pony (5jaar) wil niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:33

joggen kan ook als het paardje dat leuk vindt om te doen. Verder wat andere zeggen veel afwisselingen en niet steeds het zelfde doen met rijden. Misschien ook een keer over een balkje springen en elke dag rijden is echt teveel en al helemaal in de zomer

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:56

Lieve meid, je hebt pas een verzorgpony en daar ben je natuurlijk heel blij mee. Maar het is echt beter voor de pony om hem ook af en toe een dag met rust te laten. Zelfs pony's die hoog in de sport lopen, werken niet dagelijks, maar krijgen geregeld een rustdag.
Waarschijnlijk is het allemaal een beetje te veel geweest de afgelopen maanden voor deze pony, en is hij het gewoon zat, heeft hij een beetje spierpijn, of last van z'n zadel. Daarom is het goed om dit eens goed te laten nakijken.
Vergeet even die wedstrijd en ga eens iets anders met hem doen (niet rijden dus), zoals lekker poetsen, wandelen, of zo. En laat hem daarna weer lekker met rust. Als je 3 of 4 keer per week een half uurtje (max. 1 uur) met deze pony rijdt, is dat echt al genoeg hoor. Dan heeft hij tussendoor ook tijd om z'n spierpijn te verwerken.
In de tijd die je dan 'over' hebt, kun je bijvoorbeeld een leuk boek lezen over de verzorging van pony's. Dan benut je deze tijd ook leuk, zeker als je met dit boek lekker bij je pony in de buurt gaat zitten zodat je hem wel kunt zien. En wedden dat hij dan vanzelf af en toe bij je komt kijken wat je aan het doen bent. :j En dan zorgen dat je een appeltje voor hem hebt hè!
Dan komt het vast goed met jullie. Veel succes.

audrey123

Re: pony (5jaar) wil niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 16:02

bedankt voor de tips zullen wat minder rijden en zien wel misschien is dat gewoon het probleem.
Gelukkig komt hij wel als ik naar de wei gaat hij heeft niet meer gereden sinds zaterdag dus eind deze week proberen we nog eens hopelijk lukt het dan. :)

audrey123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 20:48

bedankt voor de tips want ik hed vandaag een wetstrijt eb het gig supper goe :)
:)) *\%/* :# :)ddd

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:04

Heb je wel naar de tips geluisterd dan? Ik meen gelezen te hebben: vergeet even je wedstrijd, ga wat minder rijden en zorg voor afwisseling.
Ik kan me niet voorstellen dat het probleem nu al verholpen is..

shawney123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:43

Sorry je mag al blij zijn dat je een Verzorgpaard hebt, sommige mensen willen een kind van 11 nog niet op zijn paard , zeker als je ook al nog niet zo langt rijdt ;) ik vindt het ook best wel veel in de week dat je rijdt zeker als je de pony/paard nog niet zo lang kent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:01

Tilmar schreef:
Heb je wel naar de tips geluisterd dan? Ik meen gelezen te hebben: vergeet even je wedstrijd, ga wat minder rijden en zorg voor afwisseling.

Sluit ik me helemaal bij aan. Met 1 weekje rust is die pony niet ineens 'genezen'.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:07

Tilmar schreef:

Ja, dat kan ik me ook niet voorstellen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:24

chelle_dora schreef:
Als je echt letterlijk iedere dag met die pony hebt gereden zal die pony inderdaad de wei niet meer uitkomen.

Vandaar dus ook mijn vraag, past zijn tuig goed en hoe vaak rijd je met hem? Misschien begrijp ik je stukje namelijk verkeerd. Maar als je iedere dag rijdt dan denk ik dat daar je probleem al ligt.

Elke dag tot het zweet eraf loopt... Tja dan zou ik er ook geen zin meer in hebben.

audrey123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 11:01

pony traint niet elke dag tot het zweet ervanaf loopt hoor eigenlijk is het meestal gewoon wat stappen om aan elkaar gewoon te geraken mijn wedstrijden houden voorlopig niet meer in dan dressuur dus alles is heel rustig aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:06

Lijkt me stug, als het alleen maar stappen is komt ie echt nog wel met je de wei uit en durf jij er nog wel op, dan doet ie immers ook niet raar.

Beest wordt iedere dag gereden, zijn been (niet poot, been) open geslagen,

Citaat:
maar dan ga je niet door tot het zweet ervanaf loopt he.

Jij stopt dus niet op tijd waardoor het beest zich in het zweet werkt, waardoor hij ook dus zijn spieren bezeert en overbelast.

