Niet rond genoeg rijden..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: Niet rond genoeg rijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:08

Dat zijn beide hele goede ideeen, en het eerste idee(de les van haar) gaan we volgende week ergens doen. Het tweede probleem is dat ik haar helaas niet kan zien rijden omdat ze, door persoonlijke omstandigheden, waarschijnlijk het komende jaar niet kan rijden. Ook is het zo dat ze ons wel altijd een goed team vond, en daarom ook veel tijd en geduld ervoor over heeft. Dus gelukkig word ik niet bij een paar (denk ik toch wel stomme) fouten meteen de deur uit gegooid.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:13

aerdenhout1 schreef:
Tja... dat is makkelijk he... het lukt niet meer, dus geef de bijrijder maar de schuld!
Nee, geloof mij, als de eigenares zelf het paard meerdere keren in de week rijd, dan gaat een paard niet zo achteruit door een bijrijder en zeker niet binnen 4 weken! Dat je verschil zou kunnen voelen, kan, maar zo veel als deze eigenares zegt ligt aan haar eigen rij steil vrees ik!

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Tuurlijk bestaat de kans dat het paard wat stijf wordt van het crossen als hij dat niet gewent is..... maar dat is spierpijn.....

Ik denk dat een zichzelf overschattende dressuur ruiter die nog wat driftig wordt als hij of zij het paard niet nagevelijk krijgt (en dan een krul afdwingt) VEEEELE male erger is dan een manege ruiter die lekker plezier maakt op een paard en fijn haar rondje rijdt buiten of in de bak.

En een tip voor jou:
Ga niet proberen dingen te doen die je nog niet prefect kan.
Als nageeflijkheid nog een probleem is, probeer dan gewoon met een nette verbinding (hand-mond van het paard) te rijden dat je gewoon constante druk in je hand hebt en dan van daar uit gewoon netjes voorwaarts rijden (figuurtjes en tempowisselingen).
Dat is eigenlijk het aller belangrijkste en dat is de basis voor alles wat je hierna zal gaan leren.
Als je nieuwe dingen wil leren regel dan een instructrice of vraag of de eigenaar je les wil geven (zij weet immers het allerbeste hoe ze haar paard graag gereden ziet)

Succes, het gaat vast helemaal goed komen!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:19

Ik hoop zeker dat het allemaal snel goed komt, het maakt mij ook niet uit om iets geleerd te krijgen. Alleen, waar ik niet tegen kan is mensen die roepen "Je doet het niet goed!" Maar dan niet uitleggen hoe het WEL moet.
Ook hoop ik dat mijn "geen galoppeer straf" Niet langer dan 2 weken duurt... Want dit is toch wel wat we het liefste doen denk ik zo. Al moet ik dan wel HEEL erg aan mezelf gaan werken zodat ik ook buiten "handgalopjes" kan rijden, want mevrouw word nogal een racewagen als ze een lang pad voor zich ziet... En ik ben nou geen kei in met zachte hand een paard afremmen...

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:27

Tof dat je de bewuste keuze maakt om met dit niet zo makkelijke paard verder te willen leren TS. Ik zou me namelijk goed 2 alternatieven kunnen voorstellen:
- Jij wilt een bijrijdpaard waarmee je makkelijk recreatief kunt rijden, lekker kunt crossen, etc. Dan zoek je een paard met een minder veeleisende eigenaresse.
- Jij wilt verder leren rijden dan je op de manege leert. Zoals je zelf zegt, is het heel moeilijk om te voelen wat goed is, als je helemaal niet weet hoe dat voelt. Dus zou je liever een leerpaard zoeken, een oud-wedstrijdpaard dat makkelijker door z'n lijf loopt, en jou laat zien hoe dat voelt, in plaats van dat jij keihard moet werken om de tinker iets duidelijk te maken.
Beiden zou wel betekenen dat je een ander paard zou moeten zoeken, en dat is niet altijd makkelijk. Ik weet niet hoe dat in jouw regio is.

Maar ik begrijp dat je er naar uit kijkt om verder te leren met dit paard. Super, dat is echt te prijzen. Maar besef je wel dat het een bewuste keuze is, en niet de makkelijkste, en dat de eigenaresse van de tinker er wel echt het geduld voor moet hebben. (En jij ook, voor zolang je alleen mag stappen....)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:31

Als je in de gelegenheid bent, laat dan filmpjes maken door stalgenoten/vriendinnen/je ouders of wie dan ook en plaats ze op bokt. Je krijgt dan een hoop informatie hoe je kan verbeteren. Uiteraard is dit geen vervanging voor les/begeleiding, maar wel een extra steuntje in de rug!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:33

