Onder het werk uit willen komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:17

KingYasFenn schreef:
Als hij helemaal in orde is moet het eigenlijk wel aan of de ruiter liggen of misschien aan iets in de bak.
- gebruik je de bak ook voor 'fun' of staat hij daar wel eens buiten? associeert hij de bak misschien niet met echt werken? Of wat zijn andere verschillen? rijd je altijd alleen in de bak en op wedstrijd emt meerdere om je heen? Heeft hij 'verlatingsangst voor andere paarden of wat dan ook?' Wat is er anders dan daar....
- En bij jezelf toch misschien heel goed kijken naar je gevoel. Soms ben je misschien niet bang, maar wel meer gespannen... Hoeft maar 1 druppeltje zweet te hebben en je paard weet meteen je gemoedstoestand!

- zoals je zegt ik pak hem streng aan etc. misschien pak je hem juist te streng thuis aan? ben je te hard voor hem, terwijl hij je hulpen misschien niet snapt? Dat je hem verder 'duwt' dan hij werkelijk is met zijn koppie...
Op wedstrijd geef je bv. geen tik om te zeggen dat hij iets fout doet etc. wat dat wil je niet laten opvallen.

Zoals ze al eerder zei rijdt ze thuis in de wei. Heb ook al gezegd dat dat niet ideaal is en de pony zich daar vrijer in kan voelen..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:50

Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist een Tom belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:

"Always quit at the right moment."

Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 15:02

meggiemeg schreef:
Mette1998 schreef:
Nou ik denk niet dat ik te veel vraag want ook al wil ik gewoon stappen blokkeert hij al... Ik heb heel veel afwisseling.. Springen, longeren, wandelen, vrij springen, bos ritje, keertje crossen, wedstrijden...
We hebben geen 20x40 bak thuis, ik rijd gewoon in de wei.. Misschien heeft hij te veel vrijheid..

Je pony weet echt niet van te voren wat jij bedenkt wat je wilt gaan doen.
Wellicht is een poosje vakantie een keertje goed voor hem.
Heb je hem al eens na laten kijken door een dierenarts om te voorkomen dat je hem aan gaat pakken terwijl er iets aan de hand is? Zadel ligt ook? Vulling is mooi glad?

Dat is allemaal in orde, dierenarts is geweest, niks aan de hand. Hij heeft in Juli 2 weken vakantie gehad..

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 15:03

Simpelman schreef:
Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist een Tom belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?

Sorry maar ik ben niet bezig met inrijden?

Koekeroekus

Re: Onder het werk uit willen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:17

Ik las ergens dat je in een weiland rijd, staat je pony daar ook als hij op weiland staat. Zo ja, kan dat ook het probleem zijn. Sommige pony's lopen te klooien omdat ze anders ook zelf mogen weten wat ze doen als ze op weiland staan. Als jij vervolgens gaat rijden in dat weiland denk hij , hè ik mag zelf weten wat ik doe. Als het zo is moet je eigenlijk een stuk afsluiten zodat je dat als rijbak kunt gebruiken en ze in dat stuk niet zelf kunnen bepalen wat ze doen.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 15:19

Nee ik rijd in een andere wei, niet in de wei waar ze gewoon overdag staan..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:20

Zoals gezegd, jij zult echt thuis iets anders doen dan op wedstrijd. Je roept van niet, maar dat geeft voor mij slechts aan dat daar nog een stukje bewustwording op moet gaan komen. Geeft niet, is ook te doen, maar daar heb je wel hulp bij nodig, juist omdat je zelf op dit moment niet ziet waar het probleem precies ligt. Ga met je instructrice thuis aan de slag of neem evt. contact op met gedragsdeskundige/haptonoom/instructrice Zefanja Vermeulen (http://www.zefanjacoaching.nl), zij is 2x per week in de omgeving van Zutphen/Lochem.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:45

[/quote]

Sorry maar ik ben niet bezig met inrijden?[/quote]

Het gaat ook niet om het inrijden. Het gaat erom dat wanneer je een paard iets wilt leren moeten stoppen op het moment dat hij het snapt. Is hij vervelend? Wil hij niet lopen? Vraag door tot hij loopt. Belonen, afstappen en zijn vrijheid teruggeven. Paarden begrijpen dit heel snel.
Als je dan zou doorgaan totdat hij weer gaat staken dan heeft hij er niets van geleerd. Behalve dat hij geen reden ziet om mee te werken omdat het hem niet oplevert.
Denk er eens goed over na....Succes

En dan uiteraard steeds verder uitbouwen anders kom je nergen ;-)

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 15:47

Oh maar als hij uiteindelijk een ronde goed heeft gelopen dat is het ook klaar en ga ik er de volgende dag weer mee verder, maar meestal als hij 5 passen heeft gezet staakt hij weer. Moet ik er dan ook afgaan omdat hij 5 passen heeft gezet?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:49

Nee want dan ga je eraf wanneer hij staakt. Dan leer je hem dat staken zin heeft.

