Kira het kanon, vroeger en nu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Kira het kanon, vroeger en nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:27

Oef, wat rijd jij in een harde bak.
En voor de rest ga ik met Loveuggs mee.
Heb wel een vermoeden dat dit paard te hoog gegrepen voor jouw is. Vind hem ook bijna constant op de voorhand lopen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:55

Ik denk zeker niet dat t paard te hoog gegrepen is. Vind het een leuke combinatie. Maar ts moet voor een groot deel aan ontspanning in haar eigen lichaam werken.
En de galop eerst mee nemen aan de longeerlijn. Paard moet daar eerst de balans in vinden. Wat mij op viel aan de filmpjes die ze via pb gestuurd heeft, is dat het paard aan de longe op een erg kleine volte loopt. Ts, gebruik een grotere volte. = meer balans en meer ruimte om normaal haar pas af te maken. Stel je recht op, je loopt nu achter haar aan. Als ze echt zo gevoelig is naar iemands houding, maak daar dan gebruik van. Probeer recht naar haar toe te staan zegmaar. Zo drijf je haar namelijk van je af, komt ze minder snel de volte op, doet ze dit wel, gebruik dan een longeerzweep. Niet om haar te laten lopen maar om de afstand tussen jullie te bewaren. Vond het er heel rommelig en ongecontroleerd uit zien, en dat komt puur doordat je haar die 'ruimte' niet geeft en 'achter' haar aan loopt. Sta op ongeveer 1 en de zelfde plek, en draai daar bijna op de plaats met haar mee. Niet lopen dus haha. Vind jullie een interessante combinatie. Zal dalijk eens kijken of ik nog wat plaatjes heb waar je miss wat aan hebt!

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:47

Tjah wat is te hoog gegrepen? Ik denk niet dat mijn paard voor de rest iets te kort komt (ze staat dag en nacht buiten) en oké, ik ben misschien géén topruiter. Maar mijn paard is ook niet van de simpelste,
en ik weet ook dat als ik haar zou verkopen dat ik daar spijt van krijg.
(komt daar nog bij, dat je moet weten dat mijn paard op stal gezien werd als 'slachtpaard', dus stel dat ik haar verkoop, wie weet waar komt ze dan terecht? Ergens waar ze haar waarschijnlijk willen breken...)

Ik heb haar ook nooit gekocht met de bedoeling om dressuur te gaan rijden, nee ik wou buitenrijden.
En in het begin ging dat nog, tot ze daar ook een beetje begon door te slaan, en die spanning bouw ik nu
waarschijnlijk elke keer onbewust op.
Dat is ook de reden dat ik nu les met haar heb, om haar rechter en in balans te krijgen en de rust in haar hoofd terug te vinden, zodat we zoals vroeger uren met zen tweetjes op pad kunnen gaan.

Ook het feit dat ze vroeger met een veel hardere hand werd gereden is volgens mij een beetje waar alles begint. Ik heb nog ergens een foto, die er voor mij eigenlijk vrij goed uitzag, en toch wetende dat ik toen met een veel strengere hand reed :
Afbeelding

@ Myrthe44, ik ben me daar echt wel van bewust, al is dit een hatelijk trekje dat ik vroeger op de manege heb aangeleerd. En we weten allemaal dat iets afleren moeilijker is dan iets aanleren :P
Ik probeer er elke keer weer aan te denken dat ik mijn binnenhand moet openen, maar zonder dat ik het wil gaat ze over de hals, *aargghh* :(

Probleem is ook dat zij enorm scheef gaat hangen, en tijdens de les kan ik het al vrij goed opvangen door echt over de naad van mijn zadel te gaan zitten, al moet mijn lesgeefster er dan nog serieus op hameren dat mijn binnenhand open blijft én dat ik niet inknik in mijn heup.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:35

Streng ziet de foto er niet uit vind ik, wel veel spanning bij jou... (ga ik weer haha)
Verder vind ik het een nette foto. Even de spanning bij jou en het op de voorhand vallen daar gelaten..

Mijn eigen verzorgpaard is een draver van inmiddels 24. Hij werd altijd recreatief gereden en het moment dat ik besefte dat ik graag meer met dressuur wou doen ben ik hem meer dressuurmatig op gaan pakken.
Ik ging aan de slag en al snel plaatste ik een foto in het 'aan de teugel' topic.
Dat was de volgende foto:
Afbeelding
Als commentaar: hij knalt op de voorhand, loopt te diep en flink achter de LL, en mijn beugels mochten minstens een halve meter langer :=, als ze mijn paard onder mn kont vandaan zouden trekken, zou ik allebei mijn enkels breken.. Ik ben gaan oefenen, en oefenen, en oefenen, en heb het een paar keer op gegeven. Toen ben ik begonnen met dubbele lijnen longeren.
Ik wil je 2 foto's laten zien. Allebei op dezelfde dag genomen, en de een aan het begin, en de ander ergens tegen het einde aan.

