In 3 weken tijd een B-proefje gaan doen... te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:12

Weet je nog niet welke proef er gereden wordt? Als je dat al weet kun je deze vast bestuderen en de moeilijke puntjes er voor jou uithalen.
En verder: doe het omdat het leuk is!

anneliesdj

Re: In 3 weken tijd een B-proefje gaan doen... te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:19

Als ik dit lees vraag ik me een beetje af wat je de afgelopen 5 jaar met je paard hebt gedaan?
Een B proef is gewoon de basis, elk paard wat goed zadelmak is kan dat.
Rijd je alleen buitenritten dan zul je moeite hebben met de wendingen maar als je ook regelmatig in de bak rijd, kun je ook prima een B proef rijden.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:24

Tuurlijk gaat dit je lukken! Je hebt je paard al 5 jaar, de basis zit er in dus die B proef kom je wel door. Misschien is de galop niet jullie sterkste punt, maar zo heeft iedereen wel wat. Bedenk vooral ook wat jullie WEL goed kunnen, staat je paard bijvoorbeeld altijd netjes vierkant stil, gaat de middendraf heel goed of het halsstrekken? Bewust nadenken over deze punten kan je helpen om wat zekerder aan je wedstrijd te beginnen.

En lukt de galop even niet in je proef, dan zijn er nog 28 andere onderdelen om dat slechtere cijfer te compenseren! Let er ook op dat je netjes op de letters rijdt, dit kan je echt punten opleveren! Om dit goed te doen, is het belangrijk om goed voor te bereiden. Zoals eerder gezegd, oefen de proef van tevoren (met en/of zonder paard), leer de proef uit je hoofd en wees ook in je trainingen consequent met het op de letters rijden, voltes mooi rond maken e.d.

Heel veel succes! Ik ben benieuwd naar jullie resultaat!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:42

Ik snap je heel goed hoor.

Toen ik mijn paard ook zon 5 jaar had begon het ook te kriebelen om onderling eens B te rijden. Iets wat voor mij best grote stap was. Zo goed en veel reden wij niet, en als ik mee doe wil ik het ook goed doen;) en ook wij altijd veel problemen met aanspringen in de (goede) galop in de bak

Uiteindelijk 1x maar meegedaan, was super leuk en was 2 maal 2de van een grote groep!! In proefje was paard super braaf, zelfs galop.

Dus: gewoon doen :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:16

Volgens mij verwacht je te veel van jezelf en je paard... een B-proef rijden betekent niet dat je het feilloos en foutloos moet kunnen... het is een mooie toetsing (en niet meer dan precies dat!) van de sterkere en zwakkere punten.
Heb het idee dat je denkt een feilloze B neer te moeten zetten, of zo dat niet te kunnen, af te gaan als een gieter.... ik denk beetje onbekendheid en faalangst.

Maar je ziet over het hoofd, dat er in "de B" (Beginners) net zo goed zo enorm veel fouten door andere B- ruiters/combi's worden gemaakt: paarden vallen uit mekaar, men springt aan in verkeerde galop, helemaal niet, of overkruist, men rijdt op het verkeerde been licht, men gaat niet op de letter over in gevraagde gang.... enz. enz. Jury's die zo'n B-proef beoordelen hebben dit alles al -tig keer voorbij zien komen, maar weten ook dat het een B-proef is.

Zie het als een leuke bezigheid en oefening voor jou en je paard, je wordt zo te horen aan alle kanten gesteund, en als je nerveus bent voor de "letters" dan ga je ze in de bak of weiland te voet of te paard af in stap, tot je dat ieg in je hoofd hebt.
Er is een voorlezer bij de proef, en je dochter zal ook veel bijdragen aan je voornemen, vermoed ik.

Zie het niet als "wedstrijd" maar als een stuk verlenging van de training van jou en je paard (dat is het eigenlijk ook).
Have fun!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 16:26

anneliesdj schreef:
Als ik dit lees vraag ik me een beetje af wat je de afgelopen 5 jaar met je paard hebt gedaan?
Rijd je alleen buitenritten dan zul je moeite hebben met de wendingen maar als je ook regelmatig in de bak rijd, kun je ook prima een B proef rijden.

Euhm... van alles alleen nog nooit een proefje gereden. Is dat zo raar?

