Bitloos rijden beter?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: Bitloos rijden beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:26

Indien het bit goed past en de ruiter zachte hulpen geeft, vindt ik dat geen probleem. Maar inderdaad zijn er ook een hoop bitloze optomingen die zodanig inwerken dat het even snel pijn kan veroorzaken.
Ik ben wel van mening dat als je een zacht onbekend bitloze optoming kiest, je het paard veel minder snel pijn kan doen dan met bit of een krachtig inwerkende bitloze optoming.
Ik persoonlijk ben niet zo voor een stuk metaal in de mond, maar dat is voornamelijk persoonlijke voorkeur.
Ik gebruik graag de optoming waarbij het paard het minste pijn gedaan kan worden.

Wat dat filmpje betreft, als je naar wedstrijden gaat, zeker springwedstrijden, ga je zelf deze dingen regelmatig zien. Maar dat wil niet zeggen dat het paard ook zo afziet als je niet hard aan de teugels trekt.

Wat betreft minder controle, ik verschiet er van dat ze dat nog durven zeggen. Je hebt absoluut minstens evenveel controle als met bit. Als het paard op hol zou slaan heb je zelfs over het algemeen met bit minder te zeggen dan zonder bit.
De meeste paarden die ik train vanwege hun problemen, rijden veel beter door gewoon de switch te maken van met bit naar bitloos, door allerhande redenen.
Natuurlijk wilt de eigenaar regelmatig met bit blijven rijden, maar dan is het kwestie van een beter passend bit te zoeken en veel zachter te leren zijn met het bit.
Want echt, zeker in wedstrijden heb ik nog niet vaak iemand gezien die zacht genoeg is met het bit om geen pijn te veroorzaken. Als een paard en bit in heeft zou je absoluut niet meer dan 100 gram in kracht mogen leveren. Eigenlijk zelfs niet met dan 30. Omdat dat vertaald op het bit, veel meer plaatselijke druk betekent.
Maar zoals gezegd zijn er ook optomingen die bitloos zijn en toch veel pijn kunnen veroorzaken.
Maar als je goed uitkijkt vindt je wel iets waarbij je pas met echt grote inwerking pijn veroorzaakt.
Het belangrijkste is denk ik zodanig te trainen dat alles op enorm lichte druk gaat, zowel bitloos als met bit. En ja dat kan, en dat kan zelfs op relatief korte tijd als je weet hoe je moet trainen.
Kort gezegd, de optoming kan er wat toe doen, maar de kennis en technieken van de ruiter doen er zoals altijd het meeste toe.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:10

Jensvl, zou je me eens uit kunnen leggen hoe het komt dat je bitloos meer controle hebt dan met bit als een paard op hol slaat?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:37

*Valt binnen.*

Ik ervaar het als: Als mijn paard op hol slaat dan wil je hem laten stoppen met druk op het bit, vaak harder dan normaal rijden. aka; Pijn.

Bitloos stop je het paard met druk. Dieren hebben het enorme talent om pijn te negeren en keihard door te rennen. Terwijl dieren extreem gevoelig zijn voor druk. Zo ervaar ik het.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:41

Het blijft een eeuwenlange discussie...

Ik denk dat het beide niet slecht is voor een paard, maar het is dan ook per paard verschillend wat beter werkt.
Gebruik gewoon je gezonde verstand en vraag je instructie of een ander deskundige wat het beste is voor jou paard en pas dat toe.

Ik sta altijd open voor nieuwe methodes, zo bekijk ik bij ieder paard wat beter is voor het paard en waar hij het fijnst op loopt.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:47

Ik heb op equiday een demo gezien over de teugeldrukmeter bij een bit en bitloos. Zij legte uit dat een bit 1x druk krijgt op de lage een sidepull word die druk 2x en hackamore afhankelijk van de scharen zelfs 10x. Dat meisje met de hackamore kreeg het paard wel terug met minder druk bijvoorbeeld 5kg maar dat moet je dus x 10 doen door de scharen dan krijg je 50 kg druk op de neus. Dit heeft me aan het denken gezet of een bit niet vriendelijker is dan heb ik het over een dubbelgebroken bit. Maar ze zei ook dat we niet weten hoe paarden die druk op de neus vinden.

Ik rijd en met een dubbelgebroken kneveltrens en bitloos sidepull en hacakmore met flinke scharen wil andere aanschaffen omdat ze buiten miet reageerd op de sidepull en bit vind ze duidelijk ook niet fijn.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:06

Dat filmpje is prachtig weergegeven. Het is gewoon hoe het vaak gaat.