Afbeelding
Dit is een foto aan het begin van het longeren. Op deze foto, zie je dat hij totaal niet zijn achterbeen gebruikt. Hij valt op de voorhand, en loopt laag en diep.

Afbeelding
Deze zit tegen het einde aan. Op deze foto, zie je dat hij zijn achterbeen beter onder zijn lichaam plaatst. Je ziet dat hij wat lang word, zijn hals is wat langer en gestrekter, maar daar ben ik blij om. Hij kon dit namelijk totaal niet, altijd met de kop in de lucht dus dit maakt mij heel blij. Maar zie je het verschil bij de billen? Op de vorige foto, zie je ronde billen die vanaf de rug wat omhoog komen. Op deze foto, lopen de billen vanuit de rug mooi naar beneden. Voor het mooie stuwt hij net wat teveel maar wat wil je van een 24 jarige met artrose?

Als laatste heb ik nog een plaatje in elkaar geflanst voor het longeren, om mijn vorige bericht te versterken.
Afbeelding
Even een volte neergezet, het boogje is je paard, de stip ben jij. De lijnen die ik naar het paard getekend, heb vormen de zo genoemde 'pizza punt'. Jij bent de punt, en je voorste hand (die naar de mond gaat) wijst dan ook naar de mond. Mocht je met dubbele lijnen proberen te longeren, zul je het gelijk merken. De achterste lijn die je vast hebt, gaat achter de billen langs. Je andere hand wijst dus naar de billen. Het rode pijltje dat ik heb neer gezet maakt duidelijk, dat je met je lichaam naar je paard gericht moet staan. Als je de dubbele lijnen gaat gebruiken zal je dit ook wel merken. Zodra je met je lichaam van je paard af gaat staan, staat dit dus ook heel onlogisch.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:40

Ik sluit me aan bij de voorgaande opmerkingen, alleen, het bit lijkt erg hoog in de mond te hangen. geeft ook veel druk achter haar oren.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:02

In tegenstelling tot wat anderen hier zeggen zou ik de hele galop voorlopig weglaten en dus niet trainen.
Praktijkvoorbeeld is mijn paard, draver met een vrij zwakke achterhand toen we begonnen. Galop was heel hard en dan bij voorkeur ook nog konijnenpasjes door beide achterbenen tegelijk te hupsen. En een berg spanning als je aan galop (longe, los of rijden) begon.
Hele galop vergeten en eerst gewerkt aan de ontspanning in stap en daarna in draf. Rechtrichten, gymnastiseren, ontspannen en leren het lichaam juist te gebruiken ipv als een gespannen konijn rond te hupsen. Ik train in principe nog steeds geen galop, maar als ik haar vraag te galoperen is het een correcte aanspron en sprong, over de rug en zonder stress. Zonder ook maar hierop getraind te hebben. Juist omdat ze in de andere gangen heeft geleerd hoe haar lichaam te gebruiken en daarmee goed door haar lichaam kan bewegen.

Ook juist omdat het bij jou ook een berg spanning op leverd zou ik ook voor jouzelf de galop weg laten. Begin bij het begin, en vergeet niet af en toe even een stapje terug te doen.
Daarnaast denk ik niet dat dit paard te hoog gegrepen is voor jou. Juist omdat je er zo veel van kan leren is het een goede mogelijkheid.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:12

Ik ga mee met RianneH. Ik rijd ook een Draver (inmiddels iets meer dan twee jaar) en heb de galop de eerste anderhalf jaar gelaten voor wat het was. Pas als de draf goed is, hij rechtgericht is (voor zover een paard ooit helemaal recht kan zijn) in de stap en draf, zou ik er kleine stukjes galop bij pakken en beginnen op een volte zodat ze de juiste buiging aan kan nemen bij het aanspringen.