Ik vind het ook niet zo'n heel drama dat ik alleen mag stappen, omdat ik het ook leuk vind om aan mijn zit te werken en een beetje tijd te besteden aan gewoon eens lekker naar de natuur kijken om me heen(is alleen een buitenbak) En natuurlijk ook eens een beetje uitproberen(dan weer die methode proberen om een beter contact te krijgen, dan weer die methode om stillere benen en aansluiting te krijgen, enzovoort enzovoort.) Ook zijn er hier zeer weinig mensen die een verzorgster zoeken, gratis wel te verstaan. En om er nou geld voor te gaan betalen..? Liever niet dan wel, en al helemaal geen 150 euro in de maand voor een groene tink.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:34

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:43

Op basis van je filmpje: probeer hem wat preciezer aan je hulpen te krijgen. Je schopt nu in plaats van subtiel been te geven. Bij lichte kuitdruk moet hij vooruit gaan. Dus veel overgangen oefenen (halthouden-stap-verruimde stap nu dus) om dat te oefenen. Reageert hij niet, dan pas geef je een scherpere hulp, zodat hij op den duur eerder reageer op lichte druk.
Hou je bovenarmen langs je lichaam, zodat je een goede hoek in je ellebogen hebt. Dan wordt het makkelijker om je handen stil te houden en kun je ook je teugelhulpen 'kleiner' maken.

Edit: Ter aanvulling, onthou dat je hem dus van "achter naar voren" rijdt. Ronder wordt hij door zijn achterhand meer te activeren (dus hij moet eerst beter aan je been zijn) en dat daarna aan de voorkant op te vangen, zodat hij niet versnelt, maar zijn achterhand onder zijn lijf zet.
Laatst bijgewerkt door IngeK op 21-08-13 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:46

Dankjewel voor de tips! Ik krijg inderdaad vaak te horen dat ik de kippendans doe(dus mijn ellebogen van mijn lichaam af zetten alsof ik vleugels heb). Ik zal ook proberen wat meer te doen wat jij zei, met de preciezere hulpen. Ze vind het ook nogal moeilijk om stil te staan bij opstappen... tips daarover?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:48

Consequent zijn en geduld hebben. Bij elke stap vooruit weer een stap terug zetten. Dan duurt het maar wat langer voor je er op zit.

Respect voor je leergierigheid hoor!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:52

Dankjewel! Helpt het om haar bijv. met haar neus naar een hoek te zetten om te beginnen? En dan zorgen dat ze het perfect doet voordat je naar buiten gaat? Nou is ze gelukkig ook weer zo'n vreetzak dat ze buiten, als je haar in het gras zet, misschien net een stap zet omdat ze een stuk al binnen een paar seconden leeg gegeten heeft.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:02

Gras eten terwijl jij aan het opstappen bent?

Ik zou vooral zorgen dat ze haar aandacht bij jou heeft. Jij bent met haar bezig, en je vraagt een oefening van haar, namelijk stilstaan. Dat is een hele moeilijke oefening, zeker als er iemand half aan je hangt wat je uit balans brengt, maar des te beter om het te oefenen. Neus tegen de rand zou je kunnen proberen, ben ik zelf niet zo'n fan van omdat ze gewoon overal stil moet kunnen staan, maar als het voor jullie werkt...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:04

Ja dat neus tegen de rand zou dan alleen een begin zijn, als dat dan lukt(a.k.a. ze draait niet en loopt dan weg.) Dat we dan naar het midden toe gaan(omdat ze dan 4 kanten op kan(voor, achter links en rechts) ipv 3 (achter(doet ze eig. niet) links en rechts).
Eigenlijk zou ze ook haar aandacht bij mij moeten hebben ja, maar soms heb ik even geen zin om er een half uur over te doen om op te stappen(bij wijze van spreken he).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:41

Heb je filmpje gezien.
Best aardig gereden hoor voor je eerste ontmoeting met een nieuw paard.

Let erop dat je recht op je paard blijft zitten (en dat je zadel ook recht ligt).
Persoonlijk vind ik het zadel iets naar achteren gekanteld liggen en wat ver naar voren, maar daar kan jij niets aan doen.
Je kan netjes doorzitten.
Vind dat jij best in staat bent om te rijden zonder paard in de weg te zitten,
dus bij mij zou je ook potentiele bijrijder kunnen zijn (ware het niet dat je geen 18 bent en te ver weg woont :D )
prachtige omgeving overigens!!!
Bakje beetje aparte maat? Dus lekker stukje rechtdoor rijden zit er niet in geloof ik, maar is niet dramatisch.
Jij drijft vrij veel, maar paard oogt ook niet meteen als de meest voorwaartse.
Je kan zo'n paard wel sneller krijgen voor minder hulpen, maar dat is ook niet in 1 x gedaan.
Is denk ik niet het makkelijkst bij elkaar te rijden paard.
Denk dat je hier toch wel wat lesjes bij kan gaan gebruiken, dan heb je tenminste een goede start.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 21:01

Ja dat weet ik... we beginnen gelukkig volgende weekend ook aan zitlessen(als ik eindelijk 100% in balans zit kan ik me gaan focussen op het paard in balans krijgen... anders gooi ik haar ook steeds uit haar balans, en dat schiet niks op.) Blij om te horen dat ik toch wel een aardige zit heb! :+
Ze is inderdaad liever lui dan moe... veel liever lui dan moe. Ook is het zo dat ze nogal moeite heeft met het juiste tempo (spoor je aan heb je een racewagen, neem je een beetje terug heb je een slak... en een racewagen met zo veel bochten gaat m ook niet worden.)

