Training met Tenno

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:54

Elspelsz88 schreef:
Jullie zijn een super team samen! Jullie gaan met sprongen vooruit, komt helemaal goed! ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:17

Elspelsz88 schreef:
Ben ik het niet mee eens :) Het is toch wel even een verschil of je op een E pony draaft of op een 1,70 groot paard welke lange passen maakt.

uiteraard is daar verschil in, maar in mijn ogen zit de TS gewoon heel krampachtig op het paard(en dan met name haar schouders, armen, en rug) Dat ziet er echt pijnlijk uit bijna.
Hopelijk heeft ze nooit last van haar rug of schouders/nek, dat zou misschien hierdoor kunnen komen.
Ik heb zelf 4 jaar lang op een reus van 1.82m gereden, en uiteraard is alles dan groter en extremer en je meot je daar zeker op aanpassen, maar ik heb geen rijfotos waarop ik met zeer gespannen armen, schouders rijdt. Ik rijd die reus net zo, als ik destijds het andere paard van 1.65m reed. De bewegingen zijn anders, maar mijn houding niet.

Al met al zeg ik niet dat de TS niet goed zit hoor, ze zou meer ontspanning kunnen zoeken in haar eigen lichaam, om klachten te voorkomen!

JORINAMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:18

Wat een aparte foto die 1e!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:38

karijn schreef:
Dat heeft niks met de grootte van het paard te maken maar met de eventuele natuurlijke scheefheid van het paard of de gereden scheefheid. Het is wel goed om tussentijds inderdaad te blijven checken of je zelf voldoende ontspant in schouders, rug en armen.

Uhm, dat heeft alles met grootte en breedte van het paard te maken. Ik zit op mijn smallere paard een stuk mooier dan op mijn brede. (met grootte komt vaak ook breedte, eentje van 1.75 is 9 kansen van de 10 breder dan eentje van 1.35) omdat je benen er mooier "om heen passen".

Wanneer je breder moet zitten kan de rest mee op spannen. Is niet simpel, op zo'n grote zitten. Ik zie dat verkrampte ook niet zo extreem als hier beschreven wordt.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:02

Dat is niet wat ik bedoel. Er werd gezegd dat het als ruiter moeilijker is om in evenwicht en balans te zitten op een groot paard dan op een klein paard. Ook op een klein paard kan je uit evenwicht zijn omdat het paard scheef is/loopt. Mijn paard is 1,75 maar juist smal voor zijn grootte. Hij heeft een natuurlijke scheefheid en als ik daar niet op let, zit ik ook niet in evenwicht en balans. Wij hebben een merrie op stal staan van 1,62 die extreem rond is. Ook die is scheef in haar lijf en ook bij haar kan ik uit balans raken als ik daar niet mee bezig ben. Dus ongeacht de grootte van het paard, is evenwicht en balans van de ruiter alleen goed als het paard dat ook is.

Hoe een pony van 1,35 zit weet ik niet. Als ik daar op zit, kan ik meelopen. :D

Tenno7

Re: Training met Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 21:47

ik zie het eerlijk gezegt niet.. we dat ik me armen aan me lijf heb. maar dit heb ik nou eenmaal zo geleerd met les wa snamelijk eerst een vogel wat op een paard zat. wel was hij die dag erg vurig, waardoor het soms moeilijk is zijn beweging te volgen;) en een paard van 1,75 beweegt ook echt wel anders dan een pony.. ook kan er zeker verschil zitten tussen de gangen van een paard, de een draaft erg vlak en de ander meer van de grond. dus kan best zijn dat jij op een paard van 1,85 super goed kan zitten maar op Tenno mischien weer niet. ben tot nu toe de enige die Tenno zijn bewegingen kan uitzitten, en hier heb ik ook een hoop zitlessen voorgehad! bedankt voor je tips en commentaar;)

Patatje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:38

Leuk paard heb je!

Persoonlijk zou ik erop letten dat je je handen telkens op dezelfde hoogte blijft houden. Op een bepaalde foto zijn je handen te hoog. Je paardje loopt wat zonder rug en hoe hoger je je handen houdt, hoe meer je dit bewerkstelligt. Probeer je handen iets lager en stiller te houden en vanuit de achterhand je paard vanvoor te laten zakken. Oprichting komt dan vanzelf wel. Ook zouden je schouders nog iets meer naar achter mogen voor het plaatje.

Succes!