Terpentijn: het is denk ik vooral de faalangst haha. Als de lijsten er komen te hangen zal de proef ook bekend zijn denk ik. Dus ik weet de proef van te voren zeker wel en kan dan ook oefenen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:33

Wil niet banketstaaf doen, maar het is onderling := ? Daar hangt toch niks vanaf? Gewoon je best doen, meer dan dat kun je niet doen. Meer dan een volte en veel rechtdoor en van hand veranderen, komt er niet in voor.. Zelfs de beginnende ruiter kan een cirkel bij de A maken. :+ En dat de galop dan niet goed gaat, geen probleem toch? Sla je desnoods de galop over.
Zal niet te veel zorgen maken, enige wat ik zou oefenen is hulpen geven en ook reactie op die hulpen krijgen. De figuren rijden is echt een peuleschil. Oefen met de galop aanspringen, netjes doorzitten binnenbeen op de singel, buitenbeen naar achteren. Geen reactie. tik met de zweep. Al draaf je eerst 10 voltes, als die maar op die volte aanspringt. :)Meteen terug nemen en weer opnieuw aanspringen. Probeer het achterbeen sneller te maken en duidelijk/consequent te zijn met je hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:41

Zilfstar schreef:
anneliesdj schreef:

Een proefje is ook 'van alles' maar dan in een vastgestelde volgorde. Het is niet alsof je alles ineens in handstand of achterstevoren hoeft te rijden ;)

Wat ik bedoel te zeggen, normaal gesproken rijd je ook voltes en overgangen, en een B-proef is echt niet meer dan dat. Het is geen aparte manier van rijden. Gewoon gaan met die banaan dus, komt helemaal goed :)

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:52

Gewoon doen wat heb je te verliezen ! het is toch bij jullie op stal? Daar kent iedereen jou dus ook dat scheelt weer zij weten wel wat jouw niveau is. B is ook veel basis en dat moet echt wel lukken , ook conditioneel ! succes!

Tip voor de galop , wanneer je de galop hulp geeft net zo lang door gaan tot hij aanspring anders leert hij dat als hij niet direct aan spring hij pas het volgende rondje weer hoeft en wint hij iedere keer ..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:54

Gewoon doen. Je zult zien dat het heel leuk is en dat je allemaal leuke reacties krijgt. Mijn eerste eigen paard kocht ik toen ik 36 was (daarvoor manegeruiter) en mijn eerste wedstrijdje reed ik toen ik al over de 40 was. Inmiddels zijn we M. Ken je het topic van 40plus ruiters over hun angsten en ambities. Dan weet je dat je echt de enige niet bent. Komt echt helemaal goed.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:34

Ga lekker starten joh!

Je hoeft niet te winnen he!
Het gaat er op dat jij en je paard het naar jullie zin hebben.

En stel het aller ergste gebeurd.......... je rijd een totale freestyle...... niets lijkt op wat het had moeten zijn...... Dan nog ben je echt de enige niet hoor.
En dan ziet de Jury ook is wat anders dan dat saaie B-proefje dat de hele dag al langs komt.

Dus redenen om het niet te doen zijn er niet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:38

Hahaha ja... Slagschip Jippe van 650 kilo uit de bocht vliegend is altijd wel spectaculair. We gaan t gewoon proberen. Mijn stalgenoten maakt me niet uit, maar mijn kids... Wil ze wel eens laten zien wat mama kan :)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:44

Ik zou het ook gewoon doen! Komt vast helemaal goed. En zou ook niet persé de 3 weken op de figuren gaan oefenen. Die stellen niks voor in de B. En wat de meesten ook zeggen het gaat ook om het plezier en ach als die uit de galop valt, maakt toch niks uit. Of als je volte wat groter uit valt dan zou moeten! Boeien... Lekker voor de fun rijden en plezier maken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:56

Zilfstar schreef:
Hahaha ja... Slagschip Jippe van 650 kilo uit de bocht vliegend is altijd wel spectaculair. We gaan t gewoon proberen. Mijn stalgenoten maakt me niet uit, maar mijn kids... Wil ze wel eens laten zien wat mama kan :)

Als het niet goed gaat, is het ook leerzaam.
Mijn dochter was altijd een beetje boos als ik geen 'vlaggetje' (rozet) mee naar huis nam voor haar. Toen zei ik tegen haar dat je niet altijd kan winnen, en dat het erom gaat dat je je best hebt gedaan en dat je plezier hebt gehad tijdens de deelname.
Toen ze later zelf iets verloor, hoorde ik dat gezegde toch ineens weer terug.
Dus ze had het toch opgepikt en dat vind ik helemaal niet verkeerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:11

Zilfstar schreef:
anneliesdj schreef:

Nee dat is niet raar, maar als je van alles doet kun je doorgaans ook wel een B proefje rijden.
Als je maar op een fijne manier kunt communiceren.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:50

Zilfstar schreef:

Goed dat je een motivatie hebt om je proef te rijden, maar zorg je er wel voor dat het niet gaat zorgen voor (onnodig) veel spanning? Dan zul je zien dat je proef alsnog de mist in gaat. Je kinderen zullen echt niet zo kritisch zijn als jijzelf bent! Die vinden het vast al supergaaf dat mamma ook mee doet.

