2,5 jarig paard is te lui om te werken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Re: 2,5 jarig paard is te lui om te werken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:25

iemand erbij halen die weet wat ie doet, want als je zo doorgaat word het beleren een ramp

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:26

geen ervaring, paard nog maar net 2, geen veilige omgeving :+ .. = vragen om problemen -O-

Mayte25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 12:28

Hij loopt al goed mee, wandelen op straat gaat ook al goed voor de keren dat we het hebben gedaan, voetjes geven is geen probleem meer en met de hoefsmid is hij al enorm goed bevriend :) daar zit ik dan blijkbaar toch goed.

Mayte25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 12:28

Bon_charmeur schreef:
geen ervaring, paard nog maar net 2, geen veilige omgeving :+ .. = vragen om problemen -O-

Mag ik dan vragen wat wel een veilige omgeving is? Wat is er mis met de weide?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:29

Mayte25 schreef:
Hij loopt al goed mee, wandelen op straat gaat ook al goed voor de keren dat we het hebben gedaan, voetjes geven is geen probleem meer en met de hoefsmid is hij al enorm goed bevriend :) daar zit ik dan blijkbaar toch goed.

dat is niet zo moeilijk, beleren is echt wat anders

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:30

hoelang is je longe ?

Mayte25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 12:32

Miepie77 schreef:
Mayte25 schreef:

dat is niet zo moeilijk, beleren is echt wat anders

dat spreek ik ook niet tegen hoor ;)

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:34

Mayte25 schreef:
Bon_charmeur schreef:

Mag ik dan vragen wat wel een veilige omgeving is? Wat is er mis met de weide?

kan uitglijden.. hij kan met je aan de wandel gaan... aangezien het paard er niks van snapt.. snapt ie ook niet dat ij op een rondje moet blijven.. dus gewoon niet meer doen, en iemand erbij halen die er wel verstand van heeft. en zowieso nog ff jaartje wachten

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:34

Mayte25 schreef:

Vergelijk het maar met naar school gaan en werken, die laatste is toch andere koek.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:36

wat dan wel veiliger is, iets met een stevige omheining, of uberhaupt een omheining waar hij eerst zonder lijn kan leren vooruit gaan .

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:45

Mijn 2 jarige is ook 2 jaar en 4 maanden,
en die laat ik 1 keer per week een rondje lopen aan een lange longe met iemand ernaast en na een rondje stoppen we ermee,
hij kent verder de hele basis:
- stoppen wanneer ik stop,
- meelopen wanneer ik dat vraag (in alle gangen),
- kan netjes voetjes geven,
- is braaf bij de hoefsmid,
- kan makkelijk met hem gaan lopen buiten op straat,
- hij bijt en trapt je niet!,
- en hij kent enkele simpele VD kunstjes.
- en af en toe leg ik hem wel eens een dekje op
- en je kan hem zo lang poetsen als je wil (en invlechten xD)
hij is al bijna helemaal verkeersmak alleen grote vrachtwagens en tractors met grote aanhangwagens vindt hij nog wat eng,
voor zijn leeftijd is hij al ontzettend braaf
meer hoeft hij niet voor zijn leeftijd te kennen vind ik!
Ga pas wat meer longeren als het weer voorjaar is want dan wordt hij ook 3!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:18

Leg eens balkjes voor zn neus. Kijken of ie het dan wel interessant genoeg vindt.
Of plastic zakjes aan de bakrand,, en gekke pionnen, beetje schriktraining. Het klinkt echt alsof ie gewoon lui is en het niet interessant vindt allemaal. Echter, als je telkens stopt omdat hij toch niet vooruit te branden is, krijgt hij zijn zin. Ik zou hem desnoods vooruit DUWEN. maar lopen zal die want als hij wint kan hij dit straks ook onder het zadel doen.
Zie je het al voor je, onder een wedstrijd: oh geen zin meer, dat gedoe.. Heb honger. Gaat staan eten. wel komisch gezicht denk ik!:)

Nee ik zou het gewoon eens wat spannender proberen te maken. Als ie de balkjes leuk vindt, en je hebt nog n paard op stal waar ie goed mee kan kun je hem ook los laten rennen samen met t andere paard. Uit mij ervaring krijg je dan een wedstrijdje en dan loopt ie wel!:)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:20

Nu nog lekker wat met hem wandelen en over een jaar nog eens proberen. Niet te veel en te snel willen. Als hij nu braaf in de hand is, tilt voetjes netjes op, je kan wandelen met hem op een goede manier, ben je al heeeeeel ver!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:23

Zoek eens op de 7 games van parelli. Ook wel level 1.

