Is jouw paard echt blijvend opgeknapt van "anders"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Re: Is jouw paard echt blijvend opgeknapt van "anders"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 06:05

Begrijpen jullie dat er nu alleen maar voorbeelden komen waarbij de mens is opgeknapt, en daardoor het paard ook?

Ik bedoel meer voorbeelden als een paard met HKO die door NB of ADB of noem maar op beter is geworden en gebleven bijvoorbeeld.
Kissing spines die genezen is, dat soort dingen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 06:49

Ceriadwen schreef:
Begrijpen jullie dat er nu alleen maar voorbeelden komen waarbij de mens is opgeknapt, en daardoor het paard ook?

Ik bedoel meer voorbeelden als een paard met HKO die door NB of ADB of noem maar op beter is geworden en gebleven bijvoorbeeld.

Natuurlijk, het grote merendeel van de problemen bij paarden wordt toch veroorzaakt door onkunde van de ruiter!
"Anders" is alleen maar leren omgaan met paarden.
Die workshops zijn compleet gericht op de mensen.

Kissing spines worden veroorzaakt door het paard in stress en in de krul te rijden.
Met "anders" genees je dus geen kissing spines maar leer je als het goed is de ruiter om juist te rijden en daarmee los je dan indirect het KS probleem op.
Valt de ruiter weer terug in zijn oude gewoontes dan keren ook de KS terug.

Mensen zijn bereid om een flink bedrag te betalen voor deelname aan "anders" workshops en hier kan dan ook de tijd genomen worden om uit te leggen hoe dingen werken.
Die tijd en zeker ook de kwaliteit ontbreekt bij het merendeel van reguliere lessen, daar staat voor het minimum loon een instructeurtje 10 man tegelijk les te geven op hun paard, alles afgewerkt in een uur.

"Anders" is niet een beter systeem, er is gewoon meer kwalitatief goede tijd beschikbaar per deelnemer en de deelnemers zijn doorgaans gemotiveerder.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:23

Ceriadwen schreef:

Nee, in mijn geval niet. Mijn paard was veranderd, en daardoor kon ik er meer mee. Ik ben niet bij de trainingen geweest.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:35

Ik ben niet zo zeer opgeknapt en daardoor mijn paard ook. Ik heb op een andere manier leren kijken naar mijn paard.

Merrie struikelde veel, liep niet kreupel. Reden wedstrijden etc. Ze was wel veel drukker in gedrag (extreem soms!)
Ik liep met rijden tegen dingen aan. Niet mooi buiging door het lijf, vreselijk loperig, verkeerd aanspringen in galop.
Ik kreeg te horen dat het er 'super' uit zag, maar het voelde niet zo. Paard liep met mij en niet andersom.

Op een dag liep ze zowat kreupel op alle benen. We konden niet vinden welke been het was, het leek telkens weer ergens anders te zitten. Gezien haar verleden met 2 OCD operaties hield ik mijn hart vast.

DA constateerde kloppende ader in de kogel........hoefbevangen!! Pijnstillers gehad etc en 2 dagen later afspraak gepland in de kliniek.

Ze was enorm opgeknapt. Was dit dezelfde merrie (ook zonder pijnstillers alweer) LV bleef een probleem, licht onregelmatig. Paard compleet binnestenbuiten laten keren en haar hoefbeen is niet helemaal 100% meer en de pees die over de hoefkatrol liep was erg overbelast.

Ingespoten, speciaal beslag en rustig aan opbouwen. Wilde ik dit paard heel houden zal ik dus op een andere manier moeten gaan rijden want ondanks dat ik zelf niet wist hoe ik het moest doen............dit kon niet zo doorgaan.

Na lang denken en piekeren gaan lessen bij Karin Degeling. Ze heeft me laten zien dat mijn zadel compleet scheef ligt (naar links) en paard links zichzelf veel meer belast. Vandaar de overbelasting dus! Met kleine veranderingen heb ik nu na ongeveer 8 lessen al een compleet ander paard.
Ik leer haar recht te houden, goed te voelen hoe ze moet bewegen. Mijn paard is veel rustiger, zowel met rijden als in de omgang (met een uitspatting van tijd tot tijd) Haar passen maakt ze beter af, ze struikelt nagenoeg niet meer, leert op eigen benen lopen en zo kan ik nog even doorgaan.

Ik ben niet iemand die alles maar klakkeloos aanneemt, ben echt wel kritisch, maar op deze manier rijden zorgt er voor dat ik straks gewoon weer kan starten. Voor nu is het even terug naar de basis, maar over een aantal maanden start ik weer gewoon L2. *D

Mando

Re: Is jouw paard echt blijvend opgeknapt van "anders"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:42

Ja hoor, de mijne is zeker opgeknapt.
Na een val over de kop 6 maanden vliegles, fysio enz enz gehad tot ik een revalidatietrainer tegen kwam die ook maestro klassieke rijkunst was en zijn vriendin DA dus daar ruim 3 maanden in training gezet en volledig goed terug gekregen. Ja ok het kostte goud geld maar ik heb veel geleerd, gekeken en uitgevoerd en hem altijd beloofd goed te houden en dat is gelukt.