Citaat:
maar het is nu vakantie dus hebben we tijd om aan elkaar te wennen als het weer school is is er veel minder tijd om te rijden ik ben zelf heel onervaren ik rij nog maar 2 maanden

Met andere woorden: paard moet nu heel veel lopen want jij hebt straks minder tijd. Daarbij moet jij zelf ook nog leren dus heb je geen idee wat je paard voelt.

Vervolgens kijk je eind van de week nog wel en daarna heb je donderdag toch die wedstrijd gereden.

Je moet het zelf weten hoor, maar mijn verzorgster zou je dus per direct niet meer zijn. Zo ga je niet met een paard om. Nogmaals, het is een dier, geen robot.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:09

Amen, chelle dora. _/-\o_

xElinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:12

Ik denk dat de pubertijd er nog wel een beetje in zit hoor... Misschien probeert hij alles uit ? Of dat iid het tuig niet goed zit. En 7 dagen is misschien wel een beetje veel ? Hij kan ook moe zijn,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:15

Ik denk dat het dier gewoon flink spierpijn heeft, moe is, en een bloedhekel aan het werken krijgt zo. Wat nogal zonde is hoor voor een pony van 5.

Mijn merrie is onlangs ook in protest gegaan. Dier is 6 en is naar 5 dagen in week rijden gegaan kalm aan.
Maar uiteindelijk toch begonnen met klieren en klooien en lichamelijke mankementen en tuig was in orde, allemaal na laten kijken.
Nouja, dan maar aanpassing in het werk gemaakt en ook in het rijden gemaakt. Nu staat ze op 4x rijden, 1x longeren en 2 dagen vrij en dit goed verdeeld over de week.

Kalm aan doen met zo'n dier. Als je de grens overgaat, heb je al minstens 10 signalen gemist hoor..

xElinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:20

chelle_dora schreef:
Ik denk dat het dier gewoon flink spierpijn heeft, moe is, en een bloedhekel aan het werken krijgt zo. Wat nogal zonde is hoor voor een pony van 5.

Mijn merrie is onlangs ook in protest gegaan. Dier is 6 en is naar 5 dagen in week rijden gegaan kalm aan.
Maar uiteindelijk toch begonnen met klieren en klooien en lichamelijke mankementen en tuig was in orde, allemaal na laten kijken.
Nouja, dan maar aanpassing in het werk gemaakt en ook in het rijden gemaakt. Nu staat ze op 4x rijden, 1x longeren en 2 dagen vrij en dit goed verdeeld over de week.

Kalm aan doen met zo'n dier. Als je de grens overgaat, heb je al minstens 10 signalen gemist hoor..

:j

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:25

Ook mee eens, chelle dora. Ik mocht in het begin met mijn (toen net ingereden) arabier maar tien minuten rijden. Heel rustig opbouwen. Hij moest het in zijn hoofd kunnen verwerken. Nu gaat het super, maar ik merk het als het teveel wordt. Hij geeft maar kleine signalen. Je moet ook goed naar je paard kijken. Dat leer je door ervaring. Goed en geleidelijk opbouwen. Beginnen met goede les is ook belangrijk. Zelf rustig zitten. Goed meegaan met de beweging en er niet net tegenin 'botsen'.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:12

chelle_dora geeft inderdaad een goeie tip, hoeist met de kleine pony nu?

audrey123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 07:38

hij komt al terug veel beter uit de wei en is veel rustiger tijdens het rijden probeer er echt goed op te letten om mijn teugels losser te laten en dat helpt wel hij heeft minder de neiging om er vandoor te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:45

Teugels losser laten is niet je enige probleem. Als je 7 dagen in de week blijft rijden, dan blijft ie in de staak.. Maar goed gelukkig voor het diertje is jouw vakantie bijna voorbij, heeft ie ook wat rust want dan heb je toch minder tijd...

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:25

Misschien heeft hij ergens last van? Misschien ligt zijn zadel niet goed of heeft hij iets meegemaakt waar jij niet bij was ik zou de dierenarts laten kijken

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:23

Dat je eigenwijs door blijft gaan vind ik nog het ergste :(

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:31

Zadelmaker en tandarts even alles laten nakijken. Verder sluit ik mij helemaal aan, dat een pony rust nodig heeft. Zorg voor wat afwisselingen mennen, grondwerk, vrijheidsdressuur en vrij rondspringen, zo blijft het niet saai voor de pony, ik zou hem zelf dan 3 a 4 keer per week rijden, 1 dag rust en andere dagen grondwerk, vrijheidsdressuur etc

lovely_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:51

Meis ben blij dat je een verzorg pony hebt veel mensen hebben dat niet.
ik betwijfel of je naar de tips hebt geluistert? Mijn verzorgpony rijd ook niet elke dag.
En een verzorgpony betekent voor sommige mensen alleen rijden rijden rijden maar je moet ook andere dingen doen.
Geef dat beestje nou is wat rust