jong paard wil niet vooruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:21

Joltsje schreef:
puberen kan voor mijn gevoel ook voortkomen uit verkeerde begeleiding.
paarden doen dat om te pesten,maar als je een dominant paard hebt, want de leiding krijgt over zijn begeleider... dan wordt het al lastiger.. dat vind ik puberen

Dit snap ik dus zelfs niet eens?
Volgens jou kan een paard wel pesten?
Puberen is een heel ander gedrag dan mensje pesten :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:27

Nou als ik jou was zou ik heel snel de rug op de foto willen hebben om dingen uit te sluiten. Ik zou hier niet mee door willen gaan zonder te weten of het dier niet iets mankeert.

Mando

Re: jong paard wil niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:35

Een paard denkt niet in termen van: zo nu zal ik eens gaan pesten, of nu zal ik eens stout gaan doen...

Als een paard iets doet zal hij dat met een rede doen om aan te geven dat er iets niet klopt.

Tuurlijk kunnen ze ondeugend zijn en puberen, grenzen zoeken maar als je daar goed mee omgaat komt dat ook wel weer goed.

Maar idd een osteo er naar laten kijken. Slim plan

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:52

Hoe singel je aan..? strak in een keer.?
Mijn merrie heeft ook een poosje zo gereageerd bijten naar de voet.
Nu ik rustig aan singel wat stap en dan nog een keer gaatje erbij doe erop stap en zo nog een keer aansingel gaat het goed.
Maar singel ik in een keer aan gaat ze er bijna bij liggen.

Jou paard geeft aan dat iets niet goed zit aan jou de taak om uit te vinden wat het is.
Niet gemakkelijk maar wel noodzakelijk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:53

tellom schreef:
Joltsje schreef:
puberen kan voor mijn gevoel ook voortkomen uit verkeerde begeleiding.
paarden doen dat om te pesten,maar als je een dominant paard hebt, want de leiding krijgt over zijn begeleider... dan wordt het al lastiger.. dat vind ik puberen

Dit snap ik dus zelfs niet eens?
Volgens jou kan een paard wel pesten?
Puberen is een heel ander gedrag dan mensje pesten :(:)

sorry haha.. paarden doen dat niet om te pesten.. 1 woordje vergeten haha.
als paarden geen goede begeleiding krijgen en daardoor niet doen wat he baasje zegt. dan is dat in het baasje haar ogen pesten / puberen. maar het paard weet niet wat ie moet.
oftewel.. ben het helemaal met jullie eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:21

Ik dacht al Jolstje :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:54

Jasminds schreef:
De pasvorm van het zadel is nagekeken en ligt echt wel goed, de gelpad heeft de DA gewoon voordien aangeraden (nog voor ik dit zadel kocht)

Helaas kun je daar niet zomaar vanuit gaan. Er zijn tientallen zadelpassers/makers waarvan men denkt dat ze goed zijn in hun werk maar die er niets van bakken.
En waarom een gelpad onder een goed passend zadel?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:45

Bij het zadelmak maken en het iets doorrijden, krijg je altijd "uitprobeermomentjes" Je kan het puberen noemen (overigens geen verkeerde uitdrukking) ze zoeken de grens op van de ruiter of eigenaar.
Dat is een heel normaal gegeven. Heb regelmatig dat er hier prima met een paard gewerkt kan worden, nergens problemen mee, en de eigenaar zelf soms met de handen in het haar zit.
Wat mijn ervaring is, tot nu toe, is dat dit veelal met de wat "intelligentere" types gebeurd. Die een natuurlijke spirit hebben, en waar overigens vaak ook wel wat talent in te vinden is.
Zo was Fuego (de PRE uit spanje) als 5 jarige een hengst waar de eigenaar echt met de handen in het haar zat. En niet wist of er met dit paard wel te rijden zou zijn op concours. Maar je ziet, geduld wordt beloond. ;-) en dat geld voor iedereen.
Als alles uitgesloten is, lichamelijk (en volgens mij heb je dit al onderzocht) kan er niets mis zijn toch? dan zal je paard al gauw doorhebben, dat je (te) snel ongerust bent, of je twijfelt of je het wel goed doet of bang bent dat hij pijn heeft?.....
Dan is er idd met de instructeur niets aan de hand, maar als je zelf oefent, je paard jou twijfel voelt en daarop reageert. Vraag idd je instructeur meer opbouwend met je te werken en je huiswerk mee te geven, en geef aan waar je tegenaan loopt.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 20:11

Zo, osteo toch maar geraadpleegd, liever het zekere voor het onzekere. Jammer genoeg kan hij wel pas binnen twee weken ... maar dan kan paardlief nog lekker twee weken ongestoord op de wei :) Ik laat jullie iets weten als de osteo geweest is!
Bedankt iedereen voor jullie tips en ervaringen!!!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:30

Succes Ts.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 13:23

Zo, bij deze een update!

De osteo is deze ochtend langsgeweest, en er blijken geen ernstige fysieke problemen te zijn :) Aan zijn schouders is hij iets gevoeliger, en hij had ook wel ergens een wervel die lichtjes blokeerde maar zeker niets zorgwekkend (zoals de osteo ook zei, hij komt bij elk paard wel iéts tegen). Paard heeft een volledige behandeling gehad en zou er terug moeten tegenkunnen! Hij heeft ook mijn zadel eens nagekeken en ook daar zat niet het probleem.

Nu moet ik hem vier dagen nog wat op de wei laten, en daarna zoveel mogelijk stappen aan de lange teugel (buitenrit).

Daarna mag ik weer stilaan beginnen rijden :) Hij heeft me ook een aantal oefeningen getoond die ik zelf kan doen met Bruce voor en na het rijden, om zijn rugspieren te bevorderen.
Portefeuille weer een stuk lichter :') maar wel héél tevreden! :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:25

@Jasminds, ben wel benieuwd naar die oefeningen (mag ook per pb).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:30

Hij heeft het zadel goed gekeurd, ook met het gelpad er onder?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:31

Iets wat mij triggert. Je vertelt dat je paard last heeft gehad van maandagziekte.
Dat vind ik nogal opvallend.
Ik neem aan dat je dit jonge paard nog niet veel hebt belast. Mijn vraag is dan
hoe een jong paard al last kan hebben van maandagziekte.
Had je DA daar een verklaring voor.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 05:24

Fijn te lezen. Nu gewoon weer oppakken als het mag.
Let op als je oefeningen zoals snoepje tussen de voorbenen en buigen links en rechts naar de flanken doet... dit niet op koude spieren. Zouden jouw spieren ook niet leuk vinden
Dit soort rek en strek oefeningen altijd na het werken doen.

Nienkevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:17

Ik heb de andere reacties niet doorgelezen dus misschien komt dit antwoord er al uit, maar is het niet verstandig om er even iemand bij te halen die er verstand van heeft , en kan zien wat het paard mankeert (als hij ergens last van heeft tenminste)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:31

Waarom rijd je niet zonder zadel? En gaat hij wel achteruit? Of opzij?