Equi_Assist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:58

Het lijkt vooral een mentaal stukje :-D Ik zou gewoon inschrijven, wat kun je verliezen? Onderling is leuk joh! Dat het niet zo goed gaat. Wat is daar het ergste dat je kan gebeuren? En de kans is net zo groot dat het wel goed gaat. Dan heb je een geweldige succeservaring en is het dus zonde als je niet gaat. Er zijn ook wel handigheidjes voor de 'problemen' die je benoemt. Aanspringen op de volte kan ook richting hoefslag bijvoorbeeld. Als je tips wil over mentaal sterker worden dan hoor ik het wel ;-)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:00

Ik doe zaterdag mee met een onderlinge proef. ook bij onze fries is de galop een probleem.
Ach joh, het is voor de lol! Dan maar een eivormige volte in de verkeerde galop :D

GEWOON DOEN!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 15:51

Voor wie een update wel interessant vindt :)

Vandaag de kids uitbesteed aan opa en oma en lekker gaan rijden. Was erg warm in de bak en met zijn zwarte vacht in de zon had Jippe het dan ook best snel warm. Maar hij had er duidelijk zin in en deed super zijn best. Met instappen al meteen wat figuren uit de proef gestapt zoals de grote voltes en de gebroken lijnen van 5 meter. En nog wat andere figuren natuurlijk. daarna gaan draven en flink wat overschakelingen gemaakt tussen draf en galop. in de galop ook meteen de grote voltes bij E en B meegepakt (als het goed is rijden we proef 4 dus aanspringen op de hoefslag en dan grote volte EBE of BEB). Ook de gebroken lijnen in de draf gedaan en wat middendraf meegepakt. Alsook de volte bij B met hals strekken etc. En zelfs het halthouden op de AC lijn gedaan en meneer stond de tweede keer zelfs vierkant (tot ik te lang keek en hij een pas achteruit deed :+ )

Conclusie: Ik ben een stuk zekerder dat het wel gaat lukken. Bovengenoemde oefeningen deed hij prima. Met draf-doorzitten kwam hij ook mooi laag en ook bij de andere draf-stukken liep hij lekker ontspannen. Galop aanspringen deed hij keurig tussen de bedoelde letters en de voltes in galop gingen redelijk (zwaait wat uit met achterhand. Misschien tijd voor een bordje "pas op zwaait uit in de bochten" of "heavy load" haha).

Maandag weer les. Recht richten etc. Dus ook daar vandaag wat mee geoefend. En dan maandag even kijken of mijn instr nog wat tips etc heeft en dan 3 weken goed trainen en dan proefje rijden :7

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:53

Zie je wel, een B-proef valt best mee :-)

Dit klinkt als een goed begin +:)+

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:56

Misschien kun je het proefje samen met je instructrice oefenen aan het eind van de les??
Klinkt wel al goed. *\%/*

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 16:02

Hihi inderdaad. Vond het ook wel prettig te merken dat Jippe er ook lol in had om zo te werken. Ondanks dat ie het warm had. Ik heb een erg werkwillend paard. En dat terwijl toen ik hem net had hij zo onzeker was binnen de dressuur door zijn vorige eigenaar!

(Hij zou L2-klaar zijn geweest toen ik hem ruim 4 jaar geleden kocht, maar de knopjes zijn duidelijk niet positief bevestigd en er eerder in geslagen. Ik kan bijv geen zweep erbij pakken (zonder te gebruiken) want dan trilt hij al als een rietje. Jippe is een paard dat hard zijn best doet en de oefening probeert te doen hoewel hij dan nog niet snapt wat ie precies moet doen. Als ruiter kun je dan denken dat hij de oefening wel beheerst maar te lui is goed te werken. Zo werd hij mij ook omschreven nml. Als ik wijken wil oefenen merk ik het bijv heel erg hoe onzeker hij is. Inmiddels met mij gaat het dus al stukken beter en begint hij echt weer plezier te krijgen in het dressuurwerk. Ik heb dan ook vooral geduld, beloon elk klein stapje. Ik heb Jippe dan ook als heel ander paard leren kennen! Niks lui en eigenwijs en hardleers :(:) )

Moonlight: dat is ook een idee idd!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:08

Zie je wel dat je het best kunt! :D Volgens mij gaat het toch wel goedkomen :)
Je zult vast in de volte niet achter B langsrijden en dan terug de rijbaan in, zoals ik dat deed :o foutje...

Superfijn dat Jippe vertrouwen in je heeft, het lijkt me een heel lief beest <3

Veel succes met je proef, en houd ons op de hoogte :D Ofja mij in elk geval, ben heel benieuwd!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 17:54

Haha, als ik buiten de B ga rijden heb ik echt een probleem. Dan ben ik door het hardhouten hek van 1,20 hoog gegaan :=

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:06

Ik zou gewoon oefenen op de dagen dat je kan en dan zie je vanzelf wel of het lukt. Als je het al zoveel jaar aan het 'uitstellen' bent, is in ieder geval de kop eraf, ook als je het totaal verknalt heb je het toch gedaan en ga je de keer daarna gewoon de herhaling in.

Rij je wedstrijd gewoon voor de lol en de ervaring, niet voor de hoge punten of om te winnen.