Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

LuckyLuna schreef:Ik hoorde altijd dat de lipizane Spaanse paarden pas heeeeell laat bereden werden net 10 of. Weet niet wat daar van waar is.
Baileys01 schreef:En wat als je paard met 4 jaar nog heel puppy is maar wel heel graag wilt werken en stierlijk vervelend word van niks doen?
En dan heb ik t niet over een beetje grondwerk en kunstjes doen, want niet iedereen en elk paard heeft daar genoeg aan
bliver schreef:Tivioxoxo schreef:ik vind het HEEL erg raar. net alsof mensen hun paarden niet meer vertrouwen.
vreemd hoor
Hoe bedoel je dat?
. Tivioxoxo schreef:nou misschien is heel raar niet de goeie woordkeuze, maar waar slaat het op als je een paard gwn inrijdt enzo en daarna maar voor een jaar de wei in gooit. Dan heeft dat beest toch ook zo'n gevoel van; wat heb ik fout gedaan waardoor ik geen aandacht meer krijg en niet meer bereden moet worden?!
Ik ben het met de mensen eens die vinden dat dit vreemd is.
PaulinBijoux schreef:LuckyLuna schreef:Ik hoorde altijd dat de lipizane Spaanse paarden pas heeeeell laat bereden werden net 10 of. Weet niet wat daar van waar is.
Klopt niet helemaal maar je zit in de buurt. De paarden in de spaanse rijschool worden beleerd vanaf 3 a 4 jaar, alleen worden ze beleerd vanaf de grond. Ze worden pas laat bereden, maar dan beheersen ze meer oefeningen dan een gemiddeld Z-paard.
Het idee daarachter is dat je eerst een paard zijn balans laat vinden, waardoor hij het ruitergewicht makkelijker draagt. Vergis je echter niet hoor, deze paarden worden goed aan het werk gezet, alleen zonder ruitergewicht.
bliver schreef:Hoe bedoel je dat?
Baileys01 schreef:Tivioxoxo schreef:nou misschien is heel raar niet de goeie woordkeuze, maar waar slaat het op als je een paard gwn inrijdt enzo en daarna maar voor een jaar de wei in gooit. Dan heeft dat beest toch ook zo'n gevoel van; wat heb ik fout gedaan waardoor ik geen aandacht meer krijg en niet meer bereden moet worden?!
Ik ben het met de mensen eens die vinden dat dit vreemd is.
Jij neemt het wel heel letterlijk![]()
Een jaar op de wei betekent niet een jaar niks doen en geen aandacht hoor.. Kan ook niet want beestje moet naar de hoefsmid etc. Met dit jaar op de wei wordt bedoeld een jaar niet rijden niet een jaar compleet niks doen! Deze 'vakantie' is bedoeld zodat het paard alles kan verwerken en fysiek goed door kan groeien. Meestal doet dit paarden ook erg goed. Buiten rijden neem ik aan dat die mensen heus wel aandacht geven zoals borstelen, longeren, wandelen etc.
Daarbij denkt een paard niet. In elk geval niet zoals een mens
EskeGirl schreef:Tivioxoxo, ze komen heus nog wel in handen, maar niet onder het zadel.
Wanneer denk je trouwens dat een paard blijer is: nog een jaar lekker op wei met vriendjes, zich ontwikkelen, groeien. Of meteen aan de bak.
Zoals jij beschrijft, denkt een paard niet.