Tegenwoordig hebben ze weer andere pakketen maar deze zijn makkelijk te krijgen en leuk om te doen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:41

Jongens, dit is een nog een hartstikke jong beest! laat hem alstublieft nog lekker in het land lopen met zn vriendjes tot ie minstens 3 jr is, liefst nog wachten tot 3,5. Waarom moet ie dat nu al? Waarom wil je dat nu met hem? Je hebt straks nog 20 jaar de tijd waarschijnlijk.

Als je al gaat longeren (wat ik heel slecht vind voor een jong paard op een klein rondje), doe dat dan in een afgezet stuk, zo los in de wei kan ie alle kanten op en snapt waarschijnlijk niet wat je wilt.
Hij is nog zo in de groei (lichamelijk en geestelijk) dat al zijn energie daar naartoe gaat en mogelijk daarom zo sloom is.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:48

Mayte25 schreef:

Als je hem dan ook nog overal aan kunt raken (oren, neus e.d.) en hij kan vast staan, dan ben je voor het komende jaar klaar 8-)

En als je langer dan een paar jaar plezier van hem wilt hebben dan ga je zeker niet longeren. Dat is zo ongeveer het ergste wat je met een jong paard kunt doen! Lekker in de wei laten met vriendjes en gebruik de komende tijd om iemand te vinden die je kan helpen met longeren en inrijden.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:26

Lara_Silver schreef:
Ik vind het ook heel raar! Ik vind het ook altijd zo raar als een kleuter een marathontraining niet aan kan. := Hoe zou dat nu komen? Gebrek aan spierkracht door onvolgroeidheid, gebrek aan veel concentratievermogen? Geen idee, zal wel een combinatie van beiden zijn. Maar waarom laten uitgroeien, lekker vroeg beginnen, dan leren ze het wel! *\o/*

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:34

skvetta schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik vind het ook heel raar! Ik vind het ook altijd zo raar als een kleuter een marathontraining niet aan kan. := Hoe zou dat nu komen? Gebrek aan spierkracht door onvolgroeidheid, gebrek aan veel concentratievermogen? Geen idee, zal wel een combinatie van beiden zijn. Maar waarom laten uitgroeien, lekker vroeg beginnen, dan leren ze het wel! *\o/*

Het paard is nog niet uit gegroeid en dan al zo zwaar aan het werk zetten? Het is geen kwestie van: dan leren ze het wel!
Wij beginnen standaard een paard te beleren op 4,5 jarige leeftijd. Ze zijn dan wat meer uit gegroeid, is beter voor botten,pezen en spieren. Basis beginselen aanleren en dan terug zetten op de wei.
Op 5 jarige leeftijd weer beginnen. Geduld hebben en niet in een keer alles willen. Als hij verkeersmak is dan vooral naar buiten en niet in het mulle zand. Stukken rechtuit laten maken en conditie opbouwen. Zodra er wat conditie is dan kan je rustigaan beginnen met bakwerk.
Door deze methode kan je je paard veel langer en tot op latere leeftijd blijven berijden. Mijn oude verzorgpaard is 34 geworden en liep met haar 32 nog lekker 3x per week buitenritjes mee!

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:52

al dat gezeur over dat TS haar paard te jong is om gelongeerd te worden vind ik hier niet echt nodig.

Op basis van wanneer je paard zadelmak gemaakt zal worden zal je hem longeren aanleren.

Niet iedereen gaat wachten tot zijn paard 5 jaar is om er is iets mee te gaan doen. (Hij loopt al 2 jaar achter in zijn scholing dan is de andere redenering).

Volte moet voldoende groot zijn, eventueel met lint en prikpaaltjes een omheining maken als je niet over een longeercirkel beschikt.
Zonder longeercirkel is het niet zo eenvoudig voor een jong paard om de bedoeling van longeren te achterhalen (en dan wordt ie er dus niet beter van)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:01

Longeren is zwaar belastend voor een jong paard.
Wachten tot de 5 is niet nodig maar 3 jaar is toch wel echt een minimum.

Weet je waar je mee bezig bent snapt hij dat ook meteen, dus eerder beginnen heeft geen toegevoegde waarde in zijn keer proces.

