Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LhinnOlijf schreef:Vraag anders eens of je aan de longe kan. Dan kan jij je concentreren op je zit en een ander die het paard vooruit houd. Een andere mogelijkheid is om de laatste 10-15 min zonder beugels te rijden. 'Gewoon' je benen laten hangen en je bekken kantelen. Voor jouw gevoel moet je met een bolle rug zitten, want op de meeste foto's heb je een holle rug.
Ook zie ik dat jij soms scheef zit, schouders die niet op dezelfde hoogte zitten. Met als mede resultaat dat je handen zo ongelijk zijn. En ga anders eens met een langere teugel rijden, dan kan jij je beter op jouw zit focussen en kan je ook voelen hoe het paard loopt met meer ruimte aan de voorkant
Rowdine schreef:Meis, krijg je les op dit paard? Je zit hem verschrikkelijk tegen te werken, en er zijn nog een hoop verbeter punten.
Aan de foto's te zien zit je steeds door? Je ontspant je lichaam niet, gooit je benen naar voren, je rug naar achteren en heel je bovenlijf is hartstikke stijf incl je armen.
Begin maar eens met lichtrijden en zitles! Probeer je lichaam te ontspannen!!

xMendy schreef:Als ik jou was zou ik nog helemaal niet denken aan wedstrijden starten.
Ga eerst maar wat kilometers maken. Los teugeltje (wel contact) lekker voorwaarts en figuren rijden en je focussen op je zit. Misschien nog zitles erbij. Je bent een brok spanning en dat lijkt me voor zowel het paard als voor jezelf niet fijn.
Wubbo schreef:Rowdine schreef:Meis, krijg je les op dit paard? Je zit hem verschrikkelijk tegen te werken, en er zijn nog een hoop verbeter punten.
Aan de foto's te zien zit je steeds door? Je ontspant je lichaam niet, gooit je benen naar voren, je rug naar achteren en heel je bovenlijf is hartstikke stijf incl je armen.
Begin maar eens met lichtrijden en zitles! Probeer je lichaam te ontspannen!!
Ik ga hier ook in mee, maar wat een mooie kruizing, geweldig!!!
mika11 schreef:Het eerste wat me opvalt is als ik de foto's zie, is dat jij uit alle macht probeert aan te teugels te trekken om je paard z'n hals te laten buigen.
Dat jouw paard nageeflijk gaat lopen is niet een kwestie van trekken, maar goed zitten en rijden.
Dat is niet makkelijk, ik heb ook elke week les. Soms gaat het beter dan de andere keer.
Er staan al veel tips in je topic dus daar heb ik weinig aan toe te voegen.
En zorgen dat je goed les krijgt, want je hebt wel een heel leuk paard!
eva0106 schreef:xMendy schreef:Als ik jou was zou ik nog helemaal niet denken aan wedstrijden starten.
Ga eerst maar wat kilometers maken. Los teugeltje (wel contact) lekker voorwaarts en figuren rijden en je focussen op je zit. Misschien nog zitles erbij. Je bent een brok spanning en dat lijkt me voor zowel het paard als voor jezelf niet fijn.
Dit hebben inmiddels genoeg mensen me al vertelt, ik ben vandaag op wedstrijd gestart en de jury was tevreden , ik heb commentaar gekregen waar we zeker op gaan oefenen .
Citaat:Wat had de jury als commentaar gegeven?
xNikitaaa schreef:Ik heb niet alle reacties doorgelezen, mocht ik dingen dubbel zeggen alvast mijn excuses! Allereerst, gaaf paard! Wat betreft je benen, ik zie dat je ze naar voren afsteekt. Probeer, om dat te voorkomen, juist niet zo ver je hakken uit te drukken. Ze mogen mooi horizontaal, eventueel een enkele centimeter lager dan je tenen.
Je handen, het mooiste zou zijn als je vanaf de mond van je paard, via de teugels naar je handen één rechte lijn hebt. Ook ga je al veel rechter zitten als je naar voren en niet naar dat knappe paard van je kijkt. Is moeilijk, maar het helpt je houding wel vooruit! Ik ga straks nog wat beter naar je foto's kijken, eventueel nog wat meer tips sturen en een linkje erbij geven waar je vast en zeker iets mee kunt.
Succes met de wedstrijden!