Verder vind ik dat jullie goed bezig zijn, en wat fijn dat je een instructrice hebt gevonden die bij je past! :) Je rij stijl ziet er in ieder geval vriendelijk uit. Ik ben benieuwd hoe het over een paar weken/maanden gaat!
Ook ik denk niet dat dit paard te hoog gegrepen is voor je, ik denk dat jullie ontzettend veel van elkaar kunnen leren, zeker met goede begeleiding :)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:33

Ts je bent op de goede weg bezig! Heel veel tips zijn al gegeven en ik zie ook echt fat je er echt aan wilt werken! Helemaal toppie +:)+
Wat mij opvalt is dat jij je armen niet mee beweegt op de bewegingen van het paard!
Ik zie dit met name terug in de onrustige beweging die ze maakt met haar hoofd houding, een goede tip is om je meer te gaan ontspannen, probeer een paar keer diep in te ademen en maak je schouders lekker losjes!
Ik zelf begin eerst in de stap rn ga pas verder met de draf als ik de stap goed voor elkaar heb met het rijden :j, dit had ik ook gedaan met de galop!
Ik ben erg benieuwd hoe het over 2 maandjes met jullie gaat en ik zie dat jullie allebei het beste met elkaar voor hebben ookal gaat het ene dingentje nog niet zo als het wezen moet! Erg leuk :D

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:41

LoveUggs: waarom heb jij je longeerlijn door de longeersingel gehaald? Foutje haha ik zie dat je met een dubbele lijn longeerd :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:44

Anders vind ik de kracht op de mond te sterk. Zo hangt hij niet in de weg, en als ik een verkeerde beweging maak met mijn hand, heeft hij daar niet direct last van.
Hij loopt van mijn hand, door de singel, door de bitring, en dan aan het ringetje onder de buik vast.
Hij had heel erg de nijging zichzelf in de krul te trekken en dat doet hij zo niet meer. Helaas mogen we niet meer longeren, zo veel mogelijk rechtuit...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:50

LoveUggs schreef:
Anders vind ik de kracht op de mond te sterk. Zo hangt hij niet in de weg, en als ik een verkeerde beweging maak met mijn hand, heeft hij daar niet direct last van.
Hij loopt van mijn hand, door de singel, door de bitring, en dan aan het ringetje onder de buik vast.
Hij had heel erg de nijging zichzelf in de krul te trekken en dat doet hij zo niet meer. Helaas mogen we niet meer longeren, zo veel mogelijk rechtuit...

Ik zag pas later dat je een dubbele longe had, toch? Of ben ik blind aan het worden :+
Ik ben zelf namelijk niet zo'n fan van om een paard te longeren met 1 longeertouw door de longeersingel heen.
Meer omdat ze dan gaan uitzwaaien en ik heb geleerd dat je van de binnenkant af moet blijven :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:07

Wat mij vooral opvalt tussen vroeger en nu.. Je hebt een ander zadel.
En naar mijn mening geeft je huidige zadel teveel druk achterin de kussens en net achter de kussens.

Zelf meer recht zitten op je billen.
Loslaten en ontspannen.
Je bent steeds meer voorover gaan zitten met de tijd.
Waarom? Je houding is niet verbeterd.
Deels door het zadel lijkt mij en deels doordat je je houvast aan de teugels kwijt bent.
Wat doen jouw heupen en bekken met die neiging tot travers?

Hoe loopt ze aan de longe en in vrijheid?
Kun je zitles nemen op je paard met je handen los?

De verbinding met haar mond moet zijn als een elastiekje.
Vanaf nu niet meer losgooien en niet meer voorover duiken!
Blijven zitten en zorg voor een meegaand soepel contact terwijl jij op je billen blijft en je armen gewoon losjes gebogen. (Je strekt ze ook vaak).

Succes!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 01:13

Ik heb je een berichtje gestuurd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:09

Het eerste dat mij opviel is het bit. Wat een grote ringen zitten eraan. En naar mijn idee is deze ook gewoon te groot. Je neusriem mag wat hoger, maar dat is detail.
Je paard heeft veel moeite met recht worden in het lijf. Het opzij gooien van de achterhand los je niet op door de voorhand terug te plaatsen maar door de voorhand voor de achterhand te gaan zetten, dus wat schoudervoor te gaan rijden. Deze oefening kan je ook goed op de volte doen. Daarnaast veel overgangen gaan rijden waardoor ze je been beter gaat accepteren. Het aangalopperen zou ik doen vanuit het lichtrijden. Dat moet je even goed aanvoelen maar dan heb je even het moment van doorzitten niet waardoor zij al voelt wat er gaat gebeuren.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 15:58

Hallo iedereen,

ik heb vandaag weer les gehad. Vandaag ging weer iets beter dan vorige week, in het begin waren we allebei nog vrij gespannen, maar naarmate we een tijd bezig waren merkte ik dat het veel vlotter ging.
Ik heb samen met mijn lesgeefster dit topic besproken, en ook alles wat er in/naast/rond speelt mee bekeken.
Daaruit is vooral gekomen : ontspannen, rechter zitten, handen rechtop en durven openen en vooral terug sluiten, ellebogen naast elkaar, handen niet te hoog, zitbeenknobbels gebruiken om stelling en buiging te krijgen, voorhand voor de achterhand plaatsen wanneer ze traversmatig gaat lopen, en ver voor mij uit blijven kijken.
Ook hebben we het bit lager gehangen en dit hielp precies wel, voor nog aan de longe had ze al te goed gewerkt, maar dat gaan we volgende week in de les eens proberen.