Al vraag ik me toch echt af waarom hij zoveel staakt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:51

TS, als ik dit allemaal zo lees lijkt het me het handigst als je thuis les neemt. Niet onaardig bedoeld maar ik heb niet het idee dat je dit zelf op kunt lossen.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 15:53

Ja meestal laat ik hem eerst dan nog sowieso 1 rondje goed lopen en dan gewoon rustig uitstappen..

Ik weet ook echt niet waarom hij het doet, maar ik ga denk ik gewoon opnieuw beginnen. Ik heb met hem aan de hand door de weide gelopen waar ik rijd, ook op de plekken waar hij altijd begint te staken en heb zo even aan de hand gestapt en gedraafd. Toen heb ik hem daar gelongeerd (wil die ook nooit) totdat hij gewoon het braaf deed, dat duurde eventjes maar hoe langer ik bezig was met proberen hoe beter het ging. Uiteindelijk liep hij braaf aan de longe, heb hem toen lang uitgestapt en op de wei gezet met wat hooi en snoepjes..

Morgen heb ik les, daarvoor longeer ik hem even en ga dan eens goed opletten of ik anders rijd als thuis of op wedstrijd..

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:00

Niet uitstappen, gelijk belonen alles eraf en je paard met rust laten. Een paard zijn vrijheid teruggeven is de grootste beloning die je kunt geven. Wanneer mijn paard iets nieuws moet leren ga ik eerst beginnen met dingen die hij al kan. Dan het nieuwe proberen aan te leren. Wanneer hij het goed doet. Stilzetten, belonen, zadel en hoofstel eraf en weglopen. Dus gewoon in de bak achterlaten. Als hij niet graag alleen is bij de bakrand blijven zelf, maar verder niet tegen hem aanbemoeien. Niet praten, geen verdere opdrachten geven en geen lichamelijk (oog)contact. En ook niet proberen het nog een paar keer voor elkaar te krijgen. Pas de volgende sessie weer oppakken en dan uitbouwen.
Een paard kan de beloning max een paar seconden na de oefening aan elkaar koppelen. Dus je paard snoepjes geven als hij weer op stal staat of ik de wei leert hem niet begrijpen dat hij hard en goed gewerkt heeft. Het leert hem hoogstens dat hij snoepjes krijgt op de wei :)

Edit: Na een paar minuten je paard natuurlijk weer opzoeken. Uitstappen verzorgen en naar de wei brengen ;)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:06

@TinePine: in mijn ogen ga jij heel ver in het direct belonen. Ik zou mijn paard nooit in de bak achterlaten, omdat hij bij zijn vriendjes wil zijn. Hij rent zich dan stuk omdat hij stress heeft doordat hij niet bij zijn vriendjes kan. Als die van mij iets nieuws heeft geleerd en goed heeft opgepakt, dan zet ik hem stil en laat ik hem erover nadenken. Ik wacht tot hij kauwt en diep zucht. Dat is voor mij het teken dat hij het heeft laten bezinken. Mocht hij erg hijgen, krijg ik pas die zucht wanneer hij klaar is met hijgen. Hij is dan dus ook gelijk op adem. Daarna ga ik nog even door met rijden. Niet verder met het "nieuw aangeleerde", maar verder met het oude bekende...

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:28

Dieselpaard. Ik geef ook aan dat wanneer je paard verlatingsangst heeft dat je dan in de buurt moet blijven.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:58

TinePine schreef:
Niet uitstappen, gelijk belonen alles eraf en je paard met rust laten. Een paard zijn vrijheid teruggeven is de grootste beloning die je kunt geven. Wanneer mijn paard iets nieuws moet leren ga ik eerst beginnen met dingen die hij al kan. Dan het nieuwe proberen aan te leren. Wanneer hij het goed doet. Stilzetten, belonen, zadel en hoofstel eraf en weglopen. Dus gewoon in de bak achterlaten. Als hij niet graag alleen is bij de bakrand blijven zelf, maar verder niet tegen hem aanbemoeien. Niet praten, geen verdere opdrachten geven en geen lichamelijk (oog)contact. En ook niet proberen het nog een paar keer voor elkaar te krijgen. Pas de volgende sessie weer oppakken en dan uitbouwen.
Een paard kan de beloning max een paar seconden na de oefening aan elkaar koppelen. Dus je paard snoepjes geven als hij weer op stal staat of ik de wei leert hem niet begrijpen dat hij hard en goed gewerkt heeft. Het leert hem hoogstens dat hij snoepjes krijgt op de wei :)

Edit: Na een paar minuten je paard natuurlijk weer opzoeken. Uitstappen verzorgen en naar de wei brengen ;)

:)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:14

Dat had ik wel gelezen, maar als ik mijn paard in gedachten neem, dan doe ik hem geen plezier met direct afzadelen en in de bak laten staan. Dit is natuurlijk een heel andere discussie en als het voor jouw paard positief werkt, dan is dat toch de juiste manier voor hem/haar?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:19

Het gaat om het principe!
Het gaat niet om de uitvoering, die kan in iedere situatie anders zijn.

Werk hiermee:
"Always quit at the right moment"
het is het allerbelangrijkste principe in de africhting.
Je lost er de meeste problemen mee op en je vermijdt er vele mee.
Je moet er wél voor nadenken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:15

Simpelman schreef:
Het gaat om het principe!
Het gaat niet om de uitvoering, die kan in iedere situatie anders zijn.

Werk hiermee:
"Always quit at the right moment"
het is het allerbelangrijkste principe in de africhting.
Je lost er de meeste problemen mee op en je vermijdt er vele mee.
Je moet er wél voor nadenken....

En persoonlijk ben ik niet van het uren rijden. Ik rijd eventjes, ik stap in, eerst lange teugel, dan oppakken en wat loswerken, ff wat drafwerk, even oefeningetjes herhalen, en als het goed gaat ben ik klaar. Ik rijd nooit meer dan 20 minuten, langer dan dat heb je echt niet nodig. Eindeloos herhalen is alleen maar geestdodend, en imo verliest je paard dan ook de zin in het werken.
Ik stop op een moment dat het goed voelt, als ik denk "yes" zijn we ook klaar. Ik wil met een smile van m'n paard stappen. Ik beloon haar met mijn stem, óók tijdens het werken: "ja, dat, dáár wil ik je hebben, good girl, braaf meisje......" enzovoort.
En uitstappen doe ik graag aan de hand. Of ik stap uit over de weg, op het harde, goed voor haar pezen, er valt wat te zien, en wandelen vindt ze leuk. En dan nog ff grazen aan de hand (heel tuttig, ik weet het) en klaar. Dan gaat ze terug op de paddock.

Ik heb een blij paard, mijn paard vindt het werk leuk. Ze geniet ervan, en op die manier blijft ze fris en geïnteresseerd. En ik doe nooit twee dagen hetzelfde. Ik longeer haar, we gaan freestylen en ik rijd haar. In de bak en buiten. En op die manier heb ik mijn week rap vol, en we hebben lol samen :D Ik vind dat belangrijk. Kort werken en lang spelen. Lol maken samen. En soms is die lol stiekem een werkje.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:31

Mette1998 schreef:
Simpelman schreef:

Sorry maar ik ben niet bezig met inrijden?

Hij bedoelt dat je moet stoppen op het moment dat het goed gaat :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:34

Vraag eens aan je instructrice of ze bij je thuis kan komen kijken als jij hem alleen rijdt. Dat ze stiekum om het hoekje gluurt als jij met hem bezig bent (of hij met jou :-)) Dan kan ze kijken wat er mis gaat, hoe hij op jou reageert, jij op hem enzovoort, zodat ze je gericht advies kan geven. En dan wel vanaf het begin, zodat ze het hele proces ziet, en ziet wanneer het gedrag begint.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 14:57

We hebben een afspraak gemaakt an komt snel naar ons thuis!
Gisteren deed hij het super! Maar 5 minuten raar gedaan..

Ik ga bijna voor een week naar schiermonnikoog dus dan heeft ie weer rven rust.