Om weer terug te komen op de zitlessen, als ze door de bocht gaat, te snel, word het hoekerig en verlies ik mijn balans wel eens, waardoor ik, (ja ik weet HEEL slechte gewoonte) mij soms een beetje aan de teugels terug op het paard trek, en haar daarmee ook weer bijna stil laat staan.

Met andere woorden, vanuit alle oogpunten lijkt het mij en de eigenaresse het dus het slimst om met zitlessen te beginnen. Iemand daar nog meningen over? Wil alles wel horen om daarna een goed overwogen beslissing te kunnen nemen, en hoe meer argumenten ik voor iets weet hoe makkelijker het is een keuze te maken natuurlijk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:16

momopaws: ik heb echt veel respect voor je leergierigheid!! Doe je super zo!!

Verder denk ik ook dat je niet het meest makkelijke paard rijdt, vermoed dat de nageeflijkheid nog niet zo heel erg bevestigd is ( om het aardig te zeggen...) Dus niet te snel aan je zelf gaan twijfelen als het niet meteen lukt en gewoon lekker les zoeken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:18

Zitlessen kunnen nooit kwaad :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:20

wat ik wel zie is dat je haar in draf en galop wat laat "uitelkaar vallen" lekker lichtrijden, doorzitten maakt het alleen maar moeilijker ;) en een stille hand houden met contact ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 21:25

@punz dankjewel voor het compliment, ik rijd ja ook om dingen bij te leren, en vind dit ook hartstikke leuk! Het is imo ook veel leuker om naar een bepaald doel te werken ipv maar wat rondjes te rijden.

@Sizzle dat klopt ook, maar misschien weet iemand met de problemen die ik heb iets zoals "je kunt beter zo een les nemen" of "je kunt beter dit soort oefeningen proberen".

@Unihorses dat kan kloppen, maar dat is dan ook een van de dingen waar we hard aan gaan werken, aanleuning krijgen en natuurlijk houden. Want ik krijg haar wel zover als ik stilsta, om mooi te staan zoals het moet zeg maar. Ook in stap wel maar ohwee ohwee drijf haar dan maar niet aan want dan is haar nek weer een rechte plank. Daarom hoop ik dat de eigenaresse me kan helpen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:39

je hebt een super instelling; dus als je aan de slag gaat met alle tips gaat het helemaal goed komen!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 12:38

Lenabears, dankjewel! Ik hoop dat het allemaal zo goed gaat als jullie zeggen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 17:42

Heyy, ik heb dus afgesproken met mijn moeder dat zij morgen mee gaat naar mijn vp om mij te bekijken. Nu ben ik dus op zoek naar goede referentie foto's zodat ik deze aan haar kan geven, en zij mij kan vertellen wat er anders uitziet aan mijn rijden in vergelijking tot de foto's. Lijkt dit jullie een goed idee? Of weet misschien iemand een mooie referentie foto van een recht zittende ruiter en een paard in de aanleuning? Dus beide in één foto?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:18

Kan ze geen foto's van jou maken, zodat je het achteraf zelf kan beoordelen? Lijkt mij stukken handiger dan het iemand te vragen die er geen ervaring mee/zicht op heeft, want dat lijkt me erg moeilijk voor je moeder.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 20:21

Ja ze zal het zoiezo voor mij filmen. Maar ik dacht misschien dat het handig was als ze mij bijv. zou helpen met rechtop blijven zitten. Zo hielp een aantal jaren terug het al om het woord "speedboat" te horen en ik zat weer recht, heel gek was dat maar het hielp wel. Voor mij als beginnelingetje in het professionele rijden is het nogal pittig om en op het paard en op mijn eigen houding en op de omgeving te letten.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:30

Je bent geen beginnelingetje hoor ;) Paardrijden is gewoon verschrikkelijk moeilijk.

Ik denk dat het dan handiger om je moeder een paar concrete punten mee te geven waarvan je weet dat je ze nog wel eens moeilijk vindt, zoals bijvoorbeeld het naast je lichaam houden van je ellebogen. Dat kan ze wel herkennen en het af en toe roepen als ze het ziet. En dan nog 2 van zulke punten. Want in mijn ervaring vindt iemand die er geen ervaring mee heeft, iedereen op een paard er hetzelfde uit zien :D

Edit: Of je laat haar om de zoveel tijd gewoon "denk om je houding!" roepen, dat helpt vast ook al ;)