Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
PRACHTIG om te zien!!!
maar het filmpje kende ik nog niet

(jonge pony). Ik merk nu ook dat hij eigenlijk even braaf is zonder als met bit, dus wil in de toekomst zo vaak mogelijk bitloos rijden. Wel profiteert hij zonder bit vaak door gras te eten tijdens het rijden. Ik probeer hem voor te zijn, maar hij is me vaak te snel af
Iemand die hier nog tips voor heeft?
Fair schreef:*Valt binnen.*
Ik ervaar het als: Als mijn paard op hol slaat dan wil je hem laten stoppen met druk op het bit, vaak harder dan normaal rijden. aka; Pijn.
Bitloos stop je het paard met druk. Dieren hebben het enorme talent om pijn te negeren en keihard door te rennen. Terwijl dieren extreem gevoelig zijn voor druk. Zo ervaar ik het.
ilonamandjes schreef:@ Sarah: toch hem voor zijn. Haha.... dus als je merkt dat hij zijn hoofd naar beneden wil doen om te gaan eten, even een ophouding maken en een beetje bij drijven. Als je dat consequent volhoudt leren ze dat heel snel af... succes![]()
Soms is hij echter zó snel, net een duikboot die onder water duikt
Ik rij ook zoveel mogelijk op lange teugel, dus moet al heel snel zijn om hem voor te blijven
eventueel schreef:Jensvl, zou je me eens uit kunnen leggen hoe het komt dat je bitloos meer controle hebt dan met bit als een paard op hol slaat?
jensvl schreef:eventueel schreef:Jensvl, zou je me eens uit kunnen leggen hoe het komt dat je bitloos meer controle hebt dan met bit als een paard op hol slaat?
Omdat het bit al heel snel pijnlijk kan inwerken door dat de ruiter met meer druk wil werken.
Zonder bit heb je over het algemeen de pijn minder snel.
En je kan je denk ik werk voor stellen dat een paard dat bang is voor iets, met pijn nog minder snel zal begrijpen dat die niet bang moet zijn en dus minder makkelijk te stoppen is.
), misschien dat het een idee is om het daar eens mee te proberen. Bedankt voor je uitleg. A3a1 schreef:Als ik zie wat sommige mensen kunnen zonder bit, hoofdstel of teugels lijkt het erop dat het met je kwaliteit als ruiter te maken heeft.
Laat ik duidelijk zijn ik heb die kwaliteiten niet.
Maar in me groeit een nieuwsgierigheid wat er mogelijk is zonder alle hulpmiddelen.
voor sommige paarden zal het wat langer duren maar het is allemaal mogelijk, mits de ruiter daar bereid voor is.