Er zijn al veel veel tips gegeven over je houding en je benen. Nu heb je, denk ik, de neiging om er heel erg op te gaan letten dat je deze tips opvolgt. Het gevaar zit er dan in dat je gaat verkrampen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wat ik je zou aanraden is, met een los teugeltje een paar rondjes in draf rondhobbelen, terwijl je naar boven en om je heen kijkt, de ontspanning komt dan vanzelf. Dan ga je je concentreren op je houding. Je zult merken als je naar voren kijkt, ipv naar je paard, je houding vanzelf beter wordt. nynke55 schreef:Ik wil mijn centje ook wel even bijdragen...Er zijn al veel veel tips gegeven over je houding en je benen. Nu heb je, denk ik, de neiging om er heel erg op te gaan letten dat je deze tips opvolgt. Het gevaar zit er dan in dat je gaat verkrampen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wat ik je zou aanraden is, met een los teugeltje een paar rondjes in draf rondhobbelen, terwijl je naar boven en om je heen kijkt, de ontspanning komt dan vanzelf. Dan ga je je concentreren op je houding. Je zult merken als je naar voren kijkt, ipv naar je paard, je houding vanzelf beter wordt.
xMendy schreef:eva0106 schreef:Dit hebben inmiddels genoeg mensen me al vertelt, ik ben vandaag op wedstrijd gestart en de jury was tevreden , ik heb commentaar gekregen waar we zeker op gaan oefenen .
![]()
![]()
Je vraagt toch tips?
Ben ook wel benieuwd wat de jury heeft gezegd.

Ayasha schreef:Juist, tips, geen afgekraak. TS gaat erg netjes om met alles wat hier gezegd wordt. Beduidend netter dan dat jij hier nu reageert overigens. Ik kan geen reden bedenken waarom ze niet lekker op wedstrijd kilometers zou gaan maken.
@TS:
Als je iets meer lucht geeft vanvoor ga je vanzelf ook in je eigen lichaam meer loslaten en gaat de hele boel al wat meer ontspannen volgens mij.![]()
Ik denk dat je het een beetje te graag, te goed wil doen!
Gaan zitten, eens diep in en uit ademen en dat losse, rustige gevoel, proberen vast te houden in je training. En dan kilometers maken!
hayka schreef:Na alles gelezen te hebben, sluit ik me aan ik de tips die er gegeven worden..
Een extra aanvulling van mijn kant uit; let op je ademhaling, probeer bewust vanuit je buik te ademen. Je kunt dit oefen: leg je handen op je onderbuik, adem tijdens het lichtijden (sta moment) diep in via de neus houdt het een seconde vast, adem in het zitmoment uit door je buik. je moet a je handen oelen dat je lucht bij je onderbuik komt doordat je handen naar oren gedrukt worden.
Hierdoor leer je ruimte en ontspanning te ontwikkelen in je romp en oefen je tegelijkertijd rompstabiliteit wat weer nodig is om onafhankelijk te kunnen zitten.
Tweede tip:
Let op je onderrug door bewust te zijn van je bekkenstand. In principe heb je 3 standen van je bekken. Bekken naar voren gekanteld, naar achteren en in het midden. Je kunt dit droog effenen door je benen iets uit elkaar te plaatsen en dan je bekken naar voren en achteren te bewegen. Je moet uiteindelijk in het midden terecht komen. Tip die ik van tinneke Bartels' heb gekregen.
Je kunt ook op je paard oefenen. Laat iemand twee vingers boven je bekken/ lage onderrug plaatsen. Jij moet die vingers wegdrukken met je rugbeweging...
Uiteindelijk moet je in alle rijposities (lichtrijden, doorzitten, galop etc) in het midden van je bekken zitten opgericht, dus niet hangen in je heupen, met aangespannen buikspieren die de beweging mee opvangt.
Je gaf aan dt je fysio hebt voor je holle rug. Bespreek dit icm oefenen en je rijkunsten...
Derde tip:
Durf fouten te maken, experimenteer en speel met je lossigheid in je lichaam...!!
Veel succes met je fnrs wedstrijden... Hier leer je juist van... Goede oefening.
Durf zelf ook tips te vergen aan de jury!
Plaats binnenkort eens vergelijkingsmateriaal...
Succes!!!
xMendy schreef:eva0106 schreef:Dit hebben inmiddels genoeg mensen me al vertelt, ik ben vandaag op wedstrijd gestart en de jury was tevreden , ik heb commentaar gekregen waar we zeker op gaan oefenen .