Paard geen plezier meer in de bak, switch maken? Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Re: Paard geen plezier meer in de bak, switch maken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:53

Ik had anderhalf jaar geleden net hetzelfde probleem met mijn arabier. We zijn toen na even nadenken en zoeken overgeschakeld op westernrijden. Ik heb er geen seconde spijt van gehad, en mijn paardje heeft veel meer plezier in het werk gekregen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:02

Rijden moet leuk zijn, das heel waar, maar onafhankelijk van wat je wil doen met je paard, wil je wedstrijden rijden dan is het duidelijk, je niveau moet zo hoog mogelijk om punten te kunnen halen, wil je recreatief buitenrijden ook dan moet je niveau zo hoog mogelijk , want alleen dan zal je er ook in lukken alle onverwachte hindernissen ook te nemen, dit vergroot de veiligheid bij het rijden enorm, dressuurmatig les blijven volgen is en blijft belangrijk.
Je keuze van zadel is niet mijn keuze, voor de buitentochten zou ik een western of trekking zadel adviseren, en zeker geen boomloos zadel.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 06:59

Ik ben ook geen fan van het bak-rijden en doe mijn paard daar ook geen plezier mee. Wij gaan dan ook meestal naar buiten. MAAR nu merk ik wel, dat hij minder elastisch aan het worden is, en ik merk dat ik rijtechnisch meer problemen krijg op buitenrit. Ik heb dan ook besloten dat we 2 keer per week de bak in gaan, om te trainen omwille van de flexibiliteit. Dus ga het niet helemaal afschaffen, want dat gaat je paard geen goed doen. Punt is dat je buiten met name recht toe recht aan rijd. Je paard zal de buiging in zn hals en lichaam gaan kwijtraken en dat moet je niet willen. In de bak doe ik met name veel voltes, en veel figuren.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:37

Misschien kan je meer afwisseling aanbrengen?
Ga je lekker naar buiten.
En rijd je gewoon 1 of 2 keer per week nog in de bak.
Western ipv dressuur is misschien ook eens interessant.
Ik heb altijd dressuur gereden.
Heb nu dressuurles op een westernstal, en merk dat ik het ook interessant vind wat er allemaal om me heen gebeurt.