Springen ouder paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xVultures

Re: Springen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:23

Mijn pony is 29 geworden. tot z'n 26e is er nog mee gesprongen (1x in de week). hij ging over de hindernis heen alsof hij 10 was. uiteindelijk wegens fysieke problemen (ouderdom) gestopt en kreeg hij echt pensioen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:50

Mijn zusje heeft zelfs nog op een e-pony van 30 gesprongen, maar dat was 40 cm haha :D

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 12:11

Hallo,

Om even terug te komen op dit onderwerp...
Ik neem nu sinds 2 maanden, 1 x wekelijks, soms om de 2 weken, een springles samen met nog een aantal mensen. Dat wil zeggen, 1 uur intensieve springles maar wel moet voldoende recuperatie tussendoor omdat de rest ook moet springen. Hij zweet zelden na de les.
Ik twijfel echter toch om ermee te stoppen maar niemand kan me, -logisch ook-, een concreet antwoord geven omtrent de schade die springen aanricht.
Mijn paardje kan springen en doet het heel graag maar we springen momenteel parcourtjes van 1m10 dus ik kan me wel voorstellen dat voor een 20+ er , dit doorweegt op de gewrichten?
Ik heb een filmpje van een paard dat springt in slow motion bekeken en de impact op de voeten lijkt me zwaar. Of ben ik mis?
Ik weet niet goed wat doen. Ik spring graag, mijn paardje springt graag maar het laatste wat ik wil is hem afbreken. Ik wil stoppen voor hij ergens last van krijgt, want dan is het te laat maar ik weet natuurlijk niet of hij er uberhaupt last van zal krijgen...?
Snappen jullie mij een beetje? Want ik weet dat ik niet heel duidelijk ben...

Amber_Pat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:05

Ik spring ook nog iedere week met mijn verzorgshetje van 21.
Als hij een goede conditie heeft, zie ik geen problemen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:10

Ik sprong in de zomer regelmatig 2 keer in de week (een keer op hoogte, enkele hindernis tot 1.10 m en een keer op parcours, techniek).
Nu spring ik een keer in week/maand (hoe het me net uitkomt), soms weer op hoogte, soms op techniek.

Merrie is een D/E-pony van 24, misschien 25 jaar oud.
Het breekt het paard ook helemaal op, dat durf ik bijna met zekerheid te zeggen, maar ik ga mijn granny echt niet alles af nemen, 'voordeel' hier is dat ze toch over maximaal twee jaar lekker voorgoed de weides op gaat.

Strawberry11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:18

Ja hoor! als je paard inderdaad niet laat zien dat hij er fysiek last van heeft kan je nog wel met hem springen. Ik zou alleen niet meer proberen steeds hoger te komen.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 12:18

Ik vind het moeilijk want ik spring enorm graag. Ik wil echter niet springen ten koste van hem.
Misschien is hij wel heel sterk en springt hij ook zo graag, dat hij door 'klachten' uitspringt.
Ik heb nu besloten dat ik sowieso maar 1 keer om de 2 weken een echte springles neem met hem. Dan kan ik tussendoor nog eens een balkje springen, dat is toch anders dan een heel parcour.
Ik ben gewoon bang dat door met hem te springen hij op een dag zo hard artrose gaat hebben dat ik niks meer met hem kan doen...
Ik vind nergens studies terug over wat de impact is van springen op de pezen en gewrichten...
Het ziet er allemaal slecht uit maar anderzijds, als ik mijn katten in het oog hou, die springen in verhouding veel hoger en komen van veel hoger dus ook neer maar daar lijkt het allemaal minder erg...
Ik weet het niet...

xGjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:57

Zolang je paard het fysiek nog aankan moet je lekker door blijven gaan met wat jullie leuk vinden! Leeftijd zegt lang niet altijd iets.

Tisicirenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:54

Gewoon doen! als hij er nog lol in heeft! Dan is het juist leuk voor zo'n oudje :D

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:44

Om de week lijkt me goed. En het dan niet te gek maken.
En dan kan je best zelf nog een keer wat balkjes meepakken.