Daarna kreeg ik het volgende probleem, hij wilde niet meer trailerladen.
Maar ik moest wel naar het Noorden verhuizen
Heb er 2Moons bijgehaald en sinds die tijd geen problemen meer zolang ik maar consequent erin ben en blijf.

Met rijden een goede klassiek getrainde instructeur gezocht en het gaat zo super goed.

Helaas ben ik 3 jaar erg ziek geweest en in die tijd heb ik hem ruim 1,5 jaar laten rijden door een stalgenoot die echt netjes politiek correct rijdt.
Daar heb ik wel baat bij gehad omdat ik zelf wel kon rijden en trainen maar niet zo goed als ervoor

Nu zijn we weer wedstrijden gestart en ik kreeg van de week het compliment dat het zo'n krachtpatser geworden was dus dan denk ik.... nou heb het niet slecht gedaan.

Je moet wel de goede mensen om je heen hebben en er een goed gevoel bij hebben

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:53

Fellor schreef:
Alles behalve onherstelbare fysieke schade is zeer sterk te verbeteren/op te lossen. Het probeel is dat mensen vaak niet bereid zijn er de nodige tijd en energie in te steken en niet naar zichzelf kijken wat vaardigheid betreft.

Ook onherstelbare fysieke schade is te verbeteren :j weliswaar met kundige training, goed management en een dosis geluk!

Ik ben mijn eigen goeroe :Y) mijn paard was als 2 jarige door 3 onafhankelijke veeartsen gedegradeerd tot (eeuwige) weidepaard,
maar loopt nu met 8 jaar succesvol in de sport, momenteel in het Z1 maar we gaan binnenkort de overstap maken naar het Z2 *D

Paard heeft ataxie/wobbler, als 2 jarige zelfs gradatie 4, maar dit is uiteraard sterk verbeterd *\o/*

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:06

Ceriadwen schreef:

Dat was mijn voorbeeld. :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:28

WOW Listing, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?? Vertel!! *D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:37

Allereerst heel veel geduld en hoop :Y) daarnaast klassieke training (hoog ingesteld), dubbele lijnen, homeopathie, spierspanningstechnieken /drukpunten, massage en dat soort zaken :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:18

Grondwerk oefeningen; veel meer respect, we snappen elkaar beter, ik kan met de kleinste bewegingen al aanwijzingen geven, en onze band is blijvend versterkt sinds ik dat ben gaan doen. Ik deed het altijd wel, mijn eigen ding. Maar na 1x les te hebben gehad is het allemaal veel duidelijker, mijn paard heeft nog meer vertrouwen gekregen.

Rijden: Met de AdB manier en vooral bij mijn huidige instructrice (klassieke rijkunst) in aanraking gekomen. Mijn paard was 'kapot'. Scheef in bespiering, verkort op linksvoor, strakke rug van hier tot tokyo (ik zat op een plank) en uiteindelijk zo 'kapot' dat ik er niet meer op durfde. Beenhulp was juist stoppen, steigeren, bokken en staken. Niets leuks aan.
Dankzij mijn huidige instructrice zijn we daar doorheen, en ik heb nog nooit zo'n soepel paard gehad. We gaan zo goed, ze gaat nu alleen maar stappen vooruit bijna, zo gaaf! Amper wat te zien aan dat linksvoor pootje bijvoorbeeld. Ja, daar zijn we beiden blijvend van verbeterd.

Fysio & osteo ontdekt. Vooral de fysio, wat een wereld van verschil heeft dat gegeven. Eerst een osteo, opeens had ze een los staartje, en veel lossere rug, ik dhad dat veel eerder moeten doen, zoveel verschil heeft dat gegeven. Maar het echte grote verschil na de fysio (sportmassages), ze is nog nooit zo 'blubberig' in haar spieren geweest. Ik geef haar al jaren magnesium omdat ze zo snel strak in de spieren is, maar de massages hebben het grootste verschil gegeven! We zijn er nog lang niet, ze moet altijd wel weer op dezelfde punten nog behandeld worden nu, maar het wordt wel steeds beter dus er zit wel voortgang in. Ik had dat veel eerder meoten doen, nu kan ze nog beter bewegen!

Gelukkig nog geen ervaring dat ze weer kapot ging, en hopelijk komt dat ook niet!

Of wacht, wel 1 ervaring; mijn eerste osteo ervaring. Ik las dat een osteo behandeling zo heerlijk werd gevonden door paarden, zo rustgevend. Maar mijn eerste ervaring was iemand die behoorlijk hardhandig (naar mijn idee) te werk ging, en ik had aan het eind een paard dat echt BOOS was. Voor de behandeling ging het rijden al niet echt lekker meer, maar na de behandeling begon dus het staken, niet meer voorwaarts willen etc. Dus toen was ze wel meer kapot dan voor de behandeling.... gelukkig is dat opgelost met de juiste manier van rijden, andere osteo en fysios :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:02

Oh jeetje wat een mafffe osteo dan zeg. Nare man zo te horen.

Hier komt af en toe ook de fysio http://www.equidynamics.nl/
Erg over te spreken!