Mijn paard stopt ineens en keert hem om...Weigert voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_eefje

Re: Mijn paard stopt ineens en keert hem om...Weigert voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:03

Mijn merrie heeft ook een fase gehad dat ze alleen maar kon bokken, steigeren en stoppen als ik iets vroeg. Nieuws zadel + osteopaat en het was opgelost. Er bleek vanalles te knellen bij haar, zowel haar eigen wervels als het zadel, want ze was toen heel erg gegroeid door training.

Ook heeft ze een fase gehad dat ze op buitenrit zomaar achteruit stormde, steigerde en niet verder wilde. Had ik mazzel dat er circus in het dorp was en ze uitgleed over een gigantische hoop kamelenmest (die werden altijd over die weg naar de weiland gebracht). We lagen samen om de grond, en toen was het opgelost.

Dus tja, ik zou eerst 100% zeker weten dat hij geen pijn of knelpunten heeft en als is uitgesloten er gewoon doorheen rijden, of iemand dit voor je laten doen. Ook vind ik het ook een goed idee om eens te kijken hoe je de relatie tussen jou en je paard kunt versterken, dat begint op de grond en kun je doorvoeren naar het zadel.

Nog een handige truuk die ook kan werken: ik heb ooit een paard getraind dat alleen maar kon bokken. Heel wat uitgezeten, en toen hield dit uiteindelijk op maar kwam er een nieuwe truuk in de plaats... Achteruitstormen, in razend tempo! Prima, dacht ik... Dan gaan we toch achteruit? Na twee volle rondjes door de bak achteruit had ze er echt geen zin meer in ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt... Maar zoals ik al zei, je eerste prioriteit moet zijn zeker te weten dat je paard geen pijn heeft!

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:12

Mijn ruin heeft precies het zelfde gehad, buiten allemaal leuk een aardig maar werken in de bak? Oooo nee, dat zal nooit gebeuren. Bij de uitgang stilstaan, als die verder moest bokken en stijgeren en achteruitlopen. Het heeft meer dan 3 maanden geduurt met 4 a 5 x per week les voordat dat eruit was!
Het was geen pretje maar meneer weet nu wel wie de baas is en zal dit dan ook niet meer zo snel doen.

Dus als tip, zoek iemand die je les kan geven, altijd veiliger als er iemand bij is die er verstand van heeft.
En dan doorzetten maar! Eventueel grondwerk zou ook erbij nog goed kunnen werken :)

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:49

Ik zou Longeerzweep grondwerk doen: Iemand met een longeerzweep er achter en hem naar voren laten meppen als ie het in zijn hoofd haalt om te staken, is dat dominante kreng nou helemaal besodemieterd.

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:25

Vind dat een beetje kort door de bocht. Iemand anders je paard laten meppen is niet echt "grondwerk".

Zou eerst maar eens achterhalen waarom het paard zich zo gedraagt en sowieso niet een ander je paard vooruit laten slaan terwijl jij erop zit. Levert alleen maar paniek op en zeker geen respect of langetermijnoplossing. Agressie is onmacht! Beter neem je gewoon de tijd, en ga je dus eerst echt na dat hij geen pijn heeft of dat er misschien een andere oorzaak van het probleem is (samen met een instructeur misschien?)

Ik vroeg me af, hoe gaat het eigenlijk met longeren?

Sofie1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:35

Longeren gaat goed... Enige wat hij dan doet is soms met zijn hoofd diep nr beneden lopen, maar hij ontloopt de lounge niet en weet goed wat er van hem verwacht wordt... Hij reageert goed op stem dan ook...

Ook als ik naast hem stap, is hij gehoorzaam... Op de weide komt hij vanzelf nr mij naartoe... In omgang is hij superbraaf...

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:59

Kijk eens wat er gebeurt als je er iemand op zet tijdens het longeren... Gewoon lekker longeren en die persoon alleen maar laten meeliften. Wel iemand met een goede onafhankelijke zit uitzoeken!

En nog steeds zadel / rug laten checken. Sluit dat vooral uit! De problemen die ik vroeger met mijn paard had verdwenen als sneeuw voor de zon na even goed gekraakt te worden en een nieuw zadel

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:27

miss_eefje schreef:
Vind dat een beetje kort door de bocht. Iemand anders je paard laten meppen is niet echt "grondwerk".