Als je de volgende dag merkt dat hij echt heel erg moe of stijf is, dan was het misschien toch wat te veel van het goede. Dus blijf goed kijken hoe je paard reageert.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 01:53

AnnemiekvM schreef:
Als je de volgende dag merkt dat hij echt heel erg moe of stijf is, dan was het misschien toch wat te veel van het goede. Dus blijf goed kijken hoe je paard reageert.

Dat is net bizar. De dag erna is hij extra hevig! Na een zware dressuurles is hij op maar na een springles helemaal niet. Maar dat is natuurlijk conditie en dan spreken we niet over de impact op de gewrichten:-)

LoveCharm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 06:59

Als ie het nog leuk vindt gewoon doen. Charm is ook 20 maar springen gaat hem nog prima af. Wel idd opletten dat je niet te veel van hem vraagt. Heb ooit ook iets gehoord dat als je echt hoog gaat springen dat de pezen bij de landing na zo'n sprong best zwaar belast kunnen worden voor een wat ouder paard. Bij mij is verteld altijd opletten daarbij maar tsja, bedenk zelf maar of je der wat mee doet :D

Hoop, dat het goed gaat met jou en je pony. Jullie komen er wel ;)

Groetjes sytske

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:58

Ik zie veel reactie's met de clue; mijne van 22 doet het ook foutloos!
Hier heb je vrijwel niks aan, ieder oud paard is anders en word sneller
moe dan de ander. Als jij merkt dat jou paardje het aan kan, en je daarnaast
dressuur nog wel genoeg erbij houd kan het gewoon hoor. Zodra je merkt dat het
te zwaar word de hoogte afbouwen, een oud paard te hard laten werken voor een
lange tijd is vaak de rede voor overlijden. Succes :)

ktje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:03

als je paard daar het meeste plezier uit haalt zou ik het blijven doen want je kan altijd nog stoppen :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 22:29

Hallo,

Ik spring ondertussen dus nog max 1 keer per 2 weken met hem. Ik spring de andere week met iemand anders zijn paardje van 13. Grappige is dat mijn 21 jarige geen drup zweet en je amper aan hem merkt dat hij moet springen terwijl de 13 jarige echt nat is van het zweet en na 45 minuten echt moe is. Wel erbij zeggende dat mijn paardje wel altijd op redelijk niveau gesprongen heeft en dus wel beter weet hoe of wat:)

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:19

Zolang hij fit blijft en niet aangeeft dat hij het niet meer kan zou ik lekker blijven springen, als je de dag erna maar rustig aan doet, dus alleen losrijden of gewoon lekker de wei/paddock in, beweging de dag na het springen is wel belangrijk anders krijg je verzuring

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 10:37

hoi,

Dank je wel. Hij doet het eigenlijk super maar ik wil echt niet meer dan 1 keer per 2 weken springen met hem omwille van zijn gewrichten en pezen. Een tijdje terug heeft hij 5 weken rust gehad omwille van iets anders medisch en toen hij de 6de week terug mocht springen was hij echt blij. Hij sprong overal 20 cm boven uit, deed spontaan zijn galopwissels na de sprong en bokte af en toe eens goed :)
Dat is echt zijn ding om te laten zien dat hij het leuk vindt.
Hij doet het zo goed dat springen. En ik voel hem zo goed aan ondertussen. Onze afstand is altijd goed, we zijn echt een team. Dat voelt zo goed. Jammer dat hij omwille van zijn leeftijd niet meer altijd kan doen, wat hij het liefste en het beste doet maar zo af en toe kunnen we er nog stevig tegen aangaan en dan zwelt mijn hart van trots. Hij is zo een toppertje:)

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:17

Kan prima! Hartstikke leuk toch!

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:21

Als je zelf twijfelt kun je toch altijd je instructeur vragen om dit ook in de gaten te houden? Als je wekelijks springles hebt ziet hij/zij ook of het gaat en wat je beter wel/niet kunt doen.

En tja rijden is toch altijd 1 stap naar voren, 2 terug. Volgende week beter +:)+