Haal er over een jaar een ervaren persoon bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:04

Nou dan vind je dat niet nodig Xanax, gelukkig een hoop anderen wel ;)

Ik vind het ook veel te jong om hem aan de longe te gooien. Een jong paard kun je genoeg leren zonder hem aan het werk te zetten. Dat werk komt wel. Leer hem de basis, netjes mee lopen, idd braaf bij de smid, dat je hem overal kan aanraken, vast staan. Ik leerde mijn jonkie wennen aan het geluid van spuitbussen en dergelijke, grote voertuigen op het erf. Maar vooral de wei op met vriendjes, voor het lijf en de geest is 3 jaar vroeg genoeg. Begin daar lekker volgend voorjaar mee, is vroeg zat. Paardjes van die leeftijd vinden het nog moeilijk hun aandacht ergens lang bij te houden en verder snapt hij al helemaal niet wat jij wilt met hem aan die longeerlijn. Dus vraag er tzt iemand bij.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:07

skvetta schreef:
Lara_Silver schreef:

Het paard is nog niet uit gegroeid en dan al zo zwaar aan het werk zetten? Het is geen kwestie van: dan leren ze het wel!
Wij beginnen standaard een paard te beleren op 4,5 jarige leeftijd. Ze zijn dan wat meer uit gegroeid, is beter voor botten,pezen en spieren. Basis beginselen aanleren en dan terug zetten op de wei.
Op 5 jarige leeftijd weer beginnen. Geduld hebben en niet in een keer alles willen. Als hij verkeersmak is dan vooral naar buiten en niet in het mulle zand. Stukken rechtuit laten maken en conditie opbouwen. Zodra er wat conditie is dan kan je rustigaan beginnen met bakwerk.
Door deze methode kan je je paard veel langer en tot op latere leeftijd blijven berijden. Mijn oude verzorgpaard is 34 geworden en liep met haar 32 nog lekker 3x per week buitenritjes mee!

Meid, dat heet sarcasme..... :roll: Ik denk dat dat wel van mijn post af droop, maar blijkbaar niet genoeg.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:32

Ja, al die hengsten die je jaarlijks op de hengstenkeuring ziet lopen, komen ook zo uit de wei.
Borsteltje erover, en naar de keuring :)

Overigens wordt er in dit topic vanalles door elkaar gehaald lijkt me.
Longeren is in principe het werken van een paard aan de longe, met bijzet, pessoabroek wathever.
Wat TS hier bedoeld valt in principe niet onder longeren maar onder "je paard los laten lopen aan een touwtje".

Hoe dit "los laten lopen aan een touwtje" zoveel belastender zou zijn voor dat paard ten opzichte van los lopen in de wei zie ik zodirect niet (ja als je dat beestje uren aan dat touwtje laat lopen wordt het geheeld wat anders)
De TS heeft het ook niet over zware training aan de longe, zodat het paard spieren kan aankweken voordat hij daadwerkelijk zadelmak gemaakt wordt.
Nope, TS wil haar paard gewoon leren aan een touwtje op een grote volte te lopen, zodat men hier niet meer mee moet beginnen als het paard volgende winter daadwerkelijk zadelmak gemaakt dient te worden.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:57

Maar dan nog heb ik de vraag: waarom nu met 2,5? waarom niet met 1,5? waarom niet met 3 of 4? Wat moet er nu gebeuren dat niet kan wachten?Daar heb ik de TS nog geen antwoord op zien geven.

dit kun je ook leren als ze 3 zijn en dan rustig verder zadelmak maken? Paard zal zelf aangeven of hij eraan toe is of niet, als ze eraan toe zijn, pakken ze de nieuwe dingen meestal snel op. Als het gaat zoals nu omschreven, klinkt het gewoon alsof het paard zelf aangeeft er nog niet klaar voor te zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:10

RoyceMack schreef:
Leg eens balkjes voor zn neus. Kijken of ie het dan wel interessant genoeg vindt.
Of plastic zakjes aan de bakrand,, en gekke pionnen, beetje schriktraining. Het klinkt echt alsof ie gewoon lui is en het niet interessant vindt allemaal. Echter, als je telkens stopt omdat hij toch niet vooruit te branden is, krijgt hij zijn zin. Ik zou hem desnoods vooruit DUWEN. maar lopen zal die want als hij wint kan hij dit straks ook onder het zadel doen.
Zie je het al voor je, onder een wedstrijd: oh geen zin meer, dat gedoe.. Heb honger. Gaat staan eten. wel komisch gezicht denk ik!:)

Nee ik zou het gewoon eens wat spannender proberen te maken. Als ie de balkjes leuk vindt, en je hebt nog n paard op stal waar ie goed mee kan kun je hem ook los laten rennen samen met t andere paard. Uit mij ervaring krijg je dan een wedstrijdje en dan loopt ie wel!:)

Je hebt het over een jong paard...... gewoon nog even dimmen met al die poeha.