bewegingen van het paard aan, maar is qua lichaamstaal ook voortdurend achter de beweging en niet snel genoeg.
Met de zweep wordt ook niet duidelijk en consequent (hoger-lager-midden, naar voren of meer naar achteren) aangegeven wat er mee bedoeld wordt.
Er is een voortdurend los-vast verbinding met die longelijn, dit afhankelijk van hoe ver het paard naar binnen of buiten valt, ik zie TS nergens met lichaamstaal of zweepaanwijzing daarbij corrigeren, integendeel, zij loopt zelf mee naar buiten als het paard naar buiten valt, en heeft de neiging terug te wijken of in lichaamstaal passief te worden als het paard wat naar binnen valt.

De consequente buitenstelling van het paardenhoofd geeft al aan, dat deze wijze van "longeren" voor het paard zelf geen enkele meerwaarde heeft.En ipv ruimer te bewegen zonder ruiterbelasting, wordt het paard erg krabbelend en kort in de bewegingen. dat dit in het begin is, okee, maar dit paard is toch geen groentje en wordt neem ik aan met enige regelmaat gereden, ik zie echter aan de longe geen enkele tempobeheersing over het paard.

ZO "longeren" is zinloos, dus ofwel beter er mee stoppen, of hier begeleiding bij zoeken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:11

Oke, even proberen alles zo goed mogelijk te beantwoorden:

-Waarom ik meeloop?
Dit heeft niet echt een rede, het gaat vooral vanzelf maar daar kan ik dus beter mee stoppen? :=
Ze is 9 jaar, nu 3 jaar onder het zadel en 6 jaar voor de kar, ik ben de enige die erop rijd (en haar heeft ingereden) de eigenaar ment alleen maar.

Ik rij nu inderdaad alleen maar buiten maar start een dezer weken met dressuur lessen in een bak omdat ik er wel echt aan wil gaan werken :)

Het is nu inderdaad vrij zinloos, vooral om haar beweging te geven als ik niet kan rijden maar dat wil ik dus gaan veranderen dmv. dubbellongeren, maar ik wilde eerst dat ze zonder bokken en steigeren kon longeren want anders denk ik niet dat het goed gaat als er nog meer touwen zijn..

Tempo is wel helemaal onder controle, daar heb ik heel veel op geoefend en dat is nu wel zo :)

Als je een stukje terug had gelezen had je kunnen zien dat ik inderdaad begeleiding ga krijgen, het is niet zo dat ik alleen maar aan blijf modderen daar heb ik gewoon het verstand verder niet voor, want ik heb ook niet veel ervaring met longeren, net als het paard zelf dus die combi is gewoon niet goed.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:38

Eh..ik heb echt alles gelezen, en ook bekeken, anders reageer ik niet in een topic.Ik had DUS ook gelezen dat je begeleiding gaat krijgen, en ik bedoelde: tot dat moment zou je idd beter kunnen stoppen met "longeren". Heeft zo geen zin en paard leert het zo ook nog eens verkeerd aan.

Dubbele lijnen is een zo specifiek longeren, dat dit op deze basis al helemaal geen goed idee is om daar nu mee te gaan experimenteren. Maar daar was je zelf ook al achter.

Het paard en jij zouden veel meer OHZ dressuurmatig bezig moeten zijn (ik wist trouwens niet dat ze voor de kar loopt, maar het verklaart wel iets meer). het is toe te juichen dat daar dan (hopenlijk deskundige/ervaren begeleiding bij komt).

Veel succes en laat de vorderingen nog eens weten!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:41

Ahh zo, sorry dan heb ik dat verkeerd opgevat! Maar tot die tijd doe ik idd even niks, dat had ik zelf ook al bedacht :+

Ja klopt, ik wil het wel eerst gewoon goed kunnen voor ik dat met haar ga doen zodat ik het in een keer goed doe en niet straks weer dubbel werk heb :)

dankje, doe ik!

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:52

Je ziet zeker vooruitgaan in het longeren. Ik zou toch proberen om je volte wat kleiner te houden, hierdoor heb je wat meer controle over het paard.
Daarnaast zou ik ook eerst beginnen met er voor zorgen dat ie tijdens het longeren eerst alleen draaft, in het tempo wat jij hebben. Je kan dan rustig ook tempo wisselingen houden in het longeren, dus rustig draven en daarna naar de middendraf. Daarna als je dit onder de knie hebt kun je beginnen met galopperen.
Zo heb je al een stukje meer controle.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:26

Ondanks dat je in het begin een beetje aan het ploeteren was met het gebok en gedreigd van paardlief, vind ik het paard persoonlijk beter lopen op de eerste 2 videos. ondanks het gebok etc dus.
Ik vind dat het paard erg bekrompen gang heeft. Hij loopt enkel met zn benen onder zn lichaam en niet naar voren. Hij hupt zeg maar als het ware naar voren. hij heeft totaal geen impuls naar voren toe. Ondanks dat ie vrij stijf is, zou ik zeker naar vooruitgang streven. hij moet echt wat meer pas houden.
Ik zou hem iets korter nemen met longeren en contact houden met het paard(heeft hij een hoofdstel om?) dat zou ik wel doen.
Je moet zorgen dat hij doorloopt, want anders krijg je straks n paard dat niet vooruit te branden is.

Vooral ook op je stem laten reageren.. elke keer als ie terug valt in tempo geeft instructie voor meer tempo('kom' 'meeeeer' klikken met tong etc) en als ie niet na 1 x reageert meteen klappen met de zweep, hoeft neit raak. maar achter m klappen met het klaptouwtje.. als ie nog niet reageert een tik tegen de kont.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 16:50

melody7 schreef:
Jane, dankje! Ja klopt ik ben ook meer met grondwerk bezig gegaan en de basis er (beter) in gestopt en dat werkt nu idd al veel beter, 'ho' is echt ho en harder is ook echt harder nu :) (oefen nu ook veel in draf om de versnellen en dan weer langzamer en weer overnieuw en de reactie daarop gaat al steeds sneller)

Zoals je kunt lezen doe ik dat al, met in draf oefenen (heb ik idd zo gedaan en daarna pas weer galop)

RoyceMack, ik weet niet zeker of ik dat nu goed zeg, maar als ik het goed heb onthouden was het laatste filmpje na 2 of 3 weken stilstaan omdat ik op vakantie was, dus toen moest ze er even inkomen :j Hoofdstel had ze hier niet om maar dat doe ik nu voortaan wel :)

Kleinere cirkel heb ik nu vaak genoeg gehoord, ga ik aan werken! :)

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:01

Probeer eens elastiek met longeren. Ze kunnen er niet op gaan hangen, maar verbeteren aanzienlijk. Probeer inderdaad je houding tegenover je paard te veranderen, longeren is voornamelijk gebaseerd op onderschikking. Wie loopt er nou een rondje om een ander heen? Probeer iets meer duidelijkheid uit te stralen in je handelen

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 19:42

huh, test? :')

Livelovelife (leuke naam trouwens ^^ ), dat heb ik een keer gedaan, maar vind dat ze dan een beetje belemmerd word in haar lopen, omdat ze er nogal gestresst van werd :=