Work @ the winkel voor het L1 *filmpjes*!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Work @ the winkel voor het L1 *filmpjes*!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 11:54

Bedankt! Vanavond weer verder, ben benieuwd of het een toevalstreffer was gisteren haha.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:38

Fijn dat het alweer beter ging dan op de filmpjes :-) warm lopen is belangrijk voor een paard met spat, maar daarna mag je er best wat aanzitten. Ik was (en ben vaak nog steeds) ook te voorzichtig, maar dit is vaak niet beter. Een langere teugel betekend niet per definitie ontspanning, met kortere teugels kan je je paard ook ontspannen rijden als je zelf ontspannen bent. Ik zou in ieder geval je teugels iets korter nemen zodat ze meer bij elkaar komt, ze valt nu soms wat uit elkaar. Het is belangrijk dat het paard zijn lijf goed gebruikt en zo aan spieropbouw kan werken en ze sterker maakt. Overgangen zijn goed om te rijden, mits ze daar niet teveel spanning van krijgen (die van mij kon er soms erg sterk/drammerig van worden, weg ontspanning..) Galop veroorzaakt veel beweging in de ruggengraat wat meehelpt om de rug te kunnen ontspannen, veel mensen gaan pas aan het einde galopperen. Neem het al vroeg in je rijden mee, dat helpt ook vaak. Succes in ieder geval :-)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:04

Ik neem aan dat als je met dit paard M1 hebt gereden, jullie beiden wel weten hoe de vork aan de steel zit. Ik vind het er juist zeer goed uitzien op de filmpjes. Ik durf te wedden dat als je de teugels binnen dit en een paar weken op maat pakt, en iets actiever gaat rijden, ze vanzelf weer mooi over de rug gaat lopen - paarden verleren dit niet zomaar. Ik zou rustig zo verder doen. succes

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 18:24

Dank je, ze doet eigenlijk precies wat ik vraag en dat is alvast heel fijn :).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 17:35

Nou het dispensatieverzoek is goedgekeurd! We zijn dus nu weer officieel L1 + 0 en kunnen rustig weer opnieuw beginnen. Daar ben ik erg blij om, nu lekker verder trainen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:39

Ik heb geen idee hoe jij (TS) erover denkt en wat je al weet en niet, dus correct me if i'm wrong...

OP de filmpjes lijkt het alsof je je paard wat te los laat, zelf zn gang laat lopen in hoofd hals houding dan. Hij zakt soms wel wat, maar het is idd niet stabiel, wat betekent dat je paard er nog niet goed genoeg van achter bij is en over de rug loopt. Sommige mensen denken volgens mij dat als je zelf maar los bent in je hand en je paard met los contact wat naar beneden zakt dat er ontspanning en losgelatenheid is.......naar mijn idee heb je eerst aanspanning nodig (in achterhand, bovenlijn en hoofd-halshouding) en dan pas naar ontspanning en losgelatenheid kan gaan. Maar ik weet niet hoe jij dit ziet?
De aanspanning verkrijg je door met je been activiteit en dus voorwaarts gaan opwekt in het achterbeen, deze activiteit vang je op in je hand met een ophouding (sluiten van de hand). Wanneer je voelt dat je paard de aanleuning neemt (dus niet heel los wordt in je hand en zich opkrult of er tegenin komt) dan open je iets je hand (niet helemaal). zoals ik het dan altijd voel is dat ik wat gewicht in mn hand heb, maar dat het paard wel zijn eigen hoofd en hals draagt en zijn rug als het ware wat opbolt onder je (dan spant hij zijn rugspieren aan om jou te dragen en zullen zijn buikspieren ook aangespannen worden) en het voelt dan alsof je paard licht de teugels wat uit je handen wil trekken, als je je hand dan naar voren zou steken zou hij meteen moeten zakken in zn hoofd om jouw hand te volgen. Dit is ook een mooie controle om te kijken of je de goede aanleuning te pakken hebt. Als je paard niet zakt op je hand, heb je te los contact en niet goed over de rug van achter naar voren. Wanneer je die klik van aanspanning voelt onder je en in je hand (alsof er van de achterhand naar voren een stabiele verbinding is gekomen) zie en voel je vaak je paard in tempo iets terugkomen. Dan is het belangrijk om dat met je been aan te vullen en in een actief voorwaarts tempo te blijven gaan. Deze verbinding zorgt ook voor een stabiele nageeflijkheid, dan heb je zeg maar het gevoel dat hij neit om het minste of geringste (afwenden, overgang) zijn hoofd in de lucht gooit wanneer je iets je hand opent.
Dit is wel moeilijk voor het paard, om continue zijn rugspieren aan te spannen en in de juiste aanleuning te blijven lopen. In het begin houden ze dit nog niet lang vol. Veel oefenen dus. In het begin zal die aanleuning nog wat lang in de hals zijn en nog helemaal niet opgericht. Hoe meer kracht je paard krijgt, hoe meer oprichting je op gegeven moment kunt vragen zonder dat je aanleuning verloren gaat. Mijn jonge paard houdt het ook nog niet helemaal vol als ik hem wat meer in de oprichting vraag, dan wordt mijn contact wat te los eigenlijk, maar dat is niet erg.

Geen idee of je hier wat aan hebt, maar ik heb er lang over gedaan om dit te ontdekken, dus misschien een fijne hulp met rijden voor je. Succes!

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:10

Er is al een hoop nuttigs gezegd :). Ik wilde nog even reageren op opmerking van TS dat het beweeglijk zijn van de onderbenen misschien te maken zou hebben met het lichtrijden. Ook in het eerste filmpje drijf je echter vrij contant, met een tamelijk grote hulp. Zowel in draf als in stap een aandachtspuntje dus!