En die momenten in vrijheid die te zien zijn op het filmpje, dat hoop ik ook ooit nog eens te kunnen bereiken met mijn kanjer! Ookal zitten daar nog heel wat jaartjes werk in haha :P PRACHTIG om te zien!!!

@TS: zoals meerdere mensen hier zeggen, het ligt eraan hoe de ruiter ermee om gaat. Het kan beide schadelijk zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:10

Het topic is 3 jaar oud mensen...

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:14

Mwuhahaha niet gezien :+ maar het filmpje kende ik nog niet :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:15

Dan mag er nog wel gewoon in worden gereageerd hoor magda :)

Ik men bitloos omdat ik van mening ben dat ik als ik iets niet nodig heb (een bit) het dus niet hoef te gebruiken. Los daar van zie ik ook de nodige voordelen van bitloos tov met bit. Desalniettemin ben ik niet tegen een bit (de meeste dan niet althans)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:19

Is erg nuttig inderdaad gezien het filmpje zo vaak gepost wordt. :roll:

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:25

magda_90 schreef:
Is erg nuttig inderdaad gezien het filmpje zo vaak gepost wordt. :roll:

Toch wel, aangezien ik het filmpje nog niet gezien had ghehehe :Y)

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:34

Ik rij met mijn paard zowel met bit als bitloos. In de piste bijna altijd bitloos, buiten steeds vaker ook bitloos. Aanvankelijk reed ik buiten vaker met bit, maar dan vooral voor mijn eigen veiligheidsgevoel :P (jonge pony). Ik merk nu ook dat hij eigenlijk even braaf is zonder als met bit, dus wil in de toekomst zo vaak mogelijk bitloos rijden. Wel profiteert hij zonder bit vaak door gras te eten tijdens het rijden. Ik probeer hem voor te zijn, maar hij is me vaak te snel af :P Iemand die hier nog tips voor heeft? :D

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:40

Mijn paard is gewoon niet bitloos te rijden. Met les ook geprobeerd, maar hij accepteert het gewoon niet. Nu hangt er een dubbelgebroken watertrens in en ben erg stil in mijn handen.
Als ik teveel druk geef (en dat is minimaal) geeft mijn paard dat meteen aan. Voordeel is wel dat je met heel weinig druk kan en moet rijden.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:41

@ Sarah: toch hem voor zijn. Haha.... dus als je merkt dat hij zijn hoofd naar beneden wil doen om te gaan eten, even een ophouding maken en een beetje bij drijven. Als je dat consequent volhoudt leren ze dat heel snel af... succes +:)+ +:)+

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:56

Fair schreef:
*Valt binnen.*

Ik ervaar het als: Als mijn paard op hol slaat dan wil je hem laten stoppen met druk op het bit, vaak harder dan normaal rijden. aka; Pijn.

Bitloos stop je het paard met druk. Dieren hebben het enorme talent om pijn te negeren en keihard door te rennen. Terwijl dieren extreem gevoelig zijn voor druk. Zo ervaar ik het.

Ah, klinkt logisch!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:00

Ik heb heel lang buiten bitloos gereden omdat mijn paard niet te remmen was met mijn bit hij ging dat ontzettend bokken.
Bitloos ging beter maar bij te veel druk ging ook zijn hoofd naar beneden en had ik kans op een bok sessie..

Omdat bitloos in de bak geen succes was. (minder goed kunnen inbuigen enzz enzz)
Heb ik een bit fitter laten komen. Wat bleek het bit wat ik had lag te veel op zijn slijmvliezen hij heeft namelijk nog al veel.
Nieuw bit gekregen een trust trens deze is van rubber lijkt op een stang maar is zo zacht dat ie bij druk buigt als een trensje.

Pony loopt de sterren van de hemel en buiten kan ik gewoon contact nemen zonder bok sessies..
Hij is stukken braver nu.

Bitloos hoofdstel heb ik nu ook te koop staan ik rij weer gewoon met bit.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:18

ilonamandjes schreef:
@ Sarah: toch hem voor zijn. Haha.... dus als je merkt dat hij zijn hoofd naar beneden wil doen om te gaan eten, even een ophouding maken en een beetje bij drijven. Als je dat consequent volhoudt leren ze dat heel snel af... succes +:)+ +:)+

Blijven volhouden dus! :D Soms is hij echter zó snel, net een duikboot die onder water duikt :') Ik rij ook zoveel mogelijk op lange teugel, dus moet al heel snel zijn om hem voor te blijven :P

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:38

eventueel schreef:
Jensvl, zou je me eens uit kunnen leggen hoe het komt dat je bitloos meer controle hebt dan met bit als een paard op hol slaat?

Omdat het bit al heel snel pijnlijk kan inwerken door dat de ruiter met meer druk wil werken.
Zonder bit heb je over het algemeen de pijn minder snel.
En je kan je denk ik werk voor stellen dat een paard dat bang is voor iets, met pijn nog minder snel zal begrijpen dat die niet bang moet zijn en dus minder makkelijk te stoppen is.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:10

jensvl schreef:
eventueel schreef:

Omdat het bit al heel snel pijnlijk kan inwerken door dat de ruiter met meer druk wil werken.
Zonder bit heb je over het algemeen de pijn minder snel.
En je kan je denk ik werk voor stellen dat een paard dat bang is voor iets, met pijn nog minder snel zal begrijpen dat die niet bang moet zijn en dus minder makkelijk te stoppen is.

Ah, zoals Fair ook al zei. Mijn kinderen hebben altijd bitloos gereden maar rijden nu met bit. De oudste heeft een sportkanon en daar mag ze van mij never nooit zonder bit op, maar de jongste rijdt op een pittige dondersteen van een pony (maar met een engelachtig smoeltje erop :) ), misschien dat het een idee is om het daar eens mee te proberen. Bedankt voor je uitleg.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 01:36

Als ik zie wat sommige mensen kunnen zonder bit, hoofdstel of teugels lijkt het erop dat het met je kwaliteit als ruiter te maken heeft.

Laat ik duidelijk zijn ik heb die kwaliteiten niet.
Maar in me groeit een nieuwsgierigheid wat er mogelijk is zonder alle hulpmiddelen.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 02:48

A3a1 schreef:
Als ik zie wat sommige mensen kunnen zonder bit, hoofdstel of teugels lijkt het erop dat het met je kwaliteit als ruiter te maken heeft.

Laat ik duidelijk zijn ik heb die kwaliteiten niet.
Maar in me groeit een nieuwsgierigheid wat er mogelijk is zonder alle hulpmiddelen.

Hier ben ik het mee eens.
Velen zeggen dat het een "eeuwenlange" discussie is, dit is ook omdat het "eeuwenlang" wordt gebruikt.. Ooit is iemand ermee begonnen. Dit bleek een nuttig middel te zijn om de paarden beter te laten luisteren zonder dat men er van bewust was dat bitten pijn kunnen veroorzaken. Omdat paarden op deze manier beter luisteren, doen meer mensen het, en meer, en meer, en meer, tot het gewoon 'normaal' is geworden. Maar is het in werkelijkheid normaal en natuurlijk? Natuurlijk niet. Een stuk ijzer in de mond van een oorspronkelijk wild dier is niet van nature. Maar het wordt nou eenmaal zo vaak gebruikt dat het voor de meesten 'normaal' is en niet eens weten dat er zoveel zonder bit gedaan kan worden.

Er zijn mensen die dit weten en daardoor bitloos gaan rijden en mooie trucjes doen zonder tuig en wat dan ook. Dit komt omdat ze paardengedrag goed snappen en weten hoe ze de natuurlijke knopjes van een paard moeten gebruiken met veel geduld. Het is bitloos allemaal mogelijk. :Y) voor sommige paarden zal het wat langer duren maar het is allemaal mogelijk, mits de ruiter daar bereid voor is.

Maargoed. Eenmaal is deze wereld gewend aan bitten, het wordt in wedstrijden gebruikt (In sommige mag zelfs NIET zonder bit) en als hulpmiddel voor bijna alles. Dit blijft dus altijd een eeuwenlange discussie.

Ik ben zelf schuldig voor het rijden met een bit, neem me niet kwalijk(ik heb geen toestemming om zonder bit te rijden) . Hoewel ik het liever toch heel graag zonder wil.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:01

Ik vind het geschiedenisverhaal echt een excuus van likmevestje, we lopen ook niet meer in dierenhuiden.
En zo hebben we allemaal onze flutexcuses om niet werkelijk te leren rijden.
Mensen doen gewoon alles om krampachtig de controle te houden. Ja ik ken het, ik maak me er ook schuldig aan.
Maar in me groeit de nieuwsgierigheid hoe het is werkelijk te gaan rijden.
Hoe het is die vermeende controle op te geven.
Toen ik startte met rijden wilde ik met 500 kilo paard samenwerken....dat leer je snel af in een manege.

Ik vind dressuur prachtig om te zien.
Maar ik loop echt warm voor die man die op de rug van paarden staat en parcours springt. Degene die in zijn blootje op het paard zat, niet omdat hij bloot was maar omdat hij echt een prestatie leverde. Dat mensen laten zien dat het echt anders kan.
Ik vind het super dat daar ruimte voor is.
En niet omdat allemaal precies zo te kunnen maar wel om het op mijn niveau te kunnen.