Ik merkte vandaag wel dat ik naar het einde van de les toe, beter voelde wanneer Kira traversmatig liep en wanneer ze rechter liep. Ook het handen openen en sluiten ging op het einde beter (spijtig dat ik de camera was vergeten).
Uiteindelijk wat voltes, linker en rechter stelling en overgangen stap-draf-stap geoefend (en proberen dat allemaal te doen zonder ze over de schouder te laten vallen :) )

Ik ga straks nog antwoorden op de rest ivm longeerfoto's.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:10

Je bent goed bezig, petje af, is haar gebit ook regelmatig nagekekeken? Er zijn al veel goede tips gegeven maar eventueel zou je ook een thermografie van het hele paard kunnen overwegen en daarnaast heel goed naar het zadel blijven kijken, negen van de tien paarden die niet voorruit gaan of erger, niet meer te hanteren zijn hebben een zadel op de rug dat niet past.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:45

Dankje Bigone, haar gebit word normaal 2x per jaar nagekeken en vorig jaar heb ik haar wolfstanden nog laten trekken.
Thermografie, dat zou inderdaad wel iets kunnen zijn, eens kijken of ze dat in deze buurt ergens aanbieden.

Ik heb nog een paar longeerfoto's gevonden :
Afbeelding
Vol spanning en stress

5 seconden later in ontspanning:
Afbeelding

En van deze kan ik niet direct zeggen of het nu goed of slecht is..
Afbeelding

@ LoveUggs, dankjewel voor de uitgebreide uitleg en de plaatjes, ik ga hier volgende week zeker eens mee aan de slag.

Ook heb ik zaterdag korte rijlaarsjes gekocht, zodat ik niet meer met die onhandige rubberen laarzen moet rijden.
Ik voelde direct dat ik fijnere kuithulpen kon geven, zonder lomp over te komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:49

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:21

Ik zou eens gaan werken zonder alle hulpteugels etc. Je ziet zonder die dingen direct meer ontspanning.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:46

Hij kan goed bokken XD dat is 1 ten tweede zie ik echt verbetering :) je bent je handen beter gaan dragen en de hele verhouding ziet er beter uit :) mooi filmpje ook! Paard kan ook goed lopen en heeft vast ook veel potentie :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:59

Hoe reageert ze op je been? Ik zou haar hormonen/voortplantings organen eens na laten kijken. Dat zure lijkt echt iets van de laatste tijd, op de oudere foto's lijkt ze meer plezier in haar werk te hebben.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:27

Soms reageert ze er heel heftig op, dit in de vorm van gewoon stoppen, of ter plaatse een bok geven.
Aan het hormonaal systeem hebben we ook al gedacht, lesgeefster heeft nog tryptofaan (dacht ik) staan
die ik eens zou mogen proberen. Ook komt de dierenarts/osteopaat één van de dagen langs.

Ze staat ook heel dikwijls hengstig en kan zich daarbij behoorlijk druk maken, door bv langs de draad te gaan lopen.

@Hevonen, die foto is ook al een tijdje geleden hoor, het is lang geleden dat ik nog met hulpteugels gelongeerd heb eigenlijk. Maar ik merk wel dat ze door de pessoa beter ondertrad, al kropte ze zich dan soms vanvoor weer te veel op.

JORINAMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:20

Ziet er netjes uit !

SM96T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:01

Aller eerst wat een prachtig paard heb je en leuk om de veranderingen zo te zien op de rij foto's vond ik er ook wat gespannen over komen al je naar der (neus,oren,ogen en houding kijkt)
Op de longeer foto's ziet ze er al een stuk rustiger uit.

Ik zelf heb ook een best gespannen paardje en wat bij mij heel goed heeft geholpen (omdat ze ook nergens last van had maar toch bleef bokken en gespannen tijdens het rijden en niet tijdens het longeren)
Was dat ik tijdens het rijden de teugels wat losser deed zodat ze meer kon zakken en dat ik zelf meer op mijn zit heb leren rijden. Ook al ging ze bokken of steigeren ik moest die teugels losjes houden en op een geven moment was het over en nu doet ze alles in volledige ontspanning ook der rug ik kan nu veel beter zitten omdat ze zichzelf ontspant waardoor het rijden ook veel makkelijker gaat ik ben nu zelf langzaam weer aan het opbouwen vanaf de grond om weer met wat kortere teugels te rijden.
Suc6 maar je ziet wel vooruitgang in de foto's en wat een super leuk beestje :)