Zou eerst maar eens achterhalen waarom het paard zich zo gedraagt en sowieso niet een ander je paard vooruit laten slaan terwijl jij erop zit. Levert alleen maar paniek op en zeker geen respect of langetermijnoplossing. Agressie is onmacht! Beter neem je gewoon de tijd, en ga je dus eerst echt na dat hij geen pijn heeft of dat er misschien een andere oorzaak van het probleem is (samen met een instructeur misschien?)

Ik vroeg me af, hoe gaat het eigenlijk met longeren?

Oke nog even duidelijker dan: dat prutsmuts altijd over grondwerk, leer eerst eens normaal je paard op te voeden. Waar de kunde van de ruiter ophoud beginnen de alternatieve praktijken.

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:35

Wie heeft het over alternatieve praktijken? Grondwerk kan veel breder worden getrokken dan dat. Je paard meppen totdat hij niets meer durft vind ik niet opvoeden. Dat is meer het typisch menselijk gedrag om alles maar "zo snel mogelijk" op te willen lossen in plaats van even de opties afwegen voor een langetermijnoplossing.

Ik heb al te vaak mensen hun paard door het ongewenste gedrag heen zien meppen, met gevolg dat het paard of weg moet omdat het gevaarlijk wordt of afgemaakt wordt omdat blijkt dat zijn hele rug in puin ligt is oid.

Sofie1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 16:37

Dit weekend probeer ik alvast de lounge en iemand erop... eens zien of hij dan ook zo tegenwerkt... Dan moet hij zeker pijn hebben...

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:21

Wie heeft het over meppen tot hij niets meer durft? en dit heeft niets te maken met zo snel mogelijk op willen lossen, wel met duidelijke grenzen aan geven. En ik heb al te vaak paarden gezien die met foei paard totaal naar de klote waren en door dat soort gedrag gevaarlijk waren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:03

Sofie1987 schreef:
Dit weekend probeer ik alvast de lounge en iemand erop... eens zien of hij dan ook zo tegenwerkt... Dan moet hij zeker pijn hebben...

Het paard is verhuisd en na de verhuizing begint hij te kl00tviolen, dan kun je toch 1 en 1 wel bij elkaar optellen? Bokt ook altijd met hun gemiet over pijn...

miss_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:38

Het is een kleine moeite om hem even te longeren en kijken wat er gebeurd??? >;) Het is jouw verantwoordelijkheid, als paardeneigenaar, om erop toe te zien dat je dier gezond is en dat je uitsluit dat je geen signalen mist dat het dier je iets probeert te vertellen. Blijkt er niks aan de hand, prima, kun je verder. Maar dit is mijn visie hierover, zo’n dier is tenslotte 100% van jou, als eigenaar, afhankelijk. Ik ga hier verder niet meer op in want dit is niet waar dit topic over gaat en TS heeft hier niks aan.

TS, ik heb in Italië een pony gehad die ook dit soort gedrag vertoonde. Been geven was bokken, steigeren en weigeren. Zadel en rug waren gecheckt en toen kon ik voor mezelf de conclusie trekken dat ze gewoon tegen mijn been was. Oftewel: ik legde mijn been aan, en ze begon te bokken in plaats van naar voren. Het beste wat ik toen kon doen was een boel bokken uit blijven zitten, geduldig been blijven geven en zodra ze een stap naar voren zette belonen door been los te laten, stem en aai te gebruiken en het weer proberen. Natuurlijk ging ze dan weer bokken, dat ging niet in een keer beter, maar ik hield geduldig vol en zo ging ze geleidelijk vooruit en binnen twee weken was het al enorm verbeterd. Heb alleen wel een stevige zit nodig, maar dat levert zeker wat op!

En… zoek iemand (instructie) met ervaring die je kan helpen. Die het probleem kan bekijken en op basis daarvan jou kan begeleiden, want wij lezen hier natuurlijk alleen een tekst en je kan pas echt over dit soort dingen oordelen als je ziet wat er gebeurd, denk ik :j