Paard inrijden, gaat stilstaan, hoe aan het been maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

Re: Paard inrijden, gaat stilstaan, hoe aan het been maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 14:56

Ok, ik snap beter wat je bedoelt daar :) Het punt is dat ze nooit met haar hoofd hoog gaat staan, of met spanning ofzo...integendeel, ze gaat dan eerder in je hand hangen om dan stil te gaan staan (dat laten we natuurlijk ook niet toe, maar dat probeert ze vaak wel) :)
Ze voelt verder ook super relax, geen greintje spanning in haar lijf, ze voelt heel 'veilig' voor zo'n groen dier...We hebben absoluut niet het idee dat ze zich op zo'n momenten ongemakkelijk voelt. Ze volgens mij echt gewoon ontzettend flegmatiek...

Vandaag ging het trouwens wel een stuk beter, ze is maar 2 keer echt helemaal stil gaan staan en ik heb enkele hele fijne overgangen kunnen rijden :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:55

Ik heb ook zo'n paard.. :P
Eigenlijk haar oudere zus ook al, die heb ik destijds weggebracht met beleren omdat ze met longeren ook al telkens stil ging staan, haar zusje heb ik zelf ingereden.
Wat ik heb gedaan en meegekregen van de stal waar de 1e was ingereden:
*vaak en kort rijden, eventueel elke dag en dan maar 10 minuten ofzo, 10 minuten goed doorlopen, de hemel in prijzen en er af.
*vooral zelf durven het paard echt te laten lopen!! zit mee, kijk vooruit en laat alle voorwaartse beweging doorkomen, ook goed op je zit letten, dat die mee is, maar in balans en dat die niet uit balans naar voren is.
*iemand op de grond met longeerzweep (eventueel met een plastic zakje aan het eind), uiteindelijk gewoon in het midden gaan zitten en alleen helpen als het niet meer ging.
*een stuk tyleenbuis gebruiken ipv een zweep (voor de persoon in het zadel), dit geeft een hol geluid en striemt niet, op pijn sluit zo'n dier zich nog meer af, een klein schrikje heb je meer aan. Dus ook kleine tikjes geven, een gevoel van irritatie opwekken en nooit met kracht slaan!
*een ander paard in de bak, heb ik regelmatig gedaan met mijn zus, stopte mijn paard, dan reed ze voor ons langs en maakte een wending en probeerde ik weer aan te haken.
*veel variatie, balkjes lopen, mee op buitenrit en mits oud genoeg regelmatig een sprongetje maken.
*het stilstaan moeilijker maken dan het voorwaarts gaan, buigen, wiebelen in het zadel, kleine tikjes en kleine tikjes met je been met klein spoortje.
*en natuurlijk vooral echt heel goed belonen bij goed gedrag en dan zelf eens stil gaan staan, probeer van elk ritje een klein feestje te maken!

Wij hebben een trainingsmolen, daar heb ik best veel gebruik van gemaakt, zodat zij conditie op kon bouwen en het werk makkelijker aan kon.

Die van mij doet het tegenwoordig heel goed, laatst wilde ik de waterbak in en verankerde ze weer compleet, ik heb mijn focus compleet op de waterbak gericht, "wat er ook gaat gebeuren, we gaan hier niet weg voor we er door zijn" en kleine spoortjes blijven geven tot ze al snel zuchtte en er in liep en een tijd vrolijk heeft staan spetteren, de volgende dag ging ze er al in een klein drafje op af!

Bij mijn paard is het duidelijk dominantie en eigenlijk is ze te flegmatiek om iets anders te doen, probeerde ze ook wel een keer door de tijd heen, maar merkte dat ze daar moe van werd.. :')
Nu heb ik er trouwens een heel fijn en blij paard aan, ze gaat graag aan het werk en is dan ook zeker niet lui, veel succes!

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:32

Ik heb niet alles gelezen maar beloon je je paard wel eens? stilstaan is een teken van niet snappen, en waarom zou je paard voor jouw gana lopen? om dan maar geen longeerzweep, stompen of zweepslagen te krijgen? een paard moet willen lopen, als ze reageert op je beendruk ga je als een blij kind haar belonen, doe dat in het begin super veel en langzaam verminder je het. Dan vind je paard het ook leuk om voor je te gaan lopen, als je paard toch alleen maar gaat stilstaan, dan ga ook eens met haar naar buiten, kan gewoon iemand meegaan, maar dan vind ze het waarschijnlijk leuker dan voor haar in 'n 'stomme' bak wat rond te lopen, Ze moet een reden hebben om te willen lopen, en die geef jij haar nu niet...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 23:34

SparklingApp, thnx voor de tips!

Eugenieke, het staat in de oa openingspost dat ik mijn paard beloon...lezen aub.

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:39

heb het gelezen, dan zou ik met haar naar buiten gaan, ken geen paard die buiten gaat stilstaan, als ze zo flegmatiek is zal ze buiten ook niet veel geks doen. ze moet plezier in het rijden krijgen, iets wat ze waarschijnlijk nu niet heeft. Mijn eigen paard ging ook nog stil staan toen hij net was ingereden omdat hij iets aan zijn rug had, maar dat sluit ik bij jouw paard uit gezien het in volle ontspanning staat, maar je weet maar nooit, toch denk ik dat buitenrijden niet verkeerd is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:40

Ik vind de tip om iemand naast het paard te hebben die geleid helemaal niet zo vreemd, misschien beter dan dat iemand erachter loopt met de zweep in dit geval, omdat ze niet reageert. Heb je zelf ook een zweepje in de hand trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:40

Eugenieke schreef:
heb het gelezen, dan zou ik met haar naar buiten gaan, ken geen paard die buiten gaat stilstaan, als ze zo flegmatiek is zal ze buiten ook niet veel geks doen. ze moet plezier in het rijden krijgen, iets wat ze waarschijnlijk nu niet heeft. Mijn eigen paard ging ook nog stil staan toen hij net was ingereden omdat hij iets aan zijn rug had, maar dat sluit ik bij jouw paard uit gezien het in volle ontspanning staat, maar je weet maar nooit, toch denk ik dat buitenrijden niet verkeerd is...

Dat kan idd ook! Lijkt me een hele goeie :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:43

Ik denk dat dit paard snel mentaal overbelast is.

Ik ga mee met wat hier al eerder genoemd werd, 10 minuutjes werken en desnoods doe je later op de dag nog 10 minuutjes longeerwerk, waarin je het voorwaarts gaan benadrukt.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 23:49

Naar buiten gaan is helaas echt geen optie...Ik durf dat alleen aan met een ander paard erbij dat 200% bomproof is en een ruiter die ik vertrouw, en dat is heel moeilijk te vinden...plus dat ik hier niet zomaar naar buiten kan.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:50

Ik had er ook zo een, hij vond niks eng en de bak boeide hem niet zo veel.. het was ook vaak teveel voor hem, al die nieuwe informatie. Als hij het niet meer snapte of het teveel werd ging hij gewoon stilstaan en was er geen beweging in te krijgen.
Ik ben er na 2 weken gestuntel mee naar buiten gegaan, een ander paard voorop en mijn paard erachteraan. (hij was al verkeersmak) Dat ging super, want nu had hij plezier en was hij er echt bij! zo kon ik de beenhulpen beter aanleren, omdat hij er meer met zijn koppie bij was. Na die paar buitenritjes deed hij het ook meteen zoveel beter in de bak!

edit; naar buiten kan dus niet .. ik zou met dit paard vooral rustig aan doen en niet te veel/snel willen. gewoon de hoefslag volgen en nog geen figuren enz. Ik zou je eerst alleen op gas en rem richten. Ik had met mijn paard dat wanneer ik meerdere dingen tegelijk wou hij ging stilstaan, dus als ik figuren wou EN een hoger tempo, werd het hem teveel. Later kun je dat natuurlijk opbouwen, dus er figuren bij doen.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 23:57

LBLGypsyCobs schreef:

Ik ga mee met wat hier al eerder genoemd werd, 10 minuutjes werken en desnoods doe je later op de dag nog 10 minuutjes longeerwerk, waarin je het voorwaarts gaan benadrukt.

Mentaal overbelast denk ik ook niet...ik ben 2 jaar geleden al begonnen met het voorbereidend werk, het longeren op zich enzo kent ze al van bijna een jaar geleden. In de loop van het afgelopen jaar zijn we gaan op en afstappen, en een beetje stap en draf aan de longe met ruiter erop, zulke dingen. We hebben ruim, zéér ruim zelfs de tijd genomen voor alles en niet teveel ineens gedaan. En nu was dan eindelijk het punt gekomen om effectief de hulpen erop te zetten en los te gaan van de longe, hetgeen dat vooraf ging kende ze al, en meer dan dit doen we nog niet en verwachten we ook niet. We doen nu dus gewoon gas en rem, de piste rond en een paar grote voltes. We beginnen met stappen en halthouden, daarna stap en draf rond de persoon met de longeerzweep, net zoals aan de longe, en daarna de hele bak rond. Het is dus absoluut niet zo dat er op een maand tijd alles ingestampt is...Dus ik denk persoonlijk niet dat het daar zit...
We doen nu trouwens eerst eventjes beide kanten aan de longe en goed voorwaarts benadrukken, en dan erop...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:06

Ik denk dat jullie doortastender moeten zijn, vooruit is lopen en dan moet ze ook gaan.
Ik denk dat je zelf niet doorhebt hoe gevaarlijk dit kan zijn. Ogenschijnlijk lijkt ze wellicht rustig, maar je zegt al dat ze op zo'n moment nergens meer op reageert. Dan is het dus een binnenvetter en die kan zo ineens omslaan als het teveel wordt.
Voorwaarts houden, niet de kans geven stil te staan. Doe de eerste paar dagen maar al je rondjes in draf of galop, dus zonder stappen tussendoor. Pas als dat een paar dagen goed gaat en ze is goed vlot op je been probeer je eens een stukje stappen, een paar passen maar en direkt weer wegrijden.
Goed belonen als ze goed reageert maar bij geen reactie moet je ook duidelijker en strenger zijn, ook degenen op de grond. Dus een tik onder de kont, eigenlijk al voor ze stilstaat, die kans moet ze helemaal niet krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:09

En idd meenemen naar buiten, al draaf je maar naar de ene kant van de straat en terug, als ze daar leert dat ze voorwaarts moet blijven is dat weer een gewin, daar hoef je echt niet ver voor van huis.
Iemand meenemen op de fiets die handig is, evt een touwtje eraan en lekker gaan rijden.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:11

Precies zoals ik het gedaan heb, geen gedoe maar gewoon gaan!
Buiten vinden ze toch vaak leuker en dan lopen ze ook liever, tenminste dat was bij die van mij zo. Daarna ging ook het bakwerk beter.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 00:22

Dat is voor mij echt geen optie :n ik kan hier niet de baan op met een paard dat nog niet volledig aan de hulpen is.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 00:28

anneliesdj, op welke manier moet ik dan strenger zijn?
Ik doe er alles aan om te voorkomen dat ze vertraagt en als gevolg dus stil gaat staan, maar dat lukt echt niet altijd. Ondanks de persoon op de grond met de longeerzweep dus he...die is er nog steeds altijd bij. Soms gaat het perfect, soms helemaal niet. En het is toch ook niet de bedoeling dat ik bij de minste vertraging die ik voel alle wapens in de strijd gooi om het zo te zeggen? Toch eerst de hulp, en als daar geen reactie komt, ingrijpen? Omdat ze andere momenten al wel heel goed reageert, dat moet je dan toch proberen af te bouwen...?

Eigenlijk doen wij wel wat jullie allemaal zeggen hoor, ik zou niet weten hoe we nog strenger of duidelijker moeten zijn, ik moet maar gewoon meer geduld hebben volgens mij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 05:01

Ik zou eens heel goed analyseren wat de triggers zijn voor haar om stil te staan, mi moet je daar je oplossing zoeken.

Snapt ze het niet, versimpel dan je werk nog even tot ze het met vertrouwen doet
Heeft ze moeite als je er teveel druk op legt, probeer dan nu al zeer klein te rijden en laat het oplossen door je grondman
Heeft ze last van bakkabouters, zet dan kegeltjes in de bak of rij rond hindernisjes en balken dat ze zich daar op focust ipv op alles wat buiten de omheining zo interessant is
etc. etc.

Probeer nu al te voorkomen dat je merrie ontdekt dat jij eigenlijk niks te vertellen hebt als zij stilstaat, want itt anderen heb ik liever een bokkend en rennend paard, dit stilstaan kan in een latere fase van de africhting ontaarden in staken en het is heel lastig rijden als een paard eenmaal ontdekt heeft dat je met stem, been, zweep en spoor eigenlijk aan het einde van je mogelijkheden bent gekomen.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 05:52

beetje gek iedee maar wat bij mijn paard werkte was achterwaards laten gaan bij het stilstaan, hierna ging hij graag weer vooruit!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 06:24

Gewoon geduld hebben en 2 man met longeerzweep in de baan zetten.
Dan kun je ook door heel de baan.De 4 jarige die ik nu heb had er ook ineens een handje van.
Die had gewoon spanning maar snapte iemand op de grond heel goed.
Uiteindelijk heb ik 5 weken lang iemand met een zweep in de baan gehad.
Toen was het al zeker 3 weken niet meer nodig maar voor de zekerheid wel gedaan.
En ik rij een net zadelmak dier max 15 min,dat is echt meer dan genoeg.
Een ruiter dragen is niet zomaar iets,ze kunnen daar echt spierpijn van krijgen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:57

Met mentaal overbelasten bedoel ik niet dat je ze te snel hebt beleerd, maar dat ze per keer rijden gewoon snel 'vol' zit.
De ene dag zul je zonder probleem 20 minuten fijn kunnen rijden en de andere dag ben je met 10 minuten haar aandacht kwijt en sluit ze af.
Verras ze ook eens met iets 'geks' leg een balkje neer en als ze er overheen stapt, prijs je haar alsof je net 1.50 hebt gesprongen.
Of zet eens pionnen neer en stap daar wat oefeningen omheen.

Probeer te vinden hoe je haar 'hier' kunt houden, met haar gedachten bij jou en het rijden.
Want een dier wat zich afsluit kan op een dag ook ineens ontploffen en dan ben je terug bij af.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:09

LBLGypsyCobs schreef:

Ik ga mee met wat hier gezegd wordt. Mijn huidige paard was niet ingereden toen ik hem kocht. Ik ben naar een heel goede trainer gegaan. Die heeft hem een paar weken bij hem op stal gehad. Ik mocht iedere dag komen.

Na het eerste zadelmak maken/inrijden was het advies: de eerste tijd niet langer dan tien minuten rijden. Echt niet meer. Alleen stap en draf. Grote figuren rijden. Het is een braaf paard, maar hij moet het in zijn hoofd ook verwerken. Dit paard heeft de tijd nodig.

Een rondje buiten ben ik al vrij snel gaan doen. Dat was dan in het begin een heel klein rondje op het erf. Later werd dat steeds een stukje uitgebouwd. Nu kan ik langer rijden en het paard heeft er veel plezier in.

Hij laat niet veel signalen zien, als hij het niet begrijpt, of als het voor hem moeilijk is. Bijna niks, dus je kan makkelijk denken dat er niks aan de hand is, op een moeilijk moment voor het paard. Wel gaat hij 'vluchten' of 'bevriezen'. Dat is hier ook al genoemd (het freeze). Gewoon rustig doorheen werken en dan komt het wel goed. De tijd nemen. Het is investeren in een paard.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 10:44

OK, een balkje leggen of pionnen plaatsen ga ik zeker proberen, ik heb het gevoel dat dat wel zou kunnen werken.
En verder houden we het zowieso zo kort mogelijk.
We doen nu ook alleen nog maar stap en draf en een paar grote voltes (op beide kanten).
Naar buiten is helaas echt geen optie.

Dankjewel voor het meedenken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:05

Succes, het is niet makkelijk om de aandacht van het paard er bij te houden.
Wel een uitdaging om uit te zoeken hoe je haar op een juiste manier kunt triggeren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:07

Ben benieuwd! Al vrees ik echter dat "obstakels" een niet voorwaarts paard eerder gaan afremmen, maar het is het proberen waard hé.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 17:28

Het gaat ondertussen al stukken beter en we hebben eigenlijk niets verandert, dus ik moest gewoon wat meer geduld hebben ;) Ik kan nu rustig 10 a 15 minuten redelijk vlot rondrijden zonder dat ze echt stil gaat staan. Heb er werk genoeg mee om haar in een goed actief tempo te houden, dat is dus nog helemaal niet constant genoeg, maar het echte stil willen gaan staan en hulpen negeren is er al uit denk ik :) Ze is sinds gisteren weer thuis, krijgt vandaag even rust en morgen wil ik haar heel kort even rijden, dus we zullen zien hoe het hier thuis gaat, ik hoop natuurlijk